Högfrekvent ljud från moderkortet, datorn vill ej starta.

Permalänk
Medlem

Högfrekvent ljud från moderkortet, datorn vill ej starta.

Hej!

Har stött på ett intressant problem. När jag ansluter datorn till eluttaget så hörs ett svagt högfrekvent pip från moderkortet, det låter ungefär som när luft pyser ut ur ett litet litet hål. Jag tror att ljudet kommer ungefär ifrån pci-platserna. Ljudet förändras lite hela tiden och håller på iungefär 5 minuter, innan ljudet har slutat går inte datorn att starta.

Mitt pci-express grafikkort som jag vet är felfritt ger ingen bild, men det gör moderkortets integrerade grafikkort. När datorn väl surrar igång drabbas jag av BSOD vid xp loadingscreen. Känns av någon anledning som att moderkortet sjunger på sista versen. Tror ni det finns något att göra åt saken?

Ska även tillägga att datorn startar sig själv då och då.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Min glaskula funkar inte... lite info om dina grejjer hade suttit som en smäck

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Att de aldrig ska funka när man behöver dem. Glaskulor alltså.

Moderkort: asus m2npv-mx
Grafikkortet: Gigabyte GV-NX73T256P-RH
cpu: amd 64 3800+
windows xp

Permalänk
Medlem

inte nätagget som piper då?..vissa skickar ut ett högfrekvent ljud som är störande

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på dina delar (ålder) så kanske ditt nätagg inte är hundra? Sedan undrar jag hur du vet att graffet är felfritt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg? ett Hiper?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet fungerar fint i en annan dator. Jag kan ju förstås ha fel, svårt med så högfrekventa ljud, men det låter som att ljudet kommer från moderkortets södra regioner. Ska testa med ett annat nätagg för säkerhets skull innan den åker ut!

tack