datorn startas om eller hänger sig. överhettning/ram problem?

Permalänk

datorn startas om eller hänger sig. överhettning/ram problem?

Tjena. i princip varje gång jag lirar starcraft 2 eller WoW så händer detta, skärmen blir svart och datorn startas om. detta händer efter att jag loggat in i wow/startat en match i starcraft. altså när den laddar allt typ(?).

Jag har själv ingen aning om vad det kan bero på. grafiken körs maxad och starcraft2 flyter på högsta inställningar (ca 100 fps).
Dator är helt ny, köppte allt för typ 2 veckor sedan och satte själv ihop det.

de jag gissar att det kan bero på är överhettning eller att ram minnena är trasiga på något sätt. har provat att byta slots på dem med, men problemet kvarstår. även provat med öppet chassi, samma sak händer.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på CPU:n?

Händer detta bara när du spelar dem 2 spelen?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

Nej, har jag faktiskt inte gjort, är inte så bra på sånt, vet du nåt bra program för det? om det ens är så man mäter det
njaa skulle jag väll säga, det är de enda spelen jag lirar/har på datorn typ så. hände ifs när jag spelade assasins creed med, men mycket mer sällan. samma gäller wow, det händer oftast i starcraft, där händer det hela tiden

Edit:
Specs:
AMD phenom 2 x4 955 3.20 GHz
4 gb corsair minnen
Win7 Ultimate 64 bits.

Permalänk
Medlem

Programet som du kan använda är Core Temp t.ex. gå bara in på Google och sök core temp, annars kan du se i BIOSen vad temperatuern ligger på.

Det kan också vara att ditt moderkort inte stödjer dina minnen, vilket moderkort har du?

Låter väldigt skumt.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Mät med hwmonitor där får du fram typ alla sensorer.
Belasta med prime95(cpu) och furmark(grafikkortet) så ser du vad temperaturen går upp till.

Permalänk

Har ett Asus m4a79xtd evo

Permalänk
Medlem

Ditt bios ska ha en version 2102(version 2103?) som har fixat hängningar för vissa grafikkort(ej specat) utkom 30:e Juli i år.

Permalänk

okaj, hur skaffar jag det?
(ursäkta att jag har inte så stor koll )

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift