Permalänk
Medlem

Push 'n Pull

Hej,

Har nyligen inhandlat och gjort mitt första datorbygge. Som CPU kylare använder jag H50. Personligen tycker jag att själva fläkten (original fläkt som följer med h50) låter lite för mycket, snurrar runt 1500 rpm. Har Fractual design R3 chassi.

Har hört att push and pull kan sänka ljudnivån samt ge mer kylning:
- Vilken RPM rekommenderar ni till en i5 2,8 som är clockad till 3,6ghz, för att den ska hålla en bra temp? (hjälper mig att lista ut vilka fläktar jag bör inhandla)
- Bör jag inhandla likadana fläktar?

Tack på förhand

Edit: ändrade frågan

Permalänk
Medlem

får kolla hur mkt luft fläktarna flyttar inte rpm.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Du bör köpa två stycken Gentle Typhoon 1850 RPM och sedan se till så du kan styra hastigheten. Det finns egentligen inga bättre fläktar till H50, inte i sverige iaf.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ej rekommendera 1850 varv. Motorn på dessa är kraftigare än t.ex. 1150 rpm versionerna och låter därför mer. Dessutom finns det ingen anledning att köra dom i en hög hastighet. Radiatorn är så pass lite på H50 att det inte hjälper att blåsa hur mycket luft som helst genom den.

Vill du ha en effektiv H50 gör du så här:

Köper 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Inet.se alt. Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se
1 st Fan Mate 2, Varvtalsregulator - Inet.se
1 st Adapter för 3-pins fläktar Y-kabel 2-1 - Inet.se

Sedan slaktar du 2 gamla 120mm fläktar. Dom behöver inte fungera då du endast ska använda ramen. Du gör sedan en sandwich konstruktion: Fläkt-ram-radiator-ram-fläkt (se bild 1). Detta gör man pga. motorn på fläktarna annars "skuggar" för radiatorn. Motorn är ju runt 5 cm i diameter och där flyttar den ju ingen luft (Se bild 2). När man däremot har en ram emellan kan den trycka luft igenom hela radiatorn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Den bästa fläkten för din H50 i push/pull är denna Komplett.se - Akasa Viper 120mm Fläkt. Den är klart bättre än både Noctua och Scythe GT 1850. Den är både tystare och har ett bra tryck. Kör du push/pull skaffar du en sådan här kabel: Deltaco AK-CB002 - Fan adapter cable Fläktadapterkabel! - Dator - Datortillbehör - Kabel och kontakt - Ström

Jag har testat både orginalfläkten, noctua nf-p12 (p/p) och scythe gt 1850 (p/p ) tillsammans med en H50 och ingen av dom kan matcha Akasa Viper 120 (p/p) i lågljudnivå och kylförmåga. Med denna konfig behöver du ingen extern vavrtalskontroller då fläktarna är PWM styrda så låter du moderkortet styra fläkthastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Den bästa fläkten för din H50 i push/pull är denna Komplett.se - Akasa Viper 120mm Fläkt. Den är klart bättre än både Noctua och Scythe GT 1850. Den är både tystare och har ett bra tryck. Kör du push/pull skaffar du en sådan här kabel: Deltaco AK-CB002 - Fan adapter cable Fläktadapterkabel! - Dator - Datortillbehör - Kabel och kontakt - Ström

Jag har testat både orginalfläkten, noctua nf-p12 (p/p) och scythe gt 1850 (p/p ) tillsammans med en H50 och ingen av dom kan matcha Akasa Viper 120 (p/p) i lågljudnivå och kylförmåga. Med denna konfig behöver du ingen extern vavrtalskontroller då fläktarna är PWM styrda så låter du moderkortet styra fläkthastigheten.

Ser och låter väldigt intressant, samt att det inte alls ser svårt eller jobbigt ut. Dessutom så har jag inga fläktar att "slakta" till ovanstående alternativ. Men tackar för svaren. Vilken RPM kör du dem på för att dem ska ha en låg ljudnivå men samtidigt kyla bra?

Tack

Permalänk
Medlem

Just nu snurrar dom i ca 1033rpm och core temp ligger på 43, 41, 42, 40C. Viper fläkten går att köra från 600-1900rpm. I spel ligger jag på ca 1300rpm och när jag kör typ OCCT (LinX) så ligger dom på ca 1600rpm med core temps mellan 70-75C. Jag har min prolle klockad till 3.9Ghz med ht, speedstep, etc aktiverat.

En "shroud" eller ram som Screamin-daemon beskriver är också väldigt bra men det tar plats.

Permalänk
Medlem

har H70 och efter jag satte på den med orginalfläktar så stod jag ut i 5 minuter innan jag slängde på 2st noctua NF-S12 och det vart som dag och natt. och ingen skillad i temps mot Corsairs jet propellers som snurrade i 1800varv eller vad dom gjorde.

temps jag har nu med enbart 2 chassifans som suger under lådan i 700D och utsug är H70
41-37-40-38 idle

i load med intel burntest "maximum" så kom jag upp som högs 65c efter 5 rundor.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan ej rekommendera 1850 varv. Motorn på dessa är kraftigare än t.ex. 1150 rpm versionerna och låter därför mer. Dessutom finns det ingen anledning att köra dom i en hög hastighet. Radiatorn är så pass lite på H50 att det inte hjälper att blåsa hur mycket luft som helst igenom den.

Vill du ha en effektiv H50 gör du så här:

Köper 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Inet.se alt. Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se
1 st Fan Mate 2, Varvtalsregulator - Inet.se
1 st Adapter för 3-pins fläktar Y-kabel 2-1 - Inet.se

Sedan slaktar du 2 gamla 120mm fläktar. De behöver inte fungera då du endast ska använda ramen. Du gör sedan en sandwich konstruktion: Fläkt-ram-radiator-ram-fläkt (se bild 1). Detta gör man pga. motorn på fläktarna annars "skuggar" för radiatorn. Motorn är ju runt 5 cm i diameter och där flyttar den ju ingen luft (Se bild 2). När man däremot har en ram emellan kan den trycka luft igenom hela radiatorn.

http://img844.imageshack.us/img844/6843/h50s.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/2408/h50gt.jpg

Hur fäster du dubbla fläktar på H50? De skruvar som följer med H50 är för korta..

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt skaffa längre skruvar.

Edit. Du kan ju skruva från båda hållen, alltså från den ena fläkten till radiatorn och från den andra fläkten som också ska gå till radiatorn.

Inte så vettigt förklarat men jag tror du borde förstå vad jag menar, har just klivit upp och inte hunnit dricka morgonkaffet ännu.

Permalänk
Medlem

har 2 st Scythe GT 1850 rpm'are på min h50 "push n pull" och prollen ligger på ca 28-30C idle!!! Och den går aldrig över ca 45C.... ( har fläkt kontroller och har fläktarna inställd på 1100 RPM)
Fast då har jag ändå en ganska mlid överklockning.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan ej rekommendera 1850 varv. Motorn på dessa är kraftigare än t.ex. 1150 rpm versionerna och låter därför mer. Dessutom finns det ingen anledning att köra dom i en hög hastighet. Radiatorn är så pass lite på H50 att det inte hjälper att blåsa hur mycket luft som helst igenom den.

Vill du ha en effektiv H50 gör du så här:

Köper 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Inet.se alt. Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se
1 st Fan Mate 2, Varvtalsregulator - Inet.se
1 st Adapter för 3-pins fläktar Y-kabel 2-1 - Inet.se

Sedan slaktar du 2 gamla 120mm fläktar. De behöver inte fungera då du endast ska använda ramen. Du gör sedan en sandwich konstruktion: Fläkt-ram-radiator-ram-fläkt (se bild 1). Detta gör man pga. motorn på fläktarna annars "skuggar" för radiatorn. Motorn är ju runt 5 cm i diameter och där flyttar den ju ingen luft (Se bild 2). När man däremot har en ram emellan kan den trycka luft igenom hela radiatorn.

http://img844.imageshack.us/img844/6843/h50s.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/2408/h50gt.jpg

Går det att sätta en M4 gängstav rakt igenom radiatorn på min H70?, iofs så kanske flänsarna på själva radiatorn är i vägen. Gör det något om man kommer åt dom så att dom flyttar sig lite?
Då kan man ju dra åt så allt sitter ordentligt ifall man får igenom gängstaven.

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bredband:

Går det att sätta en M4 gängstav rakt igenom radiatorn på min H70?, iofs så kanske flänsarna på själva radiatorn är i vägen. Gör det något om man kommer åt dom så att dom flyttar sig lite?
Då kan man ju dra åt så allt sitter ordentligt ifall man får igenom gängstaven.

Mvh
Tommy

Det är lugnt så länge du endast förstör flänsarna. Skulle du komma åt rörsystemet får du däremot problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det är lugnt så länge du endast förstör flänsarna. Skulle du komma åt rörsystemet får du däremot problem.

Okej, då vet jag
Jag får plocka ur hela systemet och kolla det noga innan man gör något sånt.
Inte kul ifall det börjar droppa vatten, kan bli dyrt hehe.

Ungefär hur många grader sänker din patent CPU tempen?
Jag kör med 2st Noctua NF-P12 fläkter på 1100rpm.

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bredband:

Okej, då vet jag
Jag får plocka ur hela systemet och kolla det noga innan man gör något sånt.
Inte kul ifall det börjar droppa vatten, kan bli dyrt hehe.

Ungefär hur många grader sänker din patent CPU tempen?
Jag kör med 2st Noctua NF-P12 fläkter på 1100rpm.

Mvh
Tommy

Load tempen gick ner med 8c MEN jag gick samtidigt från inblås till utblås (vilket ju höjer tempen ungefär 5c)

Körde med 2 st Gentle typhoon på 1050varv

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Okej, ska ta loss kylning snart och kolla om man får igenom en M4 stång.

Hur menar du från inblås till utblås? Menar du att du satt fläktarna så att dom blåste ut luften från chassit?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bredband:

Okej, ska ta loss kylning snart och kolla om man får igenom en M4 stång.

Hur menar du från inblås till utblås? Menar du att du satt fläktarna så att dom blåste ut luften från chassit?

Yes. Gillar inte att ha inblås. #1 radiatorn täpps till av damm och skit (katt och trägolv) #2 det kommer in damm och varm luft i datorn. Nackdelen är att det ger liiite högre temps på cpu:n

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Yes. Gillar inte att ha inblås. #1 radiatorn täpps till av damm och skit (katt och trägolv) #2 det kommer in damm och varm luft i datorn. Nackdelen är att det ger liiite högre temps på cpu:n

Okej, då hänger jag med

Så nu har jag fått igenom M4 stången genom radiatorn den verkar funka än så länge, inget läckage.
Ska testa full load tempen osv. sen
Satt fläktarna så det blev inblås. Blir det för mycket damm osv så får jag vända på fläktarna

Testade lite LinX efter att det var klart, känner mig ganska nöjd

http://img715.imageshack.us/i/testh70.jpg/

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anosh:

Hur fäster du dubbla fläktar på H50? De skruvar som följer med H50 är för korta..

+1. Någon som vet vad det är för gängat i radiatorn? Storlek dvs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

+1. Någon som vet vad det är för gängat i radiatorn? Storlek dvs?

6-32 UNC.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Den bästa fläkten för din H50 i push/pull är denna Komplett.se - Akasa Viper 120mm Fläkt. Den är klart bättre än både Noctua och Scythe GT 1850. Den är både tystare och har ett bra tryck. Kör du push/pull skaffar du en sådan här kabel: Deltaco AK-CB002 - Fan adapter cable Fläktadapterkabel! - Dator - Datortillbehör - Kabel och kontakt - Ström

Jag har testat både orginalfläkten, noctua nf-p12 (p/p) och scythe gt 1850 (p/p ) tillsammans med en H50 och ingen av dom kan matcha Akasa Viper 120 (p/p) i lågljudnivå och kylförmåga. Med denna konfig behöver du ingen extern vavrtalskontroller då fläktarna är PWM styrda så låter du moderkortet styra fläkthastigheten.

Tänkte på fläktkabeln, funkar en sådan här också? http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10217_Phobya-...Kanske inget bra att dra strömmen enbart via moderkortet?

Edit: Hitta även denna, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p7333_Y-Kabel-...

Dock inte hittat någon sån här i någon svensk butik...

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX

Permalänk
Medlem

En fråga men hjälper detta på h70 med då dess kylare är djupare än h50s eller vad tror ni? är väldans sugen att prova då jag prime95 up i 85 grader med mina nuvarande noctua fläktar nu när det börjat bli riktigt varmt ute

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genostra:

En fråga men hjälper detta på h70 med då dess kylare är djupare än h50s eller vad tror ni? är väldans sugen att prova då jag prime95 up i 85 grader med mina nuvarande noctua fläktar nu när det börjat bli riktigt varmt ute

Väldigt sent svar, men ja, effekten blir den samma.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Får se om jag ger mig på att "modda" min Antec Kühler H2O 920 på detta sättet när jag byter chassi nästa gång. Har ju gott om ramar från slaktade fläktar liggande sen jag hade riktig vattenkylning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan ej rekommendera 1850 varv. Motorn på dessa är kraftigare än t.ex. 1150 rpm versionerna och låter därför mer. Dessutom finns det ingen anledning att köra dom i en hög hastighet. Radiatorn är så pass lite på H50 att det inte hjälper att blåsa hur mycket luft som helst igenom den...

http://img844.imageshack.us/img844/6843/h50s.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/2408/h50gt.jpg

Tänkte precis prova detta på min H70. Men vart köper du 6-32 unc som är ca 60mm långa? eller kanske fungerar bra med en m3 stång rakigenom sedan bara en liten mutter ? ;D

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PRF2k:

Tänkte precis prova detta på min H70. Men vart köper du 6-32 unc som är ca 60mm långa? eller kanske fungerar bra med en m3 stång rakigenom sedan bara en liten mutter ? ;D

Jag köpte dom hos lokal järnhandel, men det är ofta svårt att hitta dom. Du får ganska enkelt fråga eller gänga själv.

Skrivet av Bredband:

Går det att sätta en M4 gängstav rakt igenom radiatorn på min H70?, iofs så kanske flänsarna på själva radiatorn är i vägen. Gör det något om man kommer åt dom så att dom flyttar sig lite?
Då kan man ju dra åt så allt sitter ordentligt ifall man får igenom gängstaven.

Mvh
Tommy

Skrivet av screamin-daemon:

Det är lugnt så länge du endast förstör flänsarna. Skulle du komma åt rörsystemet får du däremot problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Detta med shroud va riktigt intressant, har inte tänkt på att det inte blir ngt luftflöde i mitten av radiatorn.

Processorn som jag har är en i5 2500K som jag tänkt överklocka till 4,2-4,5 GHz. Den kyls av en H80 med en fläkt på varsin sida om radiatorn, men skulle vilja byta ut de mot några tystare. Har hört att scythe 1850 rpm ska vara bra och tysta, men behöver man 1850 rpm eller skulle det räcka med 1450 rpm??

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00kiE:

Detta med shroud va riktigt intressant, har inte tänkt på att det inte blir ngt luftflöde i mitten av radiatorn.

Processorn som jag har är en i5 2500K som jag tänkt överklocka till 4,2-4,5 GHz. Den kyls av en H80 med en fläkt på varsin sida om radiatorn, men skulle vilja byta ut de mot några tystare. Har hört att scythe 1850 rpm ska vara bra och tysta, men behöver man 1850 rpm eller skulle det räcka med 1450 rpm??

1150 om du vill ha tyst och inte använder fläktkontroller för att ställa ner hastigheten tills ljudnivån passar dig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Jag har h80 och ska byta mot tystare fläktar... Är det bara o koppla in 3 pins kontakterna på pumpen elr måste man ha separat fläktkontroller?

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilracerbil:

Jag har h80 och ska byta mot tystare fläktar... Är det bara o koppla in 3 pins kontakterna på pumpen elr måste man ha separat fläktkontroller?

Det är bara att koppla in 3 pins kontakterna till pumpen (den som sitter direkt på processorn). Den ska styra fläktarnas varvtal direkt. Har sett att Corsair ska släppa en egen fläktkontroller Corsair Link: http://www.corsair.com/corsair-link/corsair-link-kits.html som jag tycker är ganska intressant. Med programvaran ska man kunna ställa in fläktarnas varvtal beroende på temperaturen på flera ställen i chassit. Kommer nog vara lite dyr dock, sägs runt 800 kr.

Skrivet av era909:

1150 om du vill ha tyst och inte använder fläktkontroller för att ställa ner hastigheten tills ljudnivån passar dig.

Men H80:n styr fläktarnas varvtal automatiskt, så de varvar ner när det är mindre belastning, det jag tänkte på är om man måste ha scythe 1850 just för kylningens skull vid full belastning eller skulle en 1450 eller rent av en 1150 vara tillräcklig för att kyla processorn vid full belastning??

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit