Antec lanserar modulära Lanboy Air

Permalänk
Medlem

Ikea exklusivt! :D:D

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa med det här chassit är ju fronten för fläktar, 5,25"-enheter, hårddiskar och toolboxen. Vill definitivt se fler chassin där frontburen inte är i vägen för grafikkort och där sådan flexibel gummiupphängning för diskar finns tillgängligt som standard.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av belga:

Sant, men jag tror inte det samma stämmer när vi talar 15 fläktar på "exeptionell kylning"-nivå istället för low
Men visst, bortsett från det så vart jag också lite sugen. Mest ur modd-synpunkt, men ändå

15 fläktar ger typ 6 dB högre nivå än 1 fläkt. 10 dB motsvarar en uppfattad fördubbling av ljudnivån, så det är nog inte så stort problem som du tror

Permalänk

[QUOTE="SkunkFunk;10415468 10 dB motsvarar en uppfattad fördubbling av ljudnivån[/QUOTE"]

Fel - 3 db är dubbel ljudvolym.

Skrivet av SkunkFunk:

15 fläktar ger typ 6 dB högre nivå än 1 fläkt.

Alltså dubbel ljudvolym!
Vad har du baserat det på förresten? Att 15 fläktar ger 6db mer. Källa tack? Eller kalkulering

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Jag gillar din logik. Jag vill inte köpa en Ferrari då jag själv föredrar Porsche, men för det anser jag inte att Ferraris bilar är dåliga, snarare tvärtom.

WORD

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Det första man måste göra är ju att se lådan för vad den är till för: Bygga en kraftfull, portabel rigg för gamers för LAN. Med det som grund.... Ja, en genomskinnlig mesh låda där man kan hiva in obcent med olika LED-fläktar? LAN-pimping faktorn blir rätt hög bara för det.

Ljud? Damm? När det gäller lanande så är det problem som är marginella.

Själv vill jag inte ha Lanboy air, men som med bitfenix så kan ogilla utseendet men man måste ändå upskatta vissa av de nya lösningarna, samt hur modulär lådan är. Lan låda med löstagbart moderkort? Jebus!

Priset är lite högt så de konkurrerande låd.... Oj just ja.. Det finns inte någon låda som jag ser som liknande och kan konkurrera med Lanboy. Så det höga priset är kanske smällen man får ta när det bara är antec som gjort ett chassi som detta.

Permalänk
Skrivet av joelsvantesson:

Fel - 3 db är dubbel ljudvolym.

Alltså dubbel ljudvolym!
Vad har du baserat det på förresten? Att 15 fläktar ger 6db mer. Källa tack? Eller kalkulering

Delvis rätt, -3 dB är en halvering av ljudtrycket i akustiskt medium. Pratar vi spänning istället så är -6 dB en halvering. I vilket fall så är örat väldigt ickelinjärt och uppfattar ungefär -10 dB, inte 3 dB, som en halvering av ljudnivå.

Men det betyder inte att vi får 3 dB starkare bara för att vi har två fläktar. För att två ljudkällor ska bli dubbelt så starka som en så måste de spela upp precis samma ljud i samma fas, såsom t.ex. två högtalare som är kopplade till samma ljudkälla. Men det ljud vi får från fläktarna är bara ett brus, en oberäknelig signal. Därför är det lika sannolikhet att ljuden kommer summeras eller släcka ut varandra och vi får en höjning om 1,5 dB genom att dubblera fläktantalet. 2 fläktar ger alltså 1,5 dB mer, 4 fläktar ger 3 dB mer, 8 fläktar ger 4,5 dB mer och 16 fläktar ger 6 dB. Så typ 6 dB mer för 15 fläktar.

Permalänk
Skrivet av SkunkFunk:

Delvis rätt, -3 dB är en halvering av ljudtrycket i akustiskt medium. Pratar vi spänning istället så är -6 dB en halvering. I vilket fall så är örat väldigt ickelinjärt och uppfattar ungefär -10 dB, inte 3 dB, som en halvering av ljudnivå.

Men det betyder inte att vi får 3 dB starkare bara för att vi har två fläktar. För att två ljudkällor ska bli dubbelt så starka som en så måste de spela upp precis samma ljud i samma fas, såsom t.ex. två högtalare som är kopplade till samma ljudkälla. Men det ljud vi får från fläktarna är bara ett brus, en oberäknelig signal.

1 - vem talar om spänning?
2 - det är i ljudtyck som det är "6db --> fördubbling"
3 - Jag skrev att "3 db är en fördubbling av ljudvolymen" vilket är korrekt:
4 - Normal pratar man om ljudintensiteten (och då har vi 3db för en fördubbling)
5 - Är själv ljudtekniker sen 7 år tillbaka. Örat upplever verkligen inte en fördubbling när man ökar 3 db, men de sa jag inte heller.
6 - Det är klart att jag vet att det inte blir dubbel ljudvolym med 2 källor. Jag är inte helt bakom flötet. Det var inte det jag skrev heller, om du återvänder till vad jag först skrev.

Citat:

Därför är det lika sannolikhet att ljuden kommer summeras eller släcka ut varandra och vi får en höjning om 1,5 dB genom att dubblera fläktantalet. 2 fläktar ger alltså 1,5 dB mer, 4 fläktar ger 3 dB mer, 8 fläktar ger 4,5 dB mer och 16 fläktar ger 6 dB. Så typ 6 dB mer för 15 fläktar.

Källa?
Jag har bara påpekat en sak - du skrev "15 fläktar ger typ 6 dB högre nivå än 1 fläkt" och jag undrar vad du grundar det på - du har fortfarande inte svarat..

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk

Jag skulle heller inte påstå att 10 dB UPPLEVS som en fördubbling av ljudet. Snarare 14-15 dB

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

Va alla är haters, det är ett OPEN AIR chassi, alltså inte för alla som ska ha en burk hemma. Vill ni inte ha det så finns det en enkel lösning - köp det inte.

Tillbaka till topic. Jag gillade det, många innovativa lösningar men de kunde ju klätt in mesh-väggarna med ett tunt filter på insidan, sen hade man bara behövt dra damsugaren över chassi sidorna någon gång i månaden Ljudnivån lär ju bli hög om de inte tagit till riktigt tysta fläktar.

Chassit ser väldigt luftigt ut, till vad behövs alla dessa fläktar?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av joelsvantesson:

Jag skulle heller inte påstå att 10 dB UPPLEVS som en fördubbling av ljudet. Snarare 14-15 dB

Jag vill påstå att väldigt få har något förhållande till decibelskalan och att dessa värden inte säger någonting för de allra flesta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Chassit ser väldigt luftigt ut, till vad behövs alla dessa fläktar?

Större luftcirkulation=bättre kylning, precis som om du en varm sommardag skulle sitta med fläktar, så skulle du kylas bättre jämfört utan fläktar Sen är det för att skapa positivt lufttryck i chassit jämfört med övriga rummet så att dammet ska tryckas ut ur chassit.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

tycker chassit verkar nice osv.. men kablarna som man lägger på bakom moderkortsplåten (brukar bli ganska mycket) lär ju synas igenom och bli ganska fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Större luftcirkulation=bättre kylning, precis som om du en varm sommardag skulle sitta med fläktar, så skulle du kylas bättre jämfört utan fläktar Sen är det för att skapa positivt lufttryck i chassit jämfört med övriga rummet så att dammet ska tryckas ut ur chassit.

Chassit är så ventilerat att det kan bli svårt att skapa ett "positivt lufttryck" i det. Fläktar finns det ju redan, frågan blir då om det en varm sommardag behövs en fläkt för att blåsa luft till fläkten som sedan i sin tur blåser luften mot dig

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt i min smak med tanke på damm och allt sånt, men för 5-6 år sedan hade jag nog varit mer intresserad.

Tror det är en ganska smal målgrupp som köper detta chassi, men jag är övertygad om att det kommer sälja.

Gillar lösningarna för 5.25 o.s.v.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Ställer man samtliga fläktar på att blåsa in i lådan samt eventuellt beroende på hur finmaskiga hålen på lådan är sätter genomskinlig tejp över delar av hålraderna kommer ett övertryck att kunna erhållas och smuts bör minimeras i lådan. Dock kan det bli svårt att konstatera övertryck utan ett instrument eftersom lufthastigheten ur de finmaskiga hålen kommer bli väldigt låg.
Ljud är väll ganska självklart att de bör bli mer i en likvärdigt ventlierad stängt chassi. O andra sidan bör inte denna produkt tilltala de som vill ha ett riktigt tyst chassi.

Permalänk
Medlem

Antec verkar vara ett lost ca(u)se. Synd. Hoppas de slutar knapra knaspiller snart, och vaknar upp igen...

Visa signatur

5950X, 3090