Sista versen för grafikkort i budgetklassen

Permalänk
Skrivet av nME:

Ja, du har fel. De kommer redan sitta på tillräcklig grafik (i sin CPU), och de kommer kunna "driva sin skärm" med detta. (Bild-kontakten sitter på moderkortet.) Och alla CPUer kommer ha integrerad grafik, så du behöver inte köpa det "extra". Det är det hela nyheten handlar om.

Jag menar folk som sitter på äldre makiner!!!!! Givetvis kommer en Fusion APU eller Sandy Bridge klara av att driva en skärm. Jag tänker på folk som tex sitter på en gammal Athlon graffet pajar denna person behöver ett billigt kort att driva sin skärm med vad ska denne då köpa? Man kan inte utgå från att alla har CPU+GPU under samma skal. Ska man då behöva köpa ett mellanklass kort för vanliga enkla saker? Eller du tycker att man ska bygga sig en dator med CPU+GPU under samma skal?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag menar folk som sitter på äldre makiner!!!!! Givetvis kommer en Fusion APU eller Sandy Bridge klara av att driva en skärm. Jag tänker på folk som tex sitter på en gammal Athlon graffet pajar denna person behöver ett billigt kort att driva sin skärm med vad ska denne då köpa? Man kan inte utgå från att alla har CPU+GPU under samma skal. Ska man då behöva köpa ett mellanklass kort för vanliga enkla saker? Eller du tycker att man ska bygga sig en dator med CPU+GPU under samma skal?

Aha.. Budget-graffe kommer ju säljas i flera år framöver (som nyheten säger). Men sen när efterfrågan inte finns längre och din 5 år gamla dators grafikkort kaputterar?.. tja.. Du får då göra som man får göra om man sitter på DDR idag: Tradera! eller köpa ny dator.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Aha.. Budget-graffe kommer ju säljas i flera år framöver (som nyheten säger). Men sen när efterfrågan inte finns längre och din 5 år gamla dators grafikkort kaputterar?.. tja.. Du får då göra som man får göra om man sitter på DDR idag: Tradera! eller köpa ny dator.

Jag citerar nyheten:
"Därefter ser framtiden mörk ut för lågt prissatta grafikkort, som riskerar att förvandlas till en liten nischmarknad fylld med kretsar som passerat bäst-före-datumet"

Samma som med AGP kort då? Jag får de vibbarna. Tråkigt för de som sitter på äldre burkar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligt att grafikkretsarna byggs in i processorerna då detta ger AMD och Nvidia mera att lägga på mellan och prestandaklassen vilket förhoppningsvis ger oss mera för pengarna, samtidigt som budgetdatorerna blir stömsnålare och simplare vilket förhoppningsvis också förbättrar livslängden.

OT: på tal om apg kort, så installerade jag ett nytt sånt i pappas burk i förrgår, det bestämde sig för att 10 år i drift var nog

Permalänk
Medlem

Fick för mig att Nvidia fick dom flesta av sina pengar från budgetkorten, skulle inte se bra ut för Nvidia isf

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte riktigt om utvecklingen, jag är övertygad om att det kommer finnas ett behov av enklare grafikkort även i framtiden, se hellre i sådana fall till att inte ha så himla många olika modeller. Se exempelvis på AMD:s modeller, där har man:
5450, 5550, 5570,5670 där jag förmodar att inget utav dessa lämpar sig till något mer än till en HTPC. Ha då istället EN enkel modell och sedan hoppa upp till mellanklassmodellerna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

lika bra imo, har alltid varit horribel pris/prestanda på budgetkort (500kr-klassen).

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det fina med marknadsekonomi är att om det finns en marknad så kommer någon att erbjuda efterfrågad produkt.

Enklare grafikkort kommer garanterat finnas ytterligare några år, även om nästa generations grafikkort inte kommer i budgetversion. Man kan fortfarande köpa nya FX5200, och det är väl en sisådär 7 år sedan FX lades ner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

sålänge det finns folk som inte har en sådan processor med integrerad grafik så bör det finnas marknad för diskreta budget kort tycker man.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de ifall detta händer lanserar någon form av expanderbar-dosa för fler ingångar, man ska inte behöva ha ett värsting kort för flera skärmar för alla som vill ha flera skärmar spelar inte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

de va bara en tidsfråga innan detta skulle ske, dock ser jag detta som positivt då man kan bygga mindre o mindre datorer med mer och mer prestanda

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Som du säger så var vi flera som förutspådde det. TheInquirer skrev om det för cirka tre år sedan. Hur jobbigt det än svider för läsare på SC så blir det nog inte mer än vad ett ljudkort är att köpa idag.

Den största marknaden är integrerade grafikkort följt av billigare diskreta.

Intel är giganter (ner en bit till Myth #2)

Nvidia har den uppenbara nackdelen att de inte styr tillverkningen utav processorer vilket gör det svårare att lansera kompletta system. Även om Nvidia hypotetiskt går under kommer Intel och AMD bara att ta över marknadsandelarna, vilket snarare skulle säkerställa deras överlevnad. Två jättar i samma bransch "fungerar väl" på ytan i våran kapitalistiska värld.

Problemet jag tänkte på om nvidia går under, vilket jag inte skrev, är att då har vi bara AMD att tillgå för de lite lyxigare grafikkorten för media av olika slag och spel. Platsen som nvidia lämnar efter sig om de går under kanske fylls av någon annan men sådant brukar ta lite tid.

Nu försöker nvidia överleva genom flera produkter och tillämpningar så de kommer nog finnas kvar men de lär få se en drastisk minskning av inkomster från det lägre prissegmentet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Problemet jag tänkte på om nvidia går under, vilket jag inte skrev, är att då har vi bara AMD att tillgå för de lite lyxigare grafikkorten för media av olika slag och spel. Platsen som nvidia lämnar efter sig om de går under kanske fylls av någon annan men sådant brukar ta lite tid.

Nu försöker nvidia överleva genom flera produkter och tillämpningar så de kommer nog finnas kvar men de lär få se en drastisk minskning av inkomster från det lägre prissegmentet.

Det är mer sannolikt att Nvidia skulle köpas upp och deras verksamhet omstruktureras samt fortsätta än att dem skulle gå under och ersättas av något helt nytt.

Permalänk
Medlem

Hm. Personligen skulle jag nog känna att jag betalar extra för grafikprylen i processorn, vilket är trist när man ändå har köpt ett (dyrt?) grafikkort (om jag skulle bygga ihop en speldator i framtiden, t.ex.)..
Självklart inser jag att det kan vara najs att slippa köpa ett grafikkort, men jag ser hellre integrerad grafik på "low-end"-moderkort istället, så att man kan välja..
Nu vet jag iofs inte hur mycket extra det kostar att slänga in grafikprylarna i processorn, eller om alla nya processormodeller kommer ha integrerad grafik, men jag tycker att det låter som att alla nya processorer får detta... Jag vill helt enkelt bara betala för det jag kommer ha användning för

Visa signatur

Q6600 @ 3.2 GHz | XFX 8800 GT | 4 x 1 GB 800 MHz CL4 | Asus Maximus II Formula

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"... en liten nischmarknad fylld med kretsar som passerat bäst-före-datumet"

Sa någon Apple?

Där fick man sig ett gott skratt såhär framåt småtimmarna! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deus Ex:

Hm. Personligen skulle jag nog känna att jag betalar extra för grafikprylen i processorn, vilket är trist när man ändå har köpt ett (dyrt?) grafikkort (om jag skulle bygga ihop en speldator i framtiden, t.ex.)..
Självklart inser jag att det kan vara najs att slippa köpa ett grafikkort, men jag ser hellre integrerad grafik på "low-end"-moderkort istället, så att man kan välja..
Nu vet jag iofs inte hur mycket extra det kostar att slänga in grafikprylarna i processorn, eller om alla nya processormodeller kommer ha integrerad grafik, men jag tycker att det låter som att alla nya processorer får detta... Jag vill helt enkelt bara betala för det jag kommer ha användning för

Jag gissar på 5 dollar per chip i ren produktionskostnad... helt utan länkar eller andra bevis...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

GTX460 är medelklass. Inte i närheten av budgetklassen

Skrivet av emildooooo:

460 är ju knappast budget, kortet köper man för att klara av de senaste spelen utan att lägga ut för mycket. budget är mer typ, aah jag lirar lite wow/css då och då och vill ha billigaste möjligaste och ändå inte lagga

sååå... tänk 240-220 serien från nvidias 200 serie

Tack för eran "upprätning" av mitt tänk, vet inte riktigt hur jag tänkte där, eller om jag ens gjorde det.
hehe ja GT240 då tänker jag verkligen budgetkort.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Att GPU integreras i CPU innebär att all framtida marknad för lowend grafik kommer att exkludera de som inte har en x86 licens från alla nyinköp därmed kommer deras marknadsandelar att minska. Minskning av marknadsandelar, särskilt i ett så stort segment som budget GPUs kommer att få väldiga konsekvenser. Då marknadsekonomin framförallt premierar resultat jämfört med tidigare års/kvartals dito kommer att slå hårt mot Nvidia om de inte skaffar sig en x86 licens och försöker att konkurrera till sig sin förlorade marknadsandel. Lösningen med att köpa en licens är dock inte så enkel, då konstruktionen av x86 baserade processorer är oerhört mycket mer komplicerad än att bygga GPUs.

Vad som mer är intressant i diskussionen är om AMD låter sig begränsas av det Amerikanska konkurrensverkets avtal med Intel som stipulerar att Intel måste bygga in en PCI-express bus i sina framtida CPU/GPUs. Om AMD struntar i det kan de effektivt stänga ute Nvidia från att sälja diskreta GPUs till sina processorer. Kanske inte en bra affär för AMD i långa loppet, men möjligheten kanske finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Celine:

Att GPU integreras i CPU innebär att all framtida marknad för lowend grafik kommer att exkludera de som inte har en x86 licens från alla nyinköp därmed kommer deras marknadsandelar att minska. Minskning av marknadsandelar, särskilt i ett så stort segment som budget GPUs kommer att få väldiga konsekvenser. Då marknadsekonomin framförallt premierar resultat jämfört med tidigare års/kvartals dito kommer att slå hårt mot Nvidia om de inte skaffar sig en x86 licens och försöker att konkurrera till sig sin förlorade marknadsandel. Lösningen med att köpa en licens är dock inte så enkel, då konstruktionen av x86 baserade processorer är oerhört mycket mer komplicerad än att bygga GPUs.

Vad som mer är intressant i diskussionen är om AMD låter sig begränsas av det Amerikanska konkurrensverkets avtal med Intel som stipulerar att Intel måste bygga in en PCI-express bus i sina framtida CPU/GPUs. Om AMD struntar i det kan de effektivt stänga ute Nvidia från att sälja diskreta GPUs till sina processorer. Kanske inte en bra affär för AMD i långa loppet, men möjligheten kanske finns.

Om amd skulle strunta i pci-e bussen så försvinner många möjligheter. De kan inte uppgradera, du kan inte slänga in ett bra ljudkort osv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Om amd skulle strunta i pci-e bussen så försvinner många möjligheter. De kan inte uppgradera, du kan inte slänga in ett bra ljudkort osv.

Helt sant, men på det mer integrerade OEM versionerna av en plattform skulle det kunna vara ett alternativ. Intel övervägde ju trots allt den lösningen.

Permalänk
Medlem

Det är väl lättare för dig som konsument om du bara behöver köpa en APU istället för både CPU och GPU...
Mindre strul och även billigare i slutändan, om ni sätt prestandan på de nya Fusion low-end sakerna så säger det rätt klart att bara en idiot skulle köpa ett low-end gpu och spendera mera pengar när APUn presterar lika bra/bättre i den aspekten och har massa fördelar över ett diskret kort....
Speciellt när de kommer ha skit bra prestanda.

Permalänk

När grafikkretsarna i CPU:n klarar av flera digitala signaler samtidigt (både DVI och HDMI), så kan jag helhjärtat ställa mig bakom detta.

Min nya laptop med i5 klarar av 1080p med 10% CPU-belastning, så de integrerade kretsarna är fullt dugliga till allt utom spel. Ser inte anledning att ha dedikerat i HTPC t.ex.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar