Samsung släpper ny serie LED-belysta skärmar i fyra storlekar

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper ny serie LED-belysta skärmar i fyra storlekar

Efter en viss sommardvala börjar det hetta till i hårdvarubranschen med en hel rad nya produktsläpp. Senast ut är Samsung som släpper en ny serie LED-belysta skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

*In b4 ISP-talibanerna*

Ganska snygg, kan bli ett intressant alternativ för oss som skiter i Adobe RGB.

Permalänk
Entusiast

1920 x 1080

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ingen displayport? :/

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkst@r:

Ingen displayport? :/

Tänkte detsamma De kunde ju i alla fall skippat den ena HDMI'n på de större och lagt till DP.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

spela roll ifall det är DP eller inte, kostar ju typ 425kr nu för ett dp adapter istället för dom som kostade typ 1000kr men ja det kunde följt med men dock LED skärmar för 1500kr låter intresannt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Kan alla jävla idiottillverkare sluta göra skitskärmar med den låga så kallade "FULL HD" upplösningen för fan i helvetet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

spela roll ifall det är DP eller inte, kostar ju typ 425kr nu för ett dp adapter istället för dom som kostade typ 1000kr men ja det kunde följt med men dock LED skärmar för 1500kr låter intresannt

Är dock ingen "riktig LED" så att säga. Lika mycket marknadsföring som dynamisk kontrast.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Är dock ingen "riktig LED" så att säga. Lika mycket marknadsföring som dynamisk kontrast.

Vadå ingen riktig led, är den belyst med lysdioder istället för ccfl så är det en ledskärm.
Du trodde väl ändå inte att det handlade om oled skärmar?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Är dock ingen "riktig LED" så att säga. Lika mycket marknadsföring som dynamisk kontrast.

Vad menar du med detta?
Om det sitter LED bakgrundsbelysning så är det ju inget låtsas... Detta är en LED skärm och inget annat...

Det du antagligen tänker på är OLED men det är något helt annat.... Organiska dioder som gör att varje punkt lyser innehåller dessa men dessa är nog ganska långt bort innan det finns billiga skärmar med denna teknik.

Och dessa borde ju vara mumma för en 3 skärms setup tillsammans med eyefinity

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Vadå ingen riktig led, är den belyst med lysdioder istället för ccfl så är det en ledskärm.
Du trodde väl ändå inte att det handlade om oled skärmar?

Han menade nog att det är edge-led, dvs att dioderna sitter i kanterna istället för bakom hela bildytan vilket ofta resulterar i clouding och sämre svärta.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Bara jag som är helt såld när det gäller samsungs design? Tycker deras design varit klockren enda sen CRT tiden.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Bara jag som är helt såld när det gäller samsungs design? Tycker deras design varit klockren enda sen CRT tiden.

Håller med, Samsung och Dell också för den delen gör fagra skärmar.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Bara jag som är helt såld när det gäller samsungs design? Tycker deras design varit klockren enda sen CRT tiden.

Jo dom ser helt okej ut. Men stör mig på alla 1920x1080 upplösningar -_- fler 1920x1200 / 16:10 till folket!

Permalänk
Medlem

1920x1200 No more

Riktigt tråkigt att allt fler tycks överge dataskärmar för att i allt större utsträckning tvinga på TV skärmar.

Permalänk
Medlem

(Q_Q) jag måste ha 16:10 / 1920x1200 annars är det inte värt att leva. Gnäll gnäll gnäll. Kommer ihåg 800x600 tiden 4:3 -,-

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

(Q_Q) jag måste ha 16:10 / 1920x1200 annars är det inte värt att leva. Gnäll gnäll gnäll. Kommer ihåg 800x600 tiden 4:3 -,-

Skrivet av Reko85:

Jo dom ser helt okej ut. Men stör mig på alla 1920x1080 upplösningar -_- fler 1920x1200 / 16:10 till folket!

Håller med er om att 16:9 suger.. Själv tycker jag inte alls om höga upplösningar utan håller mig hellre till 1152x864 som jag gör nu.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Är dock ingen "riktig LED" så att säga. Lika mycket marknadsföring som dynamisk kontrast.

Precis.

Prisjakt borde ha en uppdelning mellan LED och Cheap-Ass-LED (aka "Edge LED") för övrigt, så man kunde filtrera bort Edge-skräpet.

Synd att många inte vet vad skillnaden är, och därför kommer Cheap-Ass-LED att bli allt vanligare.

Edit: Samma sak gäller ju de f********e TN-panelerna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Samsung p 2470 HD vs LED FX 2490 HD - båda teve tuner.OBS längre text!

Har kanske köpt grisen i säcken, men Samsung LED FX 2490 HD är nuvarande produkt vi har i sovrummet på grund av formatet och designen istället för en teve.Samsung P 2470 HD byttes ut (totalt 2 ggr.) eftersom CA modulen inte fungerade ( totalt 6 ggr.).Även support hos Samsung utgick ifrån att problemet låg i fel serie nummer; detta hade ComHem också konstaterat.Fick ny Samsung P 2470 HD som fungerade med ny CA modul (nummer7) och nu började alla problemen.Hemma används denna produkt endast för teve sändningarna och vad som började irritera oss mycket var att denna LCD skärm har för höga värden med mycket ljus i de miljöer som har mörka färgtoner till svart färg.(Tror att detta kallas för "bleeding" och även "clouding").Däremot när miljöerna är ljusa så försvinner dessa extrema skillnaderna i blödning och finns närvarande i denna SyncMaster serien, men absolut INTE så mycket som vi upplevde just med monitor nummer 2(!).Enligt våran egna upplevelse ”försvinner” detta fenomen när tex. ljusa färger på fasader, ljusa interiörer och mycket starkt dagsljus utomhus tar upp hela ytan på skärmen, men då ett annat format såsom letterbox blir enda alternativet, så uppstår den nämnda problematiken som alltid finns där. Vi konstaterade att detta på något sätt borde lösas; den tredje gången konstaterade försäljarna att monitorn var OK trots att de inte kunde få in en teve sändning med "letter box" -format (märkligt?) och tejpade ihop kartongen och sade att allt var bra.
Dagen efter gick jag ner till butiken (för fjärde gången med monitorn) men dessförinnan hade Samsung support kontaktats både vid avdelningen för TEVE samt även IT där SyncMaster hör till för att få hjälp med "eventuella" problem - dessa är specifika för varje fall - relaterade till denna monitorn.Lite häpen blev jag då IT supporten motvilligt tillkännagav att produkt-fel kan härledas till denna serie P 2470 HD teve och då anade jag att Samsung troligtvis inte kan garantera mig en "felfri" ny produkt ifall en sådan önskades.Förslaget som både teve- och IT supporten enhälligt gav var att satsa på LED teknik som möjligen förbättrar dessa felen i ljusförhållandena under teve sändningen - detta resonemanget köper jag eftersom min LED monitor till datorn har inga blödningar.
På plats i affären togs hela problematiken upp och den nya personalen försökte hjälpa mig trots att min förvirring med allt detta började ta lite överhand och när försäljaren vid kassan gick med på utbyte mot en annan teve passade jag på att fråga ifall Samsung FX 2490 HD LED fanns i lager.Det var inget problem att få fram den monitorn samma dag.Eftersom järnet måste smidas medan det är varmt bad jag honom att lägga undan den åt mig för att inom två – tre timmar hämta ut den. (nervernas tillstånd började ge sig tillkänna igen)
På plats i butik togs hela problematiken upp och den nya personalen försökte hjälpa mig trots att min förvirring med allt detta började ta lite överhand och när försäljaren vid kassan erbjöd själv (antagligen med chefens samtycke?) på kostnadsfritt utbyte mot en annan teve.Här passade jag på att fråga ifall Samsung FX 2490 HD LED fanns i lager.Det var inget problem att få fram den lagerförda monitorn samma dag.Eftersom järnet måste smidas medan det är varmt bad jag honom att lägga undan den åt mig för att inom två – tre timmar hämta ut den. Inga problem.Fine, då var det bara att skriva under papper på att kedjan tar tillbaka en defekt skärm och för mig att hämta ut LED:en istället via ett nyutfärdat garantibevis och kassaverifikation inför upphämtningen.Helt plötsligt händer något mycket märkligt.Försäljaren säger ”du får betala mellanskillnaden för den nya skärmen som kostar 4400:-”.Instinktivt ringer jag upp en jurist (han har alla fakta från denna cirkusen på papper) och han hör vad jag i min frustration försöker säga: återförsäljaren blåser mig på pengar.Etersom den vederbörande juristen inser allvaret i läget råder han mig att få pengarna i handen för den defekta Samsung P 2470 HD LCD och efteråt komma med förslaget att som kompensation så borde denna återförsäljar kedja själva stå för mellanskillnaden som kompensation för all den dyrbara tid som detta har tagit samt även faktumet att CA modulen aldrig fungerade ens efter 6 gångers utbyte emot en ny, likaledes icke fungerande produkt.Detta lät rimligt och jag la fram det förslaget.Svaret var allt annat än ljuv vårmusik med bejakande toner om en idealisk sommar.Nej(!), du får INTE den nya monitorn kostnadsfritt.Min vrede började ta över nu och då jag vet att även konsumentköplagen är på min sida ringer jag upp ytterligare ett mobilsamtal till en annan person som även hon är jurist och arbetar på JUSEK och berättar framför andra kunder i affären om vad som just hänt.”Självklart ska butiken gå med på denna Goowill då vi inte pratar om några astronomiskt stora belopp och automatiskt täcks utav garantin för monitorn köpt i Sverige hos ett etablerad företag”.Mellan utbrotten som dämpades ner av min strävan efter lugn och förnuft, så erbjöd jag chefen som nu var på plats och önskade att jag skulle berätta vad som just hade hänt.Berättelsen redogjordes till fullo och därefter började han försöka bli kompis-bästis med mig.Samtalet som följde handlade om alltifrån politik, mina erfarenheter från EU, produktspecifikt intresse av IT produkter, lite personliga åsikter, osv. osv., och så erbjöd även jag honom förslaget som försäljaren hårdnackat inte gick med på; ingen mellanskillnad att betala för nya monitorn.Även han ville inte gå med på detta.Hmm,(?).(Retrospektivt ser jag nu att han kanske blev rädd inför scenariot som kan uppstå ifall den informationen som juristen jag först pratade med kommer ut i offentligheten och de faktiska konsekvenserna som därefter uppstår.)Ja, då fick även jag informera honom att det blir minst en insändare i media om detta och att jag ändå köper den nya monitorn trots det dubbla beloppet.
Nu, har vårat sovrum en LED skärm med teve tuner som fungerar bra trots den onödigt massiva storleken i den klumpiga fjärrkontrollen -75% av funktionerna kommer ändå inte att användas!
Till själva frågan i ämnesraden: För cirka 2300:- mer i pris ser inte jag motiveringen till varför en teknisk lösning ska behöva kosta så pass mycket mer då det ändå blir en obligatorisk standard i de kommande nya skärmar som snart når ut på marknaden till gemene konsument - se bara BenQ som ligger väldigt bra (om inte bäst?) i pris i jämförelse mellan konkurrerande märken i samma storlek när man bortser ifrån status faktorn de andra märkena har som rykte om sig... .

Anser någon med bred erfarenhet inom både LCD och LED panel att vårat sovrum ska just idag ha LED skärm när det kanske finns en ny Samsung P 2470 HD LCD teve från en serie som inte har varit en "demo" produkt vi fick i utbyte och tvingade oss att betala ett saftigt pris för detta, och hur lång livslängd kan VI räkna med att skärmen kommer ha efter att dagligen vara igång under 5-7 timmar - inte den beräknade siffran Samsung har räknat ut för deras skärmar på 4 timmars användning?
Vänligen svara på tråden i forumet eller direkt till mig.
Under vecka 42 innan kort avresa till utlandet blir hektisk dels på grund av att jag måste få tag på någon med ansvar hos Samsung för någon form av hjälp med dessa problem (tre gånger gillt) och vad butikskedjan kan tänkas stå för då alla de inblandade kockarna har lyckats framställa en riktig seg och sur smet av denna "kalabalik" (jag tror att nerverna pajar snart), ... så svara.
Tackar