Lista på bärbara datorer med defekta Geforce publicerad

Permalänk
Medlem

Jag har en dell inspiron 9400 som jag köpte sep 2006. Den har varit sjukt jäkla varm men jag trodde ärligt talat att alla laptops var så varma och sitter max en kvart med den i knäet. Har också haft väldigt mycket blåskärm med nvdisp eller nåt i den stilen och trodde det var jag som gjort något. Batteriet har förresten numera 10 min batteritid men det var 1,5 timma ifrån början eftersom skärmen är stor (är väl 17" tror jag och stödjer hursomhelst 1920x1200) och funderar nu på om datorn jag pyntade 16k för egentligen har varit defekt hela tiden.

Finns det något jag kan göra? Jag har alltså bara 3 års garanti för produktionsfel i sverige, jag har alltså inga rättigheter? Någon som har en gammal dell som också är på listan över modeller med produktionsfel?

Väldigt tacksam för svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oberoende vad som står just nu gäller detta inte Europa. Inte ännu iaf.
Sedan skulle det upp igen den 20 December för en sista omgång vilket betyder att om något händer kommer det ta långt tid!

Jag vet iaf att Dell officiellt gått ut med att alla kunder med Nivida-problemet fått 1 år extra garanti på just det problemet även efter att det vanlig service avtalet gått ut. Och så har det varit en ganska lång tid.

Dessutom, ringer du Dell supporten kommer du få som svar att det inte finns någon info om detta i nuläget.
Allt handlar om hierarkin som skall förmedla information till olika avdelningar.

Skrivet av goblackneverback:

har en xps 1530 som nästan blir brännande het. senast så funkade den dock att spela på men den blir galet varm. givetvis vill jag inte ha en sådan varm dator, så finns det något jag kan göra. har tre års garanti så den gäller

Har du ett gällande service-avtal eller inom perioden för konsumentköplagen så ring och säg att den blir ordentligt varm kanske.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cmart:

Jag har en XPS1330 inköpt 2007 som blev reparerad pga detta fel. Moderkort + grafikkort byttes ut. Supporten sa att förr eller senare drabbas alla XPS köpta innan sept 2008 av felet.

Exakt det felet fick jag på min, Dell var dock snälla och skickade ut en tech som reparerade felet på självaste julafton.
Kombination av dålig kontakt mellan kylare och GPU, samt taskigt lödtenn orsakade det tydligen. Köpte även en kopparshim på ebay som jag lade mellan GPU och kylfläns, minskade GPU-temp en hel del.
Så helt klart fabrikationsfel.

Permalänk
Medlem

Hade en m1710 som grafikkortet pajjade på stup i kvarten, detta var under intesiva WoW-tider också så datorn gick ju varm... Som tur var hade man 3 år på platsen garanti (hela kalaset gick på 30 lax). Nu är garantin slut och datorn i små delar... Min inställning till Dell surnade rätt rejält men det är ju såklart nVidia jag ska vara sned på (i vanlig ordning).

Inte sugen på att köpa gaming-laptops i framtiden direkt...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Njo, men nu var det som så att det endast gällde Nvidias mobila kretsar i det lägre 8xxx-segmentet. GTX8800 är ett separat kort i high-end segmentet och hade inte problem med sina lödningar. Faktum är att Nvidias separata kort från tidsperioden inte har fler fel än genomsnittet. Så likställ inte äpplen med päron, bara för båda växer på träd.
Kretsarna i de bärbara datorerna utsattes för mycket stress, dels genom felaktiga materialval från Nvidia, men också pga att TDP som blev slutgiltig var högre än den först uppskattade, vilket fick till följd att många tillverkare dimensionerade en klenare kylning, som sedan inte skalades upp när kretsens faktiska TDP blev högre.

För de separata korten i låg och mellansegmentet, så uppstod aldrig detta problem, då kylningen på dessa kort var adekvat för sin uppgift (då korten är fristående och är placerade i en rymlig stationär dator, är de lättare att kyla).

Du måste skämta. Hur många har inte bakat sitt 8800 till fungerande skick igen? Varför? För att det är taskiga lödningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Du måste skämta. Hur många har inte bakat sitt 8800 till fungerande skick igen? Varför? För att det är taskiga lödningar.

Amen broder. Du har så rätt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tyreiz:

Dummaste åsikten? kolla vad du själv skrev. Om du köper något med 1 års garanti, så är det garanterat att produkten ska hålla i 1år. Inte längre. Sen om den håller längre är en Bonus för DIG som kund.
Tror du jag gick och gnällde som när mina 2st ati grafikkort gick sönder 1månad efter garantin gick ut? Nej , det gjorde jag inte.
Jag gjorde: Köpte mig någonting annat med längre garanti och bättre kvalité.

Jag fick ju endå vad jag betalade för. Ett grafikkort med 1års garanti a'la ATI.
(Detta är inget flame till ATI utan bara en jämförelse mellan garantier)

Precis de spelar egentligen inte någon roll om de är nvidia eller AMD, de är när tillverkarna sätter egna märken som garantin bestäms vissa har ett år som mitt kort och väljer man ett dyrare så kan man få ett eller två år till om man har tur (eller så har man köpt något specialkort kanske).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Du måste skämta. Hur många har inte bakat sitt 8800 till fungerande skick igen? Varför? För att det är taskiga lödningar.

två 8800GT kort har pajat. Enligt någon data kunnig så överklockade fabrikerna dom nyaste av 8800 korten. Resultatet är att livstiden förkortades (verkar som mina kort har råkat ut för det i alla fall). båda korten har fått pixelfel över hela skärmen (ena gick på garanti).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Dummaste åsikten? kolla vad du själv skrev. Om du köper något med 1 års garanti, så är det garanterat att produkten ska hålla i 1år. Inte längre. Sen om den håller längre är en Bonus för DIG som kund.
Tror du jag gick och gnällde som när mina 2st ati grafikkort gick sönder 1månad efter garantin gick ut? Nej , det gjorde jag inte.
Jag gjorde: Köpte mig någonting annat med längre garanti och bättre kvalité.

Jag fick ju endå vad jag betalade för. Ett grafikkort med 1års garanti a'la ATI.
(Detta är inget flame till ATI utan bara en jämförelse mellan garantier)

Nu ar det sa att det finns lagar och regler om det hela...

Svensk reklamationsratt som sager att man har 3 ar pa sig att reklamera en vara om det ar visat att det ar ett produktionsfel. Nu ar det bara att HP/NVDIA i USA har sagt att de har gjort fel men HP i sverige vill inte erkanna detta och att den medkannelsen far sta pa HP USA talan.

Detta tycker jag ar ett valdigt daligt satt och visar vad man tycker om sina kunder

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell XPS M1530 med ett 8600GT och har haft den i snart 3år utan några problem.
Nu spelar jag inte sådär jättemycket på den förutom på semestern så det är säkert därför jag klarat mig hittils.

Jag fick ner temperaturen på den avsevärt genom att skaffa ett större batteri till den (9-cells) som gör att datorn kommer högre upp i bakkant och gör det blir ett utrymme under datorn på ett par cm så luften där kan cirkulera bättre så jag hoppas att den hänger med några år till.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så har Nvidia lärt sig sin läxa, och designat Fermi bättre.
Och med lite tur så har även AMD tagit lärdom av detta.
Så de närmaste åren kommer nog att vara felfria, när det gäller dom här problemen iallafall.

När man tänker efter lite, så förklarar det här antadligen varför nvidia gjort alla namnbyten.
Dom har försökt att fixa problemet, och döpt om.
(en förklaring, dock inte någon ursäkt)

Hur som helst så är detta gammal historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AiL3N:

skilj orden hur och om.

Ber om ursäkt. Jag läste fel helt enkelt.

Skrivet av AiL3N:

Ja, via val av material, kvantitet och temperatur kan en bump "designas".

OK, då förstår jag vad du menar (Design har en lite annan betydelse för mig i sammanghanget). Det ironiska är att Nvidia inte kan skylla på miljökrav eftersom det var de bumps med 95% bly och 5% tenn som hade problem med klumpbildning när det svalnade. Den nya sammansättningen med 63% bly och 37% tenn borde om något vara mer miljövänligt är ju det man använder nu och den fungerar ju bättre!

Skrivet av AiL3N:

Nej, jag försöker inte rättfärdiga något. Med min första post ville jag bara lägga vikt på att jag delar moralen du för men inte etiken. Med andra ord vill jag gärna hålla med men det hade i sin tur varigt omoraliskt enligt mig. ^^

Det där går inte ihop.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha läst tråden lite snabbt verkar alla prata om lödtennet endast. Vid flipchip-tekniken är materialet som används att skydda anslutningarna och förstärka den mekaniska hållfastheten lika viktig och även där valde nVidia fel. Gammal artikel om bl a detta: Why nvidia's chips are defective - The Inquirer

Någon nämnde att AMD/ATi också kunde lära av detta. Möjligt, men inte troligt då AMD var först av alla på PC-sidan att introducera flipchip på sina K6-processorer. Det syntes inte lika tydligt då som med senare Athlon, eftersom K6 använde metallskydd, precis som alla CPUs gör idag. Så AMD har minst 13 års erfarenhet av eventuella problem. De följde dock designregler, till skillnad från nVidia.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dell XPS m1330

Hade min XPS i just över 2½ år. På denna period hann jag med 6st byten av moderkort/grafikkort samt kylare samt två hårddiskar. Var precis som att disken inte trivdes med temperaturen som blev då grafikkortet började bli för varmt. I snitt var det ungefär var 4 månad som felet började märkas. Det gick att använda datorn i ytterligare en månad eller två efter det.

Supporten har dock alltid varit snabb och hjälpsam, felet åtgärdat så snart jag har kunnat vara på plats så en tekniker kan komma och byta delarna. Samt att jag frågade vad jag hade för alternativ sista vändan, ny produkt (annan modell) eller pengarna tillbaka. Inga problem eller strul. Vilket gör att jag fortfarande skulle kunna tänka mig en ny Dell.

Permalänk
Medlem

Skit i moralen eller etiken. Det här är en skandal som är på slutfasen men fortfarande en viktig process att följa. Det är tråkigt för nVidia men de har sig själva att skylla. Nvidia sålde medvetet defekta kretsar. Försökte deala sig fria med de större kunderna på bekostnad av slutkonsumenterna. Än så länge har de bara tvingats erkänna ett antal mobila kretsar.

Att detta gäller även separata grafikkort är glasklart. Flera 8800 serier har dött som flugor på senare år. Hela baka grafikkorts folkrörelsen bygger på de här defekta lödtennsbumparna på 8800 kort. Det här är kretsar som borde kunna klara 10 år. Nu klarar de nätt och jämnt garantitiden.
Nvidias kretskvalitet skall inte ha några problem numera dock.

Sorgligt nog gjorde nVidia alla möjliga fel i den här härvan. I förberedelse, utförande och uppföljning:

1) De lade inga pengar på att utveckla nya lödbumpar som var kompatibla med nya processer/Processkrav
2) De upptäckte inte/ignorerade problemen under tillverkningen. Det var en ny otestad process. Att bara ta för givet att den fungerar är otänkbart även för en väldokumenterad process.
3) De sålde kretsarna trots att de visste att de var defekta.
4) När problem uppstog blånekade de och skyllde på för dålig kylning hos datortillverkarna.
5) De har fortfarande inte påtagit sig något som helst ansvar gentemot konsumenterna. Vare sig när det gäller mobila kretsar eller separata grafikkort. Gällande separata grafikkort blånekar de fortfarande. Möjligtvis eftersom det inte finns någon större spelara som hp/dell/apple som kan ställa dem till ansvar.

Det här konsumentåtalet (det är inget riktigt åtal men jag känner inte till motsvarande svenska ord) kommer nog inte att leda till något nytt om inte separata grafikkort blir inblandade.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Får la hoppas att min håller (har 4 års garanti)
Sen när garantin gått ut får man ta och fixa bättre kylning på den (den går upp i 90 grader om man spelar på den)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Orkar inte ögna igenom tråden vid den här tiden. Fick leta upp mitt gamla konto och skriva här (:

Ni som undrar, iallafall ni som har Dell, ni har 5års utökad garanti (5år istället för 1/2/3, beroende på vad ni har för serviceavtal).

Har ni en dator med Nvidia problem, så som Lat D620-D630, vissa Precisson bärbara (feta arbetsdatorer, för rendering, CAD osv) och en del XPS. Det är är bara att ringa in till Dell Supporten, så kommer de byta ut moderkortet på datorn. Antingen att ni får skicka in den (och be till den gud/whatevah du tror på att datorn ska komma tillbaka!) eller att det kommer en tekniker, detta beror också på vilken serviceavtal du har.

Det lite jobbiga med detta problem är att symptomen kan vara de mesta. Allt från symptom där man misstänker Processorn eller HDD. Men det finns ett par generella symptomer.

Ni KAN får splitscreen, skärmen delad på mitten där båda delarna visar samma sak.

Stripes på skärmen, sträck, detta är ett väldigt (väldigtväldigt) vanligt problem. Om ni har det och funderar på om det kan vara LCD skärmen som är sönder. Håll inne D och tryck på start när datorn är avstängt. Då startas ett LCD test, ser ni striporna där så är det LCD som är sönder. Inga stripor, så är det grafikkortet.

BSOD, BSOD, BSOD och ännu mer BSOD. Gud vad jag hatar BSOD.

Det finns väldigt mycket som kan hända om man har detta problem. Så, om ni får något minsta lilla problem, så ring! Supporten för privatkunder är liiiiiiiiiiiite jobbig (långa köer och växeln älskar att koppla er fel! Får privatkunder hela tiden, sitter på företag) men när ni kommer till oss, så får jag säga att vi är väldigt bra. Iallafall mina arbetskollegor och jag, men sitter inte på samma ställe som privatkundssupporten.

Det är så, iallafall varit innan detta publiserades, att när någon ringde Dell supporten (Om ni inte har förstått det, så jobbar jag där) med en datorn med Nvidia problem. Så visste vi exakt vad vi skulle göra (ett par testar som slutligen sa till oss att byta moderkort, som det ALLTID (99%) gör). Detta är ju inget vi har fått säga till kunderna. Tänk en skoltekniker med 300+ datorer där alla har samma problem, eeeeheh.

Sååååå, slutligen efter detta lite inlägg som har skrivits av en halvsovande 20åring. Om ni har några frågor om Dell, shoot!

Permalänk

Jag har ett 8800GT kort om någon vill prova att baka det. Kom jag på nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Sååååå, slutligen efter detta lite inlägg som har skrivits av en halvsovande 20åring. Om ni har några frågor om Dell, shoot!

Tack för infon!

Min XPS m1530 la av för ca 14 dagar sen och jag har "bråkat" med er support sen dess. Först förra veckan fick jag kontakt med tekniker via mejl och har gjort de test som han ville för att uteluta att felet skulle vara nåt annat.. Får se hur lång tid det tar innan jag får svar.

Men om jag förstår dig rätt nu så kommer det inte va nåt problem att få moderkortet utbytt? Även om garantin sen länge gått ut? Så har det inte verkat när jag varit i kontakt med er support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Ni som undrar, iallafall ni som har Dell, ni har 5års utökad garanti (5år istället för 1/2/3, beroende på vad ni har för serviceavtal).

Det där får du nog visa upp källa på, 1års förlängd garanti är allt vi har hört.

Förutom det faktum att vi i sverige har reklamations-rätt i 3år. I varje falll vid köp som privatperson. Vilket uppenbart gäller i det här fallet eftersom det är ett fabrikationsfel.

Har två XPS m1330 med felet, den ena reparerad innan utgången av den förlängd garantin den andra gick sönder efter 2mån över tiden ochdärmed lång näsa...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av matbe:

Det där får du nog visa upp källa på, 1års förlängd garanti är allt vi har hört.

Förutom det faktum att vi i sverige har reklamations-rätt i 3år. I varje falll vid köp som privatperson. Vilket uppenbart gäller i det här fallet eftersom det är ett fabrikationsfel.

Har två XPS m1330 med felet, den ena reparerad innan utgången av den förlängd garantin den andra gick sönder efter 2mån över tiden ochdärmed lång näsa...

Snackade lite med en kollega idag om detta, det är lite olika med den förlängda garantin. Vissa har 5år + sin vanliga garanti och sen vissa har enbart 1 (ett) år. Det beror lite på modell osv. Det bästa är att ringa in och fråga. Det ska stå på din tag, OM du har felet och hur många år + du har på garantin.

Sicken: Det beror på. HUR längesen är det garantin gick ut. Det som kan vara lite jobbigt om garantin har gått ut är att du kommer bli vidarekopplad till en annan avdelning, som tyvärr kostar pengar. Har absolut ingenaning om hur mycket per minut. Det är typ ingen som vet det på jobbet heller. Vi är fruktansvärt dåligt informerade om vissa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Snackade lite med en kollega idag om detta, det är lite olika med den förlängda garantin. Vissa har 5år + sin vanliga garanti och sen vissa har enbart 1 (ett) år. Det beror lite på modell osv. Det bästa är att ringa in och fråga. Det ska stå på din tag, OM du har felet och hur många år + du har på garantin.

Har snackat alldeles för mycket med Dell support, även innan garantin gick ut på den andra (första laptopen, M1330 xps gick bra, kom och bytte nästa dag). Naiv och blåögd som man är var man ärlig och pushade inte för hårt eller överdrev problemet med andra laptopen (också M1330 xps). De tyckte det lät mer som värme-problem, öh ja, det lär det göra med just det fabrikationsfelet sa jag. Men nej , du får vänta och se om det blir värre, sa Dell. Ärendet är ju noterat här nu i varje fall sa de så bara att ta upp det igen. Jag sa men om jag säger rätt ord nu så kommer ni godkänna det hela på studs, säger jag bara att jag ser en viss typ av färgade ränder på skärmen så går det på ett kick. Men nu ville jag inte vara oärlig. Korkat av mig... 2mån efter förlängda garantin (1år extra) ringer jag igen och säger att nu går den inte många minuter och missfärgningarna är där på skärmen följt av krasch. Nope helt kört att få något...

En annan sak som grämer mig är att jag installerade bios-uppdateringen så snabbt på den andra laptopen, som ökade fläkt-styrkan. Det förlängde livslängden 2mån för länge uppenbarligen. Alternativt hade det bara varit att nedgradera bios och låta den köra något grafiktest innan garanti-tiden och vips så går den sönder.

Men bara för att man var duktig med det här OCH ärlig, så straffas man känns det som...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av matbe:

Har snackat alldeles för mycket med Dell support, även innan garantin gick ut på den andra (första laptopen, M1330 xps gick bra, kom och bytte nästa dag). Naiv och blåögd som man är var man ärlig och pushade inte för hårt eller överdrev problemet med andra laptopen (också M1330 xps). De tyckte det lät mer som värme-problem, öh ja, det lär det göra med just det fabrikationsfelet sa jag. Men nej , du får vänta och se om det blir värre, sa Dell. Ärendet är ju noterat här nu i varje fall sa de så bara att ta upp det igen. Jag sa men om jag säger rätt ord nu så kommer ni godkänna det hela på studs, säger jag bara att jag ser en viss typ av färgade ränder på skärmen så går det på ett kick. Men nu ville jag inte vara oärlig. Korkat av mig... 2mån efter förlängda garantin (1år extra) ringer jag igen och säger att nu går den inte många minuter och missfärgningarna är där på skärmen följt av krasch. Nope helt kört att få något...

En annan sak som grämer mig är att jag installerade bios-uppdateringen så snabbt på den andra laptopen, som ökade fläkt-styrkan. Det förlängde livslängden 2mån för länge uppenbarligen. Alternativt hade det bara varit att nedgradera bios och låta den köra något grafiktest innan garanti-tiden och vips så går den sönder.

Men bara för att man var duktig med det här OCH ärlig, så straffas man känns det som...

Ah, fan va surt.
Ja, vissa folk på supporten är strikta som fan. Men OM nu datorn hade Nvidia problem, så skulle de få upp det direkt.
Hade jag fått in dig, och du har stripes på skärmen. Då är det lite snabb koll, så som D+power och lite annat. Jag brukar vara snäll och "Mja, okej.. vi skiter i det testet och så kör vi på *randomdelattbytaut*." Orkar inte riktigt alla gånger dalta med kunderna, och är snäll.

Men, du kan ringa in igen, och få det utbytt fast mot en kostnad då. Säkert moderkort + tekniker kostnad.

Btw, något som kan vara av intresse: Om ni har bytt en del, tex dagen innan garantin har gått ut, så har ni 90 dagars garanti utöver det på den delen. OM den nu skulle gå sönder igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Ah, fan va surt.
Ja, vissa folk på supporten är strikta som fan. Men OM nu datorn hade Nvidia problem, så skulle de få upp det direkt.
Hade jag fått in dig, och du har stripes på skärmen. Då är det lite snabb koll, så som D+power och lite annat. Jag brukar vara snäll och "Mja, okej.. vi skiter i det testet och så kör vi på *randomdelattbytaut*." Orkar inte riktigt alla gånger dalta med kunderna, och är snäll.

Det är konstaterat och noterat av att det är fel på grafikkortet enligt detta fel, de tyckte inte symptomen stämde exakt första gången bara (symptom-beskrivningarna verkade lite väl strikta och jag ville inte fara med osanning inte ens tänja sanningen lite). Nu är det konstaterat fel dock utan problem enligt alla tester...

Skrivet av Pettersson930:

Men, du kan ringa in igen, och få det utbytt fast mot en kostnad då. Säkert moderkort + tekniker kostnad.

Jupp har fått prisuppgift på detta, typ tretusen någonting plus moms (material endast eller inte vet jag inte), då måste hela moderkortet bytas, så blir inte så billigt. Dvs strax över 4000kr eller så.Tog ju nästan hel dag för förra laptopen för teknikern också, lite struligt i de mindre laptopsen.

Då har man ju halva priset till en ny bättre modernare laptop så känner mig tveksam

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av matbe:

Det är konstaterat och noterat av att det är fel på grafikkortet enligt detta fel, de tyckte inte symptomen stämde exakt första gången bara (symptom-beskrivningarna verkade lite väl strikta och jag ville inte fara med osanning inte ens tänja sanningen lite). Nu är det konstaterat fel dock utan problem enligt alla tester...

Det är ju lite tråkigt när man hör. Har aldrig varit 100% strikt så, men ditt fall så borde du fått det bytt första gången :C

Skrivet av matbe:

Jupp har fått prisuppgift på detta, typ tretusen någonting plus moms (material endast eller inte vet jag inte), då måste hela moderkortet bytas, så blir inte så billigt. Dvs strax över 4000kr eller så.Tog ju nästan hel dag för förra laptopen för teknikern också, lite struligt i de mindre laptopsen.

Då har man ju halva priset till en ny bättre modernare laptop så känner mig tveksam

Då känns det bättre att spara ihop lika mycket till och köpa en ny dator. Känns enklare och bättre

Permalänk
Medlem

Har en xps1730 och har bytt ut grafikkortet 4 gånger redan, nu börjar skärmen slockna igen och datorn hänger sig så det är nog snart dags igen att byta. Har även laptop kylare och jag rengör datorn från damm en gång i halvåret, och endå blir datorn överhettad och går sönder.

Tur så har man fortfarande garanti på skiten.

Permalänk
Skrivet av rnpyro:

Har en xps1730 och har bytt ut grafikkortet 4 gånger redan, nu börjar skärmen slockna igen och datorn hänger sig så det är nog snart dags igen att byta. Har även laptop kylare och jag rengör datorn från damm en gång i halvåret, och endå blir datorn överhettad och går sönder.

Tur så har man fortfarande garanti på skiten.

Hm, låter ju smått löjligt om de ska byta grafikkortet igen. Låter som något annat som är fel.

Skärmen slocknar säger du.. händer det efter ett tags användande eller bara helt random?

Har de ens övervägt att byta moderkort/RAM i PCn?
Känns ju som nästa steg, men om de också har bytt GFXkort 4 gånger så kan du vara godkänd för en swap. Hur lång tid är de imellan de gånger de har bytt kortet? Några veckor eller månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Hm, låter ju smått löjligt om de ska byta grafikkortet igen. Låter som något annat som är fel.

Skärmen slocknar säger du.. händer det efter ett tags användande eller bara helt random?

Har de ens övervägt att byta moderkort/RAM i PCn?
Känns ju som nästa steg, men om de också har bytt GFXkort 4 gånger så kan du vara godkänd för en swap. Hur lång tid är de imellan de gånger de har bytt kortet? Några veckor eller månader?

Grafikkortet håller ungefär 11 månader tills det går sönder. Jag får svart skärm så piper datorn direkt efteråt ett långt pip. Jag får starta om datorn flera gånger innan skärmen går igång. Detta har bara hänt på dom nyare grafikkorten då dom byte ut mitt 8800gtx sli mot ett 9800gtx sli. Skärmen slocknar oftast när det är kallt i rummet, händer ibland när datorn är i viloläge.

Kan även stämma det du säger, med ram minnena. Men problemet verka lösas varje gång dom byter grafikkort.

Första gången den gick sönder så hade datorn bara 2 veckor kvar på sin garanti. Förnyade garantin direkt efter. Känns lite tråkigt att en dator för 28 000 kr plus 2000 kr extra för 2 års garanti går sönder en gång om året.

Permalänk
Skrivet av rnpyro:

Grafikkortet håller ungefär 11 månader tills det går sönder. Jag får svart skärm så piper datorn direkt efteråt ett långt pip. Jag får starta om datorn flera gånger innan skärmen går igång. Detta har bara hänt på dom nyare grafikkorten då dom byte ut mitt 8800gtx sli mot ett 9800gtx sli.

Kan även stämma det du säger, med ram minnena. Men problemet verka lösas varje gång dom byter grafikkort.

Ah fan, 11månader? Då klassas det som ett nytt fel varje gång. Där rök alternativet att du kan få en swap, tyvärr ): Lite löjligt men tyvärr är regeln så. Det klassas som "new fault found", om det är så lång tid imellan felen.

Har du testat att köra diagnostiken på datorn? F12 vid Dell loggan, och sen Diagnostic. Tar typ 20-30min och kollar all hårdvara.

Skrivet av rnpyro:

Första gången den gick sönder så hade datorn bara 2 veckor kvar på sin garanti. Förnyade garantin direkt efter. Känns lite tråkigt att en dator för 28 000 kr plus 2000 kr extra för 2 års garanti går sönder en gång om året.

Okej, förnyad garanti är bra, speciellt om den går sönder ofta. Men, en sak som alla kan tänka på egentligen är att efter en service har ni 90 dagars garanti PÅ DEN DELEN. Även om ni är utanför garantin.

Detta funkar ju dåligt i ditt fall, då det är 11 månader mellan.
Sitter ju på jobbet nu, kan ju checka (whä, arbetsskada.. snackar enbart med norrmän på jobbet) din servicetag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Ah fan, 11månader? Då klassas det som ett nytt fel varje gång. Där rök alternativet att du kan få en swap, tyvärr ): Lite löjligt men tyvärr är regeln så. Det klassas som "new fault found", om det är så lång tid imellan felen.

Har du testat att köra diagnostiken på datorn? F12 vid Dell loggan, och sen Diagnostic. Tar typ 20-30min och kollar all hårdvara.

Jo har diagnoserat datorn varenda gång den har gått sönder. Fick en eller två error meddelande, en av dom klagade på minnes fel på grafikkortet, innan vi bytte grafikkortet. Reparatören brukar även köra igenom testet efter dom har installerat in det nya grafikkortet.