Lenovo firar 60 miljoner Thinkpads

Permalänk

Håhå, pappa hade en av deras första som kom 92, en 700C.
486 med 120mb hdd och 8 mb ram.
Den datorn var KUNG ett bra tag hemma hos mig
Den hade en GRYM dockningsstation som var större än själva datorn, tror det gick att klämma in både det ena och andra i den, den hade en 80mm fläkt tror jag.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Innovativt att deras lappisar sett likadana ut i 20 år

Don't fix it if it ain't broke. Nej, men jag kan hålla med om att en liten estetiskt uppdatering inte skulle sitta fel. De skulle exempelvis kunna slopa den blek-blå färgen på diverse knappar och fästen, deras rackmonterade prylar ser för taskiga ut med den där blå nyansen på varenda plastbit.

/rant

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lysande Laptops, finns några roliga videor på Youtube, där folk testar hur tåliga T40 är.
Själv ägare till en X60 tablet. Köpt begagnad, upphottad med en ssd. Grymt nöjd, helt perfekt även om det är en gammal rackare

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Serverar stämmer mycket bra, men var fick du kassasystem ifrån? IBMs huvudsakliga område är affärssystem(ERP) och inriktning på konsulttjänster inom management. De har gått från hårdvara till ett tjänsteföretag.

IBM - Kassasystem med flexibilitet för alla affärsbehov - IBM Express retail Store Solutions - Sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ill be damned... Har aldrig sett dem innan. Man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Innovativt att deras lappisar sett likadana ut i 20 år

Och dom är lika snygga nu som då...
Less is more....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

Och dom är lika snygga nu som då...
Less is more....

True that +1 ... Tycker utseendet är helt okej. Jag har aldrig förståt mig på designen från tex Asus och Acer, de är ju verkligen horribla till utseendet.

Permalänk

Saknar min T60, var en underbar maskin!

När det ändå kommer till design så är det väl svårt att klå Thinkpads stilrena design?
Kika på en sleek Thinkpad från 2003 och jämför med en Apple Ibook från samma år

http://www.chodientuvn.com/intro/APPLE/IBOOK/images/ibook_G3_...

http://www.deltasys.bg/products/3615IBM_ThinkPad_T40_2373_Pen...

Väldigt vanligt med 5-7år gamla Thinkpads som fortfarande rullar, andrahandsmarknaden kryllar av de!
Hur många andra laptoptillverkare kan man säga det om?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Har själv en laptop från dem, grymt bra prestanda, driftsäker och fint pris
Har själv inget emot designen, men satte en snygg motivbild på skalet i alla fall, så nu förskönar rent min laptop rummet

Permalänk

Ooops

Skrivet av Bombardier:

Saknar min T60, var en underbar maskin!

När det ändå kommer till design så är det väl svårt att klå Thinkpads stilrena design?
Kika på en sleek Thinkpad från 2003 och jämför med en Apple Ibook från samma år

http://www.chodientuvn.com/intro/APPLE/IBOOK/images/ibook_G3_...

http://www.deltasys.bg/products/3615IBM_ThinkPad_T40_2373_Pen...

Väldigt vanligt med 5-7år gamla Thinkpads som fortfarande rullar, andrahandsmarknaden kryllar av de!
Hur många andra laptoptillverkare kan man säga det om?

Stilrent?
Om du menar denna http://www.verrents.com/assets/003/6329.jpg så ser det allt rätt plottrigt ut med alla symboler etc. över allt. Även klistermärkena bidrar. De kan man ju så klart ta bort, men det gör ju folk aldrig...

Håller med om att iBooken är speciell (och inte direkt snygg kanske) men det är fan inget som är så fantastiskt med T60 enligt mig. Håller dock med m0ck om att Acer och Asus är värre.

Ändrade ”m0rck” till det korrekta ”m0rk”
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Stilrent?
Hållder dock med m0rck om att Acer och Asus är värre.

m0rck? the horror.....

Permalänk

kul att det går bra för Lenovo, jag har alltid varit mycket nöjd med deras laptops, jag hade en R40 i 3 år dagligt användande aldrig något problem, på senare år har jag haft T61, T61p och just nu T500.
utan TrackPointen känner jag mig mycket begränsad, TouchPad är bra, men fungerar inte optimalt i alla situationer, och jag föreställer mig att det även är ergonomiskt bra att variera sig lite. sköna tangentbord också.

Skrivet av ronnylov:

Minns när jag hade kundbesök på jobbet på 90-talet och kunden hade med sig en av de första IBM thinkpad-modellerna och det som var speciellt var styrpinnen som fortfarande finns åtminstone på den jag har nu. Har för mig att ägaren av datorn då på 90-talet påstod att det var en väldigt robust dator som tålde att tappas i ett betonggolv från 1 meters höjd, vet inte om det var sant dock...

det stämmer bra, här har du ett bevis; YouTube - A LENOVO NOTEBOOK CRASH TEST BY ME

Skrivet av Njure:

Har läst vid ett flertal tillfällen att Lenovo är en av dem största tillverkarna av Laptops. Detta har jag berättat för vänner, bekanta, och vi blir alla lika förvånade av detta faktum. Ingen av oss har ens hört talas om detta märke, varken Lenovo eller ThinkPad. Vad jag antar, med hjälp av era kommentarer, är att Lenovo vänder sig till företag? Jag har då aldrig sett någon PC...

har du levt under en sten?

Skrivet av MooDHooDs:

Innovativt att deras lappisar sett likadana ut i 20 år

har du missat att dom har mer än en modell? olika former, storlekar och design.
själv föredrar jag den "gamla" designen, överlägsen kvalité och användarvänlighet för den med höga krav.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd

Det jag gillar med Lenovo är att de har gett blanka fan i att ge sig på "designtänket" och satsat på vad som egentligen är viktigt - ett kompetent arbetsredskap. Lite i skymundan i jämförelse med Acer, Asus, HP men framför allt Apple där den interna slogan måste vara "skrik så hörs vi". Samtidigt har deras "avsaknad" av design också blivit en grej, man ser att det är en Lenovo. Jag ska erkänna att tittar jag inte på loggorna så har jag svårt att se någon skillnad på Acer, Asus och allt vad de heter, däremot både Lenovo och Apples syns direkt.

Permalänk

Hm, jobbar med Thinkpads hela dagarna...
Visst W510:an är bra, har den själv, men för övrigt så har modellerna en hel del att önska.
Kanske inte prestandamässigt, men design... Ap-fula var ordet

Tycker HP har lyckts bättre med designen.

Har jobbat/jobbar i 2 stora svenska företag, där ena kör Lenovo och det andra HP.
Så ang. reklamationer så är det jämt skägg.

Visa signatur

Sök på WipeClean för att hitta tidigare inlägg...
Dator? Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Innovativt att deras lappisar sett likadana ut i 20 år

Att dom har samma färg?

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Finns en anledning att dom sett likadana ut, och det har med funktionen att göra. Sen är nog färgen mer en marknadsföringsgrej som Damodred säger.

Har själv en T60 som är snart fyra år. Funkar lika bra som dag ett. Inga reklamationsärenden.

Mvh

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag köpte en X61s förra sommaren, som jag lämnade tillbaka. Batteritiden var under all kritik (< 90 min, skärm, wifi och bluetooth avslaget, datorn gjorde ingenting). Var inne en vända på rep, vändan tog 5 veckor och resultatet var 5 minuter bättre batteritid. Det var INTE kul - jag hade gett nästan 15 papp för burken. Vare sig butiken där jag köpte den, reparationscentret eller Lenovo var intresserade av att hjälpa mig. Blev en Dell Latitude istället, som jag är grymt nöjd med!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

m0rck? the horror.....

Hehe, oj förlåt. Var lite stressad när jag skrev, ska genast rätta till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Kul med lite TP-jubileum, själv är jag grymt nöjd med alla 17 paddor jag ägt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

Jag känner till vad IBM var, inte vad de är. Har inte sett röken av dem på många år, exkluderat datorerna de har på flygplatser etc. Men å andra sidan, som du påpekar har jag ingen vidare koll på vilka grenar av IBM som har köpts upp eller vad de nuförtiden kallar sina datorer. Som andra har kommenterat har de noterat en frånvaro vad gäller Lenovo i Sverige (i jämförelse med andra länder), vilket kan leda mig, och andra som jag känner till en ovisshet om dess existens. Adderat med det faktumet att jag inte själv arbetar på ett företag (per se, jag har ett eget företag), är det kanske inte helt märkligt heller.

Tja, jag är inte övertygad om att IBM/Levono/ThinkPad är "osynliga" i Sverige. De säljs vanligen inte på SIBA eller Elgiganten, men jag tror inte ThinkPads säljs speciellt ofta i dess motsvarigheter utomlands heller. Jämför med Dell som du till bara alldeles nyligen (ett fåtal år) bara kunde köpa från Dell direkt. ThinkPads har alltid funnits på mer renodlade datorbutiker som Dustin och hos företag som säljer mot andra företag. Så "osynligheten" är relativ, det beror på vilken bransch man tittar på eller är van med.

Så visst, jag kan förstå att man "missa" ThinkPad ett tag åtminstone, men det känns lite som att ha missat Dell.

Skrivet av MBY:

ThinkPads kännetecknas (åtminstone tidigare) av suverän byggkvalité och väldigt bra tangentbord. Jag införskaffade en x100e härom veckan. En tangent trasig från fabrik! Trist då tangentbordet är en av de stora anledningarna till att man köper en ThinkPad...

Jag kan bara meddela att mitt serviceärende med tangentbordet fick ett snabbt och lyckligt slut. Jag ringde Levono och blev paff när de sa "okej, då skickar vi ett nytt tangentbord". Wtf? De _vill_ att slutkunden meckar med en ny bärbar! Dagen efter kom UPS och lämnade ett nytt tangentbord. Ska installera det i helgen. Det fina är att det verkar som jag får behålla det gamla, vilket gör att jag har ett nytt reservdelstangentbord med endast en knapp som är trasig!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Oftast brukar man behöva skicka tillbaka tangentborden efteråt. Jobbar med garantiärenden på lenovomaskiner dagligen.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blaxxor:

Oftast brukar man behöva skicka tillbaka tangentborden efteråt. Jobbar med garantiärenden på lenovomaskiner dagligen.

De har jag aldrig behövt, har bytt många och de ligger alltid en lapp med att kunden kan skrota det gamla tangentbordet.

Permalänk

Jag hade en X61s och var mycket missnöjd med den. Dålig service (var tvungen att skicka in själv och betala frakt) moderkortet gick sönder efter ca 4mån. Sen gick batteriet sönder (vilket var ett vanligt fel så garantin förlängdes) men hade gått 1 vecka för lång tid.

Nu har jag en acer (köpte så mkt prestanda för så lite pengar som möjligt) mycket bättre service UPS hämtar på plats utan att det kostar extra + svensk support osv.

Kommer aldrig köpa kinesdatorer igen, go taiwan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blaxxor:

Oftast brukar man behöva skicka tillbaka tangentborden efteråt. Jobbar med garantiärenden på lenovomaskiner dagligen.

Jag har inte hört ett ord om det. Dessutom borde inte Levono tjäna så mycket på att ta tillbaka tangentbord med från fabrik trasiga plastdetaljer. Lager- och hanteringskostnader är inte försumbara för företag och det är bra PR att ha bra service.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."