Tips för att hålla liv i de gamla lanandet?

Permalänk
Medlem

Tips för att hålla liv i de gamla lanandet?

Märker att mer och mer av mina vänner inte "orkar" lana längre, vilket jag tycker är grymt synd! För ett par år sedan satt man ju ett stort gäng varannan helg men nu är det så dött att man får tjata i en månad för att få ihop något vettigt... (Är 22 år)

Och nej, jag är inte arbetsslös eller liknande och har grymt mkt fritid, snarare tvärtom att det är jag som har minst fritid.

Men som sagt, finns de några andra i min ålder som fortfarande lanar på eller verkar det vara standard att de dör ut totalt?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Är 20 och det har verkligen dött ut med lan här. Jag och några vänner brukade lana minst varannan vecka men nu blir det sällan, ett par gånger om året max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Är 20 och det har verkligen dött ut med lan här. Jag och några vänner brukade lana minst varannan vecka men nu blir det sällan, ett par gånger om året max.

Väldigt tråkigt... Inte för att det är så kul att just spela i sig utan mer för gemenskapen och all skit man hitta på under lanen! Ett tillfälle att slippa känna sig så jävla vuxen

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tror det är en åldersgrej, vissa saker är helt enkelt inte lika roliga när man börjar bli/är vuxen tyvärr.
Sen är väl LAN inte var det var en gång i tiden, nu har alla snabbt internet och skype etc.. Kanske blivit bekväma av sig.

Men jag tror mer på att man blivit "för gammal" och har andra intressen/prioriteringar.

Permalänk
Medlem

tyvärr tycker ju dom flesta att man lika gärna kan sitta hemma med headset.. men det är INTE i närheten av samma gemenskap..

Jag är 24, Lanar nån enstaka gång per år .. men det är skoj! Har dock laptop, hade jag haft stationär hade jag nog inte orkat.. åbäken

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jag och en polare LAN'ar rätt ofta, enda skillnaden mellan dagens LAN och dåtidens LAN är väl att vi dricker bärs och sånt nu samtidigt och kanske drar ut på krogen.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju nämna lite orsaker till att det lanas desto mindre, det mesta har ju nämnts.
*man har blivit äldre och prioriterar annat
*folk har blivit latare, bättre internet bl.a.
*folk som är under 18 brukar behöva åka med förälder eller kräva föräldrars lov
*de flesta spelen spelar man över nätet och inte över lan

Om man vill lana, så ska man säga till långt i förväg så folk inte hinner planera annat, säga till så många som möjligt så att det blir så trevligt som möjligt och man kan maxxa lagen på diverse lan spel.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

tyvärr tycker ju dom flesta att man lika gärna kan sitta hemma med headset.. men det är INTE i närheten av samma gemenskap..

Jag är 24, lanar nån enstaka gång per år .. men det är skoj! Har dock laptop, hade jag haft stationär hade jag nog inte orkat.. åbäken

Mm det är skoj !

Håller med om det där med åbäken, helt klart större chans att man kommer om det inte vore för frakta skiten. 20Kg datorburk och allt som ska med och saker som ska inhandlas etc hehe.

När man var yngre hade man inte lika mycket att tänka på. Mer tid, mindre stress och mer ork.
Lan är galet kul men också galet energikrävande !

En tv-spelkväll / dag kanske vore nått istället eller bara åka in till nått internetcafé och panga. Käka / dricka gott och prata skit. Kanske inte samma grej men då är det mer lättsamt = avkopplande

Permalänk
Medlem

Har inte lanat i någon större utsträckning sedan jag gick ut gymnasiet, och samma sak gäller mina vänner. Som tidigare nämnts så är nog de största bidragande orsakerna följande, i min bekantskapskrets:
1) Partner; För stunden är jag nog den enda singeln i kompisgänget. Vissas respektive är mer liberala på att släppa iväg sin partner under en hel helg, vissa är det otänkbart för.
2) Jobb och studier; Kort och gott så krävs det mer än någon dags framförsikt för att dra ihop något som alla kan vara med på - oavsett om det är lanparty eller bastukväll.
3) Bekvämlighet; Det är som sagt ett jäkla bärande av prylar för att spela lite dator.
4) Spel; När man väl lyckats få ihop folket så går det inte att hitta nyare spel som alla gillar så istället går man tillbaka till vad man lirade för 10 år sedan. Där möter man istället krångel med att få spelen att fungera som de borde eller så har man spelat sig trött på dem sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Om min brud inte hade klarat sig utan mig i en helg, då hade jag gjort slut för länge sen! Helt sjukt va toffliga folk är...

Angående varför det dör ut så tror jag internet och alkohol är den stora boven. Jag tar iaf ett par bärs och snackar skit med polarna nu än att spela spel.

Skrivet av MulleEng:

*folk som är under 18 brukar behöva åka med förälder eller kräva föräldrars lov

Hahahaha du skojjar va?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Om min brud inte hade klarat sig utan mig i en helg, då hade jag gjort slut för länge sen! Helt sjukt va toffliga folk är...

Angående varför det dör ut så tror jag internet och alkohol är den stora boven. Jag tar iaf ett par bärs och snackar skit med polarna nu än att spela spel.

Hahahaha du skojjar va?

Bäst av allt hade varit en brud som hade följt med och lanat
Nej jag skojar inte, har hört en del som sagt "måste fråga mamma/pappa om jag får lana" och vissa har inte fått komma eftersom deras föräldrar tycker att det är "mkt ohälsosamt" att lana 3 dagar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ni skrämmer alla ungar

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

Bäst av allt hade varit en brud som hade följt med och lanat
Nej jag skojar inte, har hört en del som sagt "måste fråga mamma/pappa om jag får lana" och vissa har inte fått komma eftersom deras föräldrar tycker att det är "mkt ohälsosamt" att lana 3 dagar.

Det är iofs inte jättenyttigt att lana, men jämfört med att dricka HB, däcka på någon gräsmatta och få klamydia är det rena hälsokuren.

Skrivet av Tomas_88:

Ni skrämmer alla ungar

Får ge dom godis!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Dags att starta en fond för oldschool lanadet. Detta betyder ju att alla som fyllt 22 inte är välkomna att ta del av denna fond/inte spelat hexen/inte kan starta doom i nätverk.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Dags att starta en fond för oldschool lanadet. Detta betyder ju att alla som fyllt 22 inte är välkomna att ta del av denna fond/inte spelat hexen/inte kan starta doom i nätverk.

Haha hade en liknande tanke när jag läste titeln, tillbaka med dom gamla spelen! Nu har jag inte spelat just Hexen eller Doom så mycket men Warcraft och Quake passar också in dessutom behöver man ingen superdator så dom flesta kan vara med.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Haha hade en liknande tanke när jag läste titeln, tillbaka med dom gamla spelen! Nu har jag inte spelat just Hexen eller Doom så mycket men Warcraft och Quake passar också in dessutom behöver man ingen superdator så dom flesta kan vara med.

Du tillhör den förlorade generationen

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

ROTT! (Rise of the triad), eller codename eagle

29 År här, har väl inte lanat på hmm... 9 år? :X

Good old times... men man får andra prioriteringar efter ett tag. Folk flyttar, hittar på andra saker, skaffar familj osv osv. Thats life.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

C&C och warcraft 2 över nollmodemkabel, det var tider det!!

Team Fortress var sjukt kul också när man var en 10-12 st som lanade..

Det är nog 8-9 år sedan jag lanade nu.. Tiden går.

Tror att uppkopplingshastigheterna har bidragit till minskat lananade. Det går helt enkelt lika snabbt/smidigt att spela över nätet.

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

ROTT! (Rise of the triad), eller codename eagle

29 År här, har väl inte lanat på hmm... 9 år? :X

Good old times... men man får andra prioriteringar efter ett tag. Folk flyttar, hittar på andra saker, skaffar familj osv osv. Thats life.

Codename Eagle är episkt! Minns att vi ofta lirade de på lanen för en 8-9 år sen. Galet kul!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det är likadant här, det har dött ut totalt. När man gick på högstadiet lanades det en hel del, i ettan på gymnasiet fortsatte vi i samma anda men sen blev det mindre och mindre. Sist jag var på ett lan var nog Dreamhack Summer 07, om man nu ens får kalla det ett lan i sån bemärkelse.

Men kan förstå att det blivit så. Jag menar, man är över 20 år gammal, har ett heltidsjobb och allt det där. Fast blev grymt sugen på ett lan nu alltså

Kommer ihåg alla helger man spenderade med att lira CS, Serious Sam och allt vad vi nu lirade. Det var tider det

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erick:

C&C och warcraft 2 över nollmodemkabel, det var tider det!!

Team Fortress var sjukt kul också när man var en 10-12 st som lanade..

Det är nog 8-9 år sedan jag lanade nu.. Tiden går.

Tror att uppkopplingshastigheterna har bidragit till minskat lananade. Det går helt enkelt lika snabbt/smidigt att spela över nätet.

För mig blev det, via nollmodem, div. shooters. T.ex, Duke Nukem 3D, Shadow Warrior och Redneck Rampage. Sanslösts kul.

Det hände mycket efter det, i stil med Counter-Strike, Warcraft 3 osv. Nu har jag inte LANat på över 7 år, annat än lite HoMM 3 i bland med systern.

Tyvärr växer man i från spelandets nöje och enkelheten med ett LAN bland vänner.

Permalänk
Medlem

Jag och ett gäng polare som alla är 30+ brukar lana ett par ggr om året, rätt skönt att komma ifrån allt annat för en dags datorspelande.

Permalänk

Enda gångerna man lanar blir på håltimmar i skolan etc

Brukar bli Liero, AoE 1 o 2 exp för det mesta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av fesen:

Haha hade en liknande tanke när jag läste titeln, tillbaka med dom gamla spelen! Nu har jag inte spelat just Hexen eller Doom så mycket men Warcraft och Quake passar också in dessutom behöver man ingen superdator så dom flesta kan vara med.

Precis, LAN ska vara gamla spel med dålig grafik men mycket action

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Jag och ett gäng polare som alla är 30+ brukar lana ett par ggr om året, rätt skönt att komma ifrån allt annat för en dags datorspelande.

Exakt! Det är inte spelandet i sig som är så kul utan bara att komma bort från "verkligheten" ibland. Slippa tänka på allt som ska göras, alla problem som ska lösas, allt plugg, jobb etc.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!