Scythe förlorar 80 Plus Gold för Chouriki 2

Permalänk
Melding Plague

Scythe förlorar 80 Plus Gold för Chouriki 2

Nätaggregat i serien Chouriki 2 blir av med 80 Plus Gold-certifieringen och nedgraderas till Silver.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska man skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Shiiit dålig PR. Inte för att jag bryr mig om det, sålänge det inte chockar sönder moderkortet och är 80+ så är det ett bra nätagg i mina ögon, jag sitter på ett VX550W så kan ju inte kalla mig finsmakare xD

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Proffsmobbare

Man måste ändå full-loada nätagget för att pressa ut 80+ effektivitet ändå, och det är det inte många som gör.

Det är inte lätt att kräma ur 500w+ ur ett system. Inte 650w för den delen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Man måste ändå full-loada nätagget för att pressa ut 80+ effektivitet ändå, och det är det inte många som gör.

Det är inte lätt att kräma ur 500w+ ur ett system. Inte 650w för den delen heller.

Jasså? 80 Plus Gold specificerar att effektiviteten måste vara 88% eller högre vid 20% last.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att de själva går ut med informationen, andra företag skulle nog fortsatt sälja dom som 80+ Gold tills de blir upptäckta.

Permalänk
Medlem

kan undra hur det går för dem som köpt detta agg i tron om att det är ett 80 +Gold certifierat agg, de har trots allt köpt en produkt efter specifikation som inte stämmer. Hur står sig detta juridiskt?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

bra att de gör det själv som sagt.. lite synd för de lidande då det finns "80plus versioner " i handlen fortfarande

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Trevligt att de själva går ut med informationen, andra företag skulle nog fortsatt sälja dom som 80+ Gold tills de blir upptäckta.

Tänkte jag också, detta kan vara ett bättre sätt att få dålig PR än att en "skandal" upptäcks senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Man måste ändå full-loada nätagget för att pressa ut 80+ effektivitet ändå, och det är det inte många som gör.

Det är inte lätt att kräma ur 500w+ ur ett system. Inte 650w för den delen heller.

Har ingenting med saken at göra. 80plus säger bara vilken verkningsgrad ett nätaggregat måste ha vid 20%, 50% och 100% belastning, och att effektfaktorn måste vara minst 0,9. Det är alltså bra att ha ett 80plus-gold certifierat nätaggregat även när man inte använder överdrivna mängder kräm.

Om man kan få ut mer än 80% av det specifierade wattantalet har alltså inget med 80plus att göra. Det ska gå att få ut 100% från alla nätaggregat, annars säljs aggregatet med felaktiga specifikationer.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

80+ silver är ju fortfarande bra
moget av dom att gå ut själva och presentera detta.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Precis vad jag hävdade vid lanseringen. Det är synd att Scythe inte lägger mer pengar på komponenterna men det är inte det minsta oväntat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt inte detta är dålig PR utan bra. Att de själva går ut med det är ett plus PR-mässigt även om nyheten i sig inte är positiv. Jag tycker det är många företag som gör felet att undvika uttalanden och info som innebär någonting negativt i alla lägen. Är det någonting galet så är det betydligt bättre att det kommer från de som gjort fel än någon annan.

Skrivet av anders190:

Trevligt att de själva går ut med informationen, andra företag skulle nog fortsatt sälja dom som 80+ Gold tills de blir upptäckta.

Jag håller med. Får faktiskt en lite varm känsla i magen av att se en tillverkare ändra på ett fel frivilligt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Dock så kanske den fortfarande är 80+ GOLD i tex Sverige då vi använder 230V som är effektivare än 115V.
Och 80plus.org certifieringarna är väl baserade på hur ett nätagg presterar på 115V.

Men givetvis tråkigt att inte alla nätagg i serien håller samma höga effektivitet. Men det är bra att dom är öppna med detta istället för att dölja det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

80+ silver är ju fortfarande bra
moget av dom att gå ut själva och presentera detta.

Det gjorde dom dock inte, det var väl någon annan som testade det?

Tror seriöst inte nån som köpt det bryr sig, det står fortfarande Gold när dom visar det för sina p12-kompisar

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CoZalon:

Det gjorde dom dock inte, det var väl någon annan som testade det?

Tror seriöst inte nån som köpt det bryr sig, det står fortfarande Gold när dom visar det för sina p12-kompisar

Enligt vad jag kan förstå av utskicket så är det deras egna interna tester som visat på varierande kvalitet.

Permalänk
Medlem

Känner inte till bakgrundshistorien, är heller inte intresserad av deras nätagg, men trevligt med ärliga företag.

Undras om Fruktbolaget någonsin skulle erkänna något liknande? "Nej, det är fel på testet, vi gör aldrig misstag!".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undras om Fruktbolaget någonsin skulle erkänna något liknande? "Nej, det är fel på testet, vi gör aldrig misstag!".

Haha, nä klart dom inte gör det. Är ju kvalitet och funktionalitet som de tar massa extra betalt av sina kunder för

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

bara det står 80plus är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Tycker faktiskt inte detta är dålig PR utan bra. Att de själva går ut med det är ett plus PR-mässigt även om nyheten i sig inte är positiv. Jag tycker det är många företag som gör felet att undvika uttalanden och info som innebär någonting negativt i alla lägen. Är det någonting galet så är det betydligt bättre att det kommer från de som gjort fel än någon annan.

Jepp, håller med!

Gjorde inte Corsair något liknande på nån av HX agget förresten om jag minns rätt? Det fick Silver enligt testerna, men Corsair kom fram till att den inte nådde silver under normala verkliga arbetstemperaturer, så de valde själva att speca dem som brons. (eller liknande)
Skillnaden är väl att Corsair upptäckte detta direkt från början, vilket inte Scythe gjorde...
Tycker dock iallafall det är starkt att Scythe att gå ut med det.

...

Typhonos, har det framgått vilka komponenter de kör med i dessa agg? (kondningar osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Det gjorde dom dock inte, det var väl någon annan som testade det?

Tror seriöst inte nån som köpt det bryr sig, det står fortfarande Gold när dom visar det för sina p12-kompisar

Vem intresserar sig av en 80+gold certifiering bland sina kompisar? ^^
trodde p12 gillade annat än siffror o text typ bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Man måste ändå full-loada nätagget för att pressa ut 80+ effektivitet ändå, och det är det inte många som gör.

Det är inte lätt att kräma ur 500w+ ur ett system. Inte 650w för den delen heller.

Nej då, dessutom är det för dom flesta tom viktigare/bättre att ha hög verkningsgrad vid tex 20% (eller 50% för den delen). Såvida din burk inte är byggd endast för att typ folda 24/7 eller på annat sätt pressa hårdvaran max hela tiden! Tänk bara så här, de flesta moderna datorer står i ärlighetens namn mer i idle än dom är på full load. Säg så här, jag köper och sätter ihop en schysst rigg, låt säga tex 980X/X58A-UD9/Dominator GT/GTX 480/SSD osv, osv... Nu vill jag ett bamse nätagg av grym kaliber såklart, slå till på ett 1000+ watt minst! Eller??? Vet jag att jag skall tryck in fler GTX 480 i burken senare så måste jag ju såklart ta en funderare, visst, men annars så borde jag välja ett nätagg som räcker till och har utrymme för eventuella uppgraderingar, inte överdriva för saken skull! Varför, jo som Christian Verfuerth (från Cougar som var här och svarade på diverse nätaggsfrågor, här: http://www.sweclockers.com/forum/107-temavecka-nataggregat/ ) sa till mig att....

Gör så här i stället, läs förklaringen själv med hans egna ord:

http://www.sweclockers.com/forum/107-temavecka-nataggregat/87...

Läs gärna alla frågor ställda till Christian, han vet vad han pratar om och man kan lära mycket av honom. Jag hade tänkt fläska på med 1000 watt någonting innan han pratade med mig, framtidssäkert och just in case liksom tänkte jag? Tur att han hann förklara för mig innan jag handlade 1000/1000+ watt agget, dessutom så händer det ju så mycket i utvecklingen av nätagg just nu så jag väntar ytterligare ett tag innan jag byter i burkarna hemma. Effektiviteten tycks ju ha gått framåt en del sen bara några år tillbaka då en vanlig 80 logga intill nätagget var kung!

Skrivet av hakuni:

Har ingenting med saken at göra. 80plus säger bara vilken verkningsgrad ett nätaggregat måste ha vid 20%, 50% och 100% belastning, och att effektfaktorn måste vara minst 0,9. Det är alltså bra att ha ett 80plus-gold certifierat nätaggregat även när man inte använder överdrivna mängder kräm.

Om man kan få ut mer än 80% av det specifierade wattantalet har alltså inget med 80plus att göra. Det ska gå att få ut 100% från alla nätaggregat, annars säljs aggregatet med felaktiga specifikationer.

Precis!

Det optimala vore ju ett nätagg som hade en näst intill perfekt verkningsgrad hela tiden oavsett hur lite eller hårt det belastas. Drömma går ju , men det kommer ju gå framåt bara man har lite tålamod, jag menar det står ju knappast still i den här branshen!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av hakuni:

Har ingenting med saken at göra. 80plus säger bara vilken verkningsgrad ett nätaggregat måste ha vid 20%, 50% och 100% belastning, och att effektfaktorn måste vara minst 0,9. Det är alltså bra att ha ett 80plus-gold certifierat nätaggregat även när man inte använder överdrivna mängder kräm.

Om man kan få ut mer än 80% av det specifierade wattantalet har alltså inget med 80plus att göra. Det ska gå att få ut 100% från alla nätaggregat, annars säljs aggregatet med felaktiga specifikationer.

Andra delen av ditt uttalande har inget med det jag skrev att göra. Jag är mycket medveten om att effektiviteten är på väggsidan.

Vad jag har hört och fått lära mig så gäller dock bara certifikaten vid 100% load av agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vad jag har hört och fått lära mig så gäller dock bara certifikaten vid 100% load av agget.

Nix, det är som Hakuni säger att de måste klara kriterier vid 20, 50 och 100% last.

Läst tex sista stycket "What is the 80 PLUS specification?" här på 80plus egen hemsida:
The 80 PLUS Program | About
(rota vidare där om du vill ha mer detaljerade kriterier för brons, silver gold etc )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Roger W:

Nix, det är som Hakuni säger att de måste klara kriterier vid 20, 50 och 100% last.

Läst tex sista stycket "What is the 80 PLUS specification?" här på 80plus egen hemsida:
The 80 PLUS Program | About
(rota vidare där om du vill ha mer detaljerade kriterier för brons, silver gold etc )

Tack för informationen och länken!

Man lär sig något var dag, även att det man lärt sig innan inte alltid är rätt.
Jag får be om ursäkt över mitt första påstående. Käpprätt åt helvete - yes oh yes.