Sandforce SF-2000 stödjer SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

kommer göra en SSD uppgradering inom 1.5 år. då har jag planerat att ha 2 st SSD diskar i raid 0.

mina krav på en SSD disk är:
-läshastighet på minst 1.2 GBps
-skrivhastighet på minst 0.8 GBps
-rymma minst 320 GB(320 000 MB) eller lite mindre än 300GiB
-kosta under 2500 kr(ca)
-stödja sata III (6gbps)
detta är de krav som jag har vilket innebär att jag får vänta ett tag till. dock så tror jag faktiskt att samtliga mina krav kommer uppfyllas inom ett år.

Tror du behöver plugga här lite Samlingstråd om SSD

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det känns som om det skulle behövas en ny och snabbare SATA-standard snart xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Detta är en enterprise-kontroller så den ska inte jämföras med X25-M G3 utan möjligtvis med X25-E G3, priset lär bli därefter också.

Sandforce har redan en enterprise-kontroller SF1500 och det är INTE den man har använt i diskar från Corsair eller OCZ, man har använt desktop-kontrollern SF1200. Så man lär inte använda SF2000 heller.

Har för mig att jag bara skrev g3,
vilket även intel g3 e heter oxå . så generation 3 =g3 inkluderar både g3m & g3e
ska hursomhelst bli kul & se vad som händer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vadå alla? Alla har inte lika mycket problem. Det är många som har problem med Sandforce-enheter: F120 SSD Random Kernel-Power 41 BSOD; Not Detected on Boot - The Corsair Support Forums

Det är inte alls lika många som har problem med sina Intel-enheter.

Supportmjukvara = Intel SSD Toolbox, Intel Data Migration Software (som var en nyhet idag på Sweclockers), etc. Att göra samma sak som dessa med diskar från andra tillverkare är betydligt bökigare.

Varför ska man behöva toolbox? Allt sköts automatiskt.

Skrivet av mfm:

Detta är en enterprise-kontroller så den ska inte jämföras med X25-M G3 utan möjligtvis med X25-E G3, priset lär bli därefter också.

Sandforce har redan en enterprise-kontroller SF1500 och det är INTE den man har använt i diskar från Corsair eller OCZ, man har använt desktop-kontrollern SF1200. Så man lär inte använda SF2000 heller.

SF-1500 finns i OCZ Vertex LE.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förutom storlek och pris finns den SSDn reda.
Måste passa på att fråga varför raida två SSD när det redan nu finns singeldiskar som ger dubbla prestandan jämfört med dina minimikrav? 1.2 Gbps är ju långsammare än sata1 (1.5 GBps).

SATA 6 klarar inte 1,2 GB/s, som adolf512 fodrade. SATA 6 klarar 6 Gb/s, vilket ger 0,6 GB/s då SATA använder 10 bit/byte (8 b data + 2b för felkorrigering).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför ska man behöva toolbox? Allt sköts automatiskt.

Alla kör inte Windows 7. Och det finns även massor med trådar om "How to Restore Corsair SSD performance" på Corsair-forumet, för bara TRIM är inte 100%.

Sen kan jag lägga till punkten dåligt med SMART-information jämfört med Intels SSD-kontroller också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

SATA 6 klarar inte 1,2 GB/s, som adolf512 fodrade. SATA 6 klarar 6 Gb/s, vilket ger 0,6 GB/s då SATA använder 10 bit/byte (8 b data + 2b för felkorrigering).

God morgon!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Varför får jag känslan av att SATA III kommer att flaska redan nästa generation? :/

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Alla kör inte Windows 7. Och det finns även massor med trådar om "How to Restore Corsair SSD performance" på Corsair-forumet, för bara TRIM är inte 100%.

Sen kan jag lägga till punkten dåligt med SMART-information jämfört med Intels SSD-kontroller också.

Om man köper en SSD så bör man använda W7.

Sen så funkar SMART info jätte bra man måste bara använda ett program som kan läsa av det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om man köper en SSD så bör man använda W7.

Sen så funkar SMART info jätte bra man måste bara använda ett program som kan läsa av det.

Det finns en stor värld utanför Windows 7-bubblan...

Vilket program ska man använda då? Om man läser här verkar alla skriva ut tok: Interpreting SMART Data on Corsair Force Series SSDs - The Corsair Support Forums

Till skillnad från mina Intel-diskar då där man kan få en massa nyttig information.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns en stor värld utanför Windows 7-bubblan...

Vilket program ska man använda då? Om man läser här verkar alla skriva ut tok: Interpreting SMART Data on Corsair Force Series SSDs - The Corsair Support Forums

Till skillnad från mina Intel-diskar då där man kan få en massa nyttig information.

Guide SMART Attributes for Sandforce SSD's (Agility2, Vertex2, VertexLE)

Attt SandForce har lite speciella SMART attributer betyder inte att det är något fel med disken. CrystalDiskInfo funkar bra för min OCZ iaf.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

nu så händer det lite

OCZ förbereder Deneva SF-2000 SSD-enheter - www.nordichardware.com

nu blir det fight till våren.. får se vilken som blir bäst/prisvärdast!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Guide SMART Attributes for Sandforce SSD's (Agility2, Vertex2, VertexLE)

Attt SandForce har lite speciella SMART attributer betyder inte att det är något fel med disken. CrystalDiskInfo funkar bra för min OCZ iaf.

Bra lista, fast enligt Corsair funkar "SSD life left" attributet inte så bra på Sandforce-enheter ("However, we have also verified that the SandForce controllers are not currently reporting the E7 attribute correctly. So, we believe that it is not a reliable reporting of SSD Life Left. ")

Och man kan få mer exakt info om hur mycket man skrivit på disken med Intel-diskarna.

Skrivet av zlim_zune:

nu blir det fight till våren.. får se vilken som blir bäst/prisvärdast!!

"Together we will be able to offer our enterprise clients a very robust line of ultra reliable 6Gb/s SSDs in a variety of interfaces ranging from SATA to SAS within our customizable Deneva Series."

Så det blir nog inte så prisvärt, nej...

Vilket skämt med ultra reliable för övrigt, de har ju inte lyckats fixa krasherna och problemen folk har haft sedan i somras med SF-1200-enheterna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Bra lista, fast enligt Corsair funkar "SSD life left" attributet inte så bra på Sandforce-enheter ("However, we have also verified that the SandForce controllers are not currently reporting the E7 attribute correctly. So, we believe that it is not a reliable reporting of SSD Life Left. ")

Och man kan få mer exakt info om hur mycket man skrivit på disken med Intel-diskarna.

"Together we will be able to offer our enterprise clients a very robust line of ultra reliable 6Gb/s SSDs in a variety of interfaces ranging from SATA to SAS within our customizable Deneva Series."

Så det blir nog inte så prisvärt, nej...

Vilket skämt med ultra reliable för övrigt, de har ju inte lyckats fixa krasherna och problemen folk har haft sedan i somras med SF-1200-enheterna.

man kan väll hoppas men intel låter ju vettigast än så länge i vilket fall.. (tycker jag)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd

Ok, detta är som ett nytt chipset alltså? Så den måste byggas in på varje SSD disk? Kan vilken disktillverkare som helst använda denna krets, eller är det bara Sandforce diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vadå alla? Alla har inte lika mycket problem. Det är många som har problem med Sandforce-enheter: F120 SSD Random Kernel-Power 41 BSOD; Not Detected on Boot - The Corsair Support Forums
Det är inte alls lika många som har problem med sina Intel-enheter.

Så där kan man inte bedöma generella problem med en enhet. Det är Corsairs supportforum, och de är oftast folk som har problem som skriver på dem. Om det är 100 personer som skrivit där om sina problem, hur många är det då i jämförelse med antalet sålda enheter? Känner inte till om Intel har något supportforum för sina SSD.

Får jag sen fråga vilka fakta du baserar din slutledning att inte lika många har problem med sina Intel SSD jämfört med Sandforce? Egen upplevd känsla av att ha läst på forum? Om man googlar "Intel SSD problems" får man i alla fall över en miljon träffar, men jag gör inga slutledningar från det.

Rent generellt så är förstås Intel en stor elektronikjätte med mycket resurser, så det kanske verkar tryggare med dem, men jag tror inte mindre bolag behöver vara sämre om de är dedikerade på det de håller på med.

Permalänk
Medlem

Gillade detta;

Citat:

Let’s talk peak performance specs. I must preface this with a warning, all of the numbers you’re about to see are SandForce’s estimates and projections for how the SF-2000 series will perform.

Jag som trodde siffrorna var internt saltade testresultat ^_^

SandForce Announces Next-Gen SSDs, SF-2000 Capable of 500MB/s and 60K IOPS - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så där kan man inte bedöma generella problem med en enhet. Det är Corsairs supportforum, och de är oftast folk som har problem som skriver på dem. Om det är 100 personer som skrivit där om sina problem, hur många är det då i jämförelse med antalet sålda enheter? Känner inte till om Intel har något supportforum för sina SSD.

Får jag sen fråga vilka fakta du baserar din slutledning att inte lika många har problem med sina Intel SSD jämfört med Sandforce? Egen upplevd känsla av att ha läst på forum? Om man googlar "Intel SSD problems" får man i alla fall över en miljon träffar, men jag gör inga slutledningar från det.

Bara de senaste dagarna finns flera personer som haft exakt detta problemet med sina SSD-diskar från OCZ och Corsair och som postat på Sweclockers. Det är betydligt fler som har Intel-diskar, ändå finns det ingen ström av felrapporter om dessa i forumet. När det var problem med Trim-kommandot på Intel-diskarna rapporterades det om det i media men det fixades relativt snabbt. Hade det funnits allmänna stabilitetsproblem med Intel-diskarna som inte hade fixats så hade jag hört talas om det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Känner inte till om Intel har något supportforum för sina SSD.

Jo, Intel har ett supportforum.

Solid State Drives

Annars måste jag säga att den nya SandForce-generationen ser väldigt intressant ut. Kul att de utnyttjar SATA3 fullt ut. Och 60k IOPS vid slumpmässig skrivning/läsning av 4k-block, dvs runt ~234 MiB/s (~246 MB/s), är rätt imponerande det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W