Asus Sabertooth X58 under 2 000 kronor

Permalänk

Snyggt!

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Var är haken? Låter nästan för bra för att vara sant.

Saknar start/reset-knapp brädan, deal breaker för mig i mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Jag antar att man kan köra bara ett grafikkort i plats #2 så man kan använda pci-porten samtidigt som en 2-slot-kylare. Isf är nog det här intressant för min uppgradering jag tänkte göra snart.

Permalänk

Passande fläkt

På tal om passande fläktar så är ju dom här fläktarna spot-on för det här moderkortet. Thermalright TY-140

/images/coolers/thermalright-silver-arrow/02_sa_fans_big.jpg

Att dom sen är delad testvinnare i Xbitlabs test av 140mm fläktar gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Skrivet av Fraktfritt:

På tal om passande fläktar så är ju dom här fläktarna spot-on för det här moderkortet. Thermalright TY-140

/images/coolers/thermalright-silver-arrow/02_sa_fans_big.jpg

Att dom sen är delad testvinnare i Xbitlabs test av 140mm fläktar gör ju inte saken sämre.

Bara det att fläkten är blå där den borde vara grön.....

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Bara det att fläkten är blå där den borde vara grön.....

Nej, i Xbitlabs test nämner dom att den slutgiltiga färgen som går ut till kunder kommer att vara grå. Jag kan även intyga att den är grå då jag äger denna fläkt.

Permalänk
Skrivet av Fraktfritt:

Nej, i Xbitlabs test nämner dom att den slutgiltiga färgen som går ut till kunder kommer att vara grå. Jag kan även intyga att den är grå då jag äger denna fläkt.

Jaha, där ser man det var faktiskt intressant dock så hade grönt varit bättre till detta mobo

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdaterat med fler bilder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Uppdaterat med fler bilder.

Trevligt

Väldigt trevligt att se att nån äntligen valt att placera alla fläkt-headers längs kortets utkanter och inte mitt under grafikkorten !!!!

Permalänk
Citat:

När fan ska USB 3 och SATA 6 bli standard på ALLA tillgängliga kontakter! Känns inte lönt att uppgradera förrän denna teknik blir standard.

När Intel släpper chipset X68 och ICH11 och det blir om ca ett år.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

bara jag som får kväljningar av realtek kretsar? är mina kväljningar befogade?

jag med! har kört med separat intel kort läääääänge nu och det är hur skönt som helst. inget krångel och bra prestanda. definitivt värt 400 spänn och en pci-e x1 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Saknar start/reset-knapp brädan, deal breaker för mig i mitt nästa bygge.

Det finns iofs inte på min bräda heller och den kostade 2033 kr när jag köpte den.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Saknar start/reset-knapp brädan, deal breaker för mig i mitt nästa bygge.

Lite konstigt att de valde att inte ha med det på denna är det finns på 55 kortet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

bara jag som får kväljningar av realtek kretsar? är mina kväljningar befogade?

Varför får du kväljningar av Realtek kretsar?
(Jag har köpt kortet och undrar bara om jag köpt ett dåligt kort.)
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Varför får du kväljningar av Realtek kretsar?
(Jag har köpt kortet och undrar bara om jag köpt ett dåligt kort.)Tack!

Realtek nätverkskort och ljuddel sitter på extremt många moderkort, ofta även riktigt dyra exklusiva kort vilket är konstigare än i det här fallet. Realtek är ändå budgetkretsar, med de fungerar helt ok. På ett sådant här kort som är rätt så billigt för X58 och det man får, så är det nog rätt givet med Realtek. Det går ju att sätta i ett ljudkort och nätverkskort i expansionsplatserna om man vill (och har plats över efter grafikkorten sitter i). Med andra ord är det inget konstigt och du kommer inte ha några problem med kortet. Ett riktigt bra val av moderkort för X58/1366 enligt mig.

Tycker Sabertooth-kortet var snyggt, gillar den lite militära designen med sand/kakifärg. Dessutom är specifikationerna riktigt trevliga för priset också.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som gjort för "Sandforce."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

bara jag som får kväljningar av realtek kretsar? är mina kväljningar befogade?

Då asus har valt att använda en realtek krets som går via gamla PCI bussen så är det befogat.
Det går iofs att skaffa ett PCI-E nätverkskort om man inte vill använda realtek kretsen.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Jasså? tycker det tydligt står
"Realtek® 8110SC Gigabit LAN controller featuring AI NET2"

Haha... pizzadude vilken dude! Har själv Realtek på min bräda och så länge det är miljarder* gånger snabbare än Internet behöver man knappast oroa sig. Kan ärligt inte notera någon skillnad ens när jag är ansluten till 1000Mbps (QoA är inte satt ) jämfört med mina andra datorer som har Intel och 3Com-NIC:ar.

* Bildligt talat

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tip o the day! 1599 kr nu på Kompletts 10-årsrea (!)

Komplett.se - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Tip o the day! 1599 kr nu på Kompletts 10-årsrea (!)
Komplett.se - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Superbra pris, synd att man uppgraderade för ett tag sen annars hade detta varit en het kandidat.

Permalänk

Snyggt på sitt sätt, men jag är rätt trött på att designen antingen är militär- eller gamerinspirerad. Skulle vilja ha ett något färggrannt och "roligt" kort istället

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).