Permalänk
Medlem

Uppgradera BIOS HJÄLP MIG!

GA-P35-DS3 (rev. 2.1) - GIGABYTE
Jag har letat upp vilken sorts moderkort jag har, vilket är den på linken (GIGABYTE GA-EP35-DS3)

Skälet till att jag vill uppgradera är för att jag har så mycket skit på datorn och vill skaffa windows 7 istället för XP ändå. Och eftersom jag inte kan använda tangentbordet inne i boot menu så fick jag som tips att uppgradera mitt bios, eftersom det förmodligen skulle hjälpa enligt en polare.

Jag har hört att det är riskfullt utav bara fan att uppgradera sitt bios om man inte kan något om det så därför frågar jag nu er, hur ska jag göra?

* Måste jag ladda ner F12 innan jag laddar ner F14 eller kan jag bara gå rakt på den nyaste uppdateringen?
* Varför står det GA-P35-DS3 på det moderkortet, vad betyder "E" i EP35 egentligen? Något onödigt?
* Kan jag installera den via datorn eller måste jag lägga det på en skiva osv?

Vill gärna ha ett seriöst och bra svar eftersom det här verkligen gör mig nervös. Tack!

Permalänk

Du kan ta det nyaste på en gång

Visa signatur

/ Antec Ninehunderd Two / GA-MA790x-UD3P / 1090T @ 4ghz / XMS2 4GB / XFX HD6870 / WD 250GB WD 1TB / XFX 750W / Antec Kühler H2O 620 /

Permalänk

Använder du ett USB tangentbord?

Permalänk
Medlem

Ursäkta svaret men.... Använd din MODERKORTSMANUAL, alternativ ladda ner från sidan du länkade! " 4-2-1 Updating the BIOS with the Q-Flash Utility "

* Kör på F14 direkt
* E står för "dynamic Energy saver (instälningar i bios för strömsparfunctioner)
* Separat disk eller USB funkar fint

Permalänk
Medlem

Tänk på du kan nog flasha BIOSet inne i BIOS också. Är en aning säkrare än att flasha inne i Windows.
Inte helt hundra på gigabyte. Men jag vet mitt Asus modekot har en recovery funktion ifall BIOS flashen fuckar upp sig genom att jag startar datan med moderkorts skivan i. Inte säker hur Gigabyte har det med sitt dock.

Kolla manualen om hur du flashar inne i BIOS. och om du inte kan få keyboarden att funka i BIOS så kan du prova att låna eller köpa en billig keyboard som använder PS/2 kontakt.
Sen så är det ingen större fara när du flashar. värsta som kan hända under en flashning är att det plötsligt blir ström avbrott så ara kolal så ström kabeln sitter på ordentligt så bör det gå utan någon större risk.

För att sen få USB tangent bord att funka i BIOS så ska du aktivera en function i BIOS som heter USB Legacy support. du bör hitta det nånstans om du bläddrar runt lite.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

du kan använda ett verktyg inne i windows om du känner dig osäker. tror att det heter @BIOS hos gigabyte, det finns längre ner på denna sida: Motherboard - GIGABYTE

men du kanske redan har det installerat om du använt den skiva som följer med moderkortet, eller ett liknande program. så slipper du hoppa ur windows för att uppgradera.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jingelman:

Använder du ett USB tangentbord?

Japp, jag har redan testat med en PS/2 anslutning, tangentbordet fungerade inte ens när jag var inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Japp, jag har redan testat med en PS/2 anslutning, tangentbordet fungerade inte ens när jag var inloggad.

Skrivet av foxanimal:

du kan använda ett verktyg inne i windows om du känner dig osäker. tror att det heter @BIOS hos gigabyte, det finns längre ner på denna sida: Motherboard - GIGABYTE

men du kanske redan har det installerat om du använt den skiva som följer med moderkortet, eller ett liknande program. så slipper du hoppa ur windows för att uppgradera.

Okej, så jag tankade @BIOS och installerade det, det är samma som jag linkade ovan.
Är det bara för mig att tanka F14 versionen och installera det eller är det någon speciellt med hur man installerar det?

Känns lite onödigt att lägga det på USB eller skiva menar jag istället för att installera det som om det vore ett spel, eller funkar det inte så?

Tack för svaren!

Edit: Det finns en uppdaterings knapp i det programmet, när jag väljer det kommer det upp en enda som lyder:

Intel P35, AWARD BIOS, Ver. F4 - Är 1:an bortplockad eller är detta version 4 utav 14?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur man gör, tankade F14 och fick med 3filer: autoexec, FLASHSPI, P35DS3.F14

Hur uppdaterar jag mitt bios med dom tre? :S
Har ingen manual tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Kan någon förklara för mig hur man gör, tankade F14 och fick med 3filer: autoexec, FLASHSPI, P35DS3.F14

Hur uppdaterar jag mitt bios med dom tre? :S
Har ingen manual tyvärr.

Kör autoexec och läs eventuella instruktioner, och vänta sen tills den är klar.

EDIT: Du verkar inte ha Dual BIOS, så uppdatera direkt i BIOS är mitt råd.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kör autoexec och läs eventuella instruktioner, och vänta sen tills den är klar.

EDIT: Du verkar inte ha Dual BIOS, så uppdatera direkt i BIOS är mitt råd.

Ok.. dual bios vet jag inte vad det innebär..
Men när man ska köra via bios, vart går man in dårå? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Men när man ska köra via bios, vart går man in dårå? :S

Står klart och tydligt i din Moderkorts manual på sidan 68! 4-2-1 Updating the BIOS with the Q-Flash Utility