Permalänk
Medlem

Cykellyset fram trasigt!

Hallå där!

Nu är det så här att jag ramlade på cykeln för ganska länge sedan (ja jag kan cykla, var smått onykter) och framlyset har sedan dess inte fungerat. Tycker det är lite kul att veta hur den fungerar samt hur jag kan laga skiten! Så därför söker jag här efter kunniga människor!

Navgeneratorn, som jag antar att det är, kallas för i-Light (D3 Series) och borde ha någon form av magnet eller liknande på ekrarna som hjälper till att alstra elektriciteten som behövs men den är borta! Hör och häpna! Antagligen föll den av när jag ramlade...

Tips, förslag, hjälp?! Skriv gärna

MVH
// Kevin

EDIT:
This thread is useless without pictures!

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Jag skulle snarare gissa på att sjävla lamp-enheten har pajjat då de strömalstrande delarna sitter inuti navet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Kollat glapp? Oxid? Lampa?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack tack för svaren men hur ska jag själv som har begränsad tillgång till verktyg m.m. testa alla dessa saker?

anton_mjor: Eftersom det satt en magnet på ekrarna måste det väl betyda att det SKA sitta en där eller?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Skrivet av The-k0rf:

Tack tack för svaren men hur ska jag själv som har begränsad tillgång till verktyg m.m. testa alla dessa saker?

anton_mjor: Eftersom det satt en magnet på ekrarna måste det väl betyda att det SKA sitta en där eller?

Aldrig hört talas om en magnet i ekrarna som är till för något annat än en cykeldator.
På min syrras cykel med navgenerator sitter inget i ekrarna i alla fall.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har förvärvat min brors tandemcykeln nyligen, på den alstras ström till ljusen med hjälp av en magnet som sitter på ekrarna.

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Testpilot

I en navgenerator sitter som anton_mjor nämner alla delar i navet, även magneterna som behövs.

Skulle vara väldigt intressant att se anordningen som använder en magnet på ekrarna, jag skulle säga att ett cykelhjul snurrar alldeles för långsamt för att en enda magnet skulle räcka. Jag håller med anton_mjor i även det här fallet och misstänker att det handlar om en cykeldator.

Jag skulle gissa att glödlampan gått sönder, de kan var känsliga och glödtråden kan gå av ifall den utsätts för stora stötar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla, då får jag helt enkelt undersöka glödlampan imorgon. Hade inte tid för det idag när jag tittade snabbt så Får väl helt enkelt återkomma!

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Mina makaroner blir inte mjuka, måste jag kolla både att det är vatten i kastrullen och värmen är på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Mina makaroner blir inte mjuka, måste jag kolla både att det är vatten i kastrullen och värmen är på?

Nej, börja med att kolla säkringarna till din spis!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Mina makaroner blir inte mjuka, måste jag kolla både att det är vatten i kastrullen och värmen är på?

Allrabäst är att stoppa in en gaffel i uttaget först och se om där är ström! Pro-tip: Betalt elräkningen?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Nej, börja med att kolla säkringarna till din spis!

nja själv råkade jag få på barnlåset på min spis...

ONT: löser sig nog om du byter lampa och/eller kollar att alla kablar är hela till lampan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.