Amerikan bygger dator i Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

om man nu kan bygga en sån här dator i mine craft om du gör den nog start borde du ju kunna bygga en moderna datorockså (typ en kloss per atom) men om man kunde göra det vad händer om man bygger en dator mer komplicerad en ens egen dator blir den virtuella datorn snabbare en ens egen då eller krachar allt ?? (vet att det aldrig kommer hända men rent teoretiskt)

Du kan aldrig prestera bättre än den dator du kör på. Skulle man bygga en komplett dator skulle det inte vara något annat än en (extreeemt långsam) virtuell maskin.

Och visst, du kan bygga virtuella maskiner som har fler/bättre instruktioner än den datorn du kör på men hur man än vrider och vänder på det måste denna maskinkod ändå översättas till den kod som den riktiga datorn kör och den översättningen är oftast inte gratis, och även om den vore det så är det allra bästa du kan uppnå samma prestanda som värddatorn.

Sen är det inte direkt någon prestanda att tala om när man gör det i minecraft. Den där ALUn är flera miljarder gånger långsammare än den ALU som finns i processorn han kör den i. Den skulle få även råspö av den enklaste miniräknare man kan få tag på.

Permalänk
Medlem

OMFG, I'm inside The Matrix.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Svenske Minecraft-skaparen tjänar pengar
JÄVLIGT mycket pengar

Vi har tidigare skrivit om svenskutvecklade indiespelet Minecraft och dess skapare Markus Persson. Nu visar det sig att det enkla men smarta spelet blivit en riktig panghit online och eftersom Persson sköter allting själv går varje krona i princip direkt till honom. Och eftersom spelet säljer ett exemplar ungefär var tredje sekund så tjänar Persson en helvetisk massa pengar just nu, enligt MCV upp emot 350 000 dollar - om dagen. Persson:

It all feels unreal. I thought I could make a living from the game, but I did not expect to become rich.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

hur fungerar det där, hur fungerar det med kopplingar mellan block etc? fattar inte vad nått gör i spelet faktist, klossar hit o dit, men hur kan han få klossarna att användas till nått

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Jag är lite osäker på hur det funkar men gissar på detta:

Han sätter facklor på den nedre och övre våningen så att de motsvarar två tal i binär form och så sätter han en till fackla som bestämmer vad som ska göras med dessa två tal. Facklorna startar nu eldar som brinner längs "ledningarna" och efter lite tricksande kommer svaret tillbaka, också det i binär form baserat på vilka ledningar som brinner. Eller?

Det hade varit mer intressant att få veta hur själva tricksandet går till.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Det är vä omöjligt att göra en dator i ett program? Vart får datorn elen ifrån? Eller magnetism? Har killen programerat in fysiska lagar in till minecraft? Och isåfall är det programering och inte bygga?
Hur matar han in tal i sin "dator"? Assa, detta har så många hål och ingen förklaring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Det hade varit mer intressant att få veta hur själva tricksandet går till.

Har inte läst igenom alltihopa, men det verkar finnas en hel del info.

Redstone circuits - Minepedia - The Minecraft Wiki!

Permalänk
Medlem

Someday it will be able to run a program, it will be AWESOME!

I lol'd

Permalänk

Jag gillar äldre spel och det var bara något år sedan som jag köpte bl.a. doom 1 live arcade till xbox 360, men jag får ont i ögonen av att se detta spel. Alltså det gör bokstavligen ont och huvudvärk kommer snabbt, kanske ett tecken på att glasögon är på gång...

Nå annars blev jag inte så imponerad, mest för att jag tyckte det var för mycket "trams". Jag gillar mer alukodning i Vhdl till FPGA kretsar eller varför inte mekanisk, det mekaniska skulle mycket väl kunna göras på datorn men då mer rak på så att man kan se principen.
*edit*

Skrivet av fastforward:

Jag är lite osäker på hur det funkar men gissar på detta:

Han sätter facklor på den nedre och övre våningen så att de motsvarar två tal i binär form och så sätter han en till fackla som bestämmer vad som ska göras med dessa två tal. Facklorna startar nu eldar som brinner längs "ledningarna" och efter lite tricksande kommer svaret tillbaka, också det i binär form baserat på vilka ledningar som brinner. Eller?

Det hade varit mer intressant att få veta hur själva tricksandet går till.

Ja om man hade tydligt kunnat sett detta så hade det varit mer intressant. Alltså hur han teknisk hade löst logiska problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

sjukt.. att de bara kommer på sakerna och kan göra det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Relik 📜

Länken Palmie postade förklarar riktigt bra för den som vill nörda ner sig.. Lägger till i notisen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Herregud, kallsvettas av alla extrema jobb som postats i tråden. Helt sjukt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Vafan, jag fattar typ inget

då är vi 2

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

ENIAC is back xD

Permalänk
Medlem

hur orkar människor?

Permalänk
Medlem

GAAAH! Jag vill ha tillbaka mina förlorade levnadssekunder!!!!

Ja, jag förstår vad han gjort och hur det fungerar, men för i h*****e!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

GAAAH! Jag vill ha tillbaka mina förlorade levnadssekunder!!!!

Ja, jag förstår vad han gjort och hur det fungerar, men för i h*****e!

Och hur har han tid till att bygga det om du inte ens har tid att titta på det?;D

Permalänk

Blev sjukt inspirerad av det här projektet, synd bara att han har kört efter karta när han byggde det, det blir för lätt att felsöka Har börjar bygga en full adder nu enligt samma princip som hans dator, fast något mera effektiv. Just nu klarar den att addera tal upp till 4bit, eller helt enkelt tal som blir under 16+8+4+2+1(+1). Overflow resulterar i totalt disco allt bara blinkar Och, viktigast av allt, min är byggd bit för bit, inte i moduler som hans. (min är ett rent helvete att felsöka)

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Haha.. intressant att många säger att det är nördigt. Dessa personer är förmodligen mycket smartare än er och tjänar riktiga pengar. Så vem är nörden då?

Visa signatur

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.

Permalänk
Skrivet av Alfis:

Haha.. intressant att många säger att det är nördigt. Dessa personer är förmodligen mycket smartare än er och tjänar riktiga pengar. Så vem är nörden då?

det är ju sjukt nice om man kommer på något liknande själv, lite extra cashflow kanske

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alfis:

Haha.. intressant att många säger att det är nördigt. Dessa personer är förmodligen mycket smartare än er och tjänar riktiga pengar. Så vem är nörden då?

Ja det är väl klart det är nördigt men jag ser inte nördighet som något negativt.
Fast man blir kanske lite förstörd av teknisk högskola där allt är nördigt...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Imponerande bygge. Gillade även han som byggt Enterprise D. Men jag måste hålla med gamle Montgomery Scott att USS Enterprise (NCC-1701) slår alla Enterprise från A-E
Sen finns det ju bara en som är ohotad etta och det är James T Kirk tätt följd av Jean-Luc Picard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

LOL.... tyckte om kommentaren på Enterprise "objects like this make it necessary to have vehicles in minecraft " ...