Nvidia lanserar Geforce GT 430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Endast intressant för dom som är inriktade mot film och liknande. De här kortet är inte ens intressant till dedikerad PhysX. Ett GT 240 är fortfarande ett bättre val om man vill ha tag i ett billigt PhysX kort.

Jasså berätta hur då? Varför skulle ett kort som är betydligt sämre än konkurrensen vara intressant?

Börjar bli löjligt hur många som inte läser tidigare inlägg...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Älskar nvidias marknadsföring. 60 fps i BFBC2, i 640x480?

Permalänk
Avstängd

Jag läser nästan alla inlägg.
Jag går dels efter mina egna krav, och dels efter testerna. Sett i spel så presterar de här kortet mitt emellan GT 220 och GT 240. Nyheterna ligger i nyare HDMI gränssnitt samt DX11. Och skall vi se på hur grafikkortsmarknaden kommer se ut inom budget området så är snart dessa grafikkort ett minne blott. De kan ju inte ha undgått så många här på swec vad både Intel och AMD lurar på med sina nya plattformar.
För min del är ett bättre alternativ till billigare dedikerad PhysX välkommet. Och detta kort ligger utanför den ramen. GT 240 är fortfarande ett bättre grafikkort för de ändamålet.

Nu har du min åsikt om kortet mer utvecklat.

Skrivet av IceDread:

Jasså berätta hur då? Varför skulle ett kort som är betydligt sämre än konkurrensen vara intressant?

Börjar bli löjligt hur många som inte läser tidigare inlägg...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Hur skulle ett sådant här prestera jämfört med ett 9600 512mb?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Jag läser nästan alla inlägg.
Jag går dels efter mina egna krav, och dels efter testerna. Sett i spel så presterar de här kortet mitt emellan GT 220 och GT 240. Nyheterna ligger i nyare HDMI gränssnitt samt DX11. Och skall vi se på hur grafikkortsmarknaden kommer se ut inom budget området så är snart dessa grafikkort ett minne blott. De kan ju inte ha undgått så många här på swec vad både Intel och AMD lurar på med sina nya plattformar.
För min del är ett bättre alternativ till billigare dedikerad PhysX välkommet. Och detta kort ligger utanför den ramen. GT 240 är fortfarande ett bättre grafikkort för de ändamålet.

Nu har du min åsikt om kortet mer utvecklat.

Då läste du ju inte anandtechs review eller slutsats. Men aja...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Då läste du ju inte anandtechs review eller slutsats. Men aja...

Ja, nu har jag läst de. Och tittar jag på deras slutsats så har kortet bara en enda sak som gör kortet värt att köpa. 3D stereoscopy är de. I övriga saker så är ju kortet sämre än konkurensen. Läser man lite noga så är de också vad Anandtech skriver. Så jag undrar vad de är med GT 430 som du tycker är så bra eftersom du uppenbarligen verkar tycka att jag har fel eller har missat något?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Det var väl din slutsats ovan "Endast intressant för dom som är inriktade mot film och liknande."

Kortet hamnar långt efter ATI-korten i fråga om bildkvalitet, vilket gör det ointressant även för dem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Det var väl din slutsats ovan "Endast intressant för dom som är inriktade mot film och liknande."

Kortet hamnar långt efter ATI-korten i fråga om bildkvalitet, vilket gör det ointressant även för dem.

Så sant. De vart nog de enda jag missat.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Ja, nu har jag läst de. Och tittar jag på deras slutsats så har kortet bara en enda sak som gör kortet värt att köpa. 3D stereoscopy är de. I övriga saker så är ju kortet sämre än konkurensen. Läser man lite noga så är de också vad Anandtech skriver. Så jag undrar vad de är med GT 430 som du tycker är så bra eftersom du uppenbarligen verkar tycka att jag har fel eller har missat något?

Skrivet av Hardware guy:

Det var väl din slutsats ovan "Endast intressant för dom som är inriktade mot film och liknande."

Kortet hamnar långt efter ATI-korten i fråga om bildkvalitet, vilket gör det ointressant även för dem.

Jag tyckte det hela tiden tyckets som du föredrog nvidia kortet, jag kanske misstog mig, men vore dumt om folk slänger ut pengar på ett kort som är sämre än konkurrensen erbjuder. Jag tycker det inte ser ut som att nvidia är bättre på film och liknande utan att ati var det, bortsett från 3d.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Jag tyckte det hela tiden tyckets som du föredrog nvidia kortet, jag kanske misstog mig, men vore dumt om folk slänger ut pengar på ett kort som är sämre än konkurrensen erbjuder. Jag tycker det inte ser ut som att nvidia är bättre på film och liknande utan att ati var det, bortsett från 3d.

Vad gäller GT 430 så tycker jag att de kortet är krystat. Kunde varit mycke bättre på alla fronter. Bygger jag en HTPC idag så väljer jag ett grafikkort från AMD.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hardware guy:

Det var väl din slutsats ovan "Endast intressant för dom som är inriktade mot film och liknande."

Kortet hamnar långt efter ATI-korten i fråga om bildkvalitet, vilket gör det ointressant även för dem.

Skrivet av IceDread:

Jag tycker det inte ser ut som att nvidia är bättre på film och liknande utan att ati var det, bortsett från 3d.

Skrivet av Raghor:

Vad gäller GT 430 så tycker jag att de kortet är krystat. Kunde varit mycke bättre på alla fronter. Bygger jag en HTPC idag så väljer jag ett grafikkort från AMD.

Bildkvalitetsmässigt i video har tidiga drivrutiner från NVidia alltid haft problem, men det har oftast rättats till ganska omedelbart. Kom ihåg att 430 enbart har en betadrivrutin trots allt, medan 5570 funnits på marknaden hur länge?

Dock, vilket ni även kan kolla på andra reviews, är NVidia överlägset AMD i frågan om bildkvalitet när drivrutinerna är lika väl optimerade. Anledningen är att AMD har problem med andra saker, som färgmättnad, färgskiftning och smoothing - för att inte tala om vad resultatet blir vid upscaling.

Men - det sagt är 5570 antagligen ett bättre val för en HTPC om inte annat för att 1) skillnaden är ointressant då få sitter med tillräckligt bra TV för att se skillnad, medan 2) AMD'n är kallare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Cuda coren är identiska med de som introducerades med GTX460, och det har inte hänt något med bildkvaliten på tre månader. Anandtech skriver "nVidia says that this issue is being looked into, but not as a top priority feature to implement." Återstår 3D som även denna gången ser ut att vara en snabbt övergående fluga.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

LA en order just nu på 3st 5570 för mina HTPC byggen.

Permalänk
Skrivet av anon100733:

Gief passivt

+1

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Gief passivt

verkligen, får väl hoppas att tillverkarna smäller på en lite fetare fläns och lägger på en hundring.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntus:

Älskar nvidias marknadsföring. 60 fps i BFBC2, i 640x480?

Hahah tänkte exakt likadant. Står vad för rigg, drivisar etc men INTE upplösningen, vilseledande.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GT 430 1GB Review

Ser väl helt ok ut.Samma klass som 5570 så allt hänger på prissättning.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Efter ha kollat runt på olika testsidor:
Svalt och tyst kort som är bra på BluRay/dvd och har 3d funktion. Zotac har redan ett kort med passiv kylning.
Svag på spel och för högt pris. Priset lär gå ner efter julhandeln.
5570 med passiv kylning är en halv noslängd före just nu pga pris, men i slutet av januari då ??

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Efter ha kollat runt på olika testsidor:
Svalt och tyst kort som är bra på BluRay/dvd och har 3d funktion. Zotac har redan ett kort med passiv kylning.
Svag på spel och för högt pris. Priset lär gå ner efter julhandeln.
5570 med passiv kylning är en halv noslängd före just nu pga pris, men i slutet av januari då ??

I slutet på Januari väntar vi ju redan på nästa generation..!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

I slutet på Januari väntar vi ju redan på nästa generation..!

Tålamod är en dygd!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Antielefant
Skrivet av heatm:

I slutet på Januari väntar vi ju redan på nästa generation..!

Med tanke på att korten i denna prestandaklass är sist på listan att släppas lär 530 inte dyka upp förrän tidigt 2012.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

sliter upp den här tråden igen från de döda.. folk blir så arga när man startar nya

Gigabyte GeForce GT430 1024MB OC
https://www.inet.se/produkt/5409033/gigabyte-geforce-gt430-10...

bygger en dator åt en kund - men hans PC har bara ett 250W aggregat. Har läst på sååå många sidor nu att det SKA inte vara någon fara att köra kort på relativt hög effekt, med ett lägre nätaggregat. läste någonstans att du t.om kunde köra detta kort på 130W aggregat...

Hur ligger det egentligen till ?

Visa signatur