Tullavgift om man beställer från Kina ?

Permalänk

Tullavgift om man beställer från Kina ?

Hej!
Beställde nyss ett usb-minne för 120kr från Kina och undrar om de kommer bli tullavgift på detta, och hur mycket isåfall ? undrar även hur man betalar in tullavgiften om de blir någon ?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Har den inte redan blivit tullad och du fått hem en faktura så blir den inte heller tullad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Har den inte redan blivit tullad och du fått hem en faktura så blir den inte heller tullad.

Nej beställde precis de för någon timme sen så de har ju inte skickats än

Permalänk
Medlem

Väldigt låg risk vad jag vet. Har beställt både nätverkskabel och RCA-inspelare för USB från Kina(eller så kanske det var Hong Kong, minns inte), och jag har inte betalat någon tull.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Väldigt låg risk vad jag vet. Har beställt både nätverkskabel och RCA-inspelare för USB från Kina(eller så kanske det var Hong Kong, minns inte), och jag har inte betalat någon tull.

Okej de låter bra

Permalänk
Medlem

kortfattat gör tullen stickprov. fastnar din container får du betala tull, och du får veta det. annars är det inget att tänka på om du inte vill betala tull frivilligt då.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

kortfattat gör tullen stickprov. fastnar din container får du betala tull, och du får veta det. annars är det inget att tänka på om du inte vill betala tull frivilligt då.

Har även hört från internethandlare att man kan påstå att paketet är en privat gåva från en vän i Kina, och att de då inte skall debitera dig för tull. Hur säkert detta är vet jag dock inte, men personen som min kvinna beställde ifrån påstod detta. Lär märkas! Annars så kan tullavgifter bli svindyra, och om det blir mer för hur stora saker det är/viceverca, vet jag tyvärr inte. En snabb google-sök borde hjälpa! Testa någonting i stil med "Customs payment small object", bara någonting enkelt. Kan lova dig att du inte är den enda som har undrat detta. All the best:3

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Om det är från Deal Extreme? Jag har fått en av två paket därifrån plockat

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Man tullar väl för allt över 300:-?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Man tullar väl för allt över 300:-?

Nåt sånt är det. Men du betalar moms på allt. Och så tillkommer Postens avgift för att administrera detta. Den är runt 100 och kan alltså vara den största merkostnaden.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Tullavgiften på elektronik brukar max vara någon procent.
Det som gör det dyrt är momsen på 25%.
Så sammanlagt kan det bli så här:

Tullavgift 1% + 100kr administrativ avgift + 25% moms hela beloppet (även den administrativa avgiften)

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonoidz:

Har även hört från internethandlare att man kan påstå att paketet är en privat gåva från en vän i Kina, och att de då inte skall debitera dig för tull. Hur säkert detta är vet jag dock inte, men personen som min kvinna beställde ifrån påstod detta. Lär märkas! Annars så kan tullavgifter bli svindyra, och om det blir mer för hur stora saker det är/viceverca, vet jag tyvärr inte. En snabb google-sök borde hjälpa! Testa någonting i stil med "Customs payment small object", bara någonting enkelt. Kan lova dig att du inte är den enda som har undrat detta. All the best:3

Alla kinesiska websidor jag har handlat ifrån har skrivit Gift på tulldeklarationen samt även skrivit ner värdet. Detta är inte något jag har bett om, jag bara konstaterar att de gjort det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för alla svar !

Han skulle skriva "gift" på paketet, så får hoppas att de glider igenom

Permalänk
Hedersmedlem

Då lär det inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet är det alltid försäljarens skyldighet att skriva upp rätt värde och paketets innehåll på deklarationen. Dock kan tullen konfiskera paketet om deklarationen inte stämmer.

En polare beställde en låda cigarrer (ett par hundra riksdaler) från USA, säljaren skrev att det var kritor värda $10 USD på paketet. Tullen tog cigarrerna och brände upp dem. Allt detta för att säljaren ville hålla nere sina försäkringskostnader, inget som min polare hade bett om att han skulle göra. Dock vet jag inte risken om de nu skriver Gift, och det är elektronik från Kina, inte lika stor "riskvara" som tobak tex.