TDK visar upp optisk 1 TB-skiva

Permalänk
Medlem

Hum... Ja man undrar ju. Som lagring är det bara bökigt. har en liten NAS hemma och det är mycket smidigare än optiska skivor för backup. och om man tittar på film.
<Humor>
http://i.imgur.com/GxzeV.jpg
</humor>

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag har garna skivor pa 1 TB aven om jag har HDDs pa 2 eller 4 TB.

HDDs ar inte till for arkivering eller lagring. Anvander man inte HDDs sa gar de sonder, och anvander man dom gar de sonder.

Bra CDs, DVDs, Blu-Rays, ska kunna halla i 100 ar om de forvaras pa ratt satt, samma sak ar inte sant for HDDs. Sa, det ar viktigt att man fortsatter utveckla, sa man kan sprida sina filer och darmed minska riskerna for att forlora filer.

Jag sysslar anda med film och 3D, dar man skapar eller filmar sakar som man bara inte kan ladda ner igen om man marker att HDDen man spara pa har gatt sonder, eller CD-skivan ruttnat. Jag forsoker ha all min data sparad pa 3 olika stallen, men tyvarr sa ar det bara HDDs som ar mojligt for masssparande just nu, och som sagt, efter nagra ar sa torkar vissa delar i HDD och de slutar fungera.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför alla är så negativa. Jag tror helt klart det finns en målgrupp för en skiva som lagrar 1TB så länge priset/gb inte ligger så mycket över hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Jag har inga problem med att tro på att folk kommer kräva ännu högre upplösning på sina filmer i framtiden. Följande scenario inträffar:

1) Folk har köpt nya HD-TV-apparater (c:a 2005).
2) De håller lite för bra, så tillverkarna börjar pusha för 3D så folk ska slänga ut sina gamla apparater och köpa nya (2010).
3) 3D blir en flopp pga för lite material och att folk får ont i huvudet. Tillverkarna behöver en ny generation TV-apparater att kränga. (c:a 2012)
4) Ultra-HD börjar bli färdigt (runt 2015)
5) Ultra-HD kräver enorma mängder data. Det behövs en ny typ av skiva och voilá! - miljoner skivor sålda.

Tricket är inte att ta reda på vad kunderna vill ha, utan att få kunderna att vilja ha ens produkter. Finns det inget behov får man skapa ett!

+1. Helt klart.

Off-topic: Men han är ju död?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Hum... Ja man undrar ju. Som lagring är det bara bökigt. har en liten NAS hemma och det är mycket smidigare än optiska skivor för backup. och om man tittar på film.
<Humor>
http://i.imgur.com/GxzeV.jpg
</humor>

De stämmer väldigt exakt på många filmer. Är riktigt störande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna. Kom ihåg att all antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Permalänk
Medlem

Om det är billiga (skivorna), tåliga och kan lagras i bra antal år så vore det iafl en ghudagåva för min del. Eftersom jag är iblandad i diverse filminspelningar så sitter jag på en massa hårddiskar med råmaterial (4TB den senaste filmen, då enbart för råmaterial) på och om man kunde lägga detta på några diskar istället vore det dunderbart.
Fast skönast vore ju att ha några hundra RAIDade 3TB-diskar i en datorhall (*2) och 10Gbit-lina till klipparna, men det är ju önsketänkande