Micron tror på billigare SSD-lagring

Permalänk
Melding Plague

Micron tror på billigare SSD-lagring

Minnesjätten Micron redovisar rejäl vinst och siar samtidigt att SSD-lagring kommer att bli både rymligare och billigare de närmaste åren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt Roligt, dock inget konkret mer än att "vi tror att..." Bara ajg som saknar ett "Därför att..."

Bra att de går bra för dem dock, kan bara bli bättre

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

captainobvious.jpg ?

Teknik har en tendens att bli bättre och billigare med tiden... om ingen har märkt det innan..

Permalänk
Medlem

De måste ha snott min kristallkula!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väll som alla trott, priset går ned med tiden? Iofs inte fel att denna nyhet presenteras här på Sweclockers, men lustigt av Micron att släppa en sådan nyhet kan jag tycka.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Tada !! och jag förutspår att mobiler blir mindre, grafikkort starkare och att det är den 13'e oktober imorgon.... ja, trevlig "prognos" men som andra redan påpekat så blir all teknologi billigare med tiden.

Permalänk
Medlem

Ashelion, Ditt påstående stämmer inte, visserligen var mobiler stora förr itiden, blev mindre men nu svänger det tillbaka åt samma håll. Dock inget negativt med en 4.3" skärm

Permalänk
Skrivet av mackan50:

Ashelion, Ditt påstående stämmer inte, visserligen var mobiler stora förr itiden, blev mindre men nu svänger det tillbaka åt samma håll. Dock inget negativt med en 4.3" skärm

Tack för att du inte tar dig tiden att stava, men jag menade mobiler inte smartphones

Permalänk
Medlem

Det här är ju precis samma sak som alla stora aktörer sagt i flera år. Vore kul att verkligen se det genombrottet istället för att bara höra om hur bra det kommer bli.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

och jag tror det kommer regna någon av de 365 kommande dagarna i någon del av världen...

ser inte riktigt nyhetsvärdet här. hade de däremot sagt något om när (t.ex. presenterat en tidsplan över när de beräknar krympa tillverkningen) osv så hade det varit en annan sak (iaf lite)

Permalänk

tror ett utav problemen är att det är för få för stora aktörer men det är nog bara jag...
har för mig att marginalerna suger vilket håller antalet aktörer nere.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Ja. Prisdumpningen borde redan ha skett. Rimligt i dagsläget vore max 1000 kr för 250 gb. 2000 kr för 500 gb är ändå fyra gånger priset av vad mekaniska diskar kostar. De får gärna sluta tillverka diskar under 120 gb för min del. Det borde rubriceras som nedskräpning och bidrar endast till större sopberg och gynnar inte marknaden. Vill de får nåt sålt får de börja tillverka sånt som konsumenter köper.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tack för att du inte tar dig tiden att stava, men jag menade mobiler inte smartphones

Tycker allt nytt är fulare och större än 8210 så så väldigt mycket mindre är de inte.

Jag tycker det är mycket snack och liten verkstad hos minnestillverkarna, vill de ha ökad försäljning och större marknadsandelar så kan de ju börja introducera komponenter i de prisklasser konsumenterna är intresserade av att köpa, inte där ett fåtal företag och entusiaster utgör hela marknaden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluffmajster:

tror ett utav problemen är att det är för få för stora aktörer men det är nog bara jag...
har för mig att marginalerna suger vilket håller antalet aktörer nere.

om problemet är för få aktörer och låga marginaler? låter inte det lite kontradiktivt? om det vore problem med konkurrensen så borde det ju inte vara låga marginaler, eller menar du att det skulle utvecklas fortare om det var fler aktörer med högre priser (antar att det finns stordriftsfördelar i produktionen så att färre aktörer borde behöva hålla ett högre pris)?

Skrivet av Typhonos:

Tycker allt nytt är fulare och större än 8210 så så väldigt mycket mindre är de inte.

allting har väl sin gräns, en mobil du inte kan använda för att den är för liten... racet mot mindre mobiler tog väl slut runt ericssons t10 eller strax därefter, på senare tid handlar det mer om andra saker än att ringa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

allting har väl sin gräns, en mobil du inte kan använda för att den är för liten... racet mot mindre mobiler tog väl slut runt ericssons t10 eller strax därefter, på senare tid handlar det mer om andra saker än att ringa

Själv saknar jag Samsung U100 ... Vill ha en Iphone på 6mm likt U100.... Men med titanplatta på baksidan för hållbarhet.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Det där hade jag nog med kunnat räkna ut att priserna går ner

Efterfrågan.
Billigare tillverkning.
Förfinad tillverkning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Aser:

om problemet är för få aktörer och låga marginaler? låter inte det lite kontradiktivt? om det vore problem med konkurrensen så borde det ju inte vara låga marginaler, eller menar du att det skulle utvecklas fortare om det var fler aktörer med högre priser (antar att det finns stordriftsfördelar i produktionen så att färre aktörer borde behöva hålla ett högre pris)?

det är det som är det fina med det hela....
torde kosta en hel del kosing att rnd krympning och tillverkning av högkvalitativa kretsar och konsumenterna har en smärt tröskel hur mycket dom är bereda att betala. kärnan i mitt påstående tror jag är att dom behöver en great pile o money för att vara med annars går du under, därav få aktörer. i in fantasi ser jag på nand marknaden ungefär som på ram marknaden. skulle bi en massa text om jag försökte förklara exakt vad jag menade men jag hoppas min poäng går fram.
mitt påstående var en icke kvalificerad gissning kan tilläggas alla mina kommentarer hör till den kategorin

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tada !! och jag förutspår att mobiler blir mindre, grafikkort starkare och att det är den 13'e oktober imorgon.... ja, trevlig "prognos" men som andra redan påpekat så blir all teknologi billigare med tiden.

Vill inte vara en besserwisser men ditt påstående stämmer verkligen inte med DDR3 DRAM minnena som var som billigast slutet av 2008.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Vill inte vara en besserwisser men ditt påstående stämmer verkligen inte med DDR3 DRAM minnena som var som billigast slutet av 2008.

kortsiktiga fluktuationer, samsung ska väl få ut sina ICs på 30-39nm snart? Borde ge lägre pris, dessutom har ju priserna sjunkit i takt med minskad efterfrågan på sistone (också mer kortvarig effekt).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst blir saker billigare men de måste väl ändå mena En Större Sänkning o det kommer ju inte så ofta.

När min Raptor dör så blir det en SSD för 1000kr. Får hoppas att man får minst 120GB för det priset.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Vill inte vara en besserwisser men ditt påstående stämmer verkligen inte med DDR3 DRAM minnena som var som billigast slutet av 2008.

Ojdå, jag missade visst situationstecken runt all. Jag gör så gott som "alltid" det för att folk har svårt att förstå att man inte menar allt ordagrant och exakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Visst blir saker billigare men de måste väl ändå mena En Större Sänkning o det kommer ju inte så ofta.

När min Raptor dör så blir det en SSD för 1000kr. Får hoppas att man får minst 120GB för det priset.

Inte? Har ju varit närmast en halvering av priset vid de senaste "krympningarna"... I april-mars +- någon månad lär vi få se ytterligare en halvering av priset per GB.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Aser:

Inte? Har ju varit närmast en halvering av priset vid de senaste "krympningarna"... I april-mars +- någon månad lär vi få se ytterligare en halvering av priset per GB.

Där ser man ^^ Har inte haft koll på SSD marknaden eftersom jag inte ska skaffa en än.
Hur vet du att priset ska halveras nån gång runt Mars - April?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Där ser man ^^ Har inte haft koll på SSD marknaden eftersom jag inte ska skaffa en än.
Hur vet du att priset ska halveras nån gång runt Mars - April?

För att då borde tillgången på modeller med den senaste krympningen ha stabiliserat sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

För att då borde tillgången på modeller med den senaste krympningen ha stabiliserat sig.

Precis. Lite svårt att säga exakt när men en ungefärlig halvering är närstående. Vore som sagt lite intressant att se något schema typ intels tick-tock över framtida krympningar men är kanske svårt att sia om.

Permalänk
Avstängd