Permalänk
Medlem

Köpråd, Gaming Laptop

Ni tänker: O nej inte en till "fårskalle" som behöver tips om en gaming laptop när det redan är Asus G53/G73 & MSI GX modellerna som gäller för det...

Tja!
Jag behöver hjälp med att hitta en laptop som kan klara av spel på höga inställningar. Long story short:
Vilken dator ska man köpa om man ska komma ner en kategori under G73 & MSI GX.

Krav:
15-16" Skärm
4gb ram
bra grafik
Max 10k!

The Story
Det stod först mellan Asus G73 & MSI GX740, där G73 vann mitt intresse. Men nu tänker jag: Att lägga 12k+ på laptop känns onödigt mkt för min ekonomi.

Helst vill jag ha en Sony Vaio då jag gillar deras design och tangenter, men.... deras grafikkort GT330M eller HD5640 kommer ju bara klara medium settings. Jahopp, då blev det att kolla in MSI GX660 - fina grejjer i den men chassit är så FULT! Back to the young age... Hell No!

Och det enda som återstår som jag kollat in är en Acer, ska den bli min nya kärlek?! ^^
Egenskaper för Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004)

Help please
Tack

Visa signatur

Aframo

Permalänk

En hjälp på traven, så här brukar jag räkna:

Du vill ha en GX660 men tycker det är för mycket pengar. Okej, det köper jag. Men du ska fortfarande lägga ut en ansenlig summa pengar på en bärbar. Du pratar om nivån under GX660, var kan vi hamna då prismässigt? 7-8 papp? Fortfarande en hel del pengar samtidigt som du nästan halverat spelbarheten på datorn. Går du ännu lägre i pris, säg ner till 5000 så försvinner nöjet med att spela, det går men inte så bra och du blir besviken.

Jämfört med den "billiga" så kostar GX660 6 tusen mer och jämfört med den i nivån under 3-4 tusen mer. Om man då säger att du får en total spelupplevelse. en dator som "håller" och som gör att du kan släppa tanken "fan jag borde ha köpt den dyra iallafall" för 3-4 tusen så är GX660 billig! Rena fyndet faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornagain:

En hjälp på traven, så här brukar jag räkna:

Du vill ha en GX660 men tycker det är för mycket pengar. Okej, det köper jag. Men du ska fortfarande lägga ut en ansenlig summa pengar på en bärbar. Du pratar om nivån under GX660, var kan vi hamna då prismässigt? 7-8 papp? Fortfarande en hel del pengar samtidigt som du nästan halverat spelbarheten på datorn. Går du ännu lägre i pris, säg ner till 5000 så försvinner nöjet med att spela, det går men inte så bra och du blir besviken.

Jämfört med den "billiga" så kostar GX660 6 tusen mer och jämfört med den i nivån under 3-4 tusen mer. Om man då säger att du får en total spelupplevelse. en dator som "håller" och som gör att du kan släppa tanken "fan jag borde ha köpt den dyra iallafall" för 3-4 tusen så är GX660 billig! Rena fyndet faktiskt

F*n ta dig haha, nu får du mig och tänka om igen... hmm men gx660 blir det nog inte, chassit är för bling bling aktigt. Söker mer stilrent... kanske köra på Sony vaio och leva med att kunna spela på medium settings bara... jaja får vänta och hoppas det poppar in lite länkar

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ till den föreslagna Acern skulle kunna vara:

Den är både billigare och bättre.

Packard Bell EasyNote LX86-JO-755NC - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

går att köpa billigast hos
Andra märken

Det extra minnet på grafikkortet är ingen felskrivning, dock så har det liten inverkan på prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nära på att beställa den där acern för 9890:-
Fast dilemmat är följande...Lägger jag till 1000kr får jag en MSI GX660 med förbättringarna:

* Istället för 1366x768 så får jag en upplösning på 1920x1080.
* En hårdisk som snurrar i 7200rpm istället för 5400rpm.
* Något bättre grafikkort och med GDDR5 istället för GDDR3.
* EN MKT FULARE DESIGN.

Finns det ingen Acer Aspire 5940G ägare som kan berätta om hur den fungerar, skärm, grafik i spel osv...?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Avstängd

1366-768 är rent hopplöst på acer skärmen! ser ju inget när man ska surfa runt! får ju dra runt sidan utav bara fan!

Välj en laptop med 1920-1080 ett råd bara.. plus gddr5

Permalänk
Medlem

Välj inte en dator med sämre grafikkort bara för att du inte gillar designen.

Designen kommer du inte ens tänka på efter 2 månader, det enda som kommer spela roll då är prestandan.

330m för en spelburk är inte ett alternativ. Titta vidare.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Acer Aspire 5943G måste vara perfekt för dig!

Acer Aspire 5943G - Inet.se

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jo skulle lätt välja gx660 om chassit var annorlunda, men nu är det så att den verkligen äcklar mig. Plus att jag söker mer ett stilrent t.ex sony vaio. Tyckte verkligen om designen på acern och dess smarta finesser. Tangentbordet är nått jag kommer gilla med 100%. Sen är det inre helt okej, kommer kunna spela på high settings ändå.

Laptopen kommer antagligen imorgon, och jag har ju 14 dagars öppet köp. Så jag ska tänka lite på saken och i värsta fall bara lämna tillbaka datorn och ta en gx660 eller någon annan.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Edit: Den är visst framme nu, deletar det jag skrev ^^

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Hoppas verkligen du har sett en MSI GX660 IRL och tagit på den annars skall du inte säga att den är ful. Det du ser på bilderna är orangea dioder som lyser, men man kan stänga av dom (I) så ser den ut som en snygg stilren svart dator med väldigt bra prestanda och ljud! Och den har 2 USB 3.0 dedu ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.reichel:

Hoppas verkligen du har sett en MSI GX660 IRL och tagit på den annars skall du inte säga att den är ful. Det du ser på bilderna är orangea dioder som lyser, men man kan stänga av dom (I) så ser den ut som en snygg stilren svart dator med väldigt bra prestanda och ljud! Och den har 2 USB 3.0 dedu ;).

Det är insidans design som jag inte tyckte om. Och självklart överdriver bilderna utseendet... kollat in den via flera reviews osv på youtube. Den ser självklart bättre ut men jag ångrar ingenting. Acern funkar bra att spela på, j*vligt skönt tangentbord och overall mkt fin, tunn och ett otroligt ljud :).

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Som jag ser det så finns det två alternativ, endera en gx660. Datorer som är billigare än den har på sin höjd 5730m kort(vilket är ett överklockat 5650m). Och du kan få en laptop med 5650m och i3/5 för ca 7k. 5850m med GDDR3 presterar riktigt illa, ungefär som ett vanligt 5730m.

En maskin med 5870m har ungefär dubbla spelprestandan jämfört med motsvarande med 5650m, så du får enormt mycket extra prestanda för den extra tusenlappen en GX660 kostar.

Slutsats -> Köp en GX660 eller annan laptop med 5850/70(GDDR5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Som jag ser det så finns det två alternativ, endera en gx660. Datorer som är billigare än den har på sin höjd 5730m kort(vilket är ett överklockat 5650m). Och du kan få en laptop med 5650m och i3/5 för ca 7k. 5850m med GDDR3 presterar riktigt illa, ungefär som ett vanligt 5730m.

En maskin med 5870m har ungefär dubbla spelprestandan jämfört med motsvarande med 5650m, så du får enormt mycket extra prestanda för den extra tusenlappen en GX660 kostar.

Slutsats -> Köp en GX660 eller annan laptop med 5850/70(GDDR5)

Tack, mkt bra info då jag inte har den bästa kollen grafik på bärbar. Men är ändå rätt nöjd med grafiken med hd 5850 gddr3.
Testar nu t.ex grafiken på Tom Clancy's Splinter Cell Conviction. Har allt på max förutom kantutjämning som ligger på 2xMSAA (max är 8x). Och ligger runt 25-35 i fps, men det funkar bra.

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Jag sitter och funderar på en MSI GX660-069NE. Modellen med core i5-processor och HD5870 GPU.
De två spel jag i huvudsak kommer att spela är ARMA2 och FSX. Finns det nån här som testat något av dessa spel på just den här burken? Tror ni det kommer funka med hyggliga fps med sjyssta inställningar?

Tacksam för snabbt svar!

mvh. Charlie

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Medlem

Äärligt talat, bryr du dig så mycket om utsidan på burken när du spelar? Det verkar lite mysko om du väljer bort en bättre dator för att den är ful?

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Trögfattad människa...

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Äärligt talat, bryr du dig så mycket om utsidan på burken när du spelar? Det verkar lite mysko om du väljer bort en bättre dator för att den är ful?

Alltså skulle det där vara ett svar på mitt inlägg eller vad tänkte du där??

Nån på det här bygget som kan komma med lite konstruktiva kommentarer??

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBullet:

Alltså skulle det där vara ett svar på mitt inlägg eller vad tänkte du där??

Nån på det här bygget som kan komma med lite konstruktiva kommentarer??

Ingen aning vilka spel det där är, men prestandan i gx660 ska klara av det galant på höga inställningar.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Rek

Hade samma funderingar och slutade med att jag köpte MSI GX660, den som ser ut att vara designad av en tolvåring. Inte för att jag bryr mig om design på datorer, men man vill helst inte skämmas när man tar fram den heller. Jag ångrar mig inte en sekund, LEDsen bortkopplade och avinstallerade så är det rent ut sagt behagligt att titta på den (när de är släckta så är "LEDlisten" av spegelkaraktär, så det ser ut som en tunn kromlist). Batteritid cirka 2.20h beroende på sysselsättning, hd5870, 4gb ram, 15.4, full hd, lite småtricks med färginställningar så har du en riktigt härlig skärm. 10890kr på webhallen. Inte många som tar det för den slanten

Permalänk

Ja jag är väl inte heller nåt fan av designen. Men jag går hellre på innehåll än utsida.

En fråga; Har du testat att lira Arma2 eller Flight sim på den?? Vet att båda är relativt processor-krävande spel och undrar hur i5:an står sig i just de liren. Funderar på att ev. satsa på en burk med i7 och lite sämre GPU istället..

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Avstängd

I5an 2 cores 4 threads! som en quad ungefär! drog mej också för det var en dual men sen läste jag om just cpun att den har HT med 4 threads och jag tänkte fan den e nog ok!!

Plus drar mindre ström än en i7a och jag är mäkta impad av prestandan prollen levererar ...

har spelat alla spel utan hack och på höga settings.

Permalänk

bara för att klargöra lite.. exakt vilka spel är det du lirat på den?? Ingår Arma2 eller FSX i listan??

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Skrivet av TheBullet:

bara för att klargöra lite.. exakt vilka spel är det du lirat på den?? Ingår Arma2 eller FSX i listan??

Kika på notebookcheck, skillnaden i spel på ex. G73 med i7q och i5 är knappt mätbar ens. Det är först på dom riktigt överprisade jättedyra modellerna med i7 extreme cpu's som det skiljer lite.

Det är väldigt få spel som nyttjar mer än 2 kärnor på ett bra sätt, så mitt råd är att gå på en i5'a. Speciellt med tanke på dom nya i5 450m och 460m som har ganska hög klock jämfört med gamla 430m.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Kika på notebookcheck, skillnaden i spel på ex. G73 med i7q och i5 är knappt mätbar ens. Det är först på dom riktigt överprisade jättedyra modellerna med i7 extreme cpu's som det skiljer lite.

Det är väldigt få spel som nyttjar mer än 2 kärnor på ett bra sätt, så mitt råd är att gå på en i5'a. Speciellt med tanke på dom nya i5 450m och 460m som har ganska hög klock jämfört med gamla 430m.

Precis sånna här svar som jag eftersträvar! Tack för ett svar som faktiskt gav nånting!

Har bestämt mig nu och det blir en MSI GX660. Slänger in en beställning senare idag..

Mors!

Visa signatur

// Charlie

Permalänk

Lånar tråden lite.

Kan det inte vara bra att skaffa en quad core om man vill att datorn ska vara lite mer "framtidssäker"?

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert

Framtidssäkert eller inte, jag vet bara att alla prylar är tämligen värdelösa i jämförelse om 3-4 år. Något att tänka på kanske. Köp en dator till det du behöver den till och lite till, men att gå all in är sällan ekonomiskt försvarbart. Usch, nu blev jag själv deprimerad.