Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Snarare NaK, Sodium Potassium Alloy på engelska, det vill säga en legering av natrium och kalium (78% K och 22% Na). Detta används även som kylmedium i vissa kärnreaktorer.

yup your right NH fel (troligtvis iafa om de inte hitta på nåt nytt) NaK - Wikipedia, the free encyclopedia

Men ja hadde för mig ja läst NeK på ngt mer ställe men men minnet e inte va de borde vara

Ps. inget jag skulle dricka hur som helst om ja vore er eller ens försöka komma åt för närmare studier... men det e jag, visa gärna upp resultat om ni prövar på att förstöra en kylare i 1k klassen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

Mja NeK vad de nu blir för namn påt K e väll kalium Ne vete fasen men explosivt har ja för mig de skulle vart om de kom ut i luften.... läste nån resencsion där det stod va det var mer exakt men som sagt GOOGLE till dig

NaK var det. Alltså en legering av natrium och kalium. Det är inget nytt i sig att använda flytande metall till kylning. Konceptet har används i stor skala i kärnkraftverk till exempel.
Direkt explosivt blir det inte i luft. Natrium och kalium är väldigt reaktiva när de kommer i kontakt med vatten. Dock skulle tydligen legeringen oxidera direkt i kontakt med luftens syre och bilda en skyddande oxid. Dock är det inte rekommenderat att bryta sönder kylaren och hälla ner den i vatten för det lär leda till en smäll och ett Darwin Award.

Jag gillade konceptet starkt. Det verkar ju onekltigen som om det är värmeöverföringen från processor till kylflänsar som är den begränsande faktorn vid luftkylning. Alltså att heatpipes inte är tillräckligt effektiva för att transportera mycket värme. Här finns ju en mycket större potential i och med att det är ett mer aktivt flöde som transporterar värmet.

Sen verkar Hajdeff inte riktigt ha koll på varför man använder flytande kväve och andra extrema kylmetoder när man håller på med extrem överklockning. Evil_ananas förklarar nog gärna konceptet lite mer ingående för dig om du frågar snällt. Flytande metall, vatten och heatpipes är samma sak i slutändan. Det är bara lite olika sätt att transportera värme från processor till en kylfläns som sedan flyttar över värmet till luften. Lite mer Sci-Fi blir det men knappast någon extrem kylning.

Undrar också vad Belga menar med passiv elektromagnetisk pump.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke91:

Snarare NaK, Sodium Potassium Alloy på engelska, det vill säga en legering av natrium och kalium (78% K och 22% Na). Detta används även som kylmedium i vissa kärnreaktorer.

Snyggt att kunna säga att man har det i datorn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag gillade konceptet starkt. Det verkar ju onekltigen som om det är värmeöverföringen från processor till kylflänsar som är den begränsande faktorn vid luftkylning. Alltså att heatpipes inte är tillräckligt effektiva för att transportera mycket värme. Här finns ju en mycket större potential i och med att det är ett mer aktivt flöde som transporterar värmet.

Fast är det verkligen det som är det stora problemet, eller är det inte ett minst lika stort problem att få bort värmen från flänsarna till luften? (och från varmluften i burken, ut ur lådan...)
Man kan ju tro det ibland, med tanke på hur massiva flänsar vi sitter med och att vi krämar på dubbla fläktar på dem osv...

I vilket fall: riktigt trist att se Danamics gå i graven! Ett lite annorlunda innovativt bolag som kanske kunde blivit något på sikt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Efter så många inlägg om vad legeringen var för något så borde det ha stått i artikeln om det, så färre slapp posta frågor konstant om det.

Min tanke är att om något annat företag nu tar den här idéen till sin kylare så kanske de kan förbättra kylaren och materialet i den i sig. T ex ha en kylare i koppar, tänker jag. Och sätta 140 mm fläktar på den. Göra så den ser ut som IFX-14, et al. Så kanske man kan göra något med cirkulationen, ifall den kan förbättras och om det gör skillnad. *tänker högt*
Med tanke på att tekniken används till att kyla kärnreaktorer så borde det ju vara en väldigt bra teknik, menar jag.

Sen kanske det är en riskfråga att ha större mängder NaK i datorn. Ju mer av ämnet och ju mer komponenter som innehåller det, desto större är ju risken att syre kommer in, etc. Känns inte som man då skulle våga lämna datorn igång och obevakad. Lite K-19-känsla över det hela. ^^

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Min tanke är att om något annat företag nu tar den här idéen till sin kylare så kanske de kan förbättra kylaren och materialet i den i sig. T ex ha en kylare i koppar, tänker jag. Och sätta 140 mm fläktar på den. Göra så den ser ut som IFX-14, et al. Så kanske man kan göra något med cirkulationen, ifall den kan förbättras och om det gör skillnad. *tänker högt*
Med tanke på att tekniken används till att kyla kärnreaktorer så borde det ju vara en väldigt bra teknik, menar jag.

Fast problemet är att det tar tid att föra över värme, solid koppar leder förvisso bra, både ström och värme men inte så snabbt som tex tunt block sedan vatten. Jag har några rediga kylare med 4cm solid kopparbotten, tar lite tid att föra över tempen eftersom det är mycket massa, jag mäter förändringarna med en väldigt exakt termometer också så det är bra mycket noggrannare än något program.

Skrivet av Zotamedu:

Sen verkar Hajdeff inte riktigt ha koll på varför man använder flytande kväve och andra extrema kylmetoder när man håller på med extrem överklockning. Evil_ananas förklarar nog gärna konceptet lite mer ingående för dig om du frågar snällt. Flytande metall, vatten och heatpipes är samma sak i slutändan. Det är bara lite olika sätt att transportera värme från processor till en kylfläns som sedan flyttar över värmet till luften. Lite mer Sci-Fi blir det men knappast någon extrem kylning.

Jag får redan några PM i veckan...
Men eftersom du säger det så får jag väll erbjuda mig ändå.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Fast problemet är att det tar tid att föra över värme, solid koppar leder förvisso bra, både ström och värme men inte så snabbt som tex tunt block sedan vatten. Jag har några rediga kylare med 4cm solid kopparbotten, tar lite tid att föra över tempen eftersom det är mycket massa, jag mäter förändringarna med en väldigt exakt termometer också så det är bra mycket noggrannare än något program.

Jag får redan några PM i veckan...
Men eftersom du säger det så får jag väll erbjuda mig ändå.

Ja, men kan man inte hålla kylaren på samma temp då? Dvs typ ställa in nån slags effekt på den? Är kylaren kall så borde ju processorn bli kallare också, över tid, dvs. Så det jag menar är att kylaren får "överprestera" för att hålla cpu:n "kall". Men man behöver ju heller inte ha tjock koppar, om man har den fylld med NaK, etc. Det blir ju bara ineffektivt. OK om det är en ren metallkylare som man monterar fläktar på, men det blir ju annat om det som ska kyla faktiskt är flytande metall, som går inuti kylaren.

Och till Zotamedu... Varför skulle jag ha "dålig koll" på varför man använder flytande kväve..? Känns mer som att du är ute efter att flama mig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Ja, men kan man inte hålla kylaren på samma temp då? Dvs typ ställa in nån slags effekt på den? Är kylaren kall så borde ju processorn bli kallare också, över tid, dvs. Så det jag menar är att kylaren får "överprestera" för att hålla cpu:n "kall". Men man behöver ju heller inte ha tjock koppar, om man har den fylld med NaK, etc. Det blir ju bara ineffektivt. OK om det är en ren metallkylare som man monterar fläktar på, men det blir ju annat om det som ska kyla faktiskt är flytande metall, som går inuti kylaren.

Och till Zotamedu... Varför skulle jag ha "dålig koll" på varför man använder flytande kväve..? Känns mer som att du är ute efter att flama mig.

Jag tror de luftkylarna som finns på marknaden nu är ganska välgjorda faktiskt så jag tror det inte kommer ske något revolutionerande. Exakt hur det blir när man bygger en kylare som du föreslår vet jag inte, någon med gedigna fysikkunskaper kanske kan svara på det dock. Zotamedu kanske (för att passa över bollen till honom:))?

Det både jag och han reagerade på var nog

"Dock är det ju innovativt med flytande metall. Jag menar, dagens alternativ med aktiv kylning är ju bara luft eller vatten. Jag tycker det borde bli lite mer sci-fi, så att man kan pyssla med mer extrem överklockning även på hemmanivå utan att hålla på med flytande kväve."

De två tre graderna man får kommer inte göra någon skillnad, ytterst få personer här pressar ändå sitt system till gränsen för vad tempen tillåter. Inget som inte är under minusgrader kommer jag personligen se som extrem kylning, knappt så en liten kompressorkylning känns så exotiskt.

Sedan är det inget som hindrar att köra lite torr is eller faktiskt just kväve hemma, kostar lika mycket att börja med det som en redig vattenkylning kostar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Jag tror de luftkylarna som finns på marknaden nu är ganska välgjorda faktiskt så jag tror det inte kommer ske något revolutionerande. Exakt hur det blir när man bygger en kylare som du föreslår vet jag inte, någon med gedigna fysikkunskaper kanske kan svara på det dock. Zotamedu kanske (för att passa över bollen till honom:))?

Det både jag och han reagerade på var nog

"Dock är det ju innovativt med flytande metall. Jag menar, dagens alternativ med aktiv kylning är ju bara luft eller vatten. Jag tycker det borde bli lite mer sci-fi, så att man kan pyssla med mer extrem överklockning även på hemmanivå utan att hålla på med flytande kväve."

De två tre graderna man får kommer inte göra någon skillnad, ytterst få personer här pressar ändå sitt system till gränsen för vad tempen tillåter. Inget som inte är under minusgrader kommer jag personligen se som extrem kylning, knappt så en liten kompressorkylning känns så exotiskt.

Sedan är det inget som hindrar att köra lite torr is eller faktiskt just kväve hemma, kostar lika mycket att börja med det som en redig vattenkylning kostar.

Möjligt att du reagerade på det på det sättet, men jag ser det som att märka ord. Har haft en annan diskussion med honom förut där vi tyckte lite olika, så att säga. Har för övrigt förträngt det nu.

Att luftkylarna idag är välbyggda råder det väl inga tvivel om, men jag menar på att jag antar att konstruktionen kunde bli annorlunda om man fyller kylaren med NaK istället för som de är idag att de är rakt igenom metall som är beroende bara av att luften runt kyler metallen. I de kylare med NaK utgör ju det materialet ett slags tredje ämne... Som en slags hybrid av vattenkylning och vanlig luftkylning.

Och det var just att de få graderna som Danamics kylare gjorde skillnad med som jag syftade på, att det inte är tillräckligt. Och det är ju därför jag tänker att man kan säkert förbättra kylaren på något sätt. Man har hittat ämnet NaK att kyla med, till att börja med. Så kan man jobba utifrån det. Behöver ju inte ens fastna vid typ tornkylare. Men vad vet jag om detaljerna, för jag är ingen expert på sådant och det tror jag inte gemene man är heller.
Danamics levde inte länge så de kunde då inte heller arbeta på sin uppfinning och utveckla den.

Vad gäller att använda flytande kväve och liknande så är ju det bara för extremt korta perioder för att nå en så hög frekvens som möjligt, osv. Dvs extrem överklockning. Men jag tycker ändå att man kunde satsa åt det hållet, så att det fanns extrema typer av kylning, ifall man ville, liksom. Sen vad gemene man bryr sig om och efterfrågar är en annan sak. Men jag efterfrågar till att börja med mer exotisk kylning som sedan kan bli mer vanlig.
Lite som man utvecklar bilmotorer. Det finns ju en del som kör runt i extrema sportbilar, men inte är de för den skull ekonomiska shoppingvagnar också. Likväl är det gedigen kvalitet och hållbarhet på sådana sportbilar.
Min poäng är att dagens kylning är klen och en flaskhals, men det är också cpu:ernas minnesfrekvenser som jobbar mot interminnet. Sen att värmeutvecklingen är så hög är så klart ett stort problem, men det är ju givet eftersom vi pratar om just kylning. Fast än så länge behöver man ändå få ner de temperaturerna, medan det är kritiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Det handlar inte direkt om att få fram bättre kylning, det revolutionerar inte datorindustrin i alla fall. Klocka hårdare drar mer ström och sänker livslängden trots bättre kylare.
Grafen ska vi vänta på däremot.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Vad var poängen med flytande metall? Var det att kunna använda en pump utan rörliga delar?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Vad var poängen med flytande metall? Var det att kunna använda en pump utan rörliga delar?

poängen var ju samma som vattenkylning att sprida värmen över hela radiatorn/kylflänsen

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

poängen var ju samma som vattenkylning att sprida värmen över hela radiatorn/kylflänsen

Metall känns som att det håller sig fräschare längre än t.ex. vatten och jag gillar iden som danamics hade. En av anledningarna till att de fick det tufft kan ju vara pga av Corsair H50's framgångar med ett slutet system för vattenkylning.

Väntar på att solid state fans blir tillgängliga.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Fast är det verkligen det som är det stora problemet, eller är det inte ett minst lika stort problem att få bort värmen från flänsarna till luften? (och från varmluften i burken, ut ur lådan...)
Man kan ju tro det ibland, med tanke på hur massiva flänsar vi sitter med och att vi krämar på dubbla fläktar på dem osv...

I vilket fall: riktigt trist att se Danamics gå i graven! Ett lite annorlunda innovativt bolag som kanske kunde blivit något på sikt.

Jag är rätt säker på att jag läst det någonstans. Hur som helst är luftsidan lätta att förstora och förbättra medan överföringen från processorn är begränsad på grund av storleken så en effektiv värmeöverföring från processor till kylflänsen är viktig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hajdeff:

Möjligt att du reagerade på det på det sättet, men jag ser det som att märka ord. Har haft en annan diskussion med honom förut där vi tyckte lite olika, så att säga. Har för övrigt förträngt det nu.

Att luftkylarna idag är välbyggda råder det väl inga tvivel om, men jag menar på att jag antar att konstruktionen kunde bli annorlunda om man fyller kylaren med NaK istället för som de är idag att de är rakt igenom metall som är beroende bara av att luften runt kyler metallen. I de kylare med NaK utgör ju det materialet ett slags tredje ämne... Som en slags hybrid av vattenkylning och vanlig luftkylning.

Och det var just att de få graderna som Danamics kylare gjorde skillnad med som jag syftade på, att det inte är tillräckligt. Och det är ju därför jag tänker att man kan säkert förbättra kylaren på något sätt. Man har hittat ämnet NaK att kyla med, till att börja med. Så kan man jobba utifrån det. Behöver ju inte ens fastna vid typ tornkylare. Men vad vet jag om detaljerna, för jag är ingen expert på sådant och det tror jag inte gemene man är heller.
Danamics levde inte länge så de kunde då inte heller arbeta på sin uppfinning och utveckla den.

Vad gäller att använda flytande kväve och liknande så är ju det bara för extremt korta perioder för att nå en så hög frekvens som möjligt, osv. Dvs extrem överklockning. Men jag tycker ändå att man kunde satsa åt det hållet, så att det fanns extrema typer av kylning, ifall man ville, liksom. Sen vad gemene man bryr sig om och efterfrågar är en annan sak. Men jag efterfrågar till att börja med mer exotisk kylning som sedan kan bli mer vanlig.
Lite som man utvecklar bilmotorer. Det finns ju en del som kör runt i extrema sportbilar, men inte är de för den skull ekonomiska shoppingvagnar också. Likväl är det gedigen kvalitet och hållbarhet på sådana sportbilar.
Min poäng är att dagens kylning är klen och en flaskhals, men det är också cpu:ernas minnesfrekvenser som jobbar mot interminnet. Sen att värmeutvecklingen är så hög är så klart ett stort problem, men det är ju givet eftersom vi pratar om just kylning. Fast än så länge behöver man ändå få ner de temperaturerna, medan det är kritiskt.

Det är inte rakt igenom metall i heatpipes. De är rör som innehåller vatten vid lågt tryck eller en alkohol. Principen är att vätskan förångas vid den varma sidan (processorn) och ångan expanderar då och flyttas ut till den kalla sidan (kylflänsen). Här kondenseras ångan och förs sedan tillbaks med en veke till den varma sidan. Det är alltså en aktiv värmetransport som utnyttjar en vätskas ångbildningsvärme för att transportera värme. Detta är många gånger mer effektivt än en solid metallbit som är dålig på att transportera stora mängder värme.

Rent kyltekniskt och fysikaliskt är NaK samma sak som vattenkylning, det är bara olika fluider som sköter värmetransporten.

DU måste fortfarande skilja på extrem kylning som i att transportera stora mängder värme och extrem kylning som i att sänka temperaturen mycket. Det är två helt olika saker och man gör det av olika anledningar. Kort sammanfattat kan man säga att resistansen blir lägre vid låga temperaturer så processorn tål mer ström och går därför att klocka högre. Därför vill man ha en låg temperatur. Där använder man flytande kväve, kompressorer, torris eller för de riktigt hardcore, flytande helium.
När det gäller att transportera bort stora mängder värme är vatten väldigt effektivt eftersom det har relativt bra värmeledningsförmåga men framförallt hög värmekapacitet. Vatten har även hög ångbildningsentalpi vilket är bra i heatpipes och i andra tekniska sammanhang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett irrelevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Man är ju begränsad av omgivningstemperaturen om man inte tar till ganska extrema metoder. Det finns inte så många grader att optimera bort med en luftkylare, och i det här sammanhanget är vatten kylning och Dynamics kylare även det luftkylt i slutändan.
Den små temperatursänkningarna man kan göra har väldigt liten påverkan på maximal överklockningen. En sänkning på några grader load temp är helt enkelt inte värt pengarna om kylarna kostar tusenlappar.

Kylningslösningar som kyler under rumstemperatur däremot kan ge högre överklockningar men de har alla rätt allvarliga problem. Antingen drar det rejält med energi, som man också måste kyla bort i slutänden, eller så tar kylmediet slut efter ett tag. För att inte tala om kondensproblem.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad över detta. Har alltid sett processorkylarna från Danamics som ett "proof of concept" snarare än riktiga produkter i väntan på att de "riktiga" produkterna riktade mot industrin skulle bli färdigutvecklade om några år.

/Olle