Permalänk
Avstängd

Biggest Loser - bra Realityserie?

Hej alla Swec:are!:)

Jag tänkte faktiskt inte - som man gör oftast - fråga "Är X program bra" etc. Utan jag tänkte snarare säga att det ser ut att faktiskt vara ett bra program.:) I många andra program så är det "räv och rackarspel" som avgör vem som vinner, vilket jag tycker är dåligt och bara "vädjar"/lockar fram de sämsta sidorna hos människor, alltså inget karaktärsdanande eller som för personen framåt. (Min personliga åsikt men jag kan ha fel:)).

I BL tycker jag att TV faktiskt lyckats göra Reality TV där allt går ut på att FÖRBÄTTRA för sig själv och sitt liv. Det jag gillar är att det som är avgörande om de får vara kvar/åka ut ur programmet är om de har klarat att gå ner X antal kilon: de som gått ner minst åker ut i förhållande till de som gått ner mest blir kvar, allt i en fallande skala.:) Tycker inte det kan vara mer rättvist än så.^^

Ska nämna att de har en utröstning om 2 par hamnar på samma "siffra X du har gått ner för lite" - då är de upp till de andra som blev kvar att välja vilket av de lagen som måste åka ut. Men trots denna nackdel tycker jag att programmet är way better än Robinson eller liknande där "sociopati" gör den smartaste till en vinnare utan någon prestation mer än och få mindre mat än de är vana vid hemma.

De som vill - gärna de som tränar - får gärna berätta vad ni anser om programmet, träningen, kostråden, sättet de tränar på osv. Jag är mest nyfiken på träningen vad ni anser om denna - om person A har ful tröja på sig i förhållande till person B, eller vad B sa till A är jag inte så intresserad av - men inget hinder att prata om detta i tråden - så håll gärna fokus på de träningen och dess aspekter.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tjockis program är så så tråkiga!

Permalänk
Musikälskare

"Reality TV" är ett koncept jag inte förstår, vad är så skoj med örnedrings tv?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Tjockis program är så så tråkiga!

They are men träningsmetoderna verkade intressanta eller vad tycket ni om desssa?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Reality TV" är ett koncept jag inte förstår, vad är så skoj med örnedrings tv?

Har du ens sett biggest loser?

Jag tycker att de fokuserar för mycket på styrketräning. Visst, mer muskelmassa bränner mer kalorier, men det är ändå marginellt jämfört med om dom lagt den tiden på kardio.

Jag tycker nästan det mest intressanta är att se hur mycket det skiljer mellan olika personer hur de lever sitt liv när de kommer hem. Vissa faller tillbaka i sitt gamla beteende, men förra säsongen var det ju en av de som åkte ut tidigt som gick ner mest av alla (han gubben, minns inte namnet), sjukt imponerande att fimpa halva kroppsvikten som pensionär!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Reality TV" är ett koncept jag inte förstår, vad är så skoj med örnedrings tv?

Aftonbladet: - Vi är inte förnedrade

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vad som skulle vara förnedrande. Dom jobbar och sliter, och dom lyckas jävligt bra. Hoppas det kan ge motivation till vanliga svensson-fetton runt om i landet att gå upp ur soffan och röra på sig lite.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag förstår inte vad som skulle vara förnedrande. Dom jobbar och sliter, och dom lyckas jävligt bra. Hoppas det kan ge motivation till vanliga svensson-fetton runt om i landet att gå upp ur soffan och röra på sig lite.

Precis min tanke också!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hej alla Swec:are!:)

Jag tänkte faktiskt inte - som man gör oftast - fråga "Är X program bra" etc. Utan jag tänkte snarare säga att det ser ut att faktiskt vara ett bra program.:) I många andra program så är det "räv och rackarspel" som avgör vem som vinner, vilket jag tycker är dåligt och bara "vädjar"/lockar fram de sämsta sidorna hos människor, alltså inget karaktärsdanande eller som för personen framåt. (Min personliga åsikt men jag kan ha fel:)).

I BL tycker jag att TV faktiskt lyckats göra Reality TV där allt går ut på att FÖRBÄTTRA för sig själv och sitt liv. Det jag gillar är att det som är avgörande om de får vara kvar/åka ut ur programmet är om de har klarat att gå ner X antal kilon: de som gått ner minst åker ut i förhållande till de som gått ner mest blir kvar, allt i en fallande skala.:) Tycker inte det kan vara mer rättvist än så.^^

Ska nämna att de har en utröstning om 2 par hamnar på samma "siffra X du har gått ner för lite" - då är de upp till de andra som blev kvar att välja vilket av de lagen som måste åka ut. Men trots denna nackdel tycker jag att programmet är way better än Robinson eller liknande där "sociopati" gör den smartaste till en vinnare utan någon prestation mer än och få mindre mat än de är vana vid hemma.

De som vill - gärna de som tränar - får gärna berätta vad ni anser om programmet, träningen, kostråden, sättet de tränar på osv. Jag är mest nyfiken på träningen vad ni anser om denna - om person A har ful tröja på sig i förhållande till person B, eller vad B sa till A är jag inte så intresserad av - men inget hinder att prata om detta i tråden - så håll gärna fokus på de träningen och dess aspekter.:D

Lär bara få fråga, är den amerikanska versionen eller den svenska du tänker på ? Inte för att det har störa betydelse. Det hela går ju endå ut på samma sak. Amerikanska eller den svenska. Allt för överviktiga indivder får proffisionell hjälp med att gå ner så mycket som möjligt i vilkt.

Har sett både den amerikanska och den svenska upplagan och visst, det är klart ett sevärt tv program. Inte för att jag följer det helt slaviskt, vecka ut och vecka in. Utan roligt att se på helt enkelt. Roligt att så människor som får ett bättre hälsosamt liv. Sen får man väl hoppsa på att man lyckas behålla trviselvikten efter åt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Lär bara få fråga, är den amerikanska versionen eller den svenska du tänker på ? Inte för att det har störa betydelse. Det hela går ju endå ut på samma sak. Amerikanska eller den svenska. Allt för överviktiga indivder får proffisionell hjälp med att gå ner så mycket som möjligt i vilkt.

Har sett både den amerikanska och den svenska upplagan och visst, det är klart ett sevärt tv program. Inte för att jag följer det helt slaviskt, vecka ut och vecka in. Utan roligt att se på helt enkelt. Roligt att så människor som får ett bättre hälsosamt liv. Sen får man väl hoppsa på att man lyckas behålla trviselvikten efter åt.

Jo fråga du.:) Jo jag har kollat på både den svenska och amerikanska varianten av BL. Jag måste säga att jag håller med dig: det är kul och se överviktiga människor som faktiskt tar kontrollen över sin kropp och sina liv (ur social och "fettma" synpunkt) och får ett bättre mående.(Y) Det jag gillar hos programmet är att de säger: "You can start today" - det är något jag tror stenhårt på. Synd bara att personliga tränare ska vara så dyra. Hade jag haft mer pengar (än vad jag har idag som student) hade jag tyckt det vari värt att betala för en tränare, under en viss tid i alla fall.:)^^

Det jag tycker är synd dock är att folk "börjar se personligheten" hos X individ när han/hon gått ner i vikt (speciellt i den amerikanska varianten av programmet) men innan så verkar man inte göra det utan klassar dem som "överviktiga socialfall i överviktsland" eller hur jag ska säga som...:P

Jag tycker man ska se alla personer som individer med personligheter och inte döma "taxen efter håren" men jag antar att det är "lättare" att döma X person för sin övervikt än att vara "den förstående socialsekreteraren" som ställer frågor, lär känna individen och får förståelse för problematiken bakom individens ökande fetma.

Med det sagt så menar jag att man ska ha förståelse - dock så måste jag erkänna att jag ser ner på folk som inte tar tag i sin fetma. Har ett ex. som jag försökt "peppa" men hon väljer fortfarande att röka, sitta hemma och läsa/kolla på TV/baka tårtor etc. Så när hon sitter kvar framför TV:n så tycker jag det är patetiskt...:/:S:P

edit: tycker den amerikanska varianten har bättre träningsmetoder än vad vi har. Det är en stor fördel. Dock tror jag *gissa* att svenska tränare är mer "individorienterade" än de amerikanska där det mer verkar som att man lägger sitt liv i händerna på coachen för att denne "vet bäst" men det är som sagt bara en gissning.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Jag har inte på något sätt följt det så jag är inte säker på att min bild av programmet är helt rättvis, men ett potentiellt problem jag kan se är att de lägger för stor vikt vid tränande och skulle därigenom kunna skapa en orealistisk bild av vad som behövs för att gå ner i vikt. Detta skulle kunna få följden att många inte tar tag i sitt viktproblem för att de tror att det kräver en mycket större insats än vad det egentligen gör.
Det skulle ju potentiellt kunna göra att folk inte går ner för att de fokuserar på fel sak, men det finns ju värre saker man kan göra i onödan än att träna.

Permalänk
Skrivet av flashen:

"Reality TV" är ett koncept jag inte förstår, vad är så skoj med örnedrings tv?

Folk tycker om "förnedringsTV" för att dom känner duktiga över sig själva som inte gör så /ser ut så/ eller gör så dumma saker osv...
Det handlar om en "bror"-duktig mentalitet som männsikor i Sverige behöver. Det är iallafall min åsikt.
Att se andra människor misslyckas är bra för ens egna självkänsla.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haricots:

Jag har inte på något sätt följt det så jag är inte säker på att min bild av programmet är helt rättvis, men ett potentiellt problem jag kan se är att de lägger för stor vikt vid tränande och skulle därigenom kunna skapa en orealistisk bild av vad som behövs för att gå ner i vikt. Detta skulle kunna få följden att många inte tar tag i sitt viktproblem för att de tror att det kräver en mycket större insats än vad det egentligen gör.
Det skulle ju potentiellt kunna göra att folk inte går ner för att de fokuserar på fel sak, men det finns ju värre saker man kan göra i onödan än att träna.

Jo det kan vara en "nackdel" dock tror jag den är försumbar då det finns de som inte tränar alls än de som som blir "avskräckta", det är i alla fall vad jag tror.:)^^ Någon som har något och säga om träningen ytterligare, vilket skulle ni föredra? Den amerikanska varianten eller den svenska varianten av träning?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Folk tycker om "förnedringsTV" för att dom känner duktiga över sig själva som inte gör så /ser ut så/ eller gör så dumma saker osv...
Det handlar om en "bror"-duktig mentalitet som männsikor i Sverige behöver. Det är iallafall min åsikt.
Att se andra människor misslyckas är bra för ens egna självkänsla.

Att ställa sig över andra människor, som du menar att vi gör genom förnedrings-TV, är naturligtvis något du själv är helt oskyldig till när du antyder att folk tittar på dessa program för att de är i behov av självkänsla.
Oavsiktlig ironi är den bästa ironin.

Får man bättre självkänsla av att tänka på alla idioter som tittar på förnedrings-TV för att få bättre självkänsla, så förstår jag att man inte själv behöver titta på det.

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Att ställa sig över andra människor, som du menar att vi gör genom förnedrings-TV, är naturligtvis något du själv är helt oskyldig till när du antyder att folk tittar på dessa program för att de är i behov av självkänsla.
Oavsiktlig ironi är den bästa ironin.

Får man bättre självkänsla av att tänka på alla idioter som tittar på förnedrings-TV för att få bättre självkänsla, så förstår jag att man inte själv behöver titta på det.

Visst är det bra att vara bättre människa än någon annan genom att inte anstränga sig. Alltid trevligt.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Visst är det bra att vara bättre människa än någon annan genom att inte anstränga sig. Alltid trevligt.

Har ni några åsikter om träningen?:) Vore kul att få höra dessa istället för allt det där andra "vi som inte är med i någon såpa är bättre"-snacket...:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!