Var hitta datorstolar till jobbet/hemmet?

Permalänk
Medlem

Var hitta datorstolar till jobbet/hemmet?

Som topic lyder, så letar jag efter en sida där man kan köpa datorstolar.
Både hemma och på jobbet så sitter jag på värsta skitstolarna, och ryggen hade mått tio gånger bättre med en vettig stol.

Behöver nu tips på sidor när det gäller detta.
Några tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär hur mycket är du beredd att betala? Är det nödvändigt med en nätbutik?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har du plånboken ska du ta dig en titt på kinnarps stolar. Annars är väl IKEA något att rekommendera. Sitter själv med en Marcus-stol därifrån, grymt skön

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Markus @ Ikea is the shit.
Dyr dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns många Kinnarpsstolar på blocket i Sthlm.

Hellre en bra begagnad Kinnarp än en ny IKEA imo.

1000 spänn: Kinnarp Kontorsstol | Stockholm | Blocket

Permalänk

Satsa på en ny Kinnarps om du har ekonomi för det eller en begagnad om det är lite stramt. Jag skulle undvika Ikea och Jysk då kvalitetén brister. Dessutom sitter man mycket skönare i Kinnarps stolar. Sen finns det ännu bättre märken ifall du har råd.

Det finns butiker som köper in använda kontorsmöbler och säljer de sedan vidare till företag eller privatpersoner. Sök på Google och du kommer finna några.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Finns många Kinnarpsstolar på blocket i Sthlm.

Hellre en bra begagnad Kinnarp än en ny IKEA imo.

1000 spänn: Kinnarp Kontorsstol | Stockholm | Blocket

Japp, instämmer helt, kinnarps, RH logic-serien eller typ Be-Ges Sverigestolen, får för runt en tusenlapp på blocket.

Typ Rh stol Svart /blå med nackstöd o armstöd | Stockholm | Blocket
900 pix. Så mycket bättre än IKEA/Jysks mögstolar.
Kolla bara så allt funkar först..

Permalänk
Medlem

knep 2st här om dagen. grymt sköna.. dock är det jysk. får se hur länge dom håller..

Kontorsstol svart MARK på JYSK.

Permalänk
Medlem

Synd att kinnarps är så satans dyra... hade en kinnarps tidigare och jag kan ju säga att ikeas marcus inte är i närheten... nu vet jag inte om 10-15 papp är dyrt egentligen för en stol som håller i kanske tio år, men när man ska punga ut med dem så är det inte najs alls...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkmoon:

Synd att kinnarps är så satans dyra... hade en kinnarps tidigare och jag kan ju säga att ikeas marcus inte är i närheten... nu vet jag inte om 10-15 papp är dyrt egentligen för en stol som håller i kanske tio år, men när man ska punga ut med dem så är det inte najs alls...

dyra är inte Kinnarps. Jag vill minnas att min stol (en 6770, se http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Offic...) kostade knappt 4400 kr för ca ett och ett halvt år sedan, och då valde jag ändå tyg från den högsta prisklassen (med undantag för läder).

Permalänk
Medlem

Det vart en Kinnarps 8000 efter provsittning.
Tack för tipset och ledsen om jag sket i att nämna budget osv osv, var riktigt stressad o dra iväg just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det vart en Kinnarps 8000 efter provsittning.
Tack för tipset och ledsen om jag sket i att nämna budget osv osv, var riktigt stressad o dra iväg just då.

Vad landade den på?

Permalänk
Medlem

Har sneglat på att införskaffa någon Kinnarps stol ett bra tag nu jag också. Är därför också nyfiken på vad stolen kostade.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av '[vEX:

;10450995']Har sneglat på att införskaffa någon Kinnarps stol ett bra tag nu jag också. Är därför också nyfiken på vad stolen kostade.

Som jag nämnde ovan vill jag minnas att min stol (en 6770, se http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Offic...) kostade knappt 4400 kr för ca ett och ett halvt år sedan, och då valde jag ändå tyg från den högsta prisklassen (med undantag för läder). Jag tror att de flesta av Kinnarps stolar kostade ungefär så mycket. Jag har kvar en katalog med priser som gällde då, om det är någon särskild modell du är intresserad av.

Permalänk

Här är några exempel (en stol ur 8000 och en ur 6000 serien)

Arbetsstolar - Kinnarps

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av razor1394:

Här är några exempel (en stol ur 8000 och en ur 6000 serien)

Arbetsstolar - Kinnarps

6784 kostade (min katalog heter "prislista 2008" och gällde åtminstone i februari 2009) mellan 4772,50 kr och 5477,50 kr inkl. moms med tyg samt 6407,50 kr med läder. 8784 kostade mellan 5001,25 kr och 5706,25 kr med tyg samt 6636,25 kr med läder. Notera dock att det här var de dyraste stolarna i de här serierna. De har onödiga funktioner som extra hög rygg och armstöd med "Technogel". Jag är en kortväxt person som ogillar armstöd på kontorsstolar, så sådant ville inte jag ha. Notera att nackstöd (ytterligare en onödig funktion) inte ingick i de priserna. De vanliga nackstöden kostade mellan 807,50 kr och 1090 kr. Nackstöd med "aluminiumpolerad nackstödsstolpe" kostade mellan 1033,75 kr och 1316,25 kr. De där "aluminiumkryssen" (onödig funktion, plasten är mycket hållbar) kostade 305 kr extra. Observera slutligen att alla priser jag angett är inkl. moms.

Edit: Aha, du efterfrågade inte priser utan gav exempel. Nåja, nu har jag också gett några exempel, antar jag ...

Permalänk
Medlem

RH Logic 400 såklart.
RH Logic 400/300 - En av våra mest populära stolserier. Kort sagt en klassisk kontorsstol - RH Stolen

Har en själv hemma och det är den klart skönaste kontorsstolen jag har provat hittills.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Meh, Kinnarps närmast mig (i Uppsala) har enbart öppet på vardagar under arbetstid (8-17). Visst, de kännar väl inte stora summor på att sälja till privatpersoner, men wtf, de kunde väl haft öppet till 18 någon dag iaf? :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Jag köpte min begagnade Kinnarps 8000 (som ny) för ca 2000. Det är som natt och dag jämfört med billiga stolar. Jag har både nackstöd och armstöd.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt hur folk kan vilja ha armstöd. Jag tycker att de bara är i vägen och skulle aldrig vilja ha det på min stol.

Permalänk

Jag förstår hur du tänker men i mitt fall så har jag en utdragbar del i mitt bord för tangentbordet och det är för svagt för att stödja armarna på så har jag armstöd som ligger i höjd och vilar jäms med och det är riktigt bekvämt för mig.

Lutar jag tillbaka hela stolen och vilar nacken på nackstödet sitter jag som en kung. Tyvärr har jag restless leg syndrome så jag har lite problem med att sitta still men det är klart bättre än med min skruttiga Ikea stol.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Sitter som en kung i min nya Kinnarps 9334N1, landade på ~7200kr men jag förväntar mig att den ska hålla i åtminstonde 10 år.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)