Utgående modell minne kan jag köpa annat märke/modell?

Permalänk
Medlem

Utgående modell minne kan jag köpa annat märke/modell?

Hej.

Är inte den vassaste kniven i lådan när det gäller minnen och dylikt så har bara en liten fråga.

Köpte ett nytt system förr året (Agusti) och allt fungerar kanon men nu vill jag sätta in 2-4gb mer minne då jag min flickvän håller på mycket med bildredigering etc.

I mitt nuvarande system har jag 4gb av följande typ.

OCZ Platinum XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2GB (OCZ3P16004GK)
OCZ Platinum XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2GB (OCZ3P16004GK) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Dessa finns nu inte att få tag inom rimliga priser så min fråga är enkel.

Vilket minne bör jag införskaffa mig?

Samma märke? Spelar det någon roll om det är 2 eller 4gb jag sätter in? Vilka inställningar då?

Jag vet att jag antagligen måste ställa RAM'en efter den typen av minnen som har sämst specs.

Är som sagt ute och cyklar här och skulle behöva lite hjälp.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Verkar vara dåligt med OCZ-minnen som kör CL7 nu. Dessa funkar annars: OCZ 4GB (2x2048MB) 1600MHz Gold Kit - Inet.se men de körs i CL8. Då kommer du mycket riktigt få köra alla minnen i den spec som de sämsta klarar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmm. Vad rekommenderas? Är det i BIOS jag ändrar hastigheten på mina minnen sen eller är det i program?

Permalänk
Medlem