Canonical rullar ut Ubuntu 10.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Spotify - Är naitive i Windows vilket gör de enklare att få att fungera (har haft en del problem i Ubuntu, även om jag lyckas lösa dom)

Finns ju att ladda hem linuxversion numera.

Previews - Spotify

Har kört den och hade inga problem i Linux Mint.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Foster D;10443825"]....
Sen har man många gånger varit tvungen att köra en massa "dos" (vet inte vad det heter i linux system) kommandon och grejer, och på den biten suger jag verkligen, därför har det alltid tagit stopp för mig där, och man har trillat tillbaka till lätta, grafiska windows, trots att man innerst inne alltid varit väldigt förtjust i linux.

Så man får lätt uppfattningen att man bör ha en del programmeringskunskaper om man ska köra linux på heltid, många säger att det är just tvärtom, men inte enligt mig.
....QUOTE]

Nästa gång skriv inte kommandon i Terminalen (som den heter i Linux) utan kopiera och klistra. Ibland behöver man gå via Terminalen och då har man hittat färdiga kommandon från internet. I Linux markerat text kan klistras in i en annan fönster med klick av mushjulet, väldigt smidigt tycker jag.

Det känns i början att man ska kunna programmera men du behöver ju inte lära dig alla kommandon i Linux bara du hittar dem från sajter som ubuntuforums.org och dess svenska motsvarigheter Ubuntu.se och Ubuntu Sverige - Index

Största behållningen jag har av Linuxfamiljen är lättheten man kan skapa en separat hemma mapp (en separat partition) där även inställningar till program sparas. Det gör uppdatering till ny eller annan distribution av Linux smärtfritt. Det kan man säkert göra i MS Windows också men jag vet inte hur.

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Inte bara det att spel inte alltid funkar i ubuntu/linux

Skrivet av anders190:

Får vi bara Steam så kanske OS-kriget är igång på riktigt.

wine?

jag blev själv väldigt överraskad när så många spel fungarade (CSS,TF2,m fl) i wine.

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Jag kör dual boot med windows 7 och Ubuntu...

Fördelen med Windows 7 är följande

Spel - bara installera och köra
Spotify - Är naitive i Windows vilket gör de enklare att få att fungera (har haft en del problem i Ubuntu, även om jag lyckas lösa dom)
Programutbud - Finns fler program, men inget jag använder

Ubuntu

Krashar inte närmelsevis lika ofta som Windows 7
Krashar inte närmelsevis lika ofta som Windows 7 (bör skrivas två gånger)
Bättre programpaket, och lättare att komplettera med fler program
Mindre extra grejer i menyer och liknande man inte vill ha!
Kostar 0 kr

(när de gäller hårdvara har jag upplevt båda sidor. Ibland funkar saker hur lätt som helst i Ubuntu men strular i Windows. Men har också haft lite problem med hårdvara i Ubuntu som funkat i Windows. Och med tanke på att tillverkarna bara stödjer Windows är de väldigt bra med ett 50/50 resultat)

Öhm, om ditt Win7 krashar är det nog någonting du gör fel.... Den enda datorn med win7 som jag sett krasha tillhör min klåpare till farsa.
Annars krashar inte windows 7, det är riktigt stabilt nuförtiden.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olof_nord:

wine?

jag blev själv väldigt överraskad när så många spel fungarade (CSS,TF2,m fl) i wine.

Syftade på Steamplattformen för Linux, vilket är vad Linux (eventuellt) kan behöva för att växa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twiggeh:

Öhm, om ditt Win7 krashar är det nog någonting du gör fel.... Den enda datorn med win7 som jag sett krasha tillhör min klåpare till farsa.
Annars krashar inte windows 7, det är riktigt stabilt nuförtiden.

Nja, det är stabilt på många datorer, men jag har haft att göra med datorer där identisk installation och konfiguration, men där hårdvaran skiljer, leder till klassiska blue-screens lite nu och då, eller ett läge där explorer omstartas i loopar för att till slut ge upp och orsaka direkt omstart. Vi talar här om väl fungerande arbetsdatorer med strikt satt policy för användning. Överlag är Windows 7 stabilt, men du behöver inte personligen vara skyldig ifall det kraschar. Om det sedan mest ska skyllas på drivrutinerna eller på plattformen är en knepigare fråga. Just de här sakerna har inte orsakat så stort trubbel trots allt, utan det har varit andra saker som mer direkt påverkat produktiviteten negativt. Så här efter migrering till Windows 7 vet jag faktiskt inte om vi verkligen vunnit så mycket mer än bling. Ändå skulle jag påstå att Windows 7 är bland de bästa versioner Microsoft släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Trevligt

Vad är det för skillnad i server versionen mot desktop..

Går det tex att kolla på film med server versionen..

Tänkte leka lite igen med Ubuntu ^^ men vet inte riktigt vad jag ska köra eftersom jag använder servern till att kolla på film på TV så en ren server är det ju inte...

https://help.ubuntu.com/community/ServerFaq#What's the difference between desktop and server?

Det går att kolla film med server-versionen, men filmvisaren installeras inte som standard utan man får installera det i efterhand. Men sen är ju kerneln i serverversionen optimerad för att snabbt göra färdigt uppgifter medans desktopversionens kernel är optimerad för låg latens som är bättre för interaktivitet och multimedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Jag kör dual boot med windows 7 och Ubuntu...

Fördelen med Windows 7 är följande

Spel - bara installera och köra
Spotify - Är naitive i Windows vilket gör de enklare att få att fungera (har haft en del problem i Ubuntu, även om jag lyckas lösa dom)
Programutbud - Finns fler program, men inget jag använder

Ubuntu

Krashar inte närmelsevis lika ofta som Windows 7
Krashar inte närmelsevis lika ofta som Windows 7 (bör skrivas två gånger)
Bättre programpaket, och lättare att komplettera med fler program
Mindre extra grejer i menyer och liknande man inte vill ha!
Kostar 0 kr

(när de gäller hårdvara har jag upplevt båda sidor. Ibland funkar saker hur lätt som helst i Ubuntu men strular i Windows. Men har också haft lite problem med hårdvara i Ubuntu som funkat i Windows. Och med tanke på att tillverkarna bara stödjer Windows är de väldigt bra med ett 50/50 resultat)

Låter som en hel del förbättringar i ubuntu! Funderar också på att köra dual med win7, men var lite nervös att sabba win7 installationen.

Måste även tillägga att win7 under mina 10 månader, inte har krashat en enda gång (!!!) visst finns det undantagstillfällen, som med riktigt dåliga/äldre spel, och för mycke överklock etc.. men det kan få vilket fett OS som helst att krasha.
Det har funkat klanderfritt, och kör mer stabilt än något windows någonsin gjort under mina år.
Kör med en hemmabyggd, ganska medioker maskin i 3-4k :- klassen med ca ett år på nacken.

Det sköna med ubuntu, eller linux i det stora hela, är att man slipper allt extra mög som man aldrig använder, och att man kan plocka bort det mesta om man inte har nytta av det... tjoflöjt

[QUOTE="petri0;10444161"]

Skrivet av Foster D:

....
Sen har man många gånger varit tvungen att köra en massa "dos" (vet inte vad det heter i linux system) kommandon och grejer, och på den biten suger jag verkligen, därför har det alltid tagit stopp för mig där, och man har trillat tillbaka till lätta, grafiska windows, trots att man innerst inne alltid varit väldigt förtjust i linux.

Så man får lätt uppfattningen att man bör ha en del programmeringskunskaper om man ska köra linux på heltid, många säger att det är just tvärtom, men inte enligt mig.
....QUOTE]

Nästa gång skriv inte kommandon i Terminalen (som den heter i Linux) utan kopiera och klistra. Ibland behöver man gå via Terminalen och då har man hittat färdiga kommandon från internet. I Linux markerat text kan klistras in i en annan fönster med klick av mushjulet, väldigt smidigt tycker jag.

Det känns i början att man ska kunna programmera men du behöver ju inte lära dig alla kommandon i Linux bara du hittar dem från sajter som ubuntuforums.org och dess svenska motsvarigheter Ubuntu.se och Ubuntu Sverige - Index

Största behållningen jag har av Linuxfamiljen är lättheten man kan skapa en separat hemma mapp (en separat partition) där även inställningar till program sparas. Det gör uppdatering till ny eller annan distribution av Linux smärtfritt. Det kan man säkert göra i MS Windows också men jag vet inte hur.

Man får ju tillbaka en del motivation när man läser sånt, ska absolut testa runt lite.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Inaktiv

Vill man bara testa går det ju att göra riskfritt med virtualiseringmed exempelvis VirtualBox eller VMware Player.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sennah:

Finns ju att ladda hem linuxversion numera.

Previews - Spotify

Har kört den och hade inga problem i Linux Mint.

Tack för tipset. Har haft stora problem med Spotify under Wine. Den klarar inte av den automatiska uppdateringen så det är rätt jobbigt att behöva avinstallera Spotify, ladda hem en ny version och sedan installera den hela tiden. Har även varit en del trassel med att få lokala filer att fungera. Ett tag vägrade den koppla upp mot servern så att den fungerade bara med lokala filer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Någon som vet ett bra program att styra i Ubuntu genom sin Android mobil?

Permalänk
Medlem

Försöker installera via USB sticka, men får bara något syslinux error, no default UI ... testat 3 olika ISOs både 64 och 32bitars, använder universal USB som länkas på ubuntus sida. ... Himmelskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Försöker installera via USB sticka, men får bara något syslinux error, no default UI ... testat 3 olika ISOs både 64 och 32bitars, använder universal USB som länkas på ubuntus sida. ... Himmelskt.

testa unetbootin, de funkar utan problem för mig.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU