Somna? (Är sjuk och kan inte somna)

Permalänk

Somna? (Är sjuk och kan inte somna)

Hej!

Sitter här och är sjukt trött och har ont i hela halsen. När jag sväljer så värker det, och när jag dricker så verkligen svider det i hela halsen. Att äta någon är inte att prata om. Såhär har det hållit på hela dagen, sen klockan ~07.00

Jag har dock fått i mig lite makaroner och mjölk, för att inte dö av hunger.
Problemet är nu, när jag skall sova. Jag andas ofta med öppen mun men det går inte nu, då jag få så jävla ont i halsen, och när jag ligger ner täpps näsan igen med snor och jag kan inte andas med näsan heller.

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Är som sagt sjukt trött och vill verkligen sova. Det bästa hade varit att injicera något sömnmedel i armen så jag somnar, men tyvärr har jag inget sådant hemma... Jag vet att varm mjölk hjälper men jag får sjukt ont i halsen när jag dricker...

Skulle uppskatta hjälp...

Tack
Lj

Permalänk

Alternativ 1: Zyx halstabletter ftw!
Alternativ 2: Sluta andas

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk

Det är ju ändå fredag/lördag så några öl kanske du kan unna dig?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av TurboKossaN:

Alternativ 1: Zyx halstabletter ftw!
Alternativ 2: Sluta andas

1. Har inga halstabletter hemma och affärer är ständga.
2. Känns inte som en bra idé. Skulle uppskatta seriösa svar, är faktiskt helt sjukt trött...

Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det är ju ändå fredag/lördag så några öl kanske du kan unna dig?

1. Kan endast dricka små mängder.
2. Är inte 18.

Permalänk
Medlem

Ta ett glas ljummet vatten, i med en till två teskedar salt och rör om, gurgla sen det. Hjälper för mig

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av Martiis:

Ta ett glas ljummet vatten, i med en till två teskedar salt och rör om, gurgla sen det. Hjälper för mig

Så, sjukt äckligt men det hjälpte lite.

Äsch nvm, blev vanligt igen

Tack för tipset ändå

Permalänk

Stressa det inte.
Packa in dig gött (i täcke/filt) och sätt dig framför TVn eller en bok. Titta/läs tills du somnar.

Permalänk
Avstängd

Mot ont i halsen så är det en tesked honung i en kopp med varmt vatten som hjälper bäst tycker jag.

Vanlig Coca Cola brukar hjälpa för mig också... har ingen som helst aning om varför just Coca Cola fungerar så bra? xD

Piller i diverse former brukar jag undvika i ungefär 99% av fallen. Vila är det som hjälper bäst.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Ta en alvedon eller två, lindrar smärtan i halsen.

Om du inte vill ta till spriten dvs

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Stressa det inte.
Packa in dig gött (i täcke/filt) och sätt dig framför TVn eller en bok. Titta/läs tills du somnar.

Detta låter som ett vettigt alternativ. Då slipper jag ligga ner! Tack!

Skrivet av GaMeR2K5:

Mot ont i halsen så är det en tesked honung i en kopp med varmt vatten som hjälper bäst tycker jag.

Vanlig Coca Cola brukar hjälpa för mig också... har ingen som helst aning om varför just Coca Cola fungerar så bra? xD

Piller i diverse former brukar jag undvika i ungefär 99% av fallen. Vila är det som hjälper bäst.

Bara det att det som sagt gör jävligt ont i halsen att dricka något, men jag vet att honungsvatten funkar skitbra Även jag brukar undvika piller!
Tack!

Skrivet av mrc:

Ta en alvedon eller två, lindrar smärtan i halsen.

Om du inte vill ta till spriten dvs

Ska ta en Alvedon nu och sedan sätta mig o kolla på teve. Tack för tipsen allihopa! rapporterar senare idag om hur det gick! (Eller går om jag inte somnar! )

Tack!
Lj

Permalänk
Medlem

Vet hur det är, har du inga tider att passa så sätt dig framför dumburken eller läs som folk skrivit för att tänka på annat så kommer du sussa så fint efter en stund

Permalänk
Avstängd

Drick sprit,rök gräs,spela spel på datorn sedan gå o lägg dig eller ha tvn på o somna till ljudet.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Vet hur det är, har du inga tider att passa så sätt dig framför dumburken eller läs som folk skrivit för att tänka på annat så kommer du sussa så fint efter en stund

Problemet var det att jag var så jävla trött så jag knappt orkade sitta vid datorn

Skrivet av gabriel15:

Drick sprit,rök gräs,spela spel på datorn sedan gå o lägg dig eller ha tvn på o somna till ljudet.

Sprit och gräs är uteslutet. Jag somnade tillslut vid teven!

Jag satt/låg och kollade på teve till ~03.45, då somnade jag, men när jag lutade mig för att lägga mig ner slog jag i huvudet (dumt, jag vet) så jag vaknade till igen. Jag låg (ja, låg, inte satt) nu vaken tills ~04.30 och då la jag mig ner för att somna. Vid ~06.00 vaknade jag av att jag knappt kunde andas för både näsa och mun var igentäppta. Jag satta mig upp en stund och hostade och det gick bort. Sen somnade jag igen och vaknade nu, ~09.00. Jag känner mig helt ok utvilad.

Tack för tipsen allihopa!
Lj

Permalänk
Medlem

Kunde inte heller sova sist jag var sjuk och på 3:e dygn jag var vaken så skrev läkare ut bedövningsmedel men jag använde inte den eftersom på 3:e dagen höll det på att gå över så jag somnade ialf... Hos mig var det lite annorlunda då hela halsen svullnade så mycket och var så irriterad att när jag lade ner mig så känndes det som att nån stryp mig men jag kunde fortfarande få luft då det var musklerna som var så överansträngda från all hosta och inte luftröret som var täppt.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Att ha så ont i halsen tycker jag låter som halsfluss, och det ska behandlas med antibiotika. Jag hade nog kollat upp det. =o)

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Kunde inte heller sova sist jag var sjuk och på 3:e dygn jag var vaken så skrev läkare ut bedövningsmedel men jag använde inte den eftersom på 3:e dagen höll det på att gå över så jag somnade ialf... Hos mig var det lite annorlunda då hela halsen svullnade så mycket och var så irriterad att när jag lade ner mig så känndes det som att nån stryp mig men jag kunde fortfarande få luft då det var musklerna som var så överansträngda från all hosta och inte luftröret som var täppt.

Ajdå, låter inte bra!

Skrivet av Penix.se:

Att ha så ont i halsen tycker jag låter som halsfluss, och det ska behandlas med antibiotika. Jag hade nog kollat upp det. =o)

Nja jag vet inte, jag avvaktar lite o ser om det blir bättre

Permalänk
Medlem

Har du en skön fåtölj, så testa att sitta och försök att sova. Se till att ha bra nackstöd så du inte vaknar upp med en jäkla nackspärr.

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Booot:

Har du en skön fåtölj, så testa att sitta och försök att sova. Se till att ha bra nackstöd så du inte vaknar upp med en jäkla nackspärr.

Jag satt upp i sängen och det gick bra

Permalänk
Medlem

te o honung! första koppen kan vara jobbig att dricka men sen så lenar honungen upp i halsen. snåla inte på honungen bara i teet

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv

Låter som halfluss, eller den ännu värre varianten. Du ska ha antibiotika.

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Låter som halfluss, eller den ännu värre varianten. Du ska ha antibiotika.

Man överlever en omgång halsfluss, att knapra antibiotika i tid och otid är bara onödigt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Man överlever en omgång halsfluss, att knapra antibiotika i tid och otid är bara onödigt.

Sure, jag hade en släng av Streptokock C i halsen och gick ner 8 kg på två veckor. Jag överlevde, men fan vad det var plågsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Nja jag vet inte, jag avvaktar lite o ser om det blir bättre

Jag har haft halsfluss väldigt många gånger, och jag rekomenderar VERKLIGEN inte att bara vänta ut det. Om det faktiskt är halsfluss så kommer det bara bli värre, och när det är riktigt jävligt, då är det riktigt jävligt. Du kan ju tänka dig hur det känns när halsmandlarna faktiskt blöder, och svälja är uteslutet dels för att det inte är så fräsch att svälja blod, men också för att inget som helst går ner, att bara dricka en klunk vatten är extremt smärtsamt och kräver att man mentalt förbereder sig för varje klunk. Bara att spotta gör förbannat ont, så man sitter helt enkelt och låter blodet rinna ut av sig själv.
Det är det vidrigaste jag har varit med om.

Näe, gå till vårdcentralen och kolla upp det. Tänk på att penicilinkuren inte börjar hjälpa på en gång, så det kommer hinna bli ytterligare lite värre innan det blir bättre igen, även efter att du börjat kuren.
Och är det inte halsfluss, ja då vet du ju det i alla fall.

Kan för övrigt rekomendera att sätta dig bekvämt på golvet i duschen, och spola lagom varmt vatten över halsen och bara sitta där och filosofera. Halsen känns lite bättre, och näsan brukar släppa upp lite också, så man hinner ofta somna om man är snabb i sängen efter duschen.

Edit: det är för övrigt streptokockter jag brukar ha. Vet inte vilken variant, men C som nämns i inlägget ovan känns bekant.

Permalänk

citronsaft är jättebra mot halsont!

Permalänk
Medlem

Brukar köpa en sorts eukalyptustabletter. Kommer inte ihåg vad de heter men de är bruna, små och runda. Finns vid alla andra halstabletter i livsmedelsbutiker.
Sedan så värmer man upp en kopp mjölk och låter några tabletter lösas upp i mjölken. Det står specifikt hur man skall gå tillväga på baksidan av tablettpåsen har jag för mig.

Permalänk
Medlem

När jag har ont i halsen brukar jag äta en matsked sirap blandat med en tesked ingefära, det är inte särskilt gott men det brukar hjälpa.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av hapone:

Jag har haft halsfluss väldigt många gånger, och jag rekomenderar VERKLIGEN inte att bara vänta ut det. Om det faktiskt är halsfluss så kommer det bara bli värre, och när det är riktigt jävligt, då är det riktigt jävligt. Du kan ju tänka dig hur det känns när halsmandlarna faktiskt blöder, och svälja är uteslutet dels för att det inte är så fräsch att svälja blod, men också för att inget som helst går ner, att bara dricka en klunk vatten är extremt smärtsamt och kräver att man mentalt förbereder sig för varje klunk. Bara att spotta gör förbannat ont, så man sitter helt enkelt och låter blodet rinna ut av sig själv.
Det är det vidrigaste jag har varit med om.

Näe, gå till vårdcentralen och kolla upp det. Tänk på att penicilinkuren inte börjar hjälpa på en gång, så det kommer hinna bli ytterligare lite värre innan det blir bättre igen, även efter att du börjat kuren.
Och är det inte halsfluss, ja då vet du ju det i alla fall.

Kan för övrigt rekomendera att sätta dig bekvämt på golvet i duschen, och spola lagom varmt vatten över halsen och bara sitta där och filosofera. Halsen känns lite bättre, och näsan brukar släppa upp lite också, så man hinner ofta somna om man är snabb i sängen efter duschen.

Edit: det är för övrigt streptokockter jag brukar ha. Vet inte vilken variant, men C som nämns i inlägget ovan känns bekant.

Usch det låter inte kul :S Ska kolla om det inte blir bättre tills på måndag, om det inte blir det skall jag boka tid hos vårdcentralen!

Skrivet av johanna_l:

citronsaft är jättebra mot halsont!

Just Citronsaft vet jag inte, men varmt vatten med citron är sjukt gott i min mening

Skrivet av Fr1dd:

Brukar köpa en sorts eukalyptustabletter. Kommer inte ihåg vad de heter men de är bruna, små och runda. Finns vid alla andra halstabletter i livsmedelsbutiker.
Sedan så värmer man upp en kopp mjölk och låter några tabletter lösas upp i mjölken. Det står specifikt hur man skall gå tillväga på baksidan av tablettpåsen har jag för mig.

Ska kolla det när jag har tid och orkar

Skrivet av Coldfire2143:

När jag har ont i halsen brukar jag äta en matsked sirap blandat med en tesked ingefära, det är inte särskilt gott men det brukar hjälpa.

Usch fyfan vad det låter äckligt!