stoppa in ett SSD kort i en bärbar

Permalänk
Medlem

stoppa in ett SSD kort i en bärbar

Hej!

Jag är lite sugen på att stoppa in ett ssd kort i min bärbara men har ett par frågor som behöver utredas först som jag hoppas att någon av er kan besvara.

Första frågan är vart stoppar jag in det? Jag vill helst inte ersätta min vanliga hårddisk utan lagra bilder etc på den och installera program och os på ssd disken. Är detta Möjligt?

Hur stor är en SSD disk? Jag har fått intrycket av att de är väldigt små så stoppar jag in den i kortläsaren eller behöver man något speciellt moderkort eller liknande i sin bärbara för att kunna köra med SSD disk ?

Permalänk
Medlem

Du får hålla isär disk och kort.. du kan köpa ett minneskort och lagra filer på, men ett sånt ska du inte installera OS på. Ska du ha en SSD-disk, alltså en hårddisk, så kommer du kanske behöva byta ut din du har nu mot denna SSDn och isf får du ominstallera etc. Jag är inte säker, men jag tvivlar på att du har plats för flera hårddiskar i din dator. Men det får du självklart kolla upp, du kanske kan ha båda inkopplade.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Keeper of Traditions

Om inte laptopen i fråga har plats för två hårddiskar så är du nog tvungen att plocka ut HDD'n och stoppa den i någon kabinett för att ha den som extern hårddisk, och sen sätta SSD'n i laptopen som systemdisk.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Okej tack för era svar, skulle jag spara exempelvis batteri tid genom att byta ut min vanliga hårddisk mot en ssd disk? Eller kommer den att dra lika mycket som en vanlig hdd?

Permalänk
Medlem

SSD drar mindre, men det har väldigt liten påverkan på drifttiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

SSD drar mindre, men det har väldigt liten påverkan på drifttiden.

Det beror helt och hållet på vad man har för övriga saker i datorn. Min HP 5310m med C2D på 2.4GHz och Intel-grafik drog t.ex. runt 10W i idle med 7200RPM-hårddisken som följde med. När jag ersatte den med en Corsair Force F60 så sjönk strömförbrukningen med 2W, vilket gjorde att tjänade runt en timme i batteritid (från 5 till 6 timmar). Så om de övriga komponenterna i datorn inte drar så mycket så kan man tjäna en hel del på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror helt och hållet på vad man har för övriga saker i datorn. Min HP 5310m med C2D på 2.4GHz och Intel-grafik drog t.ex. runt 10W i idle med 7200RPM-hårddisken som följde med. När jag ersatte den med en Corsair Force F60 så sjönk strömförbrukningen med 2W, vilket gjorde att tjänade runt en timme i batteritid (från 5 till 6 timmar). Så om de övriga komponenterna i datorn inte drar så mycket så kan man tjäna en hel del på en SSD.

Hur kollar du upp hur mycket din laptop drar?

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem
Skrivet av We4sZ:

Hur kollar du upp hur mycket din laptop drar?

Jag använde PowerTOP i Linux, som rapporterar sånt.

Permalänk
Medlem

Det finns även SSD för mini-PCIe-fack, om din dator har det. Vissa av dem har egen hårddiskkontroller ombord, så att man kan boota från dem har jag hört. Med en sån kan du behålla den befintliga hårddisken.