AMD rapporterar nytt förlustkvartal

Permalänk
Hedersmedlem

CPU Opteron för servrar: samtliga rapporter jag kan hitta talar om ett uppsving i försäljning av Opteron, till stor del beroende på 8- och 12-kärniga sådana.

Resultat: som Användarnamnqwer skrev hänger förlusten samman med Global Foundries. Det är väl också en del i strategin att effektivisera och kommer att gå runt när det väl är slutfört. Enligt dessa uppgifter skulle AMD utan Global Foundries faktiskt gått i vinst med $108 miljoner. Kärnverksamheten går med andra ord bättre än på länge, och det som återstår är att få tillverkningsdelen att fungera som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tycker det borde vara på väg att vända, ser mååånga fler AMD-datorer hos leverantörerna efter hur det blev med Intel och stämningen och allt. Tidigare har det varit i stort sett helt tomt på AMD-sidan men nu börjar det krylla av dom, särskilt V120:n med 42xx-grafik. Lär bli ett rejält lyft då dom ligger så bra till i pris.

Man kan tycka det???

Kanske är skadan redan gjord, kanske inte?

Konkurrensen mår bra av flera aktörer på marknaden iaf, den saken är då klar!

Hoppas set ljusnar för dom snart, det borde gynna oss alla.

Permalänk

Jag är så frustrerad över hur illa AMD är skött.

Ett företag som har de bästa förutsättningar på marknaden att lyckas har blöd pengar i över två år, och pratat.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Jag är så frustrerad över hur illa AMD är skött.

Ett företag som har de bästa förutsättningar på marknaden att lyckas har blöd pengar i över två år, och pratat.

Samtidigt är det nog hårt att kämpa då Intel kört fula spel. var inte Dell inblandat i något att de ratat AMD's processorer? och blivit stämda. Nu har väl AMD fått en del pengar pga att de missgynnats och så men frågan är om de räknar med det i rapporterna och om det försvunnit på annat håll eller lagts på forskning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Antagligen har de satsat för mycket i utveckling och sedan när marknaden var rätt hämmad så gick det i förlust.
Men jag tror Fusion kommer att bli en rejäl hit när den kommer iaf..

Permalänk
Avstängd

givetvis går de med förlust. de satsar helt enkelt väldigt mycket på utveckling nu. just nu utvecklar de:
- bolldozer
- barts
- bobcat
- hd 69**
- fusion
-...

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Förlust mot budget betyder inte så mycket så länge det finns pengar i kassan

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Dom gick säkert + men uppnådde inte förväntad/beräknad vinst och räknar det som förlust !

Permalänk
Skrivet av r-son:

Förlust mot budget betyder inte så mycket så länge det finns pengar i kassan

Hur länge tror du den kassan räcker ifall de fortsätter på samma spår ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Får hoppas de får ordning på grejerna... De är mycket viktigt för konkurrensen att de finns kvar. De var någon som påstod att AMD inte konkurrerar med Intel längre, med undertonen att Intel var överlägsen och de inte fanns något skäl att köpa AMD. I superprestanda segmentet kanske de är sant, och en bit där under också tyvärr... Men de är som att säga att Hyundai är totalt underlägsna Ferrari för att Ferrari kan göra snabbare bilar. (Hyundai gör betydligt fler bilar)

När de gäller att köpa en dator till rimligt pris så är AMD definitiv en konkurrent (pris/prestanda - tyvärr inte i volymer)... och den delen av marknaden är betydligt större än "sport" segmentet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Får hoppas de får ordning på grejerna... De är mycket viktigt för konkurrensen att de finns kvar. De var någon som påstod att AMD inte konkurrerar med Intel längre, med undertonen att Intel var överlägsen och de inte fanns något skäl att köpa AMD. I superprestanda segmentet kanske de är sant, och en bit där under också tyvärr... Men de är som att säga att Hyundai är totalt underlägsna Ferrari för att Ferrari kan göra snabbare bilar. (Hyundai gör betydligt fler bilar)

När de gäller att köpa en dator till rimligt pris så är AMD definitiv en konkurrent (pris/prestanda - tyvärr inte i volymer)... och den delen av marknaden är betydligt större än "sport" segmentet.

De stämmer bra de där. Jag kör dom senaste spelen på en två käring 6000+ och märker absolut inte av några lagg, ligger på 80-90 FPS. (Mitt system står i sign). Varför köpa något jätte dyrt och man knappt märker av någon prestandaökning?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andyboy88:

monopol + USA + resten av världen = underbart (för intel).
Det tar väl tid att komma ikapp då vinsten läggs på forskning och utveckling.

Nja mycket går nog till överkapacitet (ist för R&D) så ingen vågar entra markanden. Dvs totalt bortkastat ur ett samhällsperspektiv (för att inte tala om själva monopolprisättningen som skulle följa). Varken USA eller EU lär dock tillåta en sådan utveckling.

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Jag är så frustrerad över hur illa AMD är skött.

Ett företag som har de bästa förutsättningar på marknaden att lyckas har blöd pengar i över två år, och pratat.

Jag är frustrerad över att Intel har kört med olagliga metoder vilket har skadat de andra två X86 tillverkarna rejält ( AMD och VIA ) nu ser vi resultatet av det. Detta är inte på något sätt AMD:s ledning som inte kan sköta företaget tvärtom dom har gjort ett grymt bra jobb. Däremot blir det väldigt tungt att konkurrera mot ett företag som kört med fulspel. Då kvittar det hur bra grejer man gör om motståndaren kör med mutor ect.

Och det är som sagt vi konsumenter som får ta smällen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är frustrerad över att Intel har kört med olagliga metoder vilket har skadat de andra två X86 tillverkarna rejält ( AMD och VIA ).

Berätta mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xenir:

Berätta mer.

Har du missat ett helt decennium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Inte bra för konkurrens är viktigt för bra priser och produkter, Intel och Nvidia ska inte få ha monopol på CPUer respektive GPUer.

Du menar alltså att om AMD skulle sluta tillverkar grafikkort så skulle Intel också sluta med det?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du menar alltså att om AMD skulle sluta tillverkar grafikkort så skulle Intel också sluta med det?

Nää, det menar han inte. Men hur högpresterande GPU:er gör Intel? Jaa, inte går det att spela krävande spel på dem i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Xenir:

Berätta mer.

Ska det behöva förklaras?

Skrivet av KimTjik:

Har du missat ett helt decennium?

Verkar som han har gjort det. Hoppas han kan utveckla sitt argument. Mitt behöver inte förklaras. Det har media redan gjort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

grejen är ju att de lägger så mycket pengar på utveckling, tror vi får se andra siffror när bulldozer är klart och har sålts i 3-4 månader, likaså 6xxx serien

Permalänk
Medlem

Kanske blir att gå tillbaka till AMD snart igen, deras x6 1090t black , verkar ju prestera bättre än i7 920 & billigare. längesen ja hade AMD , men gillade deras gammla när man spelade BF1942 ect:)

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

Noes!

Jag känner att en liten, gömd, förtryckt, ledsen, ensam AMD-Fanboy'aktig känsla väcks i botten av magen.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Sparka ekonomichefen. Att omsätta 1,62 miljarder dollar utan att gå med vinst flera år i rad med så pass starkt varumärke och produkter är inte acceptabelt.