Intervju med Hannes Wallin på Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingmooze:

Jag har köpt en r3 och kvalitén som alla pratar om är ju helt obefintlig.
Jag är verkligen besviken och håller på att reklamera. Aldrig mer fractal. Går tillbaka till antec, th o lian Li

Jag har iof inte sett någon R3'a, men äger dock en Array R2.. och gällande den så vill jag påstå att steget inte är långt till Lian-Li.
Av de Antec jag jobbat med har jag svårt att rekommendera det märket för någon, men det är min uppfattning.

Vad jag skulle vilja se i FD's repertoar är ett chassi, i ungefär samma stil som Array R2, men inte lika lång, och gjort för 1st 3.5" samt 1-2st 2.5" platser. Fokus på storlek, liten sådan.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ingen fel på kvaliten bara man tänker på prisklassen. Lian Li är inte i samma prisklass, Antec och TH lådor i samma prisklass är inte speciellet bättre i kvalite samt design interiört och exteriört är inte funktionell eller tilltalande.

T.ex. Obsidian 700D är inte i samma prisklass men är rätt så stilren men 6 st 5,25" facks luckor förstör allt. Jag behöver bara 2 då passar R3 bättre och blir stilrenare i alla lägen.

Jag har inget att klaga på min R3 även sidoplåten är lätta att öppna trots vissa påstår annat. Eller jag har bättre nypor än finniga tonåringar vars fingrar inte gjort tyngre jobb än hackat tangenter...

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning! Kan ju hoppas att det kommer nån sorts HTPC-variant från FD som tar mATX-moderkort. Ett chassi i Array-stil med kanske bara 4 interna 3.5-platser för att hålla storleken nere och trots det husera ett mATX-kort skulle inköpas av mig omgående iallafall.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av petri0:

Ingen fel på kvaliten bara man tänker på prisklassen. Lian Li är inte i samma prisklass, Antec och TH lådor i samma prisklass är inte speciellet bättre i kvalite samt design interiört och exteriört är inte funktionell eller tilltalande.

T.ex. Obsidian 700D är inte i samma prisklass men är rätt så stilren men 6 st 5,25" facks luckor förstör allt. Jag behöver bara 2 då passar R3 bättre och blir stilrenare i alla lägen.

Jag har inget att klaga på min R3 även sidoplåten är lätta att öppna trots vissa påstår annat. Eller jag har bättre nypor än finniga tonåringar vars fingrar inte gjort tyngre jobb än hackat tangenter...

Lancool (Lian li) är i samma prisklass och håller betydligt högre kvalitet. Detsamma med diverse bättre lådor från HEC. Antecs lådor är nästan i samma prisklass.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Något som vore coolt:
Cpu kylare, fläktar, chassi, sleevat psu allt i samma tema i någon ovanlig färg combo (mörkblå/ljusblå mörkgrön/limegrön osv) för en rimmlig slant. Skulle vara fett nice om man kunde få ett paket och slänga med en fläkt kontroll färdig kopplad med mjukvara.

Sen ett tips jag länge velat se. För att sänka priset så slänger man på loggor från tex xfx/gbite/asus/intel/nvidia/amd som så klart inte slåss om samma kunder (så klart smakfulla snygga loggor). Om det kan sänka priset så är det lugnt med många skulle jag tro. Inga jävla klistermärken bara!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

[...]
Sen ett tips jag länge velat se. För att sänka priset så slänger man på loggor från tex xfx/gbite/asus/intel/nvidia/amd som så klart inte slåss om samma kunder (så klart smakfulla snygga loggor). Om det kan sänka priset så är det lugnt med många skulle jag tro. Inga jävla klistermärken bara!

Näver!! Isåf skulle det få vara gratis. Inga jäkla loggor på min burk inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Näver!! Isåf skulle det få vara gratis. Inga jäkla loggor på min burk inte.

allt jag behöver säga är:

få den för en 500ing billigare än utan loggan?

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av petri0:

Ingen fel på kvaliten bara man tänker på prisklassen...

Exakt.

Man får tänka på att det är ett budgetchassi.
För runt tusenlappen så är kvaliteten helt acceptabel.

Ska bli intressant att se de nya lådorna när de kommer.

På nätaggsfronten tror jag Fractal Design kommer att få det tuffare då det redan finns bra budgetmärken. Jag kan inte se FD sno åt sig många marknadsandelar av t ex. Corsair.

Men lycka till!

Permalänk
Medlem

"Jag har inget att klaga på min R3 även sidoplåten är lätta att öppna trots vissa påstår annat. Eller jag har bättre nypor än finniga tonåringar vars fingrar inte gjort tyngre jobb än hackat tangenter..."

HAHA! Spillde nästan ner mitt G15 tangentbord.

Permalänk

Jag vet inte om det är ett problem som har uppstått i R3'an men sidoplåtarna på mitt R2 är bland de bästa jag har hanterat.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk

Visst kan jag. Det är för trångt mellan bakväggen för ett större nätaggs alla kablar. Färgen flagnar. Hdd vaggorna lossar o repas med en gång. Eterniten är för tunn o ljuddämpar inte. Bottenfläkten skrapar i gallret. Även med distanser. Plåten är tunn O vinglig. Det enda riktiga avtagbara dammskyddet är det vid nätagget, dom andra måste skruvas bort. Sidoplåtens stansning för att ta in luft måste vara fel. Det väsnas otroligt mkt även med en lågvarvig fläkt. Skydden för kablarna lossar. Även om dom inte måste sitta där vill man ju att det ska fungera.

Kylningen i lådan är inte heller nåt att hurra för. Finns bättre chassin för samma pengar!

Hoppas detta hjälper dig i ditt val.

Permalänk
Medlem

Det vore ju mysigt om vi kunde få höra lite vad som komma skall...

Något nytt på SFF-fronten?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Sen när var en Obsidian 700D inte stilren?

Ja du...
Du får nog fråga mig då jag har tagit ett foto på mitt super stilrena 700D med awesome kabeldragning:D

Eller ifs jag har redan ett foto på den som jag la upp på overclock.

Oja, 700D är stilrent som tusan med.:)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ja du...
Du får nog fråga mig då jag har tagit ett foto på mitt super stilrena 700D med awesome kabeldragning:D

Eller ifs jag har redan ett foto på den som jag la upp på overclock.

Oja, 700D är stilrent som tusan med.:)

Jeflar vad den var stor inuti! Det är väll ett ATX mobo va?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Kan du ta en bild på baksidan så man får se hur det ser ut med kablarna?svårt att hitta sånna bilder. Tack

Permalänk
Skrivet av Woods:

Jeflar vad den var stor inuti! Det är väll ett ATX mobo va?

Jo, trot eller ej det är ett ATX och inget mATX.
Blev helt taken då jag såg hur stor den var själv.

Skrivet av kingmooze:

Kan du ta en bild på baksidan så man får se hur det ser ut med kablarna?svårt att hitta sånna bilder. Tack

Självklart kan jag göra det.

Och FFFfffffa....

En av sidorna ramlade på en av dessa...

tre feta äckliga repor...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av kingmooze:

Visst kan jag. Det är för trångt mellan bakväggen för ett större nätaggs alla kablar. Färgen flagnar. Hdd vaggorna lossar o repas med en gång. Eterniten är för tunn o ljuddämpar inte. Bottenfläkten skrapar i gallret. Även med distanser. Plåten är tunn O vinglig. Det enda riktiga avtagbara dammskyddet är det vid nätagget, dom andra måste skruvas bort. Sidoplåtens stansning för att ta in luft måste vara fel. Det väsnas otroligt mkt även med en lågvarvig fläkt. Skydden för kablarna lossar. Även om dom inte måste sitta där vill man ju att det ska fungera.

Kylningen i lådan är inte heller nåt att hurra för. Finns bättre chassin för samma pengar!

Hoppas detta hjälper dig i ditt val.

Hoppas du inte har eternit i din datorlåda. det e sånt där gammalt skit med asbest i. cancerframkallande och totalförbjudet senaste 20 åren i sverige,

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att han menade de bitumen- eller "asfaltsgummiplattor" som det finns att köpa på t.ex. biltema som sitter i chassit för att dämpa vibrationer.

Permalänk
Medlem

Jag och mina kompisar var kund hos Gtek. Det är kul att Hannes fortsatt i samma bransch. Ska bygga extradator när som helst, får köpa ett fractalchassi :).

Permalänk

Jag är grymt nöjd med mitt Define R3, enormt stabilt och man fick med sig mer saker än förväntat.

Det enda jag egentligen kan klaga på är gummi-skydden som man drar igenom kablar, dom lossnar väldigt lätt.

Permalänk

R3 är sjukt fint. Men den kostar ju, precis som allt annat fractal, därefter.

Väldigt stabil kvalite, men inte mer prisvärt än annat.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk

Tack för "bak" bilden. Synd att du repade dom. Sorry

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett stilrent HTPC chassi som passar in i TV-bänken för ett mATX alt. ATX kort med plats för min 5 hårddiskar.
Jobbigt att ha flera datorer när man kan ha allt i ett. En HTPC står ju alltid på och varför inte utnyttja det som en filserver.

Visst man kan köpa en NAS eller något liknande men det blir så jävla dyrt.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Tack för den artikeln SweClockers - det ska bli intressant att fortsätta följa det här företaget med deras kommande produkter inom datorområdet.

/Saint25

Permalänk

Skulle gärna se ett R3 med fönster på vänstersidan.

Är mkt nöjd med mitt newton r2 nätagg, keep it up! ;p

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett kompakt chassi i Sugo-stil med plats för de största grafikkorten. Utan 5,25", de tar bara plats, man kan ha det externt. Snyggt och stilrent såklart, i äkta FD-stil.

Permalänk
Avstängd

fy fan vad grymma era chassin är!

Köpte ett define r2 chassi till mitt bygge. det finns två saker ni bör fundera över.
framför allt: reptålighet
sen vet jag inte hur man flyttar datorn på ett smidigt sätt när man skall lana(fast jag läs skaffa bärbar inom 2 år ändå).

sen finns det väl lite andra smågrejer också..tror jag

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25