Microsoft lanserar Windows Phone 7

Permalänk
Medlem

Ställde några frågor till Peter Wissinger på hans blogg angående tillgången på betalapps här i Sverige och han svarade väldigt undvikande och när jag frågade mer rakt angående det så svarade han inte alls. Så vi kan nog dra sluledningen att vi INTE kommer ha tillgång till betalapps. Med tanke på att dom promotar alla fina spel stort så känns det för jäkligt helt enkelt. Jag antar att dessa spel inte kommer vara gratis!? Så vi kommer stå på sidlinjen och titta på när andra länder har roligt. Det finns ingen utarbetad plan när uppdateringar, i form av språkstöd och tillgång till tjänster, ska komma för olika länder så köper man en lur nu så känns det som man riskerar att bli stående med en dyr mediaspelare med ring och surf-funktioner. När väl tillgången till apps och spel kommer så lär det ha kommit mer attraktiva telefoner också.

Jag var helt inställd på att skaffa en WP7-lur men nu lär jag avvakta och se vad som händer. Troligvis lägger jag pengarna på en ny androidlur istället.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Ställde några frågor till Peter Wissinger på hans blogg angående tillgången på betalapps här i Sverige och han svarade väldigt undvikande och när jag frågade mer rakt angående det så svarade han inte alls. Så vi kan nog dra sluledningen att vi INTE kommer ha tillgång till betalapps. Med tanke på att dom promotar alla fina spel stort så känns det för jäkligt helt enkelt. Jag antar att dessa spel inte kommer vara gratis!? Så vi kommer stå på sidlinjen och titta på när andra länder har roligt. Det finns ingen utarbetad plan när uppdateringar, i form av språkstöd och tillgång till tjänster, ska komma för olika länder så köper man en lur nu så känns det som man riskerar att bli stående med en dyr mediaspelare med ring och surf-funktioner. När väl tillgången till apps och spel kommer så lär det ha kommit mer attraktiva telefoner också.

Jag var helt inställd på att skaffa en WP7-lur men nu lär jag avvakta och se vad som händer. Troligvis lägger jag pengarna på en ny androidlur istället.

Haha, du också. Han har helt slutat publicera mina kommentarer och påstår varje gång jag påminner honom att "Jag tror inte jag fått några fler frågor från dig ... men jag ska kolla för säkerhets skull". Det samma har nu skett på WinMobile.se också där jag påpekade en del felaktig information de [MS] gått ut med.

Jaja, spelar mindre roll egentligen då jag har fallit av staketet och bestämt mig att vänta till nästa våg av hårdvara någon gång nästa år. Dock är väl risken att fler gör samma sak vilket kan bidra till en flopp vilket givetvis är surt då de verkligen har lyckats bra med platformen i sig själv.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag tolkade Peter Wissingers svar som att det kommer att gå, men kräver något fulknep för att komma igenom spärren.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Mr fantastic;10444471"]

Skrivet av cat_fish_1:

Skulle inte LG optimus 7 ha nvidia tegra2?

Kommer under android när det nu blir, under Q4 är det sagt

va fan,,, de var annars den största anledningen för mig att gå från WM6,1 till WP7

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Jag tolkade Peter Wissingers svar som att det kommer att gå, men kräver något fulknep för att komma igenom spärren.

Jag tror samma sak. Det kommer nog bara att vara ett problem för "medelsvensson", vilket iofs kan innebära problem för platformens rykte

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror samma sak. Det kommer nog bara att vara ett problem för "medelsvensson", vilket iofs kan innebära problem för platformens rykte

Precis, och det är också det jag sagt hela tiden - det är inget problem att få tillgåmg till zune, xbox live eller marketplace. Sätt upp ett Engelskt LiveID och använd detta för att aktivera telefonen. Det enda problemet med denna lösningen är att man får två xbox live profiler och evt. phone achievements/gamerscore ligger separat samt att Live integreringen använder detta Live konto default när du delar bilder el liknande på Live.

Inga problem för de flesta här, men inget som "folk", dvs vanliga konsumenter kommer göra vilket kan ge mycket negativ press om platformen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Okej formulerade mig lite fel HD7 och Shubert har aldrig varit samma telefon, den som hade utvecklingsnamnet Shubert heter numera Mozart men HD7 heter som sagt samma sak fortfarande.
Edit: följde lanseringen på engadget igår så jag har redan sett bilden

Tänkte bara ange källa för det där, en artikel från engadget i augusti:

HTC Schubert: Windows Phone 7 gets an aluminum unibody handset to call home? (video) -- Engadget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så vad föredrar du? Google kräver ju ett Google konto vilket går att argumentera emot på precis samma sätt som alla argumenterar emot ett Live konto. Apple är ännu värre med sitt jävla skitprogram iTunes (som man måste installera för att öht använda sin telefon).

Jag sa aldrig att de var bättre
Jag har ingenting emot konceptet med Live och Live-tjänsterna så länge man kan skippa dem om man vill. Och med skippa menar jag kasta ut och aldrig behöva se igen. Mobile 7 i sig kan nog bli helt ok, men jag reagerade just på "tät integration" vilket rent spontant sådär känns ungefär som en std. Lätt att få och jobbig/omöjlig att bli av med

Resten av det hela är säkert helt ok om man gillar windows i telefonen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men om man nu köper en telefon och reggar ett brittiskt live-id för att komma åt xbox live-tjänsten samt betalapps. Vad kommer hända när väl tjänsterna finns tillgängliga här i Sverige? Kommer jag kunna flytta över grejerna från mitt brittiska id till mitt svenska eller kommer jag få lov att köpa appsen igen?

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Men om man nu köper en telefon och reggar ett brittiskt live-id för att komma åt xbox live-tjänsten samt betalapps. Vad kommer hända när väl tjänsterna finns tillgängliga här i Sverige? Kommer jag kunna flytta över grejerna från mitt brittiska id till mitt svenska eller kommer jag få lov att köpa appsen igen?

Ja, det är hundratusenkronorsfrågan som jag inte lyckats få något klart svar på av någon ifrån Microsoft. Men min, iallafall något utbildade, gissning är att du helt enkelt förlorar det du redan köpt - detta då det är så det per idag fungerar för bl.a. Xbox Live på 360'n. Man kan flytta licenser från en Xbox till en annan, men inte mellan två olika konton - mao. köper du en ny Xbox kan du flytta över alla dina existerande spel till den så länge du använder samma XBL konto. På grund av detta har jag två konton på min Xbox, ett Engelskt och ett Svenskt, med olikt innehåll (och funktioner då jag bl.a. har Last.FM appen genom UK - även om den inte fungerar pga geoblocking).

Jag har vid ett antal tillfällen frågat bl.a. Peter om just detta och de enda svar jag fått är att planen ännu inte är klar för en fullständig utrullning i Sverige. På mig verkar det som om MS försöker "smyga" ut telefoner på den Svenska marknaden helt unsupported och man får som konsument ta det som det kommer och bend over om 6-12 månader. Speciellt då svaren man får hela tiden är i stil med "vi lanserar Engelska telefoner med allt det medför" utan att specifikt gå in på vad det faktiskt medför. När man sedan försöker påpeka detta blir ens inlägg censurerade eller ge ännu flummigare svar som "vi är väldigt klara med vad som kommer och inte kommer fungera i Sverige" utan att kunna visa till något publicerat dokument på microsoft.se där det verkligen är "klart". Det enda jag sett av officiell information är pressmeddelandet ifrån den 11e där det står att Xbox Live integrering inte kommer fungera i Sverige.

Jag har blivit anklagad för att vara full av konspirationsteorier vad gäller WP7 rollouten i Sverige, men det verkar på mig som om en av två alternativ har skett;
1. Microsoft Sverige (Norden) vill inte vänta med lanseringen och kör sin egen lansering helt utan ett go-ahead från Redmond eller 2. Microsoft generellt sett "plays it safe" och häller inte massor av pengar i en platform som de är osäkra på kommer ta av eller inte.

Oavsett vilket som stämmer (om något) så leder det till samma problem för platformen - den får ett dåligt rykte. Först från oss powerusers då vi registrerar utländska konton och handlar apps/games/whatever som vi sedan inte får behålla när/om vi byter till ett Svenskt konto, sedan från folk flest då de köpt telefonen baserat på vad som står på f.ex. windowsphone.com (vilken är sidan microsoft.se skickar dig till för info) och blir arga, besvikna, whatever när de sedan märker att deras Xbox Live achievements eller avatar inte alls finns med på telefonen och att marketplace inte alls har flera tusen apps/spel de kan köpa. It's a lose/lose i min åsikt - hade varit mycket bättre att följa Apple's fotspår där "vi" köper telefoner utomlands väl medvetna om att vissa saker ej fungerar, vanligt folk köper inte alls förrän de faktiskt kommer i Svenska butiker ett antal månader senare.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Men om man nu köper en telefon och reggar ett brittiskt live-id för att komma åt xbox live-tjänsten samt betalapps. Vad kommer hända när väl tjänsterna finns tillgängliga här i Sverige? Kommer jag kunna flytta över grejerna från mitt brittiska id till mitt svenska eller kommer jag få lov att köpa appsen igen?

Finns det någon fördel öht att ha ett svenskt Live konto framför ett UK eller US konto skulle jag fråga.

Sen så går det att ändra sitt primära land i inställningarna för sitt Live konto, hur det kommer fungera med marketplace är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på att Peter Wissinger bara svamlar på. Några citat ifrån svar på hans blogg:

"Vi är väldigt tydliga med vad det är som lanseras"
Jaså!? Windows phone 7 Översikt på microsofts svenska sida Windows Phone produktinformation | Windows Mobile
Alla fina tjänster listas upp och det står inte ord om att vi inte har tillgång till det.

"första gången du får ett pdf dokument i ett mail och klickar på den kommer pdf läsaren att laddas ner från Marketplace"
Men!? Du säger ju att ni inte kan garantera marketplace upplevelsen!?

"Samma sak gäller också tex med Youtube, om du surfar upp på Youtube och klickar på en video, laddas Youtube spelaren automatiskt ner från Marketplace"
Men! Du säger ju att ni inte kan.... ZZzzZZzZzzzz!!!!!!!

"Vi garanterar inte Marketplace upplevelsen i Sverige då det inte är en marknad som officiellt är enablad för Marketplace"
Men!? Hur ska det då gå med dom grejerna vi behövde för att göra det du pratade om tidigare?

"Sen när det gäller betalappar eller inte. Vi får se hur det fungerar – för mig själv funkar det alldeles utmärkt."
Jaså!? Ni kan inte garantera att det fungerar men det funkar för dig, och när någon frågar om man kan få det att fungera så vill du inte svara hur!?

Känns som en chansning att handla nu i början. För jäkligt att man så gärna vill ha en bara för man utvecklar mot den. Får fortsätta med den begränsade emulatorn antar jag.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Finns det någon fördel öht att ha ett svenskt Live konto framför ett UK eller US konto skulle jag fråga.

Sen så går det att ändra sitt primära land i inställningarna för sitt Live konto, hur det kommer fungera med marketplace är en annan femma.

Njae.. det beror ju på - om man bortser från att kunna dela sitt XBL konto mellan telefon och spelkonsol så spelar det inte så stor roll, annat än att telefonen använder ditt första LiveID (dvs. det som ger tillgång till marketplace, zune, xbl osv) även till en del default funktioner - så som att dela bilder på live.com. Om man redan har ett inarbetat svenskt Live konto (altså, ett konto ens vänner har och kommunicerar med dig via) så blir det ju lite krångligare, men helt klart inte omöjligt.

Ditt land, som inställt på Live, ändrar ingenting när det gäller Xbox Live eller Zune så min gissning är att samma sak kommer gälla för marketplace.

Skrivet av Fetskaft:

Känns som en chansning att handla nu i början. För jäkligt att man så gärna vill ha en bara för man utvecklar mot den. Får fortsätta med den begränsade emulatorn antar jag.

Precis samma sits som mig. Kommer beställa en HD7 från England (3900,- ungefär) men är mycket tvilsam till att den ersätter mina nuvarande HD2 och Evo som primära telefoner. Man kommer långt med emulatorn, men visst är det fint med en fysisk lur - vi hade tur nog att få låna en Samsung Taylor ett par veckor tidigare iår (dock inte här i Sverige - pratade med MS och de visade inget som helst intresse) för att klargöra en app för launch.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Kommer beställa en HD7 från England (3900,- ungefär)

Var hittar du den för det priset om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Hmm! Ändrade location i min dator till UK så nu syns market i zune med alla appar till WP7.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Var hittar du den för det priset om man får fråga?

Genom O2. Kommer gå på £379 utan abo sa dem. Du kan inte köpa genom deras webbutik härifrån, men brukar dyka upp på andra butiker för samma pris.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hmm! Ändrade location i min dator till UK så nu syns market i zune med alla appar till WP7.

Vart hittar du apps i zune?

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vart hittar du apps i zune?

Ska finnas med i zune 4.7.

@Fetskaft: och du får handlat ifrån den engelska marknaden med ditt svenska konto? Har inte uppgraderat till 4.7 ännu så vet inte hur det fungerar, men Zune Pass f.ex är låst till den regionen där kontot upprättades (precis som xbl) även fast man senare redigerar sin profil/land.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag tog ner senaste uppdateringen till zune 4.7 från windows update. Startade och då var det bara mediaspelarfunktioner synliga. Stängde zune, ändrade location i kontrollpanelen till UK, startade zune och då syntes marketplace för musik, video, wp7 appar. Trycker jag på köp så kommer inloggningsruta upp för live id och jag har inte provat regga ett UK-konto än men det borde väl fungera då.

Permalänk
Medlem

Har vi tur så är det lika enkelt som innan de lanserade paid apps för WM6 marketplace, det var bara att ändra telefonens region så var det klart (fungerade då med mitt svenska Live ID).

Permalänk
Medlem

Det gäller bara att fundera ut vilken telefon att köpa. Det skiljer ordentligt i pris, från LG E900 Optimus 7 som kostar 4605kr, till Samsung GT-i8700 Omnia 7 som kostar 5995kr. Hoppas priserna pressas lite när väl fler butiker börjar få hem lurarna.

Även om LG'n ser lite billigare ut än dom andra så känns den attraktiv pga 16GB storage och DLNA-stödet. HTC Mozart verkar vara byggd som en tank så den känns nog solid och trevlig, men 8GB minne är lite snålt. Det står nog för min del mellan dessa modeller.

Sedan får vi väl se hur det är med sd-plats i telefonerna. Det ryktas ju om att många har en som man kan sätta i ett kort före första uppstarten och totala minnet blir större. Alltså inte flyttbart minne utan det integreras med det fasta. Ska man byta senare får man lov att göra en hard reset. Kommer avvakta iaf tills jag vet om det är så här och vilka modeller som har en plats.

Lite konstigt att Samsungen finns listad hos vissa försäljare som Komplett och Inwarehouse med preliminärt datum 5:e november när TRE tydligen ska vara dom enda som får sälja den till en början?

Permalänk
Medlem

Angående minneskortet så ska systemet vad jag har vörstått ha stöd för att lägga till minne, men inte att ta bort det. Så om du köper en Omnia 7 (som har en tom SD plats enligt vissa rykten) så kan du när internminnet börjar ta slut trycka in ett miniSD på upp till 32GB och få upp till 40GB lagring beroende på kortets storlek.

Angående bokning på komplett så tror jag att det är så att tre kommer att he dem exklusivt i två veckor, eftersom att de lanseras 21 Oktober, och förhoppningsvis finns tillgängliga då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Varför körde ingen på "referensdesign" ? För jag antar att den där mobilen som låg högst upp bara var för att demonstera OS:et?

Snyggaste mobilen (eller snyggaste mobilen i dagslägets mode) hittills ju

+1!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Lite konstigt att Samsungen finns listad hos vissa försäljare som Komplett och Inwarehouse med preliminärt datum 5:e november när TRE tydligen ska vara dom enda som får sälja den till en början?

Nu ryktas det att det endast är 3 som kommer lansera (Omnia 7) på Torsdag medans alla andra får vänta tills November...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belorios:

Bara jag som tycker att gränssnittet ser förbannat fult och trist ut med sina hemska fyrkanter?

Nej du är inte ensam - fulare gränssnitt får man leta efter. Kör android 2.2 själv och den är så mycket bättre och mer utvecklat känns det som.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Skrivet av Belorios:

Bara jag som tycker att gränssnittet ser förbannat fult och trist ut med sina hemska fyrkanter?

Min bror har nyligen köpt just en Samsung Omnia 7 och kan säga att det är förbannat UNDERBART! (Utseendet är såklart en smaksak). Jag satt 10 minuter och lekte, sen kunde jag inte annat än störa mig på hur Android-gränssnittet var på min Samsung Galaxy S. Windows Phone 7 har, istället för knappar som du manövrerar dig fram via, allting till höger eller vänster som du drar fram med tummen. Sen för att inte tala om hur mjukt allt rullar jämfört med Android...

Någon som vill byta en Windows Phone 7 lur mot min Galaxy S? Haha.

Skrivet av Lazzar:

Nej du är inte ensam - fulare gränssnitt får man leta efter. Kör android 2.2 själv och den är så mycket bättre och mer utvecklat känns det som.

Tro mig, dom kommer slå Android med hästlängder, det är Microsoft vi snackar om... Sitter själv med Android 2.2 fö.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg