Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa kylpasta?

Hejsan.

Är ute efter en ny kylpasta då jag har monterat bort min gamla cpu och rengjort den.

Finns det några vanliga elektronikbutiker som säljer kylpasta såsom Elgiganten eller Siba?
Eller är det bara webbutiker som Komplett och Inet som säljer?

Tack på förhand.

Permalänk

tom clas ohlson säljer kylpasta.

Permalänk
Medlem

Ok tack för den snabba responsen!

Har även en till fråga, om man har skrapat bort den gamla kylpastan... gör det någon skada om det finns liiiite kvar av den gamla eller ska man ta bort den helt?

Permalänk
Medlem

Tvätta av den gamla med lite t-röd, aceton, bara det är ett flyktigt lösningsmedel utan oljor i så ska det fungera. Den behöver vara helt ren precis som kylarens anliggningsyta, sen ska du naturligtvis undvika att ta på ytorna med fingrarna efter rengöringen.

Kanske ska nämna att du inte skall applicera mer än en liten sträng pasta på processorn motsvarande ett riskorns storlek. När du sedan spänner fast kylaren skall du sträva efter att få ett så jämnt tryck som möjligt så pressas pastan ut jämnt och fint utan luftbubblor. För mycket kylpasta har ofta en negativ effekt, men det kanske du visste redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ok tack för den snabba responsen!

Har även en till fråga, om man har skrapat bort den gamla kylpastan... gör det någon skada om det finns liiiite kvar av den gamla eller ska man ta bort den helt?

Du får lätt bort det med T-röd eller Aceton

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Absolut inte "skrapa" bort den gamla pastan då du repar ytan på processorn vilket leder till att värmeledningsförmågan med kylfänsen blir sämre.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Har endast Aceton med olja hemma, inte att rekommendera antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Proxann:

Har endast Aceton med olja hemma, inte att rekommendera antar jag?

Precis, alltså nej det rekommenderas inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Proxann:

Har endast Aceton med olja hemma, inte att rekommendera antar jag?

Kolla FAQen om kylpasta

edit: uttråkad och stendött så här dags på swec så tog mig tid att; http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Finns kylpasta på Kjell och CO också. Som sagt, Kemisk ren bensin brukar jag använda, du ska inte använda något oljebaserat!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

Denna pastan är riktigt bra: Arctic Cooling MX-3 kylpasta - Inet.se

Istället för aceton/bensin/t-röd så har jag följande hemma, funkar klockrent: ArtiClean rengörningskit för CPU - Inet.se

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB