XFX Radeon HD 6870 ställer upp för fotografering

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Enligt dem siffrorna är det inte ens värt att byta från ett 5870 t.ex?

Du får nog vänta på 6900 serien som är efterföljaren till 5800 serien.

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Då du kommer byta ned dig en klass, ja. Om du ska ha en ersättare till 5870 får du vänta till september när 6950/6970 kommer.

September var inte det förra månaden ?

Ser fram emot 69xx faktiskt, ska också bli kul att se om nVIDIA lyckas med en dubbelmacka på Fermi.... som flera redan sagt så blir det en väldigt spännande höst och vinter att se fram emot

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Enligt dem siffrorna är det inte ens värt att byta från ett 5870 t.ex?

Nej varför skulle man vilja byta till ett långsammare kort, det har varit känt länge nu att 6800 serien är mellanklass och 6900 är nästa prestandaklass som kommer att ersätta 5800 som top prestanda kort.

edit: meh, andra skrev innan mig

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

3DMark Vantage/3DMark 06

GeForce GTX 480: P18376/19671
ATI Radeon HD 5870: P17924/19433
AMD Radeon HD 6870: P16270/19480
ATI Radeon HD 5850: P15593/18762
AMD Radeon HD 6850: P14872/18750
ATI Radeon HD 5830: P14014/17298
GeForce GTX 460 (256-bit & 1 Gt): P13623/18601
GeForce GTX 460 (192-bit & 768 Mt): P13386/18259
ATI Radeon HD 5770: P11017/16358
GeForce GTS 450: P9792/15793
ATI Radeon HD 5750: P9124/14966

Detta ger en liten visning på hur stort gapet är i prestanda.

Mitt stackars 470 då, får inte det va me å leka eller.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att alla inte alltid läser allting ;). Räkna med att detta kommer fortsätta ett tag.
AMD har uppenbarligen valt en dålig upggradering för seriebenämning. Klart bevis ovan.

Håller med, men säger precis som du själv har sagt tidigare: Jag har inget bättre förslag så jag ska inte klaga

Beror väl lite på hur fort 58xx fasas ut. Annars kommer det nog bli kalas när alla svenssons sticker till en lokal butik och köper det "snabbaste" på marknaden. Väntar med spänning på hur det här kommer att utvecklas

Nu är det bara att hålla tummarna på priset och se vad som händer!

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Njää
Det skiljer en del mellan DVI och HDMI 1.4

DVI skickar inte något ljud alls, tror inte den stödjer HDCP
HDMI 1.4 har högre bandbredd, stöd för internetuppkoppling, etc.

mycket konstigt att jag har fått ljud med dvi genom ett GF470.
Supra HDMI - DVI-D Single Link 3m - Hitta lägsta pris, omdömen och information om HDMI- & DVI-kablar
har inte just den men en liknande.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

runt 2000 kr och slå gtx470 så har de marginalerna på sin sida för att ta hem slaget mot nvidia den här omgången, i annat fall får de återvända till ritbordet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

HD 6870 - Tech Connect

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

personligen tycker jag DVI är lite 2000.(1999) Tycker att alla grafikkorts tillverkare ska köra med 2 st HDMI istället för två DVI. Det är ju bara skicka med två HDMI till DVI adaptrar som man kan sätta i sen dator skärm. Tex min tv har ingen scart eller RGB. Bara 3 HDMI och och 2 komponent, Scart är stor och klumpig så jag lider inte. Vist DVI och HDMI är ganska lika. Båda kan skicka bild och ljud men HDMI är smidigare. Så varför inte byta helt?

Vilka skärmar har stöd för HDMI 1.4 och 120HZ idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

runt 2000 kr och slå gtx470 så har de marginalerna på sin sida för att ta hem slaget mot nvidia den här omgången, i annat fall får de återvända till ritbordet.

Dom får nog ta och jobba lite mer med sin mjukvara innan dom slår Nvidia.

Permalänk

Bara jag som tycker det ser konstigt ut med olika tjocklek på X'en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Bara jag som tycker det ser konstigt ut med olika tjocklek på X'en?

Det är olika tjocklek på texten även på klistermärket

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom får nog ta och jobba lite mer med sin mjukvara innan dom slår Nvidia.

Slagit nvidia på var för sätt?

Nvidia har ju vunnit denna generation redan och först när Nvidia kommit igång på allvar så kommer Amd med en ny serie.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Känns mest som att någon trollar.
Hur kan man efter all repetition fortfarande inte veta att den inte kommer att ersätta något 5870?

Sitter man inte och svettas framför nyheter om datorkomponenter på ett forum så kanske man inte vet detta, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

personligen tycker jag DVI är lite 2000.(1999) Tycker att alla grafikkorts tillverkare ska köra med 2 st HDMI istället för två DVI. Det är ju bara skicka med två HDMI till DVI adaptrar som man kan sätta i sen dator skärm. Tex min tv har ingen scart eller RGB. Bara 3 HDMI och och 2 komponent, Scart är stor och klumpig så jag lider inte. Vist DVI och HDMI är ganska lika. Båda kan skicka bild och ljud men HDMI är smidigare. Så varför inte byta helt?

2 HDMI, varför?

Finns ingen anledning alls att köra HDMI till en datorskärm. Hur många HD-TVs har du kopplat till din dator? De flesta har ingen, ett fåtal kopplar en HD-TV till datorn. De kan gott leva med att köra en DVI->HDMI adapter så kan alla andra köra DVI hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Sitter man inte och svettas framför nyheter om datorkomponenter på ett forum så kanske man inte vet detta, tack för svaret.

Nu är det inte så att jag sitter och svettas framför datorn på forum hela dagarna om det var det du syftade på.
Räcker med att läsa igenom valfri nyhet så behöver du inte läsa mer än 10 kommentarer innan det har förklarats om och om igen.
Jag skrev det för att jag är blev trött på att det måste tas upp om och om igen, men det skulle inte behövas om man tog sig 5 min att läsa igenom tråden först.

Känns som det inte kommer att bli någon ordning på det förrens alla kort i serien är lanserad, och vi vet inte hur något av dem faktiskt presterar så det är nog bara att avvakta tills vi sitter med facit i hand :]

Permalänk
Hjälpsam

Den stora frågan är om det är träskruvar eller inte, på bild 2 i nyheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Slagit nvidia på var för sätt?

Nvidia har ju vunnit denna generation redan och först när Nvidia kommit igång på allvar så kommer Amd med en ny serie.

Lite intressant däremot att nVidias nuvarande generation kom ut på marknaden mer nära AMD's nästa generation än den generation de egentligen skulle ha tävlat mot. Eller om inte annat ganska precis mittemellan, har inte datumen i huvudet Lite svårt dock att dela upp det i generationer när de släpps hyfsat omlott. Lättare med konsoller som släpps i en veva och sedan står sig typ 4-5 år.

Dock så vet vi ju inte, dessa kort kanske blir en flopp. Troligen inte men dumt att säga att dom återtagit tronen när vi inte vet vad de går för och vad de kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den stora frågan är om det är träskruvar eller inte, på bild 2 i nyheten.

Haha va fan.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den stora frågan är om det är träskruvar eller inte, på bild 2 i nyheten.

gör mig det samma så länge dom inte skjuter upp lanseringen ett halvår ;P

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan det lilla luftuttaget på baksidan försämra kylningen? Nvidia kör alltid med en kortplats öppning, det borde göra det lättare för fläkten att trycka ut varmluft.

Permalänk
Skrivet av Gurrty:

Hur mycket kan det lilla luftuttaget på baksidan försämra kylningen? Nvidia kör alltid med en kortplats öppning, det borde göra det lättare för fläkten att trycka ut varmluft.

Nvidia kör också med törstigare grafikkort. 6850 ska ha en 6-pin medans 5830 har 2st 6-pins med samma prestanda så verkar 6XXX serien vara strömsnålare än 5XXX serien.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Slagit nvidia på var för sätt?

Nvidia har ju vunnit denna generation redan och först när Nvidia kommit igång på allvar så kommer Amd med en ny serie.

Känns lite fel att säga att Nvidia har vunnit denna generation, visst har GTX460 gjort bra ifrån sig, men resten av deras kort ligger inte prismässigt särskilt bra till och AMD har ju fortfarande det snabbaste kortet om man nu tycker det räknas som en seger.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast HDMI har väl ingen analog signal som DVI har? Det är fortfarande relevant i datorsammanhang där VGA vägrar dö.

Där har du nog faktiskt en poäng jag inte tänkt på. DVI-D är alltså lika med HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Känns lite fel att säga att Nvidia har vunnit denna generation, visst har GTX460 gjort bra ifrån sig, men resten av deras kort ligger inte prismässigt särskilt bra till och AMD har ju fortfarande det snabbaste kortet om man nu tycker det räknas som en seger.

Oj. Ska stå:

Amd har ju vunnit denna generation redan och först när Nvidia kommit igång på allvar så kommer Amd med en ny serie.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Känns lite fel att säga att Nvidia har vunnit denna generation, visst har GTX460 gjort bra ifrån sig, men resten av deras kort ligger inte prismässigt särskilt bra till och AMD har ju fortfarande det snabbaste kortet om man nu tycker det räknas som en seger.

Jag skulle nog vilja säga att även GTX480 och GTX470 ligger på en konkurrenskraftig prisnivå idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag skulle nog vilja säga att även GTX480 och GTX470 ligger på en konkurrenskraftig prisnivå idag

Utan tvekan, speciellt GTX470 som går att få tag på för runt 2300-2400 idag. En jäkla massa grafikkort för de pengarna om du frågar mig. Presterar bättre än HD5870 in hel del spel. Är dött lopp mellan ett 470 och 5850 när det gäller pris/prestand då 5850 är 200-300kr billigare.

AMD måste lägga sitt HD6870 kring 1800-kronerssträcket (det är ju trotts allt ett optimerat 5770) om de ska konkurera med 460 och 470 på allvar. Visar det sig att rykterna kommer att stämma med en prislapp på 2600-2700kr, så undrar jag hur AMD tänker och vilka som kommer att köpa detta kort öht.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Vad tjänar det till för en tillverkare att ha det mest prisvärda kortet om det säljs utan vinst? Vinst behövs för att täcka utvecklingskostnaden av kortet, och att kunna utveckla nästa generation. Det fungerar en tid att sälja utan vinst, men inte hur länge som helst.

Ser man till produktionskostnaden - inte försäljningspriset - så tävlar GTX460 mot HD5800, och då har GTX460 inte mycket att sätta emot.
Produktionskostnaden för GTX470/480 ligger skyhögt över HD5800, och nu reas de sista korten ut. Trots det förblir korten osålda.

HD6800 är en kostnadsoptimerad version av HD5800. Litet urval benchmarks visar hittills på några procent lägre prestanda, men med tanke på att kretskort från HD5800 kan användas och att kretsen är betydligt mindre gör att kortet kan säljas mycket billigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad tjänar det till för en tillverkare att ha det mest prisvärda kortet om det säljs utan vinst? Vinst behövs för att täcka utvecklingskostnaden av kortet, och att kunna utveckla nästa generation. Det fungerar en tid att sälja utan vinst, men inte hur länge som helst.

Ser man till produktionskostnaden - inte försäljningspriset - så tävlar GTX460 mot HD5800, och då har GTX460 inte mycket att sätta emot.
Produktionskostnaden för GTX470/480 ligger skyhögt över HD5800, och nu reas de sista korten ut. Trots det förblir korten osålda.

HD6800 är en kostnadsoptimerad version av HD5800. Litet urval benchmarks visar hittills på några procent lägre prestanda, men med tanke på att kretskort från HD5800 kan användas och att kretsen är betydligt mindre gör att kortet kan säljas mycket billigare.

Mycket billigare, det tvivlar jag på men det återstår att se. Du kanske menar "gör att korten kan säljas med högre vinst". Vad hjälper det mig om ett chip är billigt att tillverka om det ändå säljs till liknande pris som ett chip som är dyrt att framställa.

Utvecklingskostnad, produktionskostnad, kostnadsoptimerad osv, samt om ett företag går med vinst eller inte är lite sådana saker jag skiter i fullständigt, om du ursäktar språket, när jag ska köpa ett nytt graffe eller dyligt.
Pris/prestanda, oavsätt märke, är vad som gäller för mig och kommer alltid att göra. (Som ett exempel så har jag 3 datorer hemma med graffen från 3 olika tillverkare). Om ett företag tvingas sälja det mest prisvärda kortet till ett pris de inte gör någon vinnst på så är det bara att bocka och tacka. Ett solklart bevis på att konkurrensen fungerar.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

AMD måste lägga sitt HD6870 kring 1800-kronerssträcket (det är ju trotts allt ett optimerat 5770) om de ska konkurera med 460 och 470 på allvar. Visar det sig att rykterna kommer att stämma med en prislapp på 2600-2700kr, så undrar jag hur AMD tänker och vilka som kommer att köpa detta kort öht.

Men nu är det ju så att HD6870 presterar mellan 5850-5870 och kommer då säkert inte att få en prislapp 400 kr under 5850.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000