Bärbar arbetsdator för hantverkare.

Permalänk
Medlem

Bärbar arbetsdator för hantverkare.

Jag jobbar som elektriker och är på jakt efter en enkel och robust bärbar som jag kan ha i jobbet.

EGENSKAPER

1.Hyfsat bra batteritid. Gärna att den orkar med 7h i viloläge och kanske 1h användning per dag.
Vill inte ha så långa boot tider som det blir när man stänger av den helt.

2. Inte för klumpig. Har mycket annat att bära på så en litet format är bra jag tänker 11 - 15 tum.

3. Möjlighet att köpa till en laddare för bilen.

4. Inbyggt 3g modem. För att kunna surfa med.

5. Självklart måste den vara lite robustare i sin konstruktion. Jag kommer ju inte stå med den samtidigt som man borrar i betong osv. Men Den ska tåla att jag ofta har smutsiga fingrar. Kunna tas in på bygget och programmera tex en DUC eller en modul i en elcentral kolla en ritning eller ett kopplingsschema. Blir ofta att man ställer den på en stege eller en verktygsvagn eller en målarburk eller lite vad som. Eller sitta i bilen med den i knät.

Den kommer även åka med i bilen till och från jobbet i en laptop väska så den ska tåla lite gupp och gropar. Eftersom man alltid har det stressigt och mycket att göra så går det ibland lite fort över trottoarer och väggupp m.m Så någon kanske har tips på en extra tålig väska också.

6. Windows Operativsystem ej home editon.

PRESTANDA

Blir enklare kontorsgrejer bara som den används till.
Surfa, mail, exel & word, pdf-filer, specifika elprogram mest enklare program för testinstrument och programering samt autocad.

Många av våran "special programvara" är dåligt uppdaterade så många stöder inte 64 bit system.

BUDGET
Eftersom jag måste övertyga chefen om att köpa in dom så är självklart ett lågt pris en fördel i min förhandling. Men inget skräp som går sönder direkt.

Men runt 5000 exl moms om det finns? Företaget har konto på dustin om det finns någon bra där underlättare det men det går självklart att köpa in på något annat ställe.

Jag tänker mig att en Toughbook blir för dyr och kanske lite overkill. Kanske funkar det med en thinkpad och typ något silikonskydd mot damm?

Tex denna:
LENOVO THINKPAD SL510 C2D 2.1 2GB/250 15.6" W7P - Stabil och lätt ThinkPad med kraftfull Core 2 Duo-processor

Visa signatur

Chassi: Define R2 | CPU: AMD Phenom2 X4 955 Black Edition @3,2 GHz | Minne: Corsair XMS3 @ 1333 Mhz 8GB | GPU: XFX HD5770 XXX 1GB GDDR5 (875MHZ)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lenovo bygger robusta datorer (Thinkpad) som borde duga alldeles utmärkt i inomhusmiljöer. Grejen med Toughbook och liknande är att de tål mer misshandel och är vätskeskyddade.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

En till röst för lenovo. Tänkte föreslå begagnade 12-tummare, men den du länkar till ser väldigt bra ut för det priset. Enda dåliga är batteritiden, "bara" 4 timmar. Men man kan köpa större batteri om det behövs.

Såg just på blocket att en firma säljer 15 st lenovo x61 för 2 000 kr styck, om du vill ha mindre format. De är begagnade och ett par år gamla.

Permalänk
Medlem

Dustin har en annan lenovo thinkpad sl510 som är 500 kr billigare.
LENOVO THINKPAD SL510 CEL 2.0 2GB/250 15.6" W7HP - Stabil och lätt ThinkPad

Enda skillnaden är att den har en Intel Celeron T3300 2 GHz istället för Intel Core 2 Duo T6570 2,1 GHz
Är det värt att spara 500 kr på den prollen? Hur mycket sämre är den?

Juste det är Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit på den billigare. Bara det gör att den inte är värt det man sparar i pris.

Visa signatur

Chassi: Define R2 | CPU: AMD Phenom2 X4 955 Black Edition @3,2 GHz | Minne: Corsair XMS3 @ 1333 Mhz 8GB | GPU: XFX HD5770 XXX 1GB GDDR5 (875MHZ)

Permalänk
Hedersmedlem

Lenovos "paddor" är helt underbara, min T61P är drygt 2år gammal och har inte precis hanterats med sidenhandskar och den känns fortfarande som ny! Helt sjukt stabil och fin dator, och tangentbordet blir man snabbt helt kär i, speciellt i samband med att man använder Trackpointen

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

finns inget dåligt att säga om Lenovos helt underbara datorer har en x60 som är en bra bit över 3 år som funkar perfekt.. har dock lyckats mörda laddaren men själva datorn är stabil och har fungerat med mig felfritt under minna 3 år i gymnasiet..

skulle nog dock gå upp lite i pris.. till 6000kr så får du denna
LENOVO THINKPAD EDGE CI3 2.26 2GB/250 15.6" W7P BLACK - Stilren & kraftfull bärbar till kanonpris! Intel Core i3 samt Windows 7 Pro! - Produktinformation
så får du en i3 processor istället drar aningen mindra på batteriet samt bättre prestanda..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Edge är fina, men en ny design som inte är lika beprövad. Jag känner mig tveksam till att den är lika robust i längden. Tror t.ex. inte att den har accelerometer som skyddar hårddisken, men är inte helt säker. Har de magnesium-chassie?

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur blir det med allt damm om han inte köper en dammskyddad(?)dator? Känns som att en laptop kommer sacka igen rätt fort om han ska ha igång den på en byggarbetsplats med allt från betongdamm till isolering & kanske några års vanligt damm.

Permalänk

Oavsett vilken dator du väljer så skulle du kanske satsa på att ersätta disken med en ssd disk. Så du inte behöver vara lika försiktig när du flyttar runt eller stöter till den.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att lägga dubbelt tredubbelt för att få en dammskyddad dator, de är sjukt dyra. I alla fall när jag tittade på det när jag jobbade på plats för några år sen. Det är med största sannorlikhet billigare att köpa 2-3 datorer än en dammskyddad, om man inte känner att man riskerar att tappa för mycket arbetstid om en dator dör.

Vi körde med standard Dell burkar, jobbade i huvudsak på cementfabriker, med idriftstagning och PLC programering, så det var inte direkt sikesvantarna på och dammfritt min tickade då glatt på efter två års misshandel.

En vanlig bärbar med robust chassi fungerar säkert utmärkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som serviceelektriker så det är inte bara byggen. Kan lika gärna vara en butikslokal, kontor, hemma hos någon privatperson osv.
Skulle inte ta in datorn varje dag utan i normalfall endast maila tid, arbetsorder kanske beställa lite material ca 15-30 min i bilen i slutet av arbetsdagen.

Så det känns overkill med något dammsäkert för 3x så mycket. Är glad om den håller i två tre år. Efter den tiden har en dator ändå passerat sitt bäst före datum i mitt tycke.

Visa signatur

Chassi: Define R2 | CPU: AMD Phenom2 X4 955 Black Edition @3,2 GHz | Minne: Corsair XMS3 @ 1333 Mhz 8GB | GPU: XFX HD5770 XXX 1GB GDDR5 (875MHZ)

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ha en Intel-baserad lenovo av gammalt snitt. Här är några bra forum att fråga runt på om du behöver råd innan du väljer modell:

Lenovo Laptop Forums - IBM Laptop Forums and Notebook Computer Discussions

forum.thinkpads.com • Index page

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

finns inget dåligt att säga om Lenovos helt underbara datorer har en x60 som är en bra bit över 3 år som funkar perfekt.. har dock lyckats mörda laddaren men själva datorn är stabil och har fungerat med mig felfritt under minna 3 år i gymnasiet..

skulle nog dock gå upp lite i pris.. till 6000kr så får du denna
LENOVO THINKPAD EDGE CI3 2.26 2GB/250 15.6" W7P BLACK - Stilren & kraftfull bärbar till kanonpris! Intel Core i3 samt Windows 7 Pro! - Produktinformation
så får du en i3 processor istället drar aningen mindra på batteriet samt bättre prestanda..

Lite tråkigt att versionen på 13,3" inte har anti-glare medans 15,6" har det. Jag undrar varför då jag antar att dessa datorer är riktade åt de som vill kunna arbeta, även utomhus.

Permalänk
Medlem

jag tänker gensat på dessa gamla svarta laptops (dell?) som var mer plast än kretskort men dem höll tysan för allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag tänker gensat på dessa gamla svarta laptops (dell?) som var mer plast än kretskort men dem höll tysan för allt!

Min Dell Vostro 1500 har stått pall för en massa. Har trampat på den så att skärmen gick sönder och chassit blev helt skevt. Tappat den en massa gånger i hårt golv. Enda funktionsfelet på den är ju det självförvållade skärmfelet. Har kopplat ur den interna skärmen så att bara den externa skärmen finns som alternativ så nu rullar den som en semi-stationär.

Planerar köp av ny laptop inom snar framtid och då får Vostron stå som HTPC eller liknande, för den rullar på fint fortfarande.

Och ja, mycket plast.

Permalänk
Medlem

Edge-serien ingår inte i den "professinella" serien, därav glare (fråga mig inte hur den logiken går ihop, men så verkar det vara för alla märken). Dessa räknas inte som "riktiga" Thinkpads av de renläriga.