Nvidia möter Radeon HD 6800 med överklockade Geforce GTX 460

Permalänk
Hedersmedlem

Kina-läcka med massa bilder

Är det gammal skåpmat så får ni skälla på mig.

Edit: För att hålla sig helt on topic tror jag nog att nVidia kommer klara sig rätt ok med trimmade 460, iaf mot 6850. Hur deras vinstmarginaler kommer bli om de tvingas prissänka är en annan fråga, men det kan ju kunden strunta i. Konkurrens är bra.

Med bara drygt 68% av 5870s storlek (som redan där var mindre än 460) så lär det nog finnas en hel del scenarion där det inte alls är lika snabbt, annars har AMD sysslat med svart magi. Det kommer bli intressant när de riktiga testerna kommer!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kinesiska...

Här är en översättning för oss som ej kan tyda spindelvävsbokstäver...

Model

HD 5750

HD 5770

HD 5850

HD 5870

HD 6850

HD 6870

GPU

Juniper PRO

Juniper XT

Cypress PRO

Cypress XT

Barts PRO

Barts XT

Core Frequency

700MHz

850MHz

725MHz

850MHz

725MHz

900MHz

Technology (nm)

40

40

40

40

40

40

Stream Processor

144 (x4)

160 (x5)

288 (x5)

320 (x5)

280 (x4)

320 (x4)

Computing performance

1.008T

1.360T

2.088T

2.720T

1.624T

2.304T

Texture units

36 (9x4)

40 (10x4)

72 (18x4)

80 (20x4)

56 (14x4)

64 (16x4)

Grating unit

16 (4x4)

16 (4x4)

32 (8x4)

32 (8x4)

32 (8x4)

32 (8x4)

Memory Frequency

1150MHz

1200MHz

1000MHz

1200MHz

1000MHz

1050MHz

Memory bandwidth
(GB / s)

73.6

76.8

128.0

153.6

128.0

134.4

Dold text
La till spoilertag.
Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av emildooooo:

den presterar bra för det pris man får det för, det är ju därför folk lyfter upp kortet? skulle aldrig förvänta mig att maxa crysis med ett kort för 2000 lappen direkt, men den presterar ändå otroligt bra för att ligga på det priset

seriöst? 1100? lägsta jag sett 5850 på 1337 week är runt 2100 1100 är ju riktigt billigt

1600 var det väl ca? (beroende hur man betalade + svindyr frakt)
Eller så har han köpt det billigt av någon annan eller så trollar han

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

@Moonrift: VA F******N LJUGER DU FÖÖÖR! SWEC E BÄST NVIDIA E BÄST SWEC ÄLSKAR NVIDIA ALLA SOM TJÄNAR PENGAR VET ATT NVIDIA E BÄST FÖR AMD GÅR BACK SÅ DE SÅ FAKTUM LIXÅÅM HAR DU LUNARSTORM???

@jesusbarnet: Han påstår ju inte att man inte ska tro på specifikationer, utan att det inte går att jämföra prestandan på grafikkort från nvidia respektive ATI enbart genom att kolla på deras specifikation, det finns otroligt mycket andra faktorer som spelar roll
Sen så är testerna relativit rimliga med tanke på att 68xx är gjord för att konkurrera mot 460; men som sagt, man kan inte vara 100%, men det betyder inte att man aldrig kan man dra mer eller mindre vettiga slutsatser

Ja då får man be om ursäkt för det men tycker ändå att det är motsägelsefullt
vi har inte nått test som är troliga och där för ska man inte dra några slutsatser alls
Men om jag får göra en liten gissning så tror jag att 6850 kommer vara kortet som ska
Konkurera mot 460 känns ju rätt korkat av amd att inte göra kort som är på samma nivå
som konkuransens

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Ja då får man be om ursäkt för det men tycker ändå att det är motsägelsefullt
vi har inte nått test som är troliga och där för ska man inte dra några slutsatser alls
Men om jag får göra en liten gissning så tror jag att 6850 kommer vara kortet som ska
Konkurera mot 460 känns ju rätt korkat av amd att inte göra kort som är på samma nivå
som konkuransens

Du får gärna låta bli att inte dra några slutsatser kring de mer eller mindre otillförlitliga tester som finns ute kring 6870 & 6850 men jag tror nog att diskussionen skulle bli väldigt kort och tråkig om alla följde samma spår. Sen finns det inga indikationer på att det just är 6850 som konkurrerar mot 460GTX 1GB, däremot finns det som sagt en del halvdana tester från dessa kinesiska sidor som sätter 6870 väldigt nära 460GTX 1GBs prestanda.

Edit: Sen rent generellt tror jag inte många ens håller med dig angående uttalandet att man inte ska dra någon slutsats alls kring rykten; självfallet går det att dra en slutsats, det behöver inte vara en hundraprocentigt slutsats men det är väl därför många inväntar officiella tester

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sanazin:

Du får gärna låta bli att inte dra några slutsatser kring de mer eller mindre otillförlitliga tester som finns ute kring 6870 & 6850 men jag tror nog att diskussionen skulle bli väldigt kort och tråkig om alla följde samma spår. Sen finns det inga indikationer på att det just är 6850 som konkurrerar mot 460GTX 1GB, däremot finns det som sagt en del halvdana tester från dessa kinesiska sidor som sätter 6870 väldigt nära 460GTX 1GBs prestanda.

Edit: Sen rent generellt tror jag inte många ens håller med dig angående uttalandet att man inte ska dra någon slutsats alls kring rykten; självfallet går det att dra en slutsats, det behöver inte vara en hundraprocentigt slutsats men det är väl därför många inväntar officiella tester

Fast vad är nyttan med en slutsats som dras på osäkra grunder? Det är bättre att tala om hypoteser eller teorier då istället för att prata slutsatser. Om vi nu ändå ska gräva ner oss i semantik istället för grafikkort.
Det skär nämligen i hjärtat att se någon som tycker det är helt ok att dra konkreta slutsatser från opålitlig data utan en tydlig feluppskattning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast vad är nyttan med en slutsats som dras på osäkra grunder? Det är bättre att tala om hypoteser eller teorier då istället för att prata slutsatser. Om vi nu ändå ska gräva ner oss i semantik istället för grafikkort.
Det skär nämligen i hjärtat att se någon som tycker det är helt ok att dra konkreta slutsatser från opålitlig data utan en tydlig feluppskattning.

Tack Zotamedu för att du sätter ord på mina tankar!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piddeman:

Som alla andra 90% i denna ATI tråd?

Eller juste....ATI gör ju inga fel! Även om detta sviktar mot 8800GT>>9800GT>>250 stilen som Nvidia gjorde...

Även om ATI skulle släppt 6870 för 4000:- skulle ingen på denna sida protestera. Sen om Nvidia skulle släppt ett GTX475 för 3000:- skulle alla säga ''OMG!!! Vad är det med dom....Helt oprofessionellt gjort av nvidia att släppa ett sånt dyrt kort''.....Jadda jadda osv osv ni kan ramsan....

Men herregud sitter folk bara och slänger ur sig det första bästa dem kommer på? Detta är inte ens nära vad Nvidia gjorde med sin g92 GPU dvs 8800GTS som sen vart 9800GTS/GTX och sen GTS250. ATI kommer med en (NY) GPU. Kan du snälla säga vad som ATI gör som är likt det Nvidia gjorde?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Antielefant
Skrivet av reader:

Men herregud sitter folk bara och slänger ur sig det första bästa dem kommer på? Detta är inte ens nära vad Nvidia gjorde med sin g92 GPU dvs 8800GTS som sen vart 9800GTS/GTX och sen GTS250. ATI kommer med en (NY) GPU. Kan du snälla säga vad som ATI gör som är likt det Nvidia gjorde?

Ny? Mja, Barts är väl lika mycket en "ny" GPU jämfört med Cypress som GF104 är en "ny" GPU jämfört med GF100, eller för den delen Thuban vs Deneb.

Men ja, du kanske hör till den sortens folk som tycker att en facelift på en bilmodell är detsamma som en ny bilmodell också?

Den "riktiga" nya arkitekturen kommer inte förrän med 28nm Southern Islands vid vilket läge AMD ligger efter rätt rejält då Kepler kommer i 28nm redan till våren.

Anledningen är att Northern Islands först var planerad till 32nm, men TSMC hoppar över 32nm helt då bl.a. NVidia (TSMC kör inte bara GPU'er) inte var intresserade av det steget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ny? Mja, Barts är väl lika mycket en "ny" GPU jämfört med Cypress som GF104 är en "ny" GPU jämfört med GF100, eller för den delen Thuban vs Deneb.

Men ja, du kanske hör till den sortens folk som tycker att en facelift på en bilmodell är detsamma som en ny bilmodell också?

Den "riktiga" nya arkitekturen kommer inte förrän med 28nm Southern Islands vid vilket läge AMD ligger efter rätt rejält då Kepler kommer i 28nm redan till våren.

Anledningen är att Northern Islands först var planerad till 32nm, men TSMC hoppar över 32nm helt då bl.a. NVidia (TSMC kör inte bara GPU'er) inte var intresserade av det steget.

BS. Nvidia säger själva "andra hälften av 2011", addera därtill minst 6 månader för nvidia/TSMC strul och dylikt.
AMD ligger närmare till 28nm processen hos Global Foundries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ny? Mja, Barts är väl lika mycket en "ny" GPU jämfört med Cypress som GF104 är en "ny" GPU jämfört med GF100, eller för den delen Thuban vs Deneb.

Men ja, du kanske hör till den sortens folk som tycker att en facelift på en bilmodell är detsamma som en ny bilmodell också?

Den nya serien är lika mycket en ny GPU som 4000-serien är jämfört med 5000-serien. Ökningen i SP:s kommer bara inte att bli så stort då de kör på samma tillverkningsprocess.

I GF104 har man bara plockat bort bort endel beräkningsenheter jämfört med GF100

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

Obegripligt att ni fortsätter argumentera med ett, numera (tråkigt nog), rent nVidia-troll som Zcenicx. Hans inlägg ovan #10456604 kan inte ses med några andra ögon.

Det är fyllt med antaganden utan fakta och önskedrömmar, enbart för att provocera och att förstärka sin egen världsbild om sakernas tillstånd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Obegripligt att ni fortsätter argumentera med ett, numera (tråkigt nog), rent nVidia-troll som Zcenicx. Hans inlägg ovan #10456604 kan inte ses med några andra ögon.

Det är fyllt med antaganden utan fakta och önskedrömmar, enbart för att provocera och att förstärka sin egen världsbild om sakernas tillstånd.

Genom dina röda glasögon så ser det ut så men...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Cerd Moyen:

BS. Nvidia säger själva "andra hälften av 2011", addera därtill minst 6 månader för nvidia/TSMC strul och dylikt.
AMD ligger närmare till 28nm processen hos Global Foundries.

Mig veterligen är det bara Slash och Semiaccurate som säger det. Jen-Hsun Huang sa att NVidia börjar med 28nm-produktion senare i år för att släppa kretsarna 2011. Han vidareutvecklade inte mer än så.

Däremot har du helt missat AMD's situation. Först och främst kör Global Foundries inga grafikprocessorer - det är TSMC som tillverkar både Geforce och Radeon - utan Global Foundries kör enbart vanliga processorer.
Dessutom ställer de just om till 32 nm produktion för Bulldozer, inte 28 nm.

Skrivet av MultiMan:

Obegripligt att ni fortsätter argumentera med ett, numera (tråkigt nog), rent nVidia-troll som Zcenicx. Hans inlägg ovan #10456604 kan inte ses med några andra ögon.

Det är fyllt med antaganden utan fakta och önskedrömmar, enbart för att provocera och att förstärka sin egen världsbild om sakernas tillstånd.

Finns två skillnader mellan dig och mig;
1 - är att jag direkt erkänner att jag föredrar NVidia
2 - är att jag har rätt goda anledningar att göra det och inte hymlar med vilka det är
3 - är att jag kan erkänna att AMD faktiskt lyckas ibland
4 - är att jag kan ge båda lagen direkt och svidande kritik

Posten ovan var definitivt inte färgad åt NVidias håll utan snarare kritik på hur lite AMD vidareutvecklar sin krets. De går så långsamt framåt att det gröna laget kommer att gå förbi och det är fakta att NVidia släpper 28nm runt ett år (Southern Islands är planerat till våren 2012) innan AMD gör samma hopp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mig veterligen är det bara Slash och Semiaccurate som säger det. Jen-Hsun Huang sa att NVidia börjar med 28nm-produktion senare i år för att släppa kretsarna 2011. Han vidareutvecklade inte mer än så.

Däremot har du helt missat AMD's situation. Först och främst kör Global Foundries inga grafikprocessorer - det är TSMC som tillverkar både Geforce och Radeon - utan Global Foundries kör enbart vanliga processorer.
Dessutom ställer de just om till 32 nm produktion för Bulldozer, inte 28 nm.

GF har inte tidigare producerat några grafikprocesssorer pga att GF har varit AMD:s egna fabriker. Nu däremot planerar AMD att köra Southern Island på GF:s 28nm tillverkningsprocess. GF kommer att köra både med 32nm och 28nm.

Skrivet av Zcenicx:

Southern Islands är planerat till våren 2012.

Vad jag har hört så är de planerade hösten 2011, om ett år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Antielefant

Global Foundries kommer inte att tillverka Southern Islands, var du fått det ifrån är mig främmande. Ett eventuellt kontraktsbrott mellan TSMC och AMD vore jättenyheter och skulle ha slagits upp stort, och något så intresseväckande har jag då inte sett eller hört något om - men å andra sidan, TSMC har redan bekräftat att de kommer att tillverka i 28nm åt både AMD och NVidia.

Det vore fullkomlig idioti av AMD att lägga ut Radeon på Global Foundries, dels har de inte tekniken för det, dels har de inte den minsta erfarenhet av så stora och komplexa kretsar som en fullvärdig GPU. Den enda grafikenhet Global Foundries kommer att tillverka (och det medger jag direkt) är Fusion-kretsen.

Ryktena säger, beroende på vem man lyssnar på, att Southern Islands släpps sent 2011 eller tidigt 2012. Med tanke på att AMD har en 14-månaders produktcykel är båda lika troliga, och skulle då landa första korten (Seymour, om minnet stämmer) sent i december 2011 eller januari 2012. AMD själva har inte uttalat sig om saken, vilket inte är särskilt förvånande, men det är där de landar om de följer sin egen produktlanseringstakt.

Nåja, fakta kvarstår - NVidia blir med god marginal först på 28nm, och TSMC tillverkar båda.

*Edit:
Ser ut så här.

Global Foundries production facilities ("Fabs") and production capabilities:

Fab 1 - Dresden
- Modul 1 (ex-Fab 36): Kör 300mm SOI wafers. Kör enbart AMD-processorer, klarar 65, 40 och 32nm.
- Modul 2 (ex-Fab 38): Konverterar från 200mm till 300mm wafers, klarar just nu 55 och 40nm men ska transitioneras till 32 och 28 nm. Tillverkar chipsets åt AMD och NVidia samt AMDs och NVidias integrerade grafikkretsar.
Fab 2 - Singapore: Kör 200mm wafers i 600 till 350 nm, tillverkar bilelektronik.
Fab 3 - Singapore: Kör 200mm wafers i 350 till 180nm, tillverkar komponenter till mobiltelefoner och PDA'er.
Fab 4 (ex-Fab 3E - Singapore: Waferless fab som tillverkar spänningsregulatorer till mobila enheter.
Fab 5 - Singapore: Kör 200mm wafers i 350 till 180nm, tillverkar högspänningskretsar till mobila enheter.
Fab 6 - Singapore: Waferless fab som kör 180 till 110 nm, tillverkar chip för Wi-Fi och Bluetoothenheter.
Fab 7 - Singapore: kör 300mm bulk SOI och CMOS wafers. Klarar 130nm till 40nm, kör mest ROM-chip åt diverse företag.
Fab 8 - Saratoga, New York: Byggs som en 300mm@28nm-fabrik, beräknas vara färdigt i mitten av 2012. Planerad att ta över AMD-processorerna när Dresden 1 byggs om till 26nm.

Ingenstans ser jag ledig kapacitet att ta in en dryg tredjedel av hela TSMC's produktion.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast vad är nyttan med en slutsats som dras på osäkra grunder? Det är bättre att tala om hypoteser eller teorier då istället för att prata slutsatser. Om vi nu ändå ska gräva ner oss i semantik istället för grafikkort.
Det skär nämligen i hjärtat att se någon som tycker det är helt ok att dra konkreta slutsatser från opålitlig data utan en tydlig feluppskattning.

Vad är nyttan med att diskutera om något alls kring många nyheter på Sweclockers i så fall? Tanken är att många nyheter består utav rykten, och allra oftast är det endast en nyhet i en viss område (till exempel när det kommer till ATI's 68xx serie) som är helt officiellt. Åter igen, det slutsats som man kan dra innan man innehar 100% information kan liknas vara just en hypotes eller teori, om man nu ser till att förmedla att denna slutsats inte är helt giltig. Det känns lite som att du diskuterar om vad man ska kalla a eller b; mitt poäng som någonstans har glömts bort i ditt inlägg är att man kan diskutera kring rykten, även om det visar sig att de hypoteser som man drar inte är helt giltiga när man får mer korrekt information. Sen att du påstår att jag har sagt att det är helt ok att dra konkreta slutsatser från en opålitlig källa är ju bara löjligt, i så fall får du ta och läsa om mina inlägg.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sanazin:

Vad är nyttan med att diskutera om något alls kring många nyheter på Sweclockers i så fall? Tanken är att många nyheter består utav rykten, och allra oftast är det endast en nyhet i en viss område (till exempel när det kommer till ATI's 68xx serie) som är helt officiellt. Åter igen, det slutsats som man kan dra innan man innehar 100% information kan liknas vara just en hypotes eller teori, om man nu ser till att förmedla att denna slutsats inte är helt giltig. Det känns lite som att du diskuterar om vad man ska kalla a eller b; mitt poäng som någonstans har glömts bort i ditt inlägg är att man kan diskutera kring rykten, även om det visar sig att de hypoteser som man drar inte är helt giltiga när man får mer korrekt information. Sen att du påstår att jag har sagt att det är helt ok att dra konkreta slutsatser från en opålitlig källa är ju bara löjligt, i så fall får du ta och läsa om mina inlägg.

Angående konkreta slutsatser var det mer riktat till trådarna här i allmänhet där folk redan har dragit de högst konkreta slutsatserna att AMD krossar Nvidia och att Nvidia krossar AMD. Att spekulera kring prestanda är en sak men när folk börjar sätta sina testiklar på spel baserat på luft och ingenting blir jag lite trött. Om en vecka kan vi svart på vitt se prestandan. Om någon månad eller två när priset stabiliserats och partertillverkarna börjat spotta ur sig alla specialvarianter kan vi se hur priskriget slutar också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Angående konkreta slutsatser var det mer riktat till trådarna här i allmänhet där folk redan har dragit de högst konkreta slutsatserna att AMD krossar Nvidia och att Nvidia krossar AMD. Att spekulera kring prestanda är en sak men när folk börjar sätta sina testiklar på spel baserat på luft och ingenting blir jag lite trött. Om en vecka kan vi svart på vitt se prestandan. Om någon månad eller två när priset stabiliserats och partertillverkarna börjat spotta ur sig alla specialvarianter kan vi se hur priskriget slutar också.

Mjo, men det är inget jag säger emot, snarare håller med dig om att man inte kan dra förutfattade slutsatser att det "måste" vara si eller så till exempel; något kul argument som man brukar höra är att AMD kommer att krossa 460GTX 1GB enbart för att det är "poängen" med AMD's 6800-serie. Ja, det är poängen med AMD's 6800 serie, men det betyder inte att man kan dra en sån tvärsäker slutsats; som du själv säger

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag har haft gröna kort hela tiden o de gör säkra drivar, ATI har det varit upp o ner med. Då XP är installerat med nvidia i burken är det nog säkrast att köra grönt kort även denna gång. Därför ska det bli intressant o se vad de nya AMD-korten gör med priset på 460

Nån som kan säga om det är dumt att köpa ett 460 om man "bara" har en Q6600 och 4 gig ? om det är för mkt cpu-flaskhals alltså? jag har den klockad i 2.95 typ.
mvh

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bobby Tex:

Jag har haft gröna kort hela tiden o de gör säkra drivar, ATI har det varit upp o ner med. Då XP är installerat med nvidia i burken är det nog säkrast att köra grönt kort även denna gång. Därför ska det bli intressant o se vad de nya AMD-korten gör med priset på 460

Nån som kan säga om det är dumt att köpa ett 460 om man "bara" har en Q6600 och 4 gig ? om det är för mkt cpu-flaskhals alltså? jag har den klockad i 2.95 typ.
mvh

Priset på 460 lär knappast rubbas nämnvärt då 460 finns från 1400:- (768 MB) eller 1800:- (1 GB). 6850 och 6870 landar alldeles för högt med 1900:- respektive 2200:-. Även om 68xx presterar som det är tänkt - i direkt linje eller aningen bättre än 460 - är de alltså redan 4-500:- för dyra för att effektivt konkurrera.
Faktum är att 6870 prismässigt stöter i GTX 470 - vilket jag tvivlar starkt på att Radeonkorten kan rubba.

Största "risken" jag ser för NVidia med Barts release är att Barts presterar bättre än väntat och landar för nära GTX 470 i prestanda - vilket förstås skulle rättfärdiga det högre priset. Då ser vi antagligen en extremt snabb release av det sedan länge väntade GTX 475.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Priset på 460 lär knappast rubbas nämnvärt då 460 finns från 1400:- (768 MB) eller 1800:- (1 GB). 6850 och 6870 landar alldeles för högt med 1900:- respektive 2200:-. Även om 68xx presterar som det är tänkt - i direkt linje eller aningen bättre än 460 - är de alltså redan 4-500:- för dyra för att effektivt konkurrera.
Faktum är att 6870 prismässigt stöter i GTX 470 - vilket jag tvivlar starkt på att Radeonkorten kan rubba.

Största "risken" jag ser för NVidia med Barts release är att Barts presterar bättre än väntat och landar för nära GTX 470 i prestanda - vilket förstås skulle rättfärdiga det högre priset. Då ser vi antagligen en extremt snabb release av det sedan länge väntade GTX 475.

Nu brukar ju inte lanseringspriset hålla mer än två veckor och det borde du veta. Tror att HD6870 ligger under 2000:- i början av november. Sen skulle inte jag ta " Jen-Hsun Huang sa" på så stort allvar då hans påståenden mycket väl kan ligga en bit från sanningen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Varför har jag läst igenom allt det här?

Ge mig tillbaka mina tio minuter av mitt liv...

Angående prestanda så kan man nog kallt räkna med att prissättning reflekterar prestandan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt