Folding@home fyller tio år

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag värmer inte upp min lägenhet med el. Den kostnaden är inräknad i min bostadsrättsförenings månatliga avgift.

Så för din del hänger det bara på miljösamvetet, eller eventuell brist på sådan. Å andra sidan kan man ju väga miljösamvetet emot det värdefulla i forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Så för din del hänger det bara på miljösamvetet, eller eventuell brist på sådan. Å andra sidan kan man ju väga miljösamvetet emot det värdefulla i forskning.

Miljömedvetenhet? Hur kom det in? Inte för att jag är emot det men..

Jag ogillar att ha datorn igång när jag inte är hemma. En dator jag hade för 8 år sedan hade ett nätagg som fått ok recensioner men något brann till i det och det blev svart på väggen bakom, tur att jag var hemma om det gått illa, så det har väll gjort att man ogillar att ha elektronik igång utan att jag är där. Förmodligen är den oron obefogad.

Om min dator skulle kosta en tusenlapp extra i ström per år för att jag kör folding så är det klart jag inte har några problem med det men en tusenlapp är en fin runda på krogen

Sen känner jag till läkemedelsindustrin. Det är inte direkt en välgörenhetsindustri. Så pengar jag investerar, vilka företag får tillgång till det, hur fungerar hela den biten?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Kör du -smp på cpu clienten?

Det finns en Beta klient till 5850 kortet bla. kör den själv. inte fullt optimerad men jag anser att nu är det lönt att köra med ATI kort om man ska folda.

För er andra:
Finns lite nyheter i forumet bla något 'hjälpmedel' som bara är att ladda hem och sen klicka nästa så är det igång i princip. Det är inte så svårt att finjustera klienterna nu häller. värre var det innan det får ajg hålla med om.

-smp har jag försökt men ungefär likadant.. oftast funkar det inte alls då? bara något konstigt felmeddelande..

den beta versionen har jag missat, får ta och kolla det. kan du skicka en länk så slipper jag leta;)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Rymdvanilj:

Så för din del hänger det bara på miljösamvetet, eller eventuell brist på sådan. Å andra sidan kan man ju väga miljösamvetet emot det värdefulla i forskning.

jag ser kanske inte denna forskning som "värdefull" men kör ändå en del.. kör inte 24/7 utan mest när jag sitter där och jobbar eller liknande, står på underdagarna ibland men är jag inte där så sänger jag av.. ser fortfarande ingen anledning till att köra en massa, vad får jag ut av det, vad har företaget fått fram osv, dags at visa lite så kanse man hade kunnat göra mer än att sponsra dem som "snor" massa pengar (förstå vad jag menar innan ni komentera)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Såg att flera hade frågat varför Nvidia GPUer foldar bättre /har bättre klienter för folding än AMD, läste an artikel om det för några månader sen och tror att det stämmer än, annars kan nog någon rätta mig....
----------------------------
Gick inge bra o förklara ska se om jag inte kan hitta artikeln istället så kan dom som vill läsa själva xD
----------------------------
EDIT: hittade inte artikeln, men iaf så har det med uppbyggnaden av kärnan i i grafikkorten som ställer till problem, ATI/AMD har en bra/stor mängd steam processorer dock så klarar inte (nån del) innan steam processorerna av att ge dom kommandon/arbetsmaterial så det blir väldigt svårt att skriva en program kod som kan arbeta optimalt.

Nvidia däremot har inte lika många steam processorer men dom har (nån del) som klarar av att mata steam processorerna ordentligt så dom hela tiden arbetar förfullt. vilket gör foldingen effektivare på deras GPUer.

Men detta ska tydligen ändras på Radeon 6xxx serien, så snart blir det nog jämnare om AMD gör rätt

Jag tror/är ganska säker på att detta stämmer, och jag hoppas att iaf någon får ut nått av min sjukt dåliga förklaring

PS rätta mig gärna om nått är fel

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

har hamnat i fel lag. har dubbelkollat kåden men det står att jag är i nått helt annat och på hemsidan anges jag till ett annat lag med helt annan kåd ä den jag skrivit in.

vad gör jag?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

har hamnat i fel lag. har dubbelkollat kåden men det står att jag är i nått helt annat och på hemsidan anges jag till ett annat lag med helt annan kåd ä den jag skrivit in.

vad gör jag?

Kan det vara så att någon annan redan har ditt nick? Annars är du säker på att du skrev in 37451?

Permalänk
Medlem

Det ska komma en uppdaterad version av GPU3 som ska utnyttja ATI kort bättre. I nuvarande stund finns bara GPU2 versionen till ATI kort. Anledningen till att nVidia korten foldar snabbare är för att dom utnyttjas medans ATI korten går på tomgång. Anledningen är att ATI korten har en superskalär GPU. Högre effektivitet, men oftast svårare att utnyttja fullt ut. Jag skulle kalla det lathet från programmerarnas sida som utvecklar klienterna, det är bevisat vad för beräkningskapacitet korten faktiskt har.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Kan det vara så att någon annan redan har ditt nick? Annars är du säker på att du skrev in 37451?

ja jag är säker jag skrev in rätt. ingen i det laget hade knappt några poäng och det stog att jag fått 69 poäng i sweclocker laget ( det är typ inget va?)

om miljötänkandet: all energi "förlorad" i en dator blir värme så låt datorn stå på och vrid ner elementen lte så borde den slutgiltiga energiåtgången gå typ + - 0

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tänker aldrig köra Folding@home, de använder inte BOINC utan kör utanför. Att inte varje projekt vill dela med sig av sin unika kod är en sak, men att inte använda och stöda BOINC plattformen är bara dumt. Folding@Home borde gå med bra föredöme och stöda projektet eftersom de är störst. BOINC har även det bra stöd för AMD/Nvidia GPUs samt Linux.

BinärBlob<tm> alltid < open-source i min värld. De mer nya BOINC projekten försöker involvera oss "vanliga dödliga" mer och skriver ofta bloggar osv. T ex milkyway@home osv.

BOINC:
BOINC

BOINCstats | BOINC combined - User stats - Detailed statistics for Gymmarn

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Det ska komma en uppdaterad version av GPU3 som ska utnyttja ATI kort bättre. I nuvarande stund finns bara GPU2 versionen till ATI kort. Anledningen till att nVidia korten foldar snabbare är för att dom utnyttjas medans ATI korten går på tomgång. Anledningen är att ATI korten har en superskalär GPU. Högre effektivitet, men oftast svårare att utnyttja fullt ut. Jag skulle kalla det lathet från programmerarnas sida som utvecklar klienterna, det är bevisat vad för beräkningskapacitet korten faktiskt har.

Jag går hårt ut och skyller på dold agenda och ekonomiska medel som inte redovisats enligt gällande bokförings/taxerings-lagar
Den där uppdaterade gpu3 för ati som "kommer när den är redo" verkar fått en del tid(efter att inget hänt på ett år) dedikerat till sig på senare tid, vågar man gissa att fermi slog lite fel när det gäller folding alt att de ekonomiska medlen jag nyss nämnde minskats/utebilvit då nvidia har fullt upp att brottas med aktieägarna tro?
När det gäller projekt där både stream och cuda klienter finns så är resultatet för nividia allt annat än önskvärt då de kanske matchar amd på sin höjd, dock är energiförbrukningen och inköpskostnaden markant högre för nivida...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweloop64:

Jag går hårt ut och skyller på dold agenda och ekonomiska medel som inte redovisats enligt gällande bokförings/taxerings-lagar
Den där uppdaterade gpu3 för ati som "kommer när den är redo" verkar fått en del tid(efter att inget hänt på ett år) dedikerat till sig på senare tid, vågar man gissa att fermi slog lite fel när det gäller folding alt att de ekonomiska medlen jag nyss nämnde minskats/utebilvit då nvidia har fullt upp att brottas med aktieägarna tro?
När det gäller projekt där både stream och cuda klienter finns så är resultatet för nividia allt annat än önskvärt då de kanske matchar amd på sin höjd, dock är energiförbrukningen och inköpskostnaden markant högre för nivida...

Är nog så att de väger kostnaden med att fixa det mot nyttan (som lär ha ökat iom att AMD (ATI :cry:) har tagit marknadsandelar i övre segmentet)

Permalänk
Skrivet av Aser:

Är nog så att de väger kostnaden med att fixa det mot nyttan (som lär ha ökat iom att AMD (ATI :cry:) har tagit marknadsandelar i övre segmentet)

Kan också vara att dom med dessa korten märker att det finns andra projekt där kortet presterar som det ska och inte hålls kraftigt tillbaka av klientmjukvaran.
Fast iofs, om väl CO2-talibanismen verkligen slår rot så lär alla projekt tappa massa klienter...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tänker aldrig köra Folding@home, de använder inte BOINC utan kör utanför. Att inte varje projekt vill dela med sig av sin unika kod är en sak, men att inte använda och stöda BOINC plattformen är bara dumt. Folding@Home borde gå med bra föredöme och stöda projektet eftersom de är störst. BOINC har även det bra stöd för AMD/Nvidia GPUs samt Linux.

BinärBlob<tm> alltid < open-source i min värld. De mer nya BOINC projekten försöker involvera oss "vanliga dödliga" mer och skriver ofta bloggar osv. T ex milkyway@home osv.

BOINC:
BOINC

BOINCstats | BOINC combined - User stats - Detailed statistics for Gymmarn

Det var intressant.

Tråkigt att jag inte fick nå svar från de som kör folding på mina frågor. Kanske vet de inte vad de skänker bort och till vem samt vilka som får och kan nyttja det helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

Ett enkelt svepskäl... för det verkar ju trots allt inte hindra andra distributed-computing-projekt/hash-knäckar-program...
Men med ppd/kWh man får idag med ati/amd gpu så tjänar mänskligheten i det stora hela på att man inte kör folding alls :/

ineffektivt kanske.. dock värmer man upp huset så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Det var intressant.

Tråkigt att jag inte fick nå svar från de som kör folding på mina frågor.
Kanske vet de inte vad de skänker bort och till vem samt vilka som får och kan nyttja det helt enkelt.

Vilka frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Kanske vet de inte vad de skänker bort och till vem samt vilka som får och kan nyttja det helt enkelt.

Skrivet av anders190:

Vilka frågor?

Skrivet av IceDread:

Så pengar jag investerar, vilka företag får tillgång till det, hur fungerar hela den biten?

Dessa

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Alla resultat F@H medför släpps här: Folding@home - Papers
Det är fritt fram att använda upptäckterna för exempelvis vidare forskning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Alla resultat F@H medför släpps här: Folding@home - Papers
Det är fritt fram att använda upptäckterna för exempelvis vidare forskning.

Som jag förstår det är väl både Rosetta och F@H grundforskning precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Alla resultat F@H medför släpps här: Folding@home - Papers
Det är fritt fram att använda upptäckterna för exempelvis vidare forskning.

Själva rådatan från allt foldande, resultaten, var finns den? Det där är ju artiklar som någon annan skrivit baserat på den.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Själva rådatan från allt foldande, resultaten, var finns den? Det där är ju artiklar som någon annan skrivit baserat på den.

Citat:

Data

We've partnered with the Simbios National Biomedical Computing Center to provide data for download. If you're curious, check out our first data set project page

https://simtk.org/home/foldvillin

We'll be releasing more data as time goes on. Our hope is that by making the raw data openly available, this will greatly supplement the published results.

Folding@home - FAQ-OpenSource

Behöver du mer ändå kan du ju alltid kontakta Vijay Pande, F@H's projektledare.

Permalänk

Varför står det att jag är med i ett annat lag på processorn när jag har skrivit samma nummer 37451 på båda klienterna?

Det står CAU-Kiel PC-Lab Bio (100) på ena!?

Hjälp, jag vill tävla för swec!!!

Folding@Home

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Alfa-Omega:

Varför står det att jag är med i ett annat lag på processorn när jag har skrivit samma nummer 37451 på båda klienterna?

Det står CAU-Kiel PC-Lab Bio (100) på ena!?

Hjälp, jag vill tävla för swec!!!

Folding@Home

http://img704.imageshack.us/img704/5421/namnlsx.png

http://img716.imageshack.us/img716/1009/35388156.png

Du eller någon har nog foldat för fel lag ett par Wu's.. Jag har med gjort det hehe

Det står ju att den sista Wu'n gjordes i Februari för det laget så du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alfa-Omega:

Varför står det att jag är med i ett annat lag på processorn när jag har skrivit samma nummer 37451 på båda klienterna?

Det står CAU-Kiel PC-Lab Bio (100) på ena!?

Hjälp, jag vill tävla för swec!!!

Folding@Home

http://img704.imageshack.us/img704/5421/namnlsx.png

http://img716.imageshack.us/img716/1009/35388156.png

Skaffa en passkey, det bör lösa problemet: Folding@home - FAQ-passkey

Permalänk

Det var en annan med samma användarnamn som jag.
Man ska kolla på den övre, (2 clients)
Så det fungerar som det ska.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om man Foldar fram hudkrämer och motoroljor... Vilket företag skulle tacka nej till gratis servrar?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andyboy88:

Skulle inte förvåna mig om man Foldar fram hudkrämer och motoroljor... Vilket företag skulle tacka nej till gratis servrar?

Haha! Det är nog lugnt. Hudkrämstillverkare skulle aldrig sjunka så lågt att de använde riktig vetenskap när de kan förlita sig på bluffinstitut i Schweiz!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."