Värma upp 12kvm timmerstuga vilken effekt?

Permalänk
Medlem

Värma upp 12kvm timmerstuga vilken effekt?

Jag ska bo i en liten timmerstuga med ett rum på c:a 12kvm. Väggarna är av synligt timmer och timmret är isolerat med lin i springorna. Tak och golv har även viss isolering, det är c:a 2 meter i tak och det finns 2 mindre 2glasfönster och en ytterdörr. Gissningsvis vilken effekt bör jag ha på elementen för att hålla en skaplig temperatur inne? Bostadsort är Sundsvall.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

Alltså har du 24 kubik. Gå till vilken handlare som helst o köp ett 1kw element och dra ner effekten tills det är lagom. Det är inte stort det där inte. Eller så köper du en kupévärmare.
Eller är det bara till skolarbete och du inte orkar räkna själv?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Nej det är för boende och jag har helt enkelt ingen susning om hur sådant här fungerar. Tack för hjälpen. Bara min dator håller en 16-17 grader varmt i stugan om det är c:a 5 grader varmt ute. Stugan står på min mormors tomt och hon är nojjig över elpriset för att hålla värmen i stugan. Jag behöver med andra ord presentera en ungefärlig kostnad och sedan försäkra tanten om att jag är fullt kapabel att betala uppvärmningen själv. Och då behöver jag veta den ungefärliga effekt det kommer krävas för att hålla värmen behaglig. Ja du förstår nog.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Här kan du räkna ut förbrukningen på olika el slukare. bara att multplicera svaret med ni betalar för elen i dagsläget.
Naps - Berkna ditt elbehov

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Här kan du räkna ut förbrukningen på olika el slukare. bara att multplicera svaret med ni betalar för elen i dagsläget.
Naps - Berkna ditt elbehov

Tack så mycket för svaret men jag misstänker att du har missförstått frågan. Jag behöver veta vilken effekt som man rimligen kan anta behövas för att värma upp min stuga. Hur jag sedan gör för att räkna ut priset vet jag hur jag gör, men först behöver jag veta effekten som krävs för att hålla temperaturen behaglig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

mer än 1kw tror jag inte behövs iaf. tar några timmar att få upp värmen men sen behövs det ju inte mycket värme att hålla det varmt så länge det inte är kasst isolerat som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

mer än 1kw tror jag inte behövs iaf. tar några timmar att få upp värmen men sen behövs det ju inte mycket värme att hålla det varmt så länge det inte är kasst isolerat som sagt.

Det är klart att någon höjdarisolering är det inte, det är en slags prydnadstuga importerad från ryssland. Det finns viss isolering men det är ju egentligen ingen bostad. Som jag sa 0-5 grader i utetemperatur verkar det som att min dator klarar hålla värmen skapligt, inte helt bekvämt men det blir ju inte samma som yttertemperaturen... skulle tippa på en 13 - 18 grader 13 vid 0punkten 18 vid +5.

Jag känner inget drag att tala om så det verkar ju relativt lufttätt och väggarna antar ju temperaturen i stugan och inte temperaturen utomhus så någon form av isolering är det ju men långt ifrån någon isolering menat för egentligt åretrunt boende.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Tack så mycket för svaret men jag misstänker att du har missförstått frågan. Jag behöver veta vilken effekt som man rimligen kan anta behövas för att värma upp min stuga. Hur jag sedan gör för att räkna ut priset vet jag hur jag gör, men först behöver jag veta effekten som krävs för att hålla temperaturen behaglig.

Ok! Man brukar ha som tumregel att räkna med 100W/m2 om man tex väljer ett oljefyllt el-element.
Lite mer läsvärt finns här--> Hjälp för dig som skall köpa nya elradiatorer

Permalänk

Saxat från GKP

"Tumregel för värmebehov i normalisolerat utrymme 60-70 W per m2 alternativt 25-30 W per m3. Effekten räknas per rumsyta (t.ex. 60W x 42 m2 = 2.520 W) att fördelas under alla fönster så att längden stämmer i stort med fönstrets bredd."

Lite snabbt räknande på exemplen de ger är att du bör klara dig bra med ett element på 1kw. Beror kanske lite på hur varmt du vill ha det i rummet också.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar det känns som att jag vet det jag behöver veta och att det kommer röra sig om förhållandevis små pengar något som bör lugna tanten.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Så länge du inte springer mycket i dörren borde det inte vara så tungdrivet... det hjälper ju dessutom om du kan hänga upp draperier för fönster (antar att de inte är treglas direkt ). Men om du öppnar dörren där så försvinner det illa kvickt... men det fattade du nog själv

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara några bekymmer att hålla värmen, några nätter irad nu har det krypit en bra bit under 0 sträcket och det har varit väldigt varmt och mitt element har knappt behöva arbeta. Det värmer i kanske 2 minuter sen vilar det i c:a 10 minuter innan det börjar värma igen. Problemet är nu att det är svårt att hålla värmen jämn det blir fläckvis så varmt att det är nästan outhärdligt men på andra fläckar är det istället ganska kallt. Vad tror ni om en mindre takfläkt för att vispa runt värmen lite?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

kanske en vanlig liten fläkt som vrider sig fram och tillbaka räcker?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kanske funkar det med huvudsaken är väl att få luften att vispas runt det är iaf min teori jag vet inte om det är rätt

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

Utan att ha några som helst belägg för mitt uttalande tror jag ändå att en vanlig bordsfläkt borde räcka för att vispa runt värmen i rummet förutsatt att du ställer den på ett vettigt ställe. Jag skulle nog ställa den i ett hörn bakom/över elementet så att det blåser ut den varma luften som stiger från elementet till resten av rummet.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Ställ elementet under ett fönster om du inte redan gjort det, ger jämnare temperatur.