Preliminära svenska priser för Radeon HD 6870, HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, kära nån vad en del har svårt med att några sifferkombinationer ändras. Hur klarar ni av att fylla år och bli äldre? Efter 40 blir prestandan bara sämre trots högre siffror. Det måste bli svår förvirring för många.

Därför 40-års krisen finns.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lite glada nyheter, NDA på bilder/specs lyfts imorgon bitti. Inga prestandatester förrän på fredag dock.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Lite glada nyheter, NDA på bilder/specs lyfts imorgon bitti. Inga prestandatester förrän på fredag dock.

Yay! det blir en bra försmak till det stora testet

Permalänk
Medlem

För oss som sitter med en gammal burk (i mitt fall en ny burk med gamla komponenter) som sitter och funderar på en uppgradering är ju presttanda/krona en ganska viktig poäng att bejaka.

Men det är klart, har man suttit som jag med et GF-8800 i tre år kan man nog stå ut med att vänta en vecka på prestanda testresultat innan man bestämmer sig för att handla...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Eftersom det inte innehåller några direkta nya finesser så är det bara pris/prestanda som avgör och där kommer 6870 vinna eftersom det har bättre prestanda per kvadratmillimeter.

Menar du allvar eller? Tror du verkligen att folk väljer grafikkort efter STORLEKEN på GPU!? Prestanda per kvadratmillimeter, vad i helvetes är det för något.

Kan förstå att folk tar till något sådant när argumenten inte håller.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Menar du allvar eller? Tror du verkligen att folk väljer grafikkort efter STORLEKEN på GPU!? Prestanda per kvadratmillimeter, vad i helvetes är det för något.

Kan förstå att folk tar till något sådant när argumenten inte håller.

Ta det lugnt och andas manuellt grabben.
Det han menar är att processorn kommer ha en högre prestanda än tidigare modeller men samma storlek. I och med den samma storleken så borde tillverkningskostnaden inte öka per processor. Därmed så borde pris/prestandan vara god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Ja det är ju en ny generation.Hade det varit tvärt om hade ett Nvidia kort kostat 800:- mer i samma klass ?? fattar inte vad du menar?menar du att det ska ställas mot 470 då eller?
En ny generation måste dom väl kunna ta betalt för och som jag sa innan så har ju Nvidia fanboys alltid betalat bra mycket mer för samma prestanda.

HAHAHA! fan det dummaste jag hört, Man betalar inte alltid mkt mer för samma prestanda med Nvidia.
Msi 8800GT oc 2000kr nypris klådde alla upp i 2500krs klassen och ganska många högre upp också.
460/465 mest prisvärda kortet just nu.
visst var 4870 ett bra kort för några år sen men annars tror jag nästan Nvidia haft fler prisvärda kort än ATI.

Jag är helt opartisk, ser bara siffror men det låter så jävla fel när man sitter o klagar på en tillverkare.
De är olika bra olika år det skiftar ganska mycket i den branschen, fanboy skulle jag däremot kalla dig som pratar för ATI utan koll.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Det är ganska underhållande att läsa förvirringen angående namnen på de nya korten. Några tycker att det är ett grovt misstag, andra tror att det ärr en del av en mycket ful marknadsföringsplan men ärligt talat hur konstigt är det. Tänk er in i AMDs situation:

Dom har en serie kort som bygger på deras absolut bästa teknik, förslagsvis döper man det till X9XX serien så 900 är det högsta, det snabbaste. Dock så tänkte väll killarna till lite extra den här gången och ifrågasatte hur logiskt det är att man sätter kort som bygger på samma teknik och som till och med går att köra crossfire med varandra i olika serier som man gjorde i 5000. Nä, det har faktiskt ingen logik alls så därför har sam laggt alla kort som bygger på samma teknik och som går att kombinera med varandra i samma "under serie" - X900.

Sedan har man några kort som är lite sämre som och som kommer efter X900 serien, det kanske verkar konstigt men då har man valt att döpa dom till X800, hur otroligt det än kan verka att man sätter de kort som kommer efter prestandamässigt även siffermässigt efter...

Hur ologiskt kan det vara? nää, det är ingen ful marknadsföring, det är ett försök att skapa lite struktut, något som dock 5000 serien saknade i de högre kretsarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Det är ganska underhållande att läsa förvirringen angående namnen på de nya korten. Några tycker att det är ett grovt misstag, andra tror att det ärr en del av en mycket ful marknadsföringsplan men ärligt talat hur konstigt är det. Tänk er in i AMDs situation:

Dom har en serie kort som bygger på deras absolut bästa teknik, förslagsvis döper man det till X9XX serien så 900 är det högsta, det snabbaste. Dock så tänkte väll killarna till lite extra den här gången och ifrågasatte hur logiskt det är att man sätter kort som bygger på samma teknik och som till och med går att köra crossfire med varandra i olika serier som man gjorde i 5000. Nä, det har faktiskt ingen logik alls så därför har sam laggt alla kort som bygger på samma teknik och som går att kombinera med varandra i samma "under serie" - X900.

Sedan har man några kort som är lite sämre som och som kommer efter X900 serien, det kanske verkar konstigt men då har man valt att döpa dom till X800, hur otroligt det än kan verka att man sätter de kort som kommer efter prestandamässigt även siffermässigt efter...

Hur ologiskt kan det vara? nää, det är ingen ful marknadsföring, det är ett försök att skapa lite struktut, något som dock 5000 serien saknade i de högre kretsarna.

ska de alltså döpa om 3850, 3870, 4850, 4870. + i stortsett samtliga ati+Nvidia modeller för att de går i sli/cf konfiguration då eller? alla jävla kort har ju fan samma teknik drf heter de 6xxx

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moonrift:

Det är ganska underhållande att läsa förvirringen angående namnen på de nya korten. Några tycker att det är ett grovt misstag, andra tror att det ärr en del av en mycket ful marknadsföringsplan men ärligt talat hur konstigt är det. Tänk er in i AMDs situation:

Dom har en serie kort som bygger på deras absolut bästa teknik, förslagsvis döper man det till X9XX serien så 900 är det högsta, det snabbaste. Dock så tänkte väll killarna till lite extra den här gången och ifrågasatte hur logiskt det är att man sätter kort som bygger på samma teknik och som till och med går att köra crossfire med varandra i olika serier som man gjorde i 5000. Nä, det har faktiskt ingen logik alls så därför har sam laggt alla kort som bygger på samma teknik och som går att kombinera med varandra i samma "under serie" - X900.

Sedan har man några kort som är lite sämre som och som kommer efter X900 serien, det kanske verkar konstigt men då har man valt att döpa dom till X800, hur otroligt det än kan verka att man sätter de kort som kommer efter prestandamässigt även siffermässigt efter...

Hur ologiskt kan det vara? nää, det är ingen ful marknadsföring, det är ett försök att skapa lite struktut, något som dock 5000 serien saknade i de högre kretsarna.

Om de nu behövde byta system så hade de kunnat välja något som inte är så förvillande snarlikt nuvarande system. Finns ju rätt många andra benämningssystem som inte används idag. Ungefär oändligt många...
Men av någon oförklarlig anledning valde de ett nära identiskt system där man kan tro att mellanklasskorten är prestandaklass. Undrar varför det blev just såhär ;).

Fast... ja. Oavsett hur de skulle göra vid namnbyte så hade folk blivit missnöjda och klagat. Så är det ju alltid, haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, kära nån vad en del har svårt med att några sifferkombinationer ändras. Hur klarar ni av att fylla år och bli äldre? Efter 40 blir prestandan bara sämre trots högre siffror. Det måste bli svår förvirring för många.

HAHA!!!
Roligaste idag. Tyvärr stämmer det, speciellt på söndagar=)

OT:
Om 6870 har samma prestanda som 5850 men drar mindre ström, dvs även tystare så tycker jag det verkar intressant. Fixar dom till drivarna för XF:en oxo kan det bli köp...

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Medlem

Det är tur att man redan har ett X9XX och ett X95X
Dvs: XT1950Pro och ett HD2900Pro.
Annars så funkar mina kort i HD4XXX serien bra:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

ska de alltså döpa om 3850, 3870, 4850, 4870. + i stortsett samtliga ati+Nvidia modeller för att de går i sli/cf konfiguration då eller? alla jävla kort har ju fan samma teknik drf heter de 6xxx

Öuh, right...
Det var inte riktigt vad jag sa eller menade.
Det finns ingen anledning att döpa om gamla kort och det här ju ganska så orelaterat till vad Nvidia väljer att döpa sina kort till.

Och nej, alla kort i 6000 serien utgår inte från samma teknik, det används en mängd olika minnes banbredder och om di vill påstå att ett 6850 som kommer på fredag kommer vara identiskt med 6990 när det kommer tror jag inte det känns värt att ta en diskussion. T.ex 5850 och 5870 är ju nästan identiska till allt när det gäller design, struktur och minnesbredd, allt förutom mängden minne och hastigheten. I drivrutinen heter dom bara, "5800 series" alla kort i 5800 serien går att kombinera med varandra i crossfire, men däremot går det inte att sätta i ett 5700-kort till ett 5800-kort, något som jag tror att du är ganska klar med. Så då måste du väll hålla med om att man kan säga att 5800 korten, t.ex 5850 och ett 5870 är mycket mera släktingar än t.ex 5770 och ett 5850? Nu är det det dock så att i 5000 serien finns det ett till kort som bygger på "exakt" samma teknik och läses av som "samma kort" av datorn och i drivrutinen som ett 5800, och det är 5970 som i praktiken är två stycken underklockade 5870 fast på ett fysiskt kort. Känns då kanske dumt att man ska ha det kortet i en ensam serie bara för att och bryta mot det mönstret som finns i de tidigare. Om du inte håller med mig att det finns något i att bunta ihop motsvarigheterna till 5800 och 5900 till en serie så tycker jag nog att du inte riktigt förstått meningen med "under serier" som jag väljer att kalla dem.

Då borde man ju bara släppa alla nya kort som: Radeon HD 1, radeon hd 2, radeon hd 3, radeon hd 4, radeon hd 5 o.s.v.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om de nu behövde byta system så hade de kunnat välja något som inte är så förvillande snarlikt nuvarande system. Finns ju rätt många andra benämningssystem som inte används idag. Ungefär oändligt många...
Men av någon oförklarlig anledning valde de ett nära identiskt system där man kan tro att mellanklasskorten är prestandaklass. Undrar varför det blev just såhär ;).

Fast... ja. Oavsett hur de skulle göra vid namnbyte så hade folk blivit missnöjda och klagat. Så är det ju alltid, haha.

Ja, det kan jag väll hålla med om. Men det är inte så att det nya systemet är konstigare än det gamla, snarare tvärtom. Men jo, ett helt nytt namn borde väll bäst för att inte skapa förvirring på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Ta det lugnt och andas manuellt grabben.
Det han menar är att processorn kommer ha en högre prestanda än tidigare modeller men samma storlek. I och med den samma storleken så borde tillverkningskostnaden inte öka per processor. Därmed så borde pris/prestandan vara god.

Hahaha, "grabben"!!. Jag säger man tackar. Om du visste hur gammal jag är skulle du kalla mig gubben.

Nu var det faktiskt så att jag bad abbe motivera varför ett 6870 skulle vara ett bättre köp än 5850.
Som svar fick jag att 6870 minsann var mycket bättre för att de hade högre prestanda per millimeter nåt bla bla, därav min reaktion.

Hur vet du vad han menar förresten. Är du hans advokat?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

klart att kortet måste bli bättre än 5850, utvecklingen går ju framåt. AMD är väl inte så dumma att dom släpper ett nytt kort med sämre prestanda. Tänk om nästa generation 460 skulle prestera sämre än nuvarande, det är ju otänkbart. Mitt tips alltså: prestanda något över nuvarande 5850, den stora frågan är väl hur det kommer att klocka och hur hållbar dom blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Hahaha, "grabben"!!. Jag säger man tackar. Om du visste hur gammal jag är skulle du kalla mig gubben.

Nu var det faktiskt så att jag bad abbe motivera varför ett 6870 skulle vara ett bättre köp än 5850.
Som svar fick jag att 6870 minsann var mycket bättre för att de hade högre prestanda per millimeter nåt bla bla, därav min reaktion.

Hur vet du vad han menar förresten. Är du hans advokat?

Knappast hans advokat eller någon annans för den delen då jag befinner mig i en annan yrkeskategori.
Dock så förstod jag hans logik och valde att förtydliga den.

I övrigt så föredrar jag grabben så om än att du hellre identifierar dig med att kallas gubbe får du leva med att vara grabb!

Permalänk
Skrivet av linxz:

Det är tur att man redan har ett X9XX och ett X95X
Dvs: XT1950Pro och ett HD2900Pro.
Annars så funkar mina kort i HD4XXX serien bra:)

hehe
Själv sitter man ju redan på ett 68XX
GeForce 6800 ULTRA dvs

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

.... får du leva med att vara grabb!

No problemo amigo.

Ska bli riktigt kul att se vad de nya korten har att komma med på fredag. Fast det mest intressanta kommer i november. Ser ut att 6970 kommer att vara den sanna G-Force dräparen. AMD:s uppköp av ATI tycks bli den succe jag alltid trott. Pricken över i vore om ATI-loggan försvann för alltid. Tror att AMD som TradeMark skulle få ett rejält lyft om 6900-serien fick en AMD-logga istället för ATI.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Lite glada nyheter, NDA på bilder/specs lyfts imorgon bitti. Inga prestandatester förrän på fredag dock.

Arghh, you're killing me.

Galet förväntansfull nu, brukar inte vara det inför refresh av gamla serier men dessa kort har så mycket att leva upp till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Dirt 2 och battleforge benchmark summerat av vr-zone
AMD Radeon HD 6800 Dirt 2, Battleforge Benchmarks Leaked by VR-Zone.com

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det riktigt bra prestandalyft i DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har man 2000 spänn som skall gå till nytt grafikkort, varför vill man då hellre köpa 6850 än 5850?

Ja, vi vet ju inte prestanda och pris förrän fredag, men just nu ser det ut som att bättre möjligheter till steroskopiskt 3d-spelande och att kunna se 3d-Bluray är sådana funktioner, genom 3d-standarderna i HDMI 1.4a och DP 1.2. Givetvis med en investering i rätt skärm, Jag har t ex läst på iz3Ds forum att de testat drivrutiner från AMD på en Samsung 3d-tv med HDMI 1.4a, och det fungerade. iz3d gör 3d-drivrutiner, så vi kan nog förvänta oss att de är inblandade. Vill man komma billigare undan finns ju den nya Viewsonicskärmen också.

Skrivet av Moonrift:

Det är ganska underhållande att läsa förvirringen angående namnen på de nya korten. Några tycker att det är ett grovt misstag, andra tror att det ärr en del av en mycket ful marknadsföringsplan men ärligt talat hur konstigt är det.
...
Hur ologiskt kan det vara? nää, det är ingen ful marknadsföring, det är ett försök att skapa lite struktut, något som dock 5000 serien saknade i de högre kretsarna.

Jag ser det mer som att de behåller den undre gränsen mellan entusiastkorten och prestandakorten, men att de kommer att skjuta den övre gränsen för entusiastkorten uppåt med de nya 6900-korten. 6000-serien är ju en ny serie, och inom den serien tycker jag att det är helt ok att kalla korten för 68xx och entusiastkort - förutsatt att alla kort i 6800-serien är snabbare än den gamla 5700-serien. Då är det ingen "lögn" att ge dem x8xx-märkning, och egentligen inget nytt system heller. Som referens inom den nya serien, som sagt. Det vore däremot ful marknadsföring om de lanserade 6800-kort som vore långsammare än kort i nuvarande 5700-serien.

Jaja, senare idag vet vi lite mer och på fredag ännu lite mer.