Permalänk

Grafik-kompetent Laptop

Jag ska köpa en ny laptop till jobbet och behöver hjälp med att hitta en lämplig.

Kraven är att den ska vara bra på att hantera ganska krävande program, och gärna flera av dem på en och samma gång. Den kommer att användas vid konstruktion av webbsidor och kommer pyssla en del med grafisk visualisering av data och olika presentationslösningar för detta. En stor mängd data, och en hel del grafik ska den alltså kunna bearbeta samtidigt.

Jag har läst igenom den klistrade Köpguide-tråden ovan, men skulle behöva lite hjälp med att specificera kraven då jag dessvärre är ganska okunnig.

RAM
Att det krävs en del RAM förstår jag. Och man kan utgå från att ju mer RAM - desto bättre?

CPU
Vad gäller processorn så har jag förstått att det handlar minst lika mycket om märket (eller antalet kärnor) som vilken CPU hastighet som anges?

Grafikkort
Dessutom behövs ett ganska hyggligt grafikkort antar jag? På pricerunner.se hittar jag ingen möjlighet att ställa in krav på grafikkort. På prisjakt.nu däremot finns lite möjligheter till detta. Att ett dedikerat grafikkort är bra utgår jag ifrån, och att ett större grafikminne är bättre än ett litet, men sedan,.... Vilken typ av grafikminne? Hur ska jag tänka här?

Övrigt
Är det något utöver de tre faktorerna ovan som är viktigt att tänka på?

Jag är alltså i första hand ute efter hjälp med att specificera kraven, men om någon skulle ha en dator att rekommendera så är det ju givetvis alltid välkommet. Annars tänker jag mig att jag med en större kunskap om kraven klarar av att på egen hand hitta fram till en specifik modell.

Tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Frågan är ju hur mycket dessa program använder sig av grafikkortet...

Permalänk

Jag glömde tyvärr att nämna att budgeten är 10.000 kr.

Och vad gäller skärmen så hoppas jag kunna hitta en med 17" (allra helst ännu större).

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

Frågan är ju hur mycket dessa program använder sig av grafikkortet...

Ja, det är ju sådana saker som jag inte vet.
Du menar att det är viktigare med processor och ram då?

Permalänk

Ja det är ju det jag inte heller vet. Tror att bildbehandlingsprogram till exempel inte använder sig av grafikkortet, utan av en bra processor. Samtidigt har jag också hört att få program utnyttjar de fyra kärnorna i en i7-processor. Men ett 3D program kanske använder sig av ett grafikkort för att rendrera saker, men min magkänsla säger mig att det inte är så.

Vore bra om någon kunnig kunde reda ut det här, jag är inte särskilt kunnig. Tro alltså inte på vad jag nyss sagt ^^

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

Ja det är ju det jag inte heller vet. Tror att bildbehandlingsprogram till exempel inte använder sig av grafikkortet, utan av en bra processor. Samtidigt har jag också hört att få program utnyttjar de fyra kärnorna i en i7-processor. Men ett 3D program kanske använder sig av ett grafikkort för att rendrera saker, men min magkänsla säger mig att det inte är så.

Vore bra om någon kunnig kunde reda ut det här, jag är inte särskilt kunnig. Tro alltså inte på vad jag nyss sagt ^^

Hehe, tack så mycket för att du lyfte frågan med dina funderingar i alla fall. Så ska jag komma ihåg att ta dina ord med en nypa salt.

Permalänk

richardsvensson: Vilka program ska köras på datorn?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

richardsvensson: Vilka program ska köras på datorn?

Tyvärr så är det inte helt klart, mer än att det kommer att jobbas med grafik i olika former. (Och därför vill jag inte köpa in en allt för klen dator till jobbet). Rörlig grafik, och möjligen möjligen 3d, även om det är lite tveksamt. Uppgiften är att utveckla en grafisk navigeringslösning för en webbsida (en navigering i en stor datamängd och inte navigering på sidan i sig).

Hade jag vetat exakt vilka program så hade jag kunnat kika på sys req (och eventuellt tagit i lite extra),..

Jag förstår att det verkar lite avigt att inte först avgöra vilka program och därmed vilka krav som ställs, och därefter köpa datorn. Men det är så att vi kan komma att behöva pröva olika idéer och lösningar,...

Permalänk

Och det är PC du är ute efter? Annars kan ju en Macbook vara bra men då är det Mac och har du pc-mjukvara så är det inte optimalt. Satsa på någon vanlig laptop med Core i5 / 4Gb och ett valfritt grafikkort. Eftersom budgeten ligger på 10k så är det svårt att hitta någon i7-lappis för de pengarna.

Kanske:
Toshiba Satellite L650-18C 15,6'' Intel Core i5-450M 2.40/2.66GHz Turbo/4GB/500GB/HD5650/DVD-SM/HDMI runt 8000kr.

MVH
Peter

Skrivet av richardsvensson:

Tyvärr så är det inte helt klart, mer än att det kommer att jobbas med grafik i olika former. (Och därför vill jag inte köpa in en allt för klen dator till jobbet). Rörlig grafik, och möjligen möjligen 3d, även om det är lite tveksamt. Uppgiften är att utveckla en grafisk navigeringslösning för en webbsida (en navigering i en stor datamängd och inte navigering på sidan i sig).

Hade jag vetat exakt vilka program så hade jag kunnat kika på sys req (och eventuellt tagit i lite extra),..

Jag förstår att det verkar lite avigt att inte först avgöra vilka program och därmed vilka krav som ställs, och därefter köpa datorn. Men det är så att vi kan komma att behöva pröva olika idéer och lösningar,...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Och det är PC du är ute efter? Annars kan ju en Macbook vara bra men då är det Mac och har du pc-mjukvara så är det inte optimalt. Satsa på någon vanlig laptop med Core i5 / 4Gb och ett valfritt grafikkort. Eftersom budgeten ligger på 10k så är det svårt att hitta någon i7-lappis för de pengarna.

Kanske:
Toshiba Satellite L650-18C 15,6'' Intel Core i5-450M 2.40/2.66GHz Turbo/4GB/500GB/HD5650/DVD-SM/HDMI runt 8000kr.

MVH
Peter

Tack Peter,
Ska kolla upp det.

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Kanske:
Toshiba Satellite L650-18C 15,6'' Intel Core i5-450M 2.40/2.66GHz Turbo/4GB/500GB/HD5650/DVD-SM/HDMI runt 8000kr.

MVH
Peter

Vad tror du (ni) annars om det här alternativet:

Packard Bell EasyNote LM86-JO-743NC

Ser ni några brister som inte jag ser?

Permalänk

Packard Bell kan ju vara bra även om många är osäker på kvaliteten. Men där får du ju stor skärm och Core i5 så det ska väl inte vara några större problem.

Skrivet av richardsvensson:

Vad tror du (ni) annars om det här alternativet:

Packard Bell EasyNote LM86-JO-743NC

Ser ni några brister som inte jag ser?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Packard Bell kan ju vara bra även om många är osäker på kvaliteten. Men där får du ju stor skärm och Core i5 så det ska väl inte vara några större problem.

Så om jag väljer den kommer de inte hänga mig på jobbet för att jag köpt en undermålig dator till överpris i alla fall? Och den bör rimligtvis klara att sköta jobbet...

Permalänk

Ja Absolut...

Skrivet av richardsvensson:

Så om jag väljer den kommer de inte hänga mig på jobbet för att jag köpt en undermålig dator till överpris i alla fall? Och den bör rimligtvis klara att sköta jobbet...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Packard Bell LX86-JO-755NC

Andra märken

Är den absolut billigaste I7-datorn du kan hitta.

Designen är inte särskilt fin men lite finare än vad bilderna på internet antyder. Grafikkortet är något utdaterat men ändå relativt bra och knappast ett hinder i ditt arbete.

Rent generellt kan jag säga att:

RAM är alltid bra att ha mer men större än 4 gb är knappast prisvärt för en dator under 12 000-15 000 kronor.

Processorn är klart viktigast för dig. Prioritera trådar över klockhastighet. De flesta professionella program har stöd för fler än 2 trådar.

Grafikkort spelar nästan ingen som helst roll så länge det är ett mellanklasskort eller bättre.

Hårddisk är viktigt om du ska använda dig av stora mängder data och snabba inläsningar. Här skulle du kunna köpa en SSD-hårddisk men då ökar priset.

Övrigt:
Extremt viktigt att kolla runt på forum angående tangentbord och kortkommandon. Här saknas ofta standard och jag har ofta fått beröm/synpunkter på att folk kan eller inte kan använda sig av sina vanliga knappfunktioner när de köper en ny dator.

Permalänk

Så vi har alltså kommit fram till att processor är det viktigaste? Och att grafikkort inte spelar någon större roll?

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

Så vi har alltså kommit fram till att processor är det viktigaste? Och att grafikkort inte spelar någon större roll?

För kontorsapps och presentation etc. så är det processor och minne som är det viktiga. Grafikkorten har stor betydelse i spel. I detta fallet med budgeten 10k så måste vi ju kompromissa lite särskilt när önskemålet är 17". Då får grafiken stå tillbaka och det tror inte jag blir något problem alls.

Visa signatur