Radeon HD 5870, MSI GX660 och framtiden?

Permalänk

Radeon HD 5870, MSI GX660 och framtiden?

Jag tänker inte be om en gaming laptop som maxar allt för 7 tusen spänn som alla andra, utan har sedan länge insett att just nu är det MSI GX660 som gäller (om man vill ha en 15"). Men jag har en hel del frågor.

1. HD 5870 börjar ju bli lite gammal och Amd släpper ju snart nya kort till stationära, ett mobilt kort lär väl dröja till januari/februari?

2. Någon som har en gissning hur mycket bättre dessa kort kommer att bli?

3. Hur kommer ett 5870 stå sig 2011-2012 när det gäller spelprestanda? Min personliga gissning är att spelen inte kommer utvecklas så mycket eftersom de också ska släppas till ps3/360, vilka inte kommer förnyas på ett tag, så datorn borde klara 2011 i alla fall.

4. Geforce 460m verkar ju ungefär lika bra som 5870, men dyrare. Min maxbudget ligger på 12k så har egentligen inte råd med MSI GT663, men finns det något som talar för det kortet ändå?

Alltså: Hur korkat/smart är det att köpa en MSI GX660 just nu? Behöver verkligen något nytt.. men detta nytt måste hänga med ett tag.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som du
lite som jag har kollat upp
1.det kommer ny ati serie hd6000 det kan dock dröja kanske 6mån innan dem kommer till laptops
2. denna kan jag inte svara på. gissning e kanske 10-15% ?
3. det borde jo funka jag vill ha min dator i minst 3år. funderar dock kanske på slänga in mer minne 2gig till och kanske grädde på moset en SSD disk
4. tydligen är 5870 fortfarande snabbare än 460m.

behöver man nytt så ska man köpa annars få man kanske vänta 6mån till

Visa signatur

386sx25 2MB ram
s3 512kb
hottad till p4-1400
g-force3

Permalänk

Hela 6 månader? Och sen ska man vänta på att MSI släpper någon bra laptop, för den lär ju bli de enda man har råd med. Tack för synpukter, lutar mer och mer åt att jag slår på ett köp snart.

Men någon mer får gärna skriva

Permalänk

Det här problemet finns ju inom flera områden. Tvapparater och datorer ligger ju framkant när det gäller teknikförändringar/förbättringar och alldeles oavsett när man köper så blir det "gammalt" efter en kort tid... Det är ju nu du vill ha den och det är nu du ska använda datorn. Köp det du vill ha och var nöjd. Du får lägga upp en egen 3-års plan, där du byter ut gammalt mot nytt

Permalänk

Jo jag vet :P. Tänkte om bara om man kunde hålla ut några månader.. men jag struntar nog i det. Så mycket som är bra med GX660. Gamla 4870 ligger ju fortfarande högt på benchmarks listorna, så 5870 lär väl göra det nästa generation också.

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

Jag tänker inte be om en gaming laptop som maxar allt för 7 tusen spänn som alla andra, utan har sedan länge insett att just nu är det MSI GX660 som gäller (om man vill ha en 15"). Men jag har en hel del frågor.

1. HD 5870 börjar ju bli lite gammal och Amd släpper ju snart nya kort till stationära, ett mobilt kort lär väl dröja till januari/februari?

2. Någon som har en gissning hur mycket bättre dessa kort kommer att bli?

3. Hur kommer ett 5870 stå sig 2011-2012 när det gäller spelprestanda? Min personliga gissning är att spelen inte kommer utvecklas så mycket eftersom de också ska släppas till ps3/360, vilka inte kommer förnyas på ett tag, så datorn borde klara 2011 i alla fall.

4. Geforce 460m verkar ju ungefär lika bra som 5870, men dyrare. Min maxbudget ligger på 12k så har egentligen inte råd med MSI GT663, men finns det något som talar för det kortet ändå?

Alltså: Hur korkat/smart är det att köpa en MSI GX660 just nu? Behöver verkligen något nytt.. men detta nytt måste hänga med ett tag.

1. Ingen vet

2. Vad jag sett av de stationära så knappast något, endast mer energieffektiva.

3. Det klarar sig absolut igenom 2011 och större delen av 2012 med undantag för monstertitlar såsom Crysis 2.

4. 460m är sämre så vitt jag vet, typ 10-15% sämre.

5. En GX660 är nog just nu ett riktigt bra val i min mening.

Permalänk

Jag tycker om dig

Permalänk

Hej!

Nu kommer jag också o frågar i din tråd jag sitter och funderar på att uppgradera min dator, men utforskar även möjlighet att gå över från stationär till bärbar! Denna datorn som ni talar om är också den jag uppfattat vara bestvalue.

Jag kommer använda datorn först och främst till Guild Wars 2 som kommer nu snart, om det skiter sig blir det WoW etc.

Borde man få bort tankarna att använda sig av en bärbar eller stanna kvar på klumpiga stationära?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är enda anledningen att gå över till en bärbar för dig om du verkligen kommer bära den med dig och spela på den.
Eller möjligen om du bor trångt...

Det fungerar absolut att spela på en bärbar, utan tvekan, men personligen anser jag att det funkar bättre med ett riktigt tangentbord och en 24" skärm på skrivbordet

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

hade med stationär dator tidigare (för många år sedan...) Och var stor motståndare till bärbart, jag menar, prestandan blir sämmre, skärmen blir mindre, du har begränsade möjligheter att uppgradera den m.m.
Då jag började plugga på annan ort för några år sedan och åkte runt väldigt mycket med skolan (skidutbildning under 2 år, där jag i praktiken bodde på olika skidanlägngingar under 6 månader per år) insåg jag att stationärt inte var ett alternativ längre utan gick och köpte mig en bärbar, då jag ville ha möjlighet att kolla lite film, spela och så vidare.

Nu är den bärbara datorn påväg att ta slut, överhettningsproblem, lite dålig prestanda och så vidare och börjar kolla på nytt.

Jag funderade en kort tid på stationär då man som jag nämner ovan får mycket mer prestanda för pengarna, men insåg snabbt att det aldrig kommer hända då jag vant mig vid den bärbara. Sitta och spela i soffan framför tv´n, ligga i sängen och spela eller kolla film. ta med datorn i köket ifall man behöver ett recept istället för att springa mellan kök och dator rum.
Bärbart är helt enkelt MCYKET mer flexibelt. Vill inte vara förvisad till ett skrivbord där jag sitter och spelar enbart. Vill kunna slappna av i soffan och kolla en film samtidigt tex. Tillsaken hör att vi bor defenitivt inte trångt, utan 2 pers i ett hus, så utrymme är inga problem. Utan väljer bärbart ändå.

Frågan är ju hur hardcore du är. Du kan garanterat lägga mer fokus på en stationär när du sitter inne i ett rum utan störande element runt

en bra lösning om man vill ha både stor skärm och externt tng bord samt en bärbar är att köpa en dockningslist till. Då kan du sitta och spela på din stora skärm med externt tng bord och så vidare inne i ditt rum, men när du känner för det så kopplar du loss laptopen och sätter dig i soffan, med mindre skärm och utan externt tng bord, dock mycket större flexibilitet

Frågan du måste ställa dig är ifall du är sugen på att lägga mer pengar på sämmre prestanda och mycket begränsade uppgraderingsmöjligheter? det du får i utbyte är mycket större flexibilitet

jag hade kört på flexibilitet

Permalänk
Skrivet av pandemon:

Som jag ser det är enda anledningen att gå över till en bärbar för dig om du verkligen kommer bära den med dig och spela på den.
Eller möjligen om du bor trångt...

Det fungerar absolut att spela på en bärbar, utan tvekan, men personligen anser jag att det funkar bättre med ett riktigt tangentbord och en 24" skärm på skrivbordet

Kan ju iofs när man är hemma koppla in den bärbara till min TV precis som jag har nu, iom den har HD serien från radeon bör det fungera snarlikt som mitt 4890 (dvi adapter till hdmi mot hdmi på tv) Det var ändå ett helt ok pris på MSI GX660 just nu.

Det känns lite som att jag måste lära mig genom att själv ramla... så ja kommer nog köpa den GX660 och sedan vara HELT säker på att stationär dator är för mig inväntar tills fredag då radeon visar sina nya graffekort till min big berta

Tack för svar och funderingen!

Permalänk

Själv tänker jag köpa en extern skärm och tangentbord vid ett senare tillfälle. Vill ha bärbar så man kan flytta runt den lite i huset, och jag har faktiskt inte riktigt plats med en stor burk

Tänker också koppla den till tvn.

Permalänk
Avstängd

Jag har min MSI GX660 som vanlig stationär går med den mellan tv'n oc hser på film på och spelar på övervåningen i datorrummet på min 25 tums skärm och har vanlig spelmus och t-bord inkopplat funkar grymt bra.

Permalänk

Satan också.. nu med alla nyheter om nya grafikkort så går det inte att undvika att bli lite tveksam :S

Permalänk

Skillnad mellan i5 450 och 460

Att det är viss skillnad mellan den ser jag på notebookcheck, men är det värt 1000 kr?

MSI GX660-069NE - Inet.se / MSI GX660-266NE - Inet.se

Tror jag lyckats övertyga mig själv om att det här är rätt laptop för mig, och att jag nog trots allt kommer plocka ihop en burk om ett år eller så och tills dess kommer den duga fint till spel

Till vanligt arbete vill jag nog att den ska hålla lite längre, så hur ska man göra med processorn?

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

Att det är viss skillnad mellan den ser jag på notebookcheck, men är det värt 1000 kr?

MSI GX660-069NE - Inet.se / MSI GX660-266NE - Inet.se

Tror jag lyckats övertyga mig själv om att det här är rätt laptop för mig, och att jag nog trots allt kommer plocka ihop en burk om ett år eller så och tills dess kommer den duga fint till spel

Till vanligt arbete vill jag nog att den ska hålla lite längre, så hur ska man göra med processorn?

Beror ju på om du tycker 130mhz är värt 1000kr, personligen tycker jag det INTE är det då det kommer inge göra någon som helst skillnad i spel.

Permalänk

I bildbehandling då? Jag skapar en del digitala bilder.

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

I bildbehandling då? Jag skapar en del digitala bilder.

Där gör det nog skillnad ja, men knappast märkbar, inte nog för att berättiga de extra 1000kronorna i alla fall.

Permalänk

Verkar dock tyvärr som att den med i5 450 är på väg bort totalt.. finns knappt i lager :S

Permalänk

Slår nog på stort och beställer en GX660-096 idag, kanske finns några kvar på inet

Bättre att lägga de där 1000 kr på en SSD disk, kommer gå mycket fortare så än med en 4 % bättre processor.

Edit. Den är nu beställd, bara hoppas på att den fortfarande finns i lager, hemsidan kan ju uppdateras för sällan. Kommer lägga upp lite bilder tror jag i den stora tråden om allt går bra.