Router kräver ominstallation varje gång jag startar Blizzard Downloader

Permalänk
Medlem

Router kräver ominstallation varje gång jag startar Blizzard Downloader

Hej!

Jag har ett väldigt, rent ut sagt, störigt problem med min nya router (DLINK WIRELESS N ADSL2 + ROUTER) DSL-2740B.

Mitt problem är att varje gång jag startar Blizzard Downloader för att patcha / uppdatera antingen World Of Warcraft eller Starcraft 2, så slutar all internet åtkomst fungera.
Det konstiga är att jag fortfarande är uppkopplad på något sätt jag inte förstår.

På Ventrilo och Msn kan jag fortfarande prata/skriva till andra, men när jag försöker starta internet explorer eller firefox så beter sig webbläsarna som att uppkoppling saknas.
Får även varnings trianglar vid nätverks ikonen.

Så fort jag frånkopplar Ventrilo eller Msn så kan jag inte koppla upp mig på dem igen och de beter sig också som att där inte är någon internet anslutning.

För att få tillbaka anslutningen måste jag först starta om datorn och sen starta skivan som följde med routern, sedan ominstallera routern.
Om jag inte startar om datorn men ändå kör skivan, ominstallerar routern etc. Då slutar internet fungera efter bara några sekunder igen.
Det verkar som att någonting ligger kvar i bakgrunden och förstör uppkopplingen / nätverket, för när jag startar om datorn först och ominstallerar routern så får jag tillbaka uppkoppling och nätverket.

Jag har provat med olika reparationer i nätverket men det har inte hjälpt.
Någonting med Blizzards Downloader förstör nätverksinställningarna i min router, samt samarbetar inte, jag kan inte ladda ner någonting från Blizzard Downloader. Står bara att den inte hittar trackern.

Vet inte om detta är till hjälp men jag kopierade det från Blizzard Downloader loggen.
Jag förstår ingenting om vad det betyder.

10/18/10 22:15:29.8125 Getting UPnPDevice Information
10/18/10 22:15:29.8128 Found Bonjour service and registering a local peer.
10/18/10 22:15:29.8130 Connecting to: http://eu.tracker.worldofwarcraft.com:3724/announce with 1
10/18/10 22:15:29.8133 Failed to connect to tracker.
10/18/10 22:15:29.8135 No UPnP Device Found.
10/18/10 22:15:29.8138 Creating Windows UPnPEngine interface
10/18/10 22:15:29.8140 Getting UPnPDevice Information
10/18/10 22:15:29.8142 No UPnP Device Found.

Tack i förväg. Finns nog fler som har samma problem och skulle kunna behöva lite hjälp.

//F

Permalänk
Medlem

Du tappar din DNS, dvs felaktig confad router.
Blizz downloader försöker finna en uPNP som inte körs på router varvid den inte kan få kontakt. (ställ in port alt starta uPNP)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Jag är inte så jätte teknisk när det gäller att ändra saker och ting i router.

Skulle du / någon kunna förklara på ett enkelt sätt hur man ställer in port alt att starta uPNP?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades hitta i både dator och router ang uPNP.

uPNP var aktiverat i både dator och router, så det verkar mycket konstigt att problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

brandvägg aktiverat på din dator? Isåfall kan du stänga av den, hela vitsen med å ha en router försvinner ju.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Detta är inställningarna i dator och router, men exakt samma problem kvarstår. Så fort jag startar Blizzard Downloader så kan jag inte använda internet mer, utan måste starta om datorn och ominstallera routern igen genom skivan.

Router inställning:
Advanced Lan
Universal Plug and Play(UPnP) supports peer-to-peer Plug and Play functionality for network devices.
Enabled

DNS i routern:
Use the following DNS server addresses
81.88.9.220
81.88.9.218

Alla portar som har med Blizzard Downloader är öppnade med Portforwarding (TCP). Testade även att öppna alla portar med UDP
3724, 6112, 6881-6999

Dator (norton):
Firewall Disabled

Nätverk och delningcenter
Fil- och skrivardelning Aktiverad.

Jag snackade lite med en kompis som kan lite mer om datorn än mig. Han nämnde någonting att den Blizzard Downloadern kanske kunde starta ett eget virtuell nätverks kort som krockar med datorns eget, men jag förstår inte hur man skulle kunna lösa det eller ens hur man kollar upp om det är så.

Detta står i Blizzard Downloader loggen med dessa inställningarna i dator och router.

10/19/10 23:10:16.6975 Bonjour service is running.
10/19/10 23:10:16.6978 Downloader initializing...
10/19/10 23:10:16.6981 Loading meta data file...
10/19/10 23:10:16.6991 Creating Firewall interface
10/19/10 23:10:16.6994 Success!
10/19/10 23:10:16.6996 Enabling Microsoft Firewall UPnP Framework
10/19/10 23:10:16.6998 Success!
10/19/10 23:10:16.7001 Enabling Blizzard Downloader on Windows Firewall
10/19/10 23:10:16.7003 Success!
10/19/10 23:10:16.7005 Creating Firewall interface
10/19/10 23:10:16.7007 Success!
10/19/10 23:10:16.7009 Creating Microsoft Firewall Rule: Blizzard Downloader: 3724
10/19/10 23:10:16.7012 Success!
10/19/10 23:10:16.7014 Creating UPnP interface
10/19/10 23:10:16.7016 Getting UPnPDevice Information
10/19/10 23:10:16.7021 Found Bonjour service and registering a local peer.
10/19/10 23:10:16.7023 Connecting to: http://eu.tracker.worldofwarcraft.com:3724/announce with 1
10/19/10 23:10:16.7026 Failed to connect to tracker.
10/19/10 23:10:16.9932 UPnP device Found:
10/19/10 23:10:17.0013 Manufacturer: D-Link Corporation.
10/19/10 23:10:17.0099 Model: DSL-2740B
10/19/10 23:10:17.0181 Model Number: 2.0
10/19/10 23:10:17.0262 Device URL: D-Link - Home & Home Office
10/19/10 23:10:17.0449 Could not find port mappings on UPnP Device.
10/19/10 23:10:17.0528 Add UPnP Device port forward: 3724
10/19/10 23:10:17.1329 External port has been successfully mapped.

Permalänk

Orkar inte läsa första inlägget men iaf.
Blizzard Downloader är en torrentklient, gå in i settings och sänk max antal Connections.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Stäng av Peer to Peer i Blizzard downloader, ligger under "Preferences".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Orkar inte läsa första inlägget men iaf.
Blizzard Downloader är en torrentklient, gå in i settings och sänk max antal Connections.

Precis, men han får inte ens kontakt med blizzards server.

Skrivet av Dispersion:

Stäng av Peer to Peer i Blizzard downloader, ligger under "Preferences".

Ett alt om man vill köra "safe" mode men de blir oerhört långsamt å tanka uppdateringar då.

"Min kompis pratar om ett virtuellt kort som blizz kan skapa..." Din kompis har tomtar på loftet

Den hittar uPNP men kan inte använda det, felaktig inställning.
Du är säker på att din router är rätt confad så då vänder vi blicken mot din dator då.
Norton som antivirus är som å skaka hand med djävulen, så himla värdelös är den dyngan.
Avg gratis å bättre, alt betala för annan leverantör.
Nåt annat i din dator som kan styra ditt nätverk?

I slutet på din logg så lyckas den verifiera att port 3724 är öppen, men vad händer sen?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

"I slutet på din logg så lyckas den verifiera att port 3724 är öppen, men vad händer sen?"

Det händer samma sak som tidigare. Det står på downloadern att den inte hittar tracker. Sen fungerar inte anslutningen till Internet Explorer eller Firefox samt om jag stänger msn / ventrilo och försöker koppla upp mig igen så hittar dem inte servern.

Det är som att varje gång jag startar downloadern så försvinner DNS servrarna helt, det är då datorn måste startas om och routern kräver ominstallation för att hitta DNS servrarna igen.

Jag testade också inställningen i routern att DNS skulle hittas eller skapas automatiskt, men det händer samma sak, internet flippar ur helt så fort jag startar Blizzard Downloader.

Permalänk
Medlem

1: Gör felsök, omstart krävs på din och router eller bara din dator?
2: Portar öppna "port 3724, 6112, 6113, 6114 and 4000"
3: Brandvägg och/eller 3´part program som blockar?
4: Din ISP kanske stryper port "port 3724, 6112, 6113, 6114 and 4000" ring å kolla med dom.

Inga av dessa? Se till att länka till en komplett logg från blizzard downloader och/eller en logg från loggboken:windows/applikationer me aktuell info.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Inget elakt menat, men jag förstod enbart punk 4 i ditt senaste svar

Jag ska ringa och fråga dem ang portarna.

Hursomhelst. Igår startade jag datorn i felsäkert läge, då kunde den ladda ner uppdateringarna via Blizzard Downloader utan problem. Förutom att det gick sakta.
Men senare i uppdateringen krävdes det omstart av datorn för det funka inte att installera klart i felsäkert läge.
När jag startade om datorn i normalt läge och fortsatte uppdateringen så fick jag detta meddelandet och då krånglade allt igen, gick inte att ansluta till explorer eller firefox etc etc etc...

Unable to initialize streaming. Please check your Internet connection. If this problem persists, please contact Blizzard Technical Support. (CreateStreamingManifest::Execute)

Det som irriterar / gör mig väldigt förvirrad just nu är att det funkade att ladda ner i felsäkert läge utan att internet anslutningen flippa, men när jag kör vanligt läge så krånglar det så fort jag startar antingen WOW eller Starcraft 2.

Detta är väldigt frustrerande för jag kan inte logga online och spela med mina vänner, inte ens singelplayer compain i Starcraft 2 för att det krävs internet anslutning till compain.

Permalänk
Medlem

Enkelt, problemet är på din dator, du har något 3´part program som stör (ex:Norton (usch nu sa ja de igen)) eller annan skit.
Gå igenom ALLA program/spel som du har, som kan störa/påverka eller är gamla å avinstallera, GÖR omstart ifall de frågas om det.
Lyckas du inte hitta källan är enklaste rådet en ominstallation (format) för å verkligen rensa all dynga

Ber om ursäkt ifall de låter hemskt, men lättast å säga de rakt ut

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har inga 3'part program vad jag vet förutom Norton. Men jag stängde av brandväggen på Norton ju, ändå krånglade nerladdning och allt flippa ut.

De enda spelen som är installerade på datorn är Starcraft 2, WoW och Battlefield Bad Company 2.
Alla dessa 3 spelen är ganska ny installerade på loppet inom 2-3 månader.

Här är en bild på alla processer som är igång normalt efter en omstart av datorn:

Jag tycker inte att någon av dessa processerna skulle kunna störa i Blizzard Downloader på något sätt :S

Permalänk
Medlem

Jag testade att byta till min gamla router som jag egentligen skulle gjort från början. Hehe

Det fungerade att ladda ner allting utan problem etc.

Hursomhelst. Nu vet jag iallafall att det är någon inställning i min nya router som orsakar problemet. Men frågan är vad för inställning som orsakar problemet, jag vill gärna använda den nya routern för att den klarar att ta emot och skicka data snabbare + att den har trådlöst nätverk också som jag använder mitt PS3 och Wii igenom.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.

Nu när vi vet att det är något med routern som orsakar mitt problem.

Anledningen till att jag köpte den nya routern är pga den gamla har tendens att sluta fungera i helt oväntade situationer när man som minst anar det. Det kan vara 30 minuters intervall eller 2 timmar, helt random så slutar den fungera.

Så just nu har jag 2 routrar med 2 olika problem. Haha

Gamla Routern: Klarar av att ladda ner med blizzard downloader utan större problem. Dock slutar routern fungera slumpmässigt helt utan förvarning.

Nya Routern: Har både tråd och trådlöst vilket är positivt, klarar av att skicka och ta emot mer data. Klarar dock INTE av att ladda ner med blizzard downloader, utan istället får all anslutning att sluta fungera så fort jag startar downloadern.