Skulle behöva lite hjälp med val av dator!

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med val av dator!

Tjena!
Har nyligen bestämt mig för att köpa en ny speldator,bärbar dvs, men har dock ingen aning vad som är "bäst" i dagens läge.

Mina "krav" för datorn är att datorn ska klara av nyare spel som tex: BC2, wow cat, eller liknande spel som kommer dom närmaste månaderna. Har också en stor passion för redigering inom film, så mycket inom det också. Men det är mindre prioritering. Storleken på skärmen har ingen större betydelse för jag ändå använder en egen skärm via HDMI kontakt.

Prisklassen på datorn bör ligga runt är 10.000-12.000kr.

RAM
Gissar att datorn bör ha en liten mängd mer än vad dagens vanliga summa av ram är, dvs 4g, så datorn håller sig något/några år. Gissar också på att ju mer RAM du har så enklare blir det vid redigeringen av film t.ex. också!

CPU
Har ingen större erfarenhet här, men jag gissar att en hög hastighet är ett stort+ och att antalet kärnor skulle hjälpa till ordentligt vid redigering.

Grafik kort
Min stora gissning är att Grafik kortet är som A&O i datorn, iaf i dagens läge där mycket handlar om grafik kortets kraft.

Har själv kollat runt lite med många förslag att Alienware datorerna ska tydligen vara "bäst" så jag tog mig en titt där och fastnade för Alienwares M15x på grund av att den såg rätt maffig ut. Men ni kanske kan kolla lite närmare på den, (länk bör vara här under \/)

The Dell Online Store: Build Your System

Körde en liten kort sammanfattning här:

Win 7 Premium 64 bit
Intel ® Core ™ i7 processor 740QM Quad Core, 1.73GHz (2,93 Turbo Mode, 6M Cache)
1GB GDDR5 ATI Radeon ™ Mobility HD 5850
6GB minne (1x 2GB, 1x 4GB DDR3)
500GB SATAII 7200 RPM
Osv

Priset på den ligger runt 10.700kr med dagens dollar (6.69)

Har kollat runt lite på google och kommit fram till att HP inte är något bättre val. Och vill helst inte direkt gå till en affär utan att få känslan av att bli på lurad av någon försäljare, så vänder mig nu till er om hjälp.

Gissar att det här är allt jag har att säga just nu så tack för hjälpen i förhand!
Mvh Alex

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk

Jag skulle nog ta den där Alienware datorn som du byggt ihop. Det är inte på nätet man blir lurad utan det är i butiker som tex elgiganten där de försöker lura folk att köpa datorer till det dubbla mot vad de egentligen är värda. Men jag antar att det är Dell du ska köpa ifrån ?

Permalänk
Medlem

En kollega till mig köpte sig en MSI GX660-069NE - Inet.se
Radeon 5870 1gb GDDR5 minne, plats för en till hårddisk (han satte i en ssd-disk)

Han är mycket nöjd med köpet. BF:BC2 ränner på riktigt bra och ljudet är ruggigt bra för att vara en bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

En kollega till mig köpte sig en MSI GX660-069NE - Inet.se
Radeon 5870 1gb GDDR5 minne, plats för en till hårddisk (han satte i en ssd-disk)

Han är mycket nöjd med köpet. BF:BC2 ränner på riktigt bra och ljudet är ruggigt bra för att vara en bärbar.

Det är inte Radeon 5870 utan "ATi Mobility Radeon HD 5870" som är mycket långsammare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte Radeon 5870 utan "ATi Mobility Radeon HD 5870" som är mycket långsammare.

Varför skulle det ens vara relevant? Han ska ju köpa en notebook. Vad fan är alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte Radeon 5870 utan "ATi Mobility Radeon HD 5870" som är mycket långsammare.

Givetvis är det ett Mobility kort då det är en bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Tjena!
Har nyligen bestämt mig för att köpa en ny speldator,bärbar dvs, men har dock ingen aning vad som är "bäst" i dagens läge.

Mina "krav" för datorn är att datorn ska klara av nyare spel som tex: BC2, wow cat, eller liknande spel som kommer dom närmaste månaderna. Har också en stor passion för redigering inom film, så mycket inom det också. Men det är mindre prioritering. Storleken på skärmen har ingen större betydelse för jag ändå använder en egen skärm via HDMI kontakt.

Prisklassen på datorn bör ligga runt är 10.000-12.000kr.

RAM
Gissar att datorn bör ha en liten mängd mer än vad dagens vanliga summa av ram är, dvs 4g, så datorn håller sig något/några år. Gissar också på att ju mer RAM du har så enklare blir det vid redigeringen av film t.ex. också!

CPU
Har ingen större erfarenhet här, men jag gissar att en hög hastighet är ett stort+ och att antalet kärnor skulle hjälpa till ordentligt vid redigering.

Grafik kort
Min stora gissning är att Grafik kortet är som A&O i datorn, iaf i dagens läge där mycket handlar om grafik kortets kraft.

Har själv kollat runt lite med många förslag att Alienware datorerna ska tydligen vara "bäst" så jag tog mig en titt där och fastnade för Alienwares M15x på grund av att den såg rätt maffig ut. Men ni kanske kan kolla lite närmare på den, (länk bör vara här under \/)

The Dell Online Store: Build Your System

Körde en liten kort sammanfattning här:

Win 7 Premium 64 bit
Intel ® Core ™ i7 processor 740QM Quad Core, 1.73GHz (2,93 Turbo Mode, 6M Cache)
1GB GDDR5 ATI Radeon ™ Mobility HD 5850
6GB minne (1x 2GB, 1x 4GB DDR3)
500GB SATAII 7200 RPM
Osv

Priset på den ligger runt 10.700kr med dagens dollar (6.69)

Har kollat runt lite på google och kommit fram till att HP inte är något bättre val. Och vill helst inte direkt gå till en affär utan att få känslan av att bli på lurad av någon försäljare, så vänder mig nu till er om hjälp.

Gissar att det här är allt jag har att säga just nu så tack för hjälpen i förhand!
Mvh Alex

Jag kör en sån alienware som du har knåpat ihop där dock tog jag 320gb hårddisk från början men bytte ut den efter en månad mot en ssd. Kan säga att hittils har jag inte spelat något som fått datorn att gnå på knäna Kör mest mw2 men även lite ff xiv som ska vara rätt krävande har även kört diverse benchmarks och fått hyfsade resultat. Den håller sig väldigt sval tack vare det välgenomtänkta luftnings systemet så man kan utan större obehag sitta en fyra fem timmar och nöta spel med den i knäet utan att känna att man bränner sig. Jag köpte dock i sverige min chef gav mig fria händer till att köpa en laptop för att kunna ha när jag jobbar men som jag även skulle kunna använda privat. Snegla på 17" men det kändes mer släpbart än bärbart denna 15" är redan över kategorin normal bärbar med sin storlek och vikt. Du kommer inte kunna stoppa ner den i en 15" axelväska utan behöver gå upp tlll stor 17" väska. Hursomhelst är det en väldigt bra dator i min mening lite speciell design skönt tangentbord och ja man betalar en slant för märket men det gör man för så mkt annat med så det stör mig inte.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag kör en sån alienware som du har knåpat ihop där dock tog jag 320gb hårddisk från början men bytte ut den efter en månad mot en ssd. Kan säga att hittils har jag inte spelat något som fått datorn att gnå på knäna Kör mest mw2 men även lite ff xiv som ska vara rätt krävande har även kört diverse benchmarks och fått hyfsade resultat. Den håller sig väldigt sval tack vare det välgenomtänkta luftnings systemet så man kan utan större obehag sitta en fyra fem timmar och nöta spel med den i knäet utan att känna att man bränner sig. Jag köpte dock i sverige min chef gav mig fria händer till att köpa en laptop för att kunna ha när jag jobbar men som jag även skulle kunna använda privat. Snegla på 17" men det kändes mer släpbart än bärbart denna 15" är redan över kategorin normal bärbar med sin storlek och vikt. Du kommer inte kunna stoppa ner den i en 15" axelväska utan behöver gå upp tlll stor 17" väska. Hursomhelst är det en väldigt bra dator i min mening lite speciell design skönt tangentbord och ja man betalar en slant för märket men det gör man för så mkt annat med så det stör mig inte.

Okej, låter bra! Men tycker du den är värd pengarna då? Finns det en möjlighet att få en bättre dator för just den prisklassen? Annars tack för svaret hjälpte där

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Okej, låter bra! Men tycker du den är värd pengarna då? Finns det en möjlighet att få en bättre dator för just den prisklassen? Annars tack för svaret hjälpte där

Jag tycker att den är väldigt prisvärd. Dock verkar det som att msi och asus ger samma prestanda fast till lägre pris om man vill spara in. Dock så tycker jag att Alienware är estetiskt mycket mer tilltalande. Sen är jag ju lite sådan också att jag vill ha lite annorlunda än vad alla andra har även om det kostar lite mer. Kan rekomendera dig om du köper den att montera in en ssd istället för en mekanisk 7200 varvare min boot tid låg med 7200rpm disken på strax under 2 minuter medans med ssd kom jag ner på 25 sekunder program startar snabbare och spel laddar snabbare. Angående om du kan få mer för dom pengarna så ja det kan du säkert men om du ska beställa en sån från usa för 10000-12000 eller köpa en annan laptop i sverige för samma belopp tror jag det blir svårt att hitta bättre men säkert inte omöjligt. Finns ju ett företag i tyskland som heter deviltech nånting som funkar lite som alienware att man kan knåpa ihop själva men vet inte hur bra dom är.
Slutsatsen är i allla fall att jag är sjukt nöjd och tror inte jag kunde hittat något bättre för mina ändamål som är kakylering och spela fps spel.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag tycker att den är väldigt prisvärd. Dock verkar det som att msi och asus ger samma prestanda fast till lägre pris om man vill spara in. Dock så tycker jag att Alienware är estetiskt mycket mer tilltalande. Sen är jag ju lite sådan också att jag vill ha lite annorlunda än vad alla andra har även om det kostar lite mer. Kan rekomendera dig om du köper den att montera in en ssd istället för en mekanisk 7200 varvare min boot tid låg med 7200rpm disken på strax under 2 minuter medans med ssd kom jag ner på 25 sekunder program startar snabbare och spel laddar snabbare. Angående om du kan få mer för dom pengarna så ja det kan du säkert men om du ska beställa en sån från usa för 10000-12000 eller köpa en annan laptop i sverige för samma belopp tror jag det blir svårt att hitta bättre men säkert inte omöjligt. Finns ju ett företag i tyskland som heter deviltech nånting som funkar lite som alienware att man kan knåpa ihop själva men vet inte hur bra dom är.
Slutsatsen är i allla fall att jag är sjukt nöjd och tror inte jag kunde hittat något bättre för mina ändamål som är kakylering och spela fps spel.

Jo jag känner samma sak, vill ha något litet annorlunda. Men har suttit och funderat på en sak nästan hela dagen idag, nämligen:
Är det smartare att köpa en dator från USA eller från Sverige (fortfarande Alienware datorn)?
Priset på den svenska marknaden för samma spec ligger runt 21600kr medans den från USA kostar 11200. Dock så är jag lite osäker angående skatt och för att jag isf får ett engelskt tangentbord och engelskt OS (os spelar ingen större roll det är mer tangentbordet som jag är orolig för :s)

Men vart beställde du din M15x ifrån och hur mycket betalade du?

Tack i förhand!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk

Sen är ju frågan vilken support du ska vända dig till sen.

Permalänk
Medlem

dell säljer väl alienware i sverige nu för tiden? eller något sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

dell säljer väl alienware i sverige nu för tiden? eller något sånt

Ja det stämmer, men pris skillnaden är ju så förbaskad stor på den svenska kronan som den engelska dollarn, så jag blir orolig om det är ens värt att köpa en nu.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Ja det är Dell som säljer alienware i sverige och det går enkelt att konfigurera på deras hemsida min laptop gick på runt 19000 nånting om jag inte minns fel. Jag testa precis att lägga in ny konfig på den och utan bluetooth Så brakar en I7 740qm med 4 gb 1333 mhz ram 1 gb ati 5850 gddr5 med 1600x900 skärmen och 160 gb hårddisk loss på 17870. Tycker inte att du ska välja större hårddisk utan hellre köpa en ssd via inet antingen 80 gb eller 120 gb och sen köpa dig en extern hårddisk antingen usb eller e-sata dockning och vanliga diskar som extra lagring. SSD höjde prestandan brutalt mycket. Korta windows boot med över 1 minut och program öppningar går snabbare dom med i Modern Warfare 2 slipper jag vara sist in som jag var innan med en 7200 rpm som buggade lite.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Såg nu att du ville ha 6gb då skulle jag hellre om jag vore som dig köpa modellen med enbart 3gb ram slänga ut dom och köpa detta

Corsair 8GB Kit DDR3 SO-DIMM 1333MHz - Inet.se

samt lägga till en intel x25 g2 80 gb som nu kostar endast 1595 på inet

Då får du

740qm
8gb 1333 mhz corsair ddr3
intel x25 80 ssd
ati 5850 1gb gddr5
1600x900 skärm
windows home premium

för totala priset av 20445:-

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Ja det är Dell som säljer alienware i sverige och det går enkelt att konfigurera på deras hemsida min laptop gick på runt 19000 nånting om jag inte minns fel. Jag testa precis att lägga in ny konfig på den och utan bluetooth Så brakar en I7 740qm med 4 gb 1333 mhz ram 1 gb ati 5850 gddr5 med 1600x900 skärmen och 160 gb hårddisk loss på 17870. Tycker inte att du ska välja större hårddisk utan hellre köpa en ssd via inet antingen 80 gb eller 120 gb och sen köpa dig en extern hårddisk antingen usb eller e-sata dockning och vanliga diskar som extra lagring. SSD höjde prestandan brutalt mycket. Korta windows boot med över 1 minut och program öppningar går snabbare dom med i Modern Warfare 2 slipper jag vara sist in som jag var innan med en 7200 rpm som buggade lite.

Ok, har dock inte tillgång till cirka 18.000 så blir nog att tänka om köpet om jag inte nu beställer en från USA (dock med det engelska tangentbordet..) eller om jag hittar en bärbar av annat märke som ger något liknande i prestandan.

Tack för hjälpen hittills!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Ok, har dock inte tillgång till cirka 18.000 så blir nog att tänka om köpet om jag inte nu beställer en från USA (dock med det engelska tangentbordet..) eller om jag hittar en bärbar av annat märke som ger något liknande i prestandan.

Tack för hjälpen hittills!

Gör som så att du mailar dell i usa eller så tar du deras online support chat den funkar kanon även för oss i sverige har kört den 2 ggr så kanske dom kan svara på vad frakten kan tänkas gå på för att få hit den sen angående skatt borde du nog kunna googla fram det. Vet inte riktigt hur det funkar men borde nog inte bli så blodigt dyrt i skatt heller. Problemet är ju dock då kanske garantin men du kan ju även fråga dom om det inte går att få till så att du kan prata med dell sverige. Tangentbordet borde du nog om du beställer via telefon eller chat kunna bestämma vilket du vill ha. Datorerna monteras ihop i shanghai om jag inte minns fel så dom har ju alla delar så det bör ju utan problem gå att beställa annat os och tangentbord även om du tar den via staterna. Går ju säkert få den skickade direkt till sverige utan usa landning också för den delen vore ju korkat att skeppa den 2000 mil extra bara för att dom ska kollla den i usa.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

...vore ju korkat att skeppa den 2000 mil extra bara för att dom ska kollla den i usa.

Nu är det dells support vi pratar om, och de är väl inte direkt kända för smarta lösningar... De lyckades inte ens tala om för mig att grafikkortet jag sitter på är känt för att lägga av eller att det drar mer ström än datorn är byggd för, utan höll på och tramsa i en halv evighet innan jag lyckades få datorn lagad. Då kom den tillbaka med skärmen halvt ihopsatt.

Nu försätter den sig istället i viloläge då och då för att den är överhettad, eftersom den inte förmår att starta fläkten när den ska. Men jag fick i alla fall skärmen bytt då en liten pixel lagt av ^^

Det är bara att hoppas på att de sköter sina Alienware kunder bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindtraveller:

Nu är det dells support vi pratar om, och de är väl inte direkt kända för smarta lösningar... De lyckades inte ens tala om för mig att grafikkortet jag sitter på är känt för att lägga av eller att det drar mer ström än datorn är byggd för, utan höll på och tramsa i en halv evighet innan jag lyckades få datorn lagad. Då kom den tillbaka med skärmen halvt ihopsatt.

Nu försätter den sig istället i viloläge då och då för att den är överhettad, eftersom den inte förmår att starta fläkten när den ska. Men jag fick i alla fall skärmen bytt då en liten pixel lagt av ^^

Det är bara att hoppas på att de sköter sina Alienware kunde bättre

jo förhoppnings vis så! Enligt en kompis till mig som hade köpt en XPS för några år sedan så fick han problem med sin hårddisk, han fick tydligen en ny direkt, och det löste problemet galant, så ja jag hoppas att Alienware kunder har en liknade support!

Men jag ska ta och tänka lite över det du delade med dig me! Tack!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Gör som så att du mailar dell i usa eller så tar du deras online support chat den funkar kanon även för oss i sverige har kört den 2 ggr så kanske dom kan svara på vad frakten kan tänkas gå på för att få hit den sen angående skatt borde du nog kunna googla fram det. Vet inte riktigt hur det funkar men borde nog inte bli så blodigt dyrt i skatt heller. Problemet är ju dock då kanske garantin men du kan ju även fråga dom om det inte går att få till så att du kan prata med dell sverige. Tangentbordet borde du nog om du beställer via telefon eller chat kunna bestämma vilket du vill ha. Datorerna monteras ihop i shanghai om jag inte minns fel så dom har ju alla delar så det bör ju utan problem gå att beställa annat os och tangentbord även om du tar den via staterna. Går ju säkert få den skickade direkt till sverige utan usa landning också för den delen vore ju korkat att skeppa den 2000 mil extra bara för att dom ska kollla den i usa.

ska ta och skicka ett mail till dom och kolla vad man kan komma överens om, om dom ens gör det som du radade upp. skulle verkligen vara kanon om det skulle kunna fungera!

Kollade upp skatten som låg runt 25% dvs ca 2.700kr som inte är så värst mycket plus inspektions kostnad på ca 100-250kr.

Ska kolla med dom och hoppas verkligen att det skulle gå att genomföra, med tanke på att jag isf skulle kunna spara in 4.000-5.000kr!

Tack för all informationen du har gett mig Don_W!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Här kan du kolla vad den skulle kosta att ta in till Sverige Avgiftsguiden, formulär - Tullverket [NS4 version]

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

ska ta och skicka ett mail till dom och kolla vad man kan komma överens om, om dom ens gör det som du radade upp. skulle verkligen vara kanon om det skulle kunna fungera!

Kollade upp skatten som låg runt 25% dvs ca 2.700kr som inte är så värst mycket plus inspektions kostnad på ca 100-250kr.

Ska kolla med dom och hoppas verkligen att det skulle gå att genomföra, med tanke på att jag isf skulle kunna spara in 4.000-5.000kr!

Tack för all informationen du har gett mig Don_W!

Kul att kunna hjälpa till!! Angående dells support så tycker jag hittils att allt är kanon både dell i USA och Sverige . Kan ju vara bättre mot företag än privat men tror det beror på vem man blir bemött av i telefon. Alla kundtjänster har bättre och sämre personal. Ta t ex telia nu vid iphone 4 releasen jag ringde 40 ggr och fick olika svar av alla vissa verkade veta medans andra låtsades. Dells tekniska support har varit kanon för mig iaf .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite besviken, det går tydligen inte att beställa från usa i huvud taget.

18:17:38 mario_louis
if you are in Sweden you can only order it from the Swedish web site and it will only be delivered in Sweden.

Då kan jag lika gärna stryka den datorn från min lista, kan någon med lust hjälpa mig att hitta en bra dator för samma pris för mina prioriteringar? dvs spel.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Det var ju lite trist. Det kan dock kanske finnas en lösning på det. Jag vet att när iphone 4 släpptes så kom den en månad tidigare till uk än sverige och många som inte ville vänta beställde där och fick det skeppat med ett företag som hette borderline nånting kanske finns en motsvarighet till det i usa. Det funkar som så att när man inte får skeppa en vara utan för gränserna av någon anledning så tar i det fallet då borderline emot beställningen för då är den ju inom uk och sen därefter skeppar dom den till en. Men det kan ju krångla och då står man där med skägget i brevlådan och har vare sig pengar eller pryl. Alternativ nummer 2 skulle vara om du hittar en online sida som har en färdig konfig av en alienware som passar dig och som skeppar då kan man beställa därifrån. Alternativ nummer tre skulle vara att du tar det från Dell sverige men på avbetalning kanske inte kul men en lösning. Angående tangentbord och engelsk os så tror jag nog att det går att ändra språk i os. Och det kanske inte är helt omöjligt att man kan beställa "ett reservdels tangentbord" Kanske kräver att man har en alienware vad vet jag men då går det ju alltid att fula sig att t ex Kanske någon med en alienware ringer in till dell och säger att hej jo det är såhär att den och den knappen funkar inte på mitt tangentbord skulle jag kunna få köpa ett utbytes som jag kan byta själv.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skippar M15x:arn, pg att det är för mkt krångel om jag ska få in den från utlandet.. och den kostar helt enkelt för mycket här i Sverige. Så jag har kollat runt lite och hittade dom här: (tack vare capefear som länkade)

Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD

En Asus G73JH 17,3 tummare med följande specs:
Core i7 720QM
6G ram
500 GB Hybrid Hard Drive (4GB Flash) - Serial ATA-150 - 7200 rpm (kommer byta till en ssd från inet)
ATI Mobility Radeon HD 5870

Pris: 14:999kr (ingår en väska och en mus)

Andra alternativ

WEBHALLEN.com - Asus G73JW-TZ130V - i7 740QM / 6GB / 500GB / 17.3" TFT / GF GTX 460 / DVD / BT / Win7 HP

En Asus G73JW 17,3 tummare med följande specs:
Core i7 740QM
nVidia GTX 460 (1,5g GDDR5)
6G Ram
Hybrid SSD 500G 7200 RPM (embedded 4G SSD) byter till ssd

Pris:14.999kr (ingår ingen väska eller mus)

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Klart fina prestanda datorer dom med jag hade nog valt den med ati kortet efter att ha tittat här om jag vore dig.

Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Klart fina prestanda datorer dom med jag hade nog valt den med ati kortet efter att ha tittat här om jag vore dig.

Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

Ok, blir det ngn större skillnad när jag tex spelar om jag tar den med atin ist för nwidia? Vill få ut det bästa med tanke på priset :/

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Ok, blir det ngn större skillnad när jag tex spelar om jag tar den med atin ist för nwidia? Vill få ut det bästa med tanke på priset :/

Kan inte svära på det men känns av tidigare lästa trådar att ati är lite vassare än nvidia på mobilty kort kan ha fel dock .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag funderar också mellan de två ovanstående. Men som jag ser det är den lite nyare JW modellen mer värd. GTX 460 kanske är något klenare än ATI kortet, men 740QM processorn väger upp det.

Är dock verkligen ingen expert när det gäller grafiken. Borde inte 500mb extra på GTX-kortet höja prestandan över 5870-kortet?

Jag har utgått från att det är samma hårddisk i båda maskinerna, men så är kanske inte fallet?

Visa signatur

Agaton Sax.