Permalänk

Vänta tills UEFI blir standard?

Jag tänkte bygga en egen dator nu och är nästan helt klar med vilka delar jag ska beställa. Så fick jag reda på i veckan av min datakunskapslärare att BIOS skulle bli ersatta av UEFI.

Så frågan är om det är värt att köpa en dator för cirka 15.000 nu eller ska man vänta tills UEFI blir standrard?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

fördelen är ju snabbare laddtid tills du laddar operativsystemet, alltså mindre fördröjning, tror min laptop dell latitude e5510 har UEFI... börjar ladda windows på ett par sekunder, annars tror jag inte det är så stor skillnad.

så jag tycker det som avgör är hur pass mycket vikt du lägger på hur långt tid bios tar på sig att bli klart

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

fördelen är ju snabbare laddtid tills du laddar operativsystemet, alltså mindre fördröjning, tror min laptop dell latitude e5510 har UEFI... börjar ladda windows på ett par sekunder, annars tror jag inte det är så stor skillnad.

så jag tycker det som avgör är hur pass mycket vikt du lägger på hur långt tid bios tar på sig att bli klart

Är det inte skillnad på hur stora hårddiskar man kan ha? Har för mig att vi börjar närma oss den magiska gränsen för BIOS.

Eller har jag fått det om bakfoten? ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är det inte skillnad på hur stora hårddiskar man kan ha? Har för mig att vi börjar närma oss den magiska gränsen för BIOS.

Eller har jag fått det om bakfoten? ^^

WD breaks capacity limit with 3TB hard drive | Crave - CNET

"On top of that, all Windows computers that use the Basic Input/Output System (BIOS)-based motherboards, which are the majority of computers on the market, can't boot from a hard drive that's larger that 2.19TB"

Read more: WD breaks capacity limit with 3TB hard drive | Crave - CNET

Permalänk
Inaktiv

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

angående hårrdiskar, inget problem för mig på laptop, största hdd på 2,5" är ju 1tb nu?

och vem vill köra 3tb som systemdisk i ett system idag? större data förlust om den krashar, så stora diskar använder man väl instinktivt som lagring.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Men vad skulle ni göra om ni var i min situation? Skulle ni köpa en stationär dator idag för 15.000 eller väntat på UEFI?
Blev völdigt fundersam nu när jag sparat ihop pengar och planerat inköp och så säger han att det ska komma nått nytt som inom en viss tid ska bli standard. Kan inte så mycket om datorer men är väldigt intresserad så hade varit tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det är flera år bort (mer än 3). Vill du vänta så länge?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Haha nej fan heller! Som sagt visste inte mer än vad han sagt till mig och han sa väl inte direkt så mycket, googlade runt lite men hittade inte så mycket om det

Tack i alla fall för svaret!

Permalänk

Du skulle ju kunna köpa en dator för 6k och sedan spara 6k, typ lägga dom på en ny dator inom en viss framtid.
Fast du kanske har tänkt köpa skärm etc samtidigt som datorn?

Permalänk
Medlem

Är du idag i behov utav en dator så köp. När det kommer till datorer så är det ju alltid något nytt som väntar runt hörnet, ska man hela tiden göra en avvägning om det nya som kommer är värt att vänta på så kommer ett köp aldrig bli av, för det kommer hela tiden något nytt och "revolutionerande". UEFI är jag inte direkt insatt i men även om det är på väg snart så hade jag inte skaffat det, det lär ta ett tag från att det släpps (som med allt annat) tills att de lyckas få bort alla "barnsjukdomar".

Är själv på väg att sätta ihop en ny burk och det är inget jag ens överväger att vänta på. Är det snabba laddningstider du är ute efter, skaffa en SSD

Permalänk
Medlem

Kommer alltid nya saker och UEFI är ju bra, men det är ju inte frågan om nått revolutionerande, men bra med snabbare boot, men prestanda blir ju desamma.

Då finns det ju andra saker som kommer snart som man kan få huvudvärk på om det är lönt att vänta på eller inte, tex snart nya generationer CPU med nya socklar osv både från intel och AMD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kanske skulle vara bra för några här inne att kolla upp vad UEFI (EFI egentligen) är innan man uttalar sig?

Det är ju inget direkt revolutionerande och det motiverar ju inte direkt att skjuta upp köpet av ny dator, det kommer inte att tillföra något på prestandafronten direkt.

Permalänk
Medlem

De burkar jag har testat med UEFI, laptops och servrar från Dell samt laptops från HP, har varit fullständigt vedervärdiga.
Ett gränssnitt där man måste flytta runt musen långa sträckor och klicka flera gånger för att kunna navigera.. och i ett fullständigt hemskt gränssnitt..
Dock är det ju inget som har med UEFI att göra utan snarare de som gör layouten.. så det kommer säkert att bli helt ok om några år men just nu skulle jag undvika det om det var möjligt utan att offra andra saker.

Visa signatur

Raid is not backup