Permalänk
Medlem

Laptop till utlandspraktik

Hej!
Jag ska åka på praktik till Nya Zeeland i Feb och behöver en bärbar dator. Jag funderar starkt på en Macbook Pro 13", men jag är lite tveksam då jag inte riktigt vet hur kompatibel Mac är med vanliga saker som spel, pokerklienter och andra roliga och matnyttiga program som fungerar på Windows.

Så det jag undrar är om Mac kommer fungera i stort sett som en vanlig Windows-baserad dator eller kommer det bli kompatibilitetsproblem. För annars överväger jag en "vanlig" dator som ni kanske har några förslag på i prisklassen runt en Macbook Pro 13".

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Du lär inte ångra dig om du köper en MBP. Bästa laptopen som finns, utan tvekan. Det är inte många spel som funkar särskilt bra i OS X, men att installera Windows på en Mac är hur enkelt som helst, sen är det bara att välja vilket OS som ska startas när du startar datorn. Du får nog specificera lite mer vilka program du eftersöker kompatibilitet med om du vill ha mer råd om mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Macbook är det rätta, eftersom du själv är inne på en så behöver jag inte förklara varför, du verkar redan ha fattat

Om du vill ha bärbar med windows så ska du köpa en macbook och installera win 7 via bootcamp, på så sätt kan du har både OSX och Win 7 på hddn.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du lär inte ångra dig om du köper en MBP. Bästa laptopen som finns, utan tvekan. Det är inte många spel som funkar särskilt bra i OS X, men att installera Windows på en Mac är hur enkelt som helst, sen är det bara att välja vilket OS som ska startas när du startar datorn. Du får nog specificera lite mer vilka program du eftersöker kompatibilitet med om du vill ha mer råd om mjukvaran.

Tack för ditt svar!
Nja det jag mest tänkt på var väl saker t.ex. enstaka spel, spotify, winamp, typ nån pokerklient. Då jag ska använda den till att skriva arbeten, spela spel och kanske lite poker när tiden finns över, lyssna på musik och kolla på någon film.. Men även använda google chrome då jag gillar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Macbook är det rätta, eftersom du själv är inne på en så behöver jag inte förklara varför, du verkar redan ha fattat

Om du vill ha bärbar med windows så ska du köpa en macbook och installera win 7 via bootcamp, på så sätt kan du har både OSX och Win 7 på hddn.

Tack för ditt svar!
Ja jag tror nästan det är bäst att göra det så kan jag om jag vill spela något spel starta upp datorn i det läget och spela det där

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnum47:

Tack för ditt svar!
Nja det jag mest tänkt på var väl saker t.ex. enstaka spel, spotify, winamp, typ nån pokerklient. Då jag ska använda den till att skriva arbeten, spela spel och kanske lite poker när tiden finns över, lyssna på musik och kolla på någon film..

Spotify funkar, Winamp vet jag inte, men jag lovar dig att det finns hur många bra mediaspelare som helst som kan ersätta Winamp om det inte skulle finnas till OS X. Pokerklienter har jag inte en susning om, men google vet.

Jag kan nästan lova dig att du bara kommer behöva starta Windows när du ska spela.

Tips: använd "citera flera"-funktionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Spotify funkar, Winamp vet jag inte, men jag lovar dig att det finns hur många bra mediaspelare som helst som kan ersätta Winamp om det inte skulle finnas till OS X. Pokerklienter har jag inte en susning om, men google vet.

Jag kan nästan lova dig att du bara kommer behöva starta Windows när du ska spela.

Tips: använd "citera flera"-funktionen!

Ja det var bara ett exempel med Winamp. Men jag tror det blir en MBP 13" den egentliga funderingen jag hade var ju lite om kompatibiliteten men är det nå jag grymt gärna vill ha så hade jag tänkt installera W7 också.

/tack för tipset, såg det inte förns efter och palla inte ändra

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man får med program likt de man har i Windows Office-paketet?