Permalänk

AMD Phenom II x4 965BE Temps.

Tjena, undar lite över mina temps på min phenom II x4 965:a. Jag har en CM Hyper 212 som kylare och om jag jämför med andra vad de har för temps på med sina CM Hyper 212 så har de aningen lägre temps. Så jag undrar om någon skulle kunna svara på om jag har för höga temps.
Idle: 43c
Load: 56c (40min i prime95)

Mvh.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har 34 i Idle och typ 45 i load på min 955:a.
Men jag tror inte din temps är farliga är eller för höga

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Kör du klockat eller oklockat? Kör du spänningen på auto? Kan göra rätt stor skillnad.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter själv på en AMD Phenom x4 955 som är lätt överklockad till 3,8 Ghz. Benchar c.a 52 C* (Prime95) och Idle balanserar på 36-38 C*.

965.an Sitter väl på 3,4 Ghz om jag inte misstar mig? Sitter du på originalfläkten så kan det vara en investering att beställa en med lite mer kräm i, Noctua har fina fläktar med bra flöde.
//Filip

Visa signatur

Phenom™ II X4 955 3,8 Ghz OC, Corsair TX 850W, 4x2G Corsair Dominator DDR3 1600MHz, ASUS M4A89GTD, 2x Radeon HD 5770 1G CF, Noctua NH-C12P SE14.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Ja, jag har 34 i Idle och typ 45 i load på min 955:a.
Men jag tror inte din temps är farliga är eller för höga

Okej, nej inte så att det är skadligt men funderar på om jag kanske har tagit lite för lite kylpasta.

Skrivet av wasidop:

Kör du klockat eller oklockat? Kör du spänningen på auto? Kan göra rätt stor skillnad.

Kör oklockat så jag tycker jag borde ha lite lägre temps.

Skrivet av MeinGail:

Hej,

Sitter själv på en AMD Phenom x4 955 som är lätt överklockad till 3,8 Ghz. Benchar c.a 52 C* (Prime95) och Idle balanserar på 36-38 C*.

Okej, lustigt att min ligger på mer än dig och jag har ju bara 3.4Ghz oklockat. :S

965.an Sitter väl på 3,4 Ghz om jag inte misstar mig? Sitter du på originalfläkten så kan det vara en investering att beställa en med lite mer kräm i, Noctua har fina fläktar med bra flöde.
//Filip

Jo, mycket riktigt ligger på 3.4 Ghz ocklockat. Just nu kör jag med originalfläkten, kanske är en idé att köpa en ny fläkt till den för den låter ju lite för mycket på höga varv tycker jag nog ;).

Permalänk
Medlem

Låter ju som lite höga temps eftersom den är oklockad, visst inte farligt höga temps då AMD rekommenderar 62C som Tcase men man vill ju alltid ha lite marginal för OC :D. Mycket beror åxå på hur luftflödet är i chassiet. Bra kan ju vara att bara lägga in en termometer i chassiet å kolla hur varmt du har. När det blir runt 26-27C i rummet så har jag ~31C i lådan å då bli ju självklart allt varmare.

Vad har du för chassie, hur många fläktar å hur går luftflödet(hur många blåser in å hur många blåser ut)?

Om du ska byta fläkt så är Scythe GT bland dom bästa fläktar på marknaden just nu, den har ett högt statiskt tryck och det gör att dom kyler radiatorer och kylflänsar riktigt bra. Så man ska inte bara kolla på hur mycket luft dom flyttar(cfm).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Låter ju som lite höga temps eftersom den är oklockad, visst inte farligt höga temps då AMD rekommenderar 62C som Tcase men man vill ju alltid ha lite marginal för OC :D. Mycket beror åxå på hur luftflödet är i chassiet. Bra kan ju vara att bara lägga in en termometer i chassiet å kolla hur varmt du har. När det blir runt 26-27C i rummet så har jag ~31C i lådan å då bli ju självklart allt varmare.

Vad har du för chassie, hur många fläktar å hur går luftflödet(hur många blåser in å hur många blåser ut)?

Om du ska byta fläkt så är Scythe GT bland dom bästa fläktar på marknaden just nu, den har ett högt statiskt tryck och det gör att dom kyler radiatorer och kylflänsar riktigt bra. Så man ska inte bara kolla på hur mycket luft dom flyttar(cfm).

Joo, det var ju det jag tyckte också. Kanske tar och byter pasta och kollar om det blir bättre när jag väl ska överklocka i framtiden :). Det borde vara riktigt bra luftföde i chassit(Fractal Design R2) tycker jag för jag har mycket bra kabeldragning plus att jag fyllt alla fläkplatser, 7st tror jag det är.
Insug: 2st där fram och 1st i botten
Utblås, 2st i taket, 1st bak, 1st på sidan.
Ska iaf ta och kolla upp hur många grader det är i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkapetti:

Joo, det var ju det jag tyckte också. Kanske tar och byter pasta och kollar om det blir bättre när jag väl ska överklocka i framtiden :). Det borde vara riktigt bra luftföde i chassit(Fractal Design R2) tycker jag för jag har mycket bra kabeldragning plus att jag fyllt alla fläkplatser, 7st tror jag det är.
Insug: 2st där fram och 1st i botten
Utblås, 2st i taket, 1st bak, 1st på sidan.
Ska iaf ta och kolla upp hur många grader det är i chassit.

personligen skulle jag köra 4 insug och 3 ut. sidofläkten in som ger lite extra "friskluft" till gafikkortet mm
grafikkortet skickar nog ut lite luft beroende på vad du har för grafikkort. + att chassiet blir nog aldrig så tätt att den lilla extra luft den ena fläkten ger inte hittar ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har 965 med originalfläkt, klockad till 3,6ghz. Idle ca 31C Full-Load ca 64C Core. Passar på att fråga jag med var smärtgränsen går, kan jag klocka upp henne lite till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Late:

Jag har 965 med originalfläkt, klockad till 3,6ghz. Idle ca 31C Full-Load ca 64C Core. Passar på att fråga jag med var smärtgränsen går, kan jag klocka upp henne lite till?

Här är AMD's rekommendationer sen är det väl upp till var å en hur man vill ha det.......visst en processor tar skada av både värme och spänning men då får man fråga sig hur länge man ska ha den.........
AMD Processors for Desktops: AMD Phenom?, AMD Athlon? FX, AMD Athlon? X2 Dual-Core, AMD Athlon?, and AMD Sempron? Processor
Personligen håller jag mig under vad tillverkaren rekommenderar för jag vill kunna sälja med gott hjärta den dag jag uppgraderar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min overklockade (4Ghz, 1.4V) ligger pa 40C idle och 59C load (OCCT Linpack Max) med bios installningen 'Silent' (flaktarna pa lagsta). Tempen sjunker ca 4-5 grader om jag drar upp flaktarna till deras normala hastighet.

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Här är AMD's rekommendationer sen är det väl upp till var å en hur man vill ha det.......visst en processor tar skada av både värme och spänning men då får man fråga sig hur länge man ska ha den.........
AMD Processors for Desktops: AMD Phenom?, AMD Athlon? FX, AMD Athlon? X2 Dual-Core, AMD Athlon?, and AMD Sempron? Processor
Personligen håller jag mig under vad tillverkaren rekommenderar för jag vill kunna sälja med gott hjärta den dag jag uppgraderar

Får bli till att köpa ny fläkt då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Late:

Jag har 965 med originalfläkt, klockad till 3,6ghz. Idle ca 31C Full-Load ca 64C Core. Passar på att fråga jag med var smärtgränsen går, kan jag klocka upp henne lite till?

Vad kör du för spänning? Du ska kunna nå 3800 Mhz utan med sådana där temps.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad kör du för spänning? Du ska kunna nå 3800 Mhz utan med sådana där temps.

Är ganska nybörjare på det här med överklockning. Kollade volten igår, den var på auto för alla. Det fanns massa olika rader man kunde ändra volt på för olika saker så jag visste inte vilken jag skulle ändra till manuell. Har även klockat minnena till 1600mhz, ska jag ändra spänning för dem också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad kör du för spänning? Du ska kunna nå 3800 Mhz utan med sådana där temps.

Tvivlar 3.8GHz med originalfläkt stabilt, ökad spänning ökar värmen en hel del.

Skrivet av Late:

Är ganska nybörjare på det här med överklockning. Kollade volten igår, den var på auto för alla. Det fanns massa olika rader man kunde ändra volt på för olika saker så jag visste inte vilken jag skulle ändra till manuell. Har även klockat minnena till 1600mhz, ska jag ändra spänning för dem också?

Ett tips är att aldrig klocka utan att läsa på ordentligt och ALDRIG lämna spänningarna på auto i de flesta fall(läs alla ) så får man på tok för höga spänningar om man kör på auto. Så kolla runt på forumet samt sök efter OC guider till phenom II på nätet finns en uppsjö av dom

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Tvivlar 3.8GHz med originalfläkt stabilt, ökad spänning ökar värmen en hel del.

Ett tips är att aldrig klocka utan att läsa på ordentligt och ALDRIG lämna spänningarna på auto i de flesta fall(läs alla ) så får man på tok för höga spänningar om man kör på auto. Så kolla runt på forumet samt sök efter OC guider till phenom II på nätet finns en uppsjö av dom

Testade sätta spänningen på 1,25v, då kom bluescreen, antar att det var för lite

edit: Har nu satt spänningen på 1,3v och klockat till 3,6ghz samt 1600mhz för minnena. 41C idle och 57C i load. Godkänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Late:

edit: Har nu satt spänningen på 1,3v och klockat till 3,6ghz samt 1600mhz för minnena. 41C idle och 57C i load. Godkänt?

Ser bra ut, sen rekommenderar jag en vettigare kylare om du vill nå högre resultat.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Hakkapetti. Jag har en 1055t X6 prolle, två fläktar i chassiet, samma kylare (dock med en extra fläkt men det gör inte många grader) och har 35 idle och 55 load ungefär. Och då kör jag i 1,46V. Har 45 grader C under Prime95 om jag inte höjer volten. Så det låter som om du ska kolla monteringen av kylaren. Har du skruvat dit skruvarna ordentligt? Du behöver knappast byta kylpasta för det är TX-2 som följer med kylaren... nå mycket bättre än så får du inte tag på.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Tja, nu har jag testat att överklocka processorn lite genom att öka multipern till 18 (17 innan) och sen ställa in volten på 1.360 istället för auto. Så nu ligger den på 3.6Ghz (3.4Ghz innan) och när jag hade kört Prime95 i 65min så blev temperaturen som max 55C i Load och innan så var den konstigt nog på 56C i Load. Men för att vara på den säkra sidan så ska jag köra Prime95 i minst 24 timmar men det jag undrar är att om jag ökar multipern på processorn, ökas minnes hastigheten också?

Edit: Juste kom på att jag har kopplat in båda ATX 4pin på moderkortet istället för en. Kan det vara därför den har lägre temperatur nu? För jag läste någonstans att man skulle ha båda i om man skulle överklocka.

Mvh

Permalänk
Medlem

Min brors 965 (oklockad) är på 30 grader idle med Noctua D14 iaf.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Skrivet av Hakkapetti:

Tja, nu har jag testat att överklocka processorn lite genom att öka multipern till 18 (17 innan) och sen ställa in volten på 1.360 istället för auto. Så nu ligger den på 3.6Ghz (3.4Ghz innan) och när jag hade kört Prime95 i 65min så blev temperaturen som max 55C i Load och innan så var den konstigt nog på 56C i Load. Men för att vara på den säkra sidan så ska jag köra Prime95 i minst 24 timmar men det jag undrar är att om jag ökar multipern på processorn, ökas minnes hastigheten också?

Är 1.36 standard vcore på 965an eller? Ökar du multipern ökar inte minnesfrekvensen. Du måste ändra FSB för det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Är 1.36 standard vcore på 965an eller? Ökar du multipern ökar inte minnesfrekvensen. Du måste ändra FSB för det.

Okej, var lite osäker om minnet påverkades av multipern också. Standard volten är 1.35 om jag minns rätt men då fick jag blåskärm när jag klockat till 3.6Ghz.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sitter med ett CM elite 430 chassi, CM Hyper 212 kylare. 965:an är klockad till 4ghz och låg på ca. 37 idle och 55 load.
Kastade in 2 st. tysta 120mm nexus fläktar, 1 intag i sidan och 1 utsug rear och ligger nu på 30 idle och 47 load.
Har ännu på kommande 3 Scythe GT's samt en fläktkontroll att köra alla 6 fläktar på 1 åker på cpukylaren och 2 i taket. Ska testa klocka mer då fläktarna är monterade!

//M

Permalänk
Inaktiv

Min 965BE (C3) går lite väl varm tycker jag. Klarar 4GHz på bara 1,4V men ändå så ligger den på 61-62 grader i Load. Jag använder en Hyper 212+ dessutom är kall på toppen och bara ljummen nertill vid load. Jag har testat att montera om den flera gånger utan någon direkt förbättring. Förstår inte varför den blir så varm med så låg spänning.