Hyfsat kraftig 13,3"-14" med bra batteritid för 6k-10k

Permalänk
Medlem

Hyfsat kraftig 13,3"-14" med bra batteritid för 6k-10k

Min gamla dator (Asus G1s) har nu kastat in handduken helt och det är dags för en ny.
Priset borde ligga någonstans i intervallet 6 000-10 000.

Användningsområdet är främst skolarbete, men lite spel vore ju trevligt också. Ett par krav jag har är:
- Hyfsat kraftig (Ja, det är bara skolarbete, men jag skulle spy om den är segare än min förra, en C2D 7500)
- Max 2,5kg
- Minst 4-5h "riktig" batteritid
- Ska klara både Windows och Linux (Ubuntu) utan problem, då även grafikkortet i dem båda.
- Minst 1366x768

Ett par ganska viktiga, men inte lika:
- Helst inte bli för varm
- S/PDIF utgång på ljudkortet
- HDMI

Ett plus är ju helt klart om den går att köpa för ett pris som inte är mycket högre än högsta på prisjakt, i Göteborg.

En snabb koll har lett mig in på Acer Aspire TimelineX-serien... Borde jag vidga mina vyer till något annat?

Permalänk

Jag har samma krav som du och var själv inne på TimelineX ett tag, men efter att ha känt på datorn i en fysisk butik tappade jag suget. Jag har bestämt mig vid en Asus U35JC. Så jag rekommenderar att du också granskar datorn du tänker köpa i en butik.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Tycker själv timelineX 3820tg och 4820tg är väldigt prisvärda och de har fått bra kritik på många trådar bland annat här på sweclocker. Tar ju cirka runt 9-10 k vid benchmark om du överklocka lite vilket är riktigt bra för en bärbar den prisklassen.

Permalänk

Jag håller med ethon. Särskilt 3820TG känns som ett väldigt bra köp! Mitt tips skulle vara att köpa en SSD och dunka in den från början. Min flickvän kör på en sån setup och det är mycket roligare att vara hemma hos henne nuförtiden

En sån kan du hämta ut i Ringön eller Sisjön redan idag:
Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

EDIT: Våga vägra CD-läsare!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag håller med ethon. Särskilt 3820TG känns som ett väldigt bra köp! Mitt tips skulle vara att köpa en SSD och dunka in den från början. Min flickvän kör på en sån setup och det är mycket roligare att vara hemma hos henne nuförtiden

En sån kan du hämta ut i Ringön eller Sisjön redan idag:
Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

EDIT: Våga vägra CD-läsare!

Hur är batteritiden på den? Står 8h, men hur mycket ger det ungefär?
Och, är det där modellen med ett "utstickande" batteri på undersidan?
Är den enda skillnaden mot LX.PXZ02.004, det annorlunda batteriet?

Och, hur fungerar Linux på dessa?

Ska ta och kolla upp Asusen också.

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om linux på 3820tg har jag för mig google lite så lär du hitta den. När det kommer till batteriet finns två modeller den som är utstickande och den som inte är det. Beroende på hur stort batteri du vill ha. Min kompis som har den med 9 cells klarar cirka 9-10 timmars använda på den enligt han själv och läst flera trådar om folk som klara 10,5 när de drar ner på effekter etc.