Asus N43jf vs Macbook pro 13.3, ej för spel

Permalänk
Medlem

Asus N43jf vs Macbook pro 13.3, ej för spel

Hej!

Står i valet mellan dessa 2 datorer (som båda kostar cirka 10 000 för mig):

Asus N43JF-VX033V - Inet.se

inWarehouse.se - Apple MacBook Pro 13"

Datorn skall användas till:
x Streamning av film och musik (även överföring till 32" LCD via hdmi)
x Surfning med många sidor igång samtidigt (Facebook, chatt och youtube tsm med spotify osv...)
x Ekonomistudier på Lunds universitet (universitetet använder Pc och office, fungerar bra med mac ändå?, lär mest sitta på universitetet ändå dock)
x En del tankande, överförande av filer och även bränning av skivor

Föredragna Egenskaper (ju högre upp desto viktigare):
x Snabb (datorn skall kännas snabb både vid uppstart och framförallt användande)
x Bra batteritid
x Bra byggkvalitet
x Låg vikt och smidig att använda överallt
x Hålla sig kall

Dessutom hade det varit bra om den kunnat hålla i 3 år och fortfarande kännas fräsch och pigg.

Kan nämnas att det just är dessa 2 jag väljer mellan, på grund av att jag även gillar designen och vikten samtidigt som de har optiskt enhet.

Är väldigt tacksam för svar om vilken som bör passa mig bäst, har gått fram och tillbaka men kan inte riktigt bestämma mig.....

Permalänk
Medlem

Macen har nog överlägsen batteritid, vilket jag hade värderat högt om jag skulle sitta i bibblan hela dagarna. Högre upplösning på skärmen med, vilket är trevligt.bv

Permalänk
Medlem

Denna skulle jag tagit om jag var du Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G50n (LX.PXZ02.004) väldigt prisvärd med bra batteri tid. Vilket flera sweclocker owners har confirmed på forumet. Dator har även en väldigt prisvärd prestanda för vad den kostar och slår macen enligt mig.

Alla vet ju att vid ett mac köp får du använda 2 operativsystem istället för ett Sen slipper du även Jobs censur som mer och mer börjar likna den i kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av ethon:

Denna skulle jag tagit om jag var du Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G50n (LX.PXZ02.004) väldigt prisvärd med bra batteri tid. Vilket flera sweclocker owners har confirmed på forumet. Dator har även en väldigt prisvärd prestanda för vad den kostar och slår macen enligt mig.

Alla vet ju att vid ett mac köp får du använda 2 operativsystem istället för ett Sen slipper du även Jobs censur som mer och mer börjar likna den i kina

mmhm, jo visst man får mycket prestanda för pengarna, men acern faller lätt på vissa punkter.

*byggkvalité - inte något att hänga i granen när det gäller acer, svikt i tangentbordet och allmänt plastig.

*håller sig kall - acer håller sig inte kalla. inte någon av de 100+ modeller jag jobbat med iaf.

annars står jag i exakt samma sits som dig TS, väljer mellan mac 13" eller 15" vs Asus n43 eller n53

lutar dock mot asusen då den har så mycket mer än macen (hårddisk, grafik, bluray, blablabla)
macen har sitt utseende och sin image. Och osx då, men det ser jag inte som en fördel eller nackel... bara en del.

Visa signatur

Ska det stå nåt hära...?

Permalänk

Försökte svara på dina egenskaper - se nedan.

Föredragna Egenskaper (ju högre upp desto viktigare):
x Snabb (datorn skall kännas snabb både vid uppstart och framförallt användande) Mac
x Bra batteritid Vet inte riktigt. Macen har bra batteritid - vet inte hur ASUSen är
x Bra byggkvalitet Mac
x Låg vikt och smidig att använda överallt Vikt - ASUS - Smidighet - Mac
x Hålla sig kall ASUS Asus blir varma, men Macar blir vaaaarma.

Dessutom hade det varit bra om den kunnat hålla i 3 år och fortfarande kännas fräsch och pigg. Mac.

Ganska jämnt skägg mellan dessa, alltså.

Office-filer går utmärkt att maila fram och tillbaka mellan PC och Mac. Det brukar finnas bundlingserbjudanden (mac+office) hos Mencenat.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlangeN:

mmhm, jo visst man får mycket prestanda för pengarna, men acern faller lätt på vissa punkter.

*byggkvalité - inte något att hänga i granen när det gäller acer, svikt i tangentbordet och allmänt plastig.

*håller sig kall - acer håller sig inte kalla. inte någon av de 100+ modeller jag jobbat med iaf.

annars står jag i exakt samma sits som dig TS, väljer mellan mac 13" eller 15" vs Asus n43 eller n53

lutar dock mot asusen då den har så mycket mer än macen (hårddisk, grafik, bluray, blablabla)
macen har sitt utseende och sin image. Och osx då, men det ser jag inte som en fördel eller nackel... bara en del.

@eton: Acern är inte intressant tyvärr, den saknar dessutom optisk enhet vilket jag vill ha då den kommer att vara den enda datorn.

@Klangen: Förstår att du har problem då med, angående att du lutar mer åt asusen på grund av hårdisk, bluray och grafik, så känns dessa inte jätteviktiga för mig... För man klarar sig bra på Macens grafikkort så länge man inte ska spela avancerade spel eller?

Skrivet av thomas67lundberg:

Försökte svara på dina egenskaper - se nedan.

Föredragna Egenskaper (ju högre upp desto viktigare):
x Snabb (datorn skall kännas snabb både vid uppstart och framförallt användande) Mac
x Bra batteritid Vet inte riktigt. Macen har bra batteritid - vet inte hur ASUSen är
x Bra byggkvalitet Mac
x Låg vikt och smidig att använda överallt Vikt - ASUS - Smidighet - Mac
x Hålla sig kall ASUS Asus blir varma, men Macar blir vaaaarma.

Dessutom hade det varit bra om den kunnat hålla i 3 år och fortfarande kännas fräsch och pigg. Mac.

Ganska jämnt skägg mellan dessa, alltså.

Office-filer går utmärkt att maila fram och tillbaka mellan PC och Mac. Det brukar finnas bundlingserbjudanden (mac+office) hos Mencenat.

Ett svar som detta var något jag hoppades på, tack så mycket =)!!, Enligt dina svar så lutar det kanske något mer åt mac. Ser att du själv har en mac, använder du själv office för mac? alltså så att man slipper installera windows på macen... hade gärna skippat det då det verkar dra ner batteritiden rejält. Just att detta fungerar utan problem är ganska viktigt för mig,, har sett att office för mac 2011 har kommit, vet du/någon om detta är ett lyckat program?

Angående värmen, är detta ett stort problem?, Klarar den någon timmes streamande av serier eller överförande av film via hdmi till LCD? Och går det hyffsat snabbt för macen från att den är väääldigt varm till att den har svalnat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarf:

@Klangen: Förstår att du har problem då med, angående att du lutar mer åt asusen på grund av hårdisk, bluray och grafik, så känns dessa inte jätteviktiga för mig... För man klarar sig bra på Macens grafikkort så länge man inte ska spela avancerade spel eller?

Ett svar som detta var något jag hoppades på, tack så mycket =)!!, Enligt dina svar så lutar det kanske något mer åt mac. Ser att du själv har en mac, använder du själv office för mac? alltså så att man slipper installera windows på macen... hade gärna skippat det då det verkar dra ner batteritiden rejält. Just att detta fungerar utan problem är ganska viktigt för mig,, har sett att office för mac 2011 har kommit, vet du/någon om detta är ett lyckat program?

Angående värmen, är detta ett stort problem?, Klarar den någon timmes streamande av serier eller överförande av film via hdmi till LCD? Och går det hyffsat snabbt för macen från att den är väääldigt varm till att den har svalnat ?

MAcens grafikkort räcker gott och väl om du inte ska köra de värsta spelen.
Jag har senaste macbooken, den blir inte varm alls utom om jag spelar.
Streama / spela upp film ger ingen direkt värmeökning.
Oavsett vad du väljer, är inte budget väldigt tight och du verkligen vill ha snabb uppstart / snabb i allmänhet, sätt i en SSD. Det gör enorm skillnad i en bärbar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Oscarf:

Ett svar som detta var något jag hoppades på, tack så mycket =)!!, Enligt dina svar så lutar det kanske något mer åt mac. Ser att du själv har en mac, använder du själv office för mac? alltså så att man slipper installera windows på macen... hade gärna skippat det då det verkar dra ner batteritiden rejält. Just att detta fungerar utan problem är ganska viktigt för mig,, har sett att office för mac 2011 har kommit, vet du/någon om detta är ett lyckat program?

Angående värmen, är detta ett stort problem?, Klarar den någon timmes streamande av serier eller överförande av film via hdmi till LCD? Och går det hyffsat snabbt för macen från att den är väääldigt varm till att den har svalnat ?

Varsågod!
Värmen först då: Den blir väldigt varm vid tex. filmtittande, men det är inget problem (mer än om man har den i knät, då är det lite jobbigt). Svalnar gör den hyfsat fort.
Jag använder Office 08 som fungerar direkt i Macen, du behöver inte krångla med Windows för det. Köp "Office for Mac" bara. Fungerar ungefär likadant som i en win-maskin. Office 11 har jag inte testat än, men det verkar (enligt alla möjliga tester) vara stabilt och mycket snabbare än Office 08 - som dock inte är skitlångsamt. Alla vanliga filformat som Office skapar på Mac (.doc, .docx, xls, .xlsx etc.) fungerar lika bra på en windowsmaskin - det enda trasslet jag upplevt är att en bakgrund i powerpoint inte följde med när jag kopierade mellan Mac och min PC. Alla andra "vanliga" program, typ Firefox, Spotify, VLC, MSN Messenger etc. finns i Mac-version också, och ser oftast rätt lika ut.

Den enda gången du kan behöva installera Windows är om du måste ha ett program som inte finns nån vettig mac-motsvarighet för, tex AutoCAD (eller för spel). Händer dock inte så ofta, oftast finns det nåt motsvarande program till Macen.

Lycka till - vad du än väljer!

22 miljarder stavfel.
Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Inaktiv

Asus N-serien är byggd i riktigt schyst material, mycket aluminium i chassit...dessutom med Ice Cool Design som gör att den inte blir speciellt varm alls.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Asus N-serien är byggd i riktigt schyst material, mycket aluminium i chassit...dessutom med Ice Cool Design som gör att den inte blir speciellt varm alls.

Fast jag tror att macbook pro har mer alu i chassit
Vad inebär ice-cool design? Jag har en UL30VT som har nåt som (tror jag) heter "ice-cool palmrest" vilket funkar rätt bra; all varmluft trycks ut på vänster sida (jobbigt bara när man som jag är vänsterhänt och emellanåt använder extern mus ). Är "ice-cool design" nåt liknande?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas67lundberg:

Fast jag tror att macbook pro har mer alu i chassit
Vad inebär ice-cool design? Jag har en UL30VT som har nåt som (tror jag) heter "ice-cool palmrest" vilket funkar rätt bra; all varmluft trycks ut på vänster sida (jobbigt bara när man som jag är vänsterhänt och emellanåt använder extern mus ). Är "ice-cool design" nåt liknande?

Ja de är mycket möjligt att mac'en har mer men N-serien är ganska mycket mer robust byggd än "tradiotionella" modeller iaf.
Japp de är samma Ice-Cool grej, trycker bort värmen från palmrest och snabbt ut ur datorn.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Ja de är mycket möjligt att mac'en har mer men N-serien är ganska mycket mer robust byggd än "tradiotionella" modeller iaf.
Japp de är samma Ice-Cool grej, trycker bort värmen från palmrest och snabbt ut ur datorn.

"Mycket möjligt" - ja, hela jävla datorchassit är ju i alu

Men ASUSen var rätt fin. Synd att det inte bakgrundsbelyst tangentbord. Hur är trackpaden på den? Att den inte är Mac-bra förstår jag, men går det att jämföra med nån annan? Har du f.ö. nån idé om hur lätt det är att installera nån linux-dist på den?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Har en MBP13, är helnöjd.
Orkar allt i skolarbetesväg, typ Photoshop och Adobe i övrigt. Har använt Office rätt mycket i skolan, inte prövat på min egen men det har funkat bra Batteritiden är grym och den är knäpptyst på föreläsningar, den får agera anteckningsblock.

Tänk på att med apple får du grym support också!

Edit: Just ja, trackpaden är guld. Sen hur du kan styra t.ex. Safari/Chrome med den, zoom, sidscroll, byta fönster osv. När man vant sig är man snabbare med den än med mus tycker jag

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Skrivet av bbx8:

Apple-fantast ofc: MBP 13" '10, iPhone 3GS 16GB, men iPad är för fjollor

Haha, bara för att du inte har en, eller?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Haha, bara för att du inte har en, eller?

Nej för den är så sjukt onödig och säljer bara för att den är från Apple, hade det stått Sony hade den sålt 5% av vad den gör nu.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar som jag har fått !

Har en fråga till om Macen. Hur klarar den sig i snabbhet osv när man börjar närma sig full hårddisk (250gb), blir den väldigt seg eller klarar sig bra = )?

Permalänk
Skrivet av Oscarf:

Tack så mycket för alla svar som jag har fått !

Har en fråga till om Macen. Hur klarar den sig i snabbhet osv när man börjar närma sig full hårddisk (250gb), blir den väldigt seg eller klarar sig bra = )?

Nu har jag iofs. bytt min hårddisk till en SSD, men jag kan inte påminna mig att datorn blev märkbart slöare av att ha en full disk, alltså, när jag hade originaldisken (som var 250 GB, varav - tror jag - c:a 20-30 GB var lediga).

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av bbx8:

Nej för den är så sjukt onödig och säljer bara för att den är från Apple, hade det stått Sony hade den sålt 5% av vad den gör nu.

Ja... Fast jag vill ha en iallafall. Perfekt att läsa tidningar och forum på ju!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!