Permalänk
Medlem

Processor för After Effects

Tja!

Jag har börjat experimentera med bland annat After Effects och Premiere men kommit fram till att min processor helt enkelt är för slö för att klara av renderingar i en tillfredsställande hastighet. Bland annat tar ett klipp på 15 sekunder i 720p utan avancerade effekter ca 7 minuter att rendera i After Effects.

Processorn idag är en Athlon X2 3800+ 2,0Ghz.

Vad jag är ute efter är en processor som klarar av After Effects bättre än min nuvarande processor. Hur pass mycket bättre vet jag inte, men gärna än stor märkbar skillnad. Real time får gärna också flyta på.

Nu är det självklart lätt att rekommendera en Core i7 för 5-6k. Men så mycket pengar har jag inte. Vi kan sätta ett flexibelt tak på ungefär 2000:- för enbart processorn. Vad är jag ute efter? Är fler kärnor eller högre klockhastighet bättre för After Effects? Hur presterar en fyrkärnig Phenom mot en i5? Klarar jag mig på en i3? Bäst renderingsprestanda för pengarna helt enkelt.

Sen undrar jag om grafikkortet kan spela någon roll?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

En X4 skulle göra jobbet. Men den största skillnaden är hårddisken, speciellt när du jobbar i real time.
Jobbar mycket i Nuke där hårddisken också spelar stor roll. När jag införskaffade min SSD och 4gb mer i minne så blev det en rejäl skjuts. När jag köpte min Phenom blev det ännu bättre, så det är en kombination mellan allt.
Grafikkortet spelar ingen roll, så länge du inte jobbar i 3d.

Fler kärnor är alltid bättre, så satsa på en quad-core först och se om du blir nöjd, efter det en ny hårddisk.

Hade en x2 6000+ innan.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Jag kör en I7. Fungerar bra i AE tycker jag.
Hade jag vart du hade jag nog gått för AMDs 6kärninga. 2095kr ligger den på hos komplett.
Se till att köra 64bits OS och 64bits versionen av AE och kläm in så mycket ram du har råd med.

Skall själv uppgradera till 64bits AE då jag är less på att jag inte kan ram-previewa så mkt.

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem

Vi kanske skulle först grunna på vilket moderkort som TS har, menar om det är socket 939 blir möjligheterna ytterst begränsade, och nytt moderkort + minne behövs först.

Fast detta kanske finns med i TS planer att också byta ut

Men för CPU en 6 kärnig AMD ryms inom 2000:- så inga problem där inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack! Det blev en Phenom II X6 1055t! Ruskigt prisvärd Då hade jag råd med 8GB ram också.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »