Microsoft Windows fyller 25 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Min första PC: Dos 6.22 och Windows 3.11
Sen: win95, win98, winME, win XP, winVista, win7

ooh, nasty, varför hoppade du över windows 2000, det första vettiga ms-os

oxh varför hoppade du från xp till vista

själv minns jag bara windows 3.11 som man fick starta från dos. men där fanns sjukt många roliga spel som man kunde installera dock så var de roligaste helt för dos

så för dos spel använde man norton commander det är lite mer kult än windows dock.

btw klockan går jävligt fel i sweclockers, jag är aldrig uppe 20 över 6

Permalänk
Medlem

Grattis MS!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jonaktiv:

ooh, nasty, varför hoppade du över windows 2000, det första vettiga ms-os

Den enda anledning att jag byte till XP från win 2000 var stödet för HT xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

det jag stör mig på mest är att windows fortfarande tillåter program starta sig själva i bakgrunden utan att amatören vet vad som pågår och att tjänster inte är simplare att hantera, att de bara är igång när de behövs.

men största misstaget är filhanteraren som i original inte har uppmappsknappen som xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

ooh, nasty, varför hoppade du över windows 2000, det första vettiga ms-os

Va inte fullt så insatt i PC världen då och jag tror att jag inte gick över till win2000 för att det va med "nätverk" typ. Eller nått jag vet inte.

oxh varför hoppade du från xp till vista

för att jag faktiskt gillade Vista, det va "nytt" det hade x64 stöd (xp fick väll det senare iof)
jag har inte haft några problem med Vista, jag har för det mesta alltid haft så pass kraftfull hårdvara att det inte bekom mig att Vista skulle va "tyngre att driva". I början när många drivare inte va optimerat för Vista 64bit så va det mer lite som utmaning att få till det och det va lärorikt.

Mycket av mina datorkunskaper är självlärda, ofta genom misslyckanden. Har tappat räkningen om hur många gånger jag omformaterat mina datorer genom åren. Lärt sig effektiv backup, inkoppling av hårdvaror med drivrutiner etc. Jag är nämligen en som bara hatar att läsa manualer etc. Error by trying is my moto

själv minns jag bara windows 3.11 som man fick starta från dos. men där fanns sjukt många roliga spel som man kunde installera dock så var de roligaste helt för dos

så för dos spel använde man norton commander det är lite mer kult än windows dock.

btw klockan går jävligt fel i sweclockers, jag är aldrig uppe 20 över 6

Ur led är tiden

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Hoppas bara att det inte blir mer "användarvänligt" än det redan är

Håller med. Mer Win 95/98/2000/XP Classic stil istället för bloatade stora fönster som länkar en vidare till inställningarna som öppnas i ytterligare ett fönster.

Förhoppningsvis kommer det bättre tweakprogram för Win 7 snart. XP i början kändes ju så där lagom roligt att ställa in med alla registerändringar för att få som man vill ha det. Så första XP-åren höll man sig till Win 2000 istället. Men sen med tiden kom det fina program som nLite som löste de flesta kosmetiska inställningar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Windows, låter häftigt. Kanske man ska prova någon gång...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

det jag stör mig på mest är att windows fortfarande tillåter program starta sig själva i bakgrunden utan att amatören vet vad som pågår och att tjänster inte är simplare att hantera, att de bara är igång när de behövs.

men största misstaget är filhanteraren som i original inte har uppmappsknappen som xp.

UAC stoppar ju det du skrev om först?

Vad ska du med den knappen till? Tryck alt+uppil eller tryck på föregående mapp i adressfältet.

Bästa featuren med W7 måste vara "psr"

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Trexpsy:

Vad ska du med den knappen till? Tryck alt+uppil eller tryck på föregående mapp i adressfältet.

Klicka föregående kan jag köpa men att sätta båda tassarna på alt + upp skulle vara en värdig ersättare till ett musklick på en knapp håller jag inte med om.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Förklara gärna, vilka avseenden?

Det finns ingen bättre katalogtjänst än Microsofts Active Directory, strukturen och tänket med hjälp av gruppprinciper (GPO) samt integrationen med Exchange. På den sidan ligger *nix/Apple efter.

Fast som standalone klient ligger OSX långt fram och i en serverstruktur där man inte kör AD/Exchange utan kanske bara www/mail/dns/sql med mera ligger *nix bättre till.

Olika OS för olika syfte helt enkelt. Finns inget som är bättre eller sämre.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Klicka föregående kan jag köpa men att sätta båda tassarna på alt + upp skulle vara en värdig ersättare till ett musklick på en knapp håller jag inte med om.

Två alternativ till samma lösning som inte många verkar känna till. Vilket lösning man sen använder är nog högst individuell.

Personligen håller jag med dig, det går lättare att klicka på föregående mapp i adressfältet.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Klicka föregående kan jag köpa men att sätta båda tassarna på alt + upp skulle vara en värdig ersättare till ett musklick på en knapp håller jag inte med om.

att med musen klicka på en knapp är ju jobbigare än att bara trycka på backspace för att backa dit man förut

funktionen i win7 med att man kan trycka på valfri mapp i adressfältet är dock kanon om du ska backa flera steg fort

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0zaxz:

att med musen klicka på en knapp är ju jobbigare än att bara trycka på backspace för att backa dit man förut

Backspace/bakåt är inte riktigt samma sak som att gå upp en mapp.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pr0zaxz:

att med musen klicka på en knapp är ju jobbigare än att bara trycka på backspace för att backa dit man förut

funktionen i win7 med att man kan trycka på valfri mapp i adressfältet är dock kanon om du ska backa flera steg fort

Back och Up är inte samma sak.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nä förstår inte heller varför de tagit bort uppåt-knappen. Är ju inte direkt så att de behövde det lilla utrymmet till något annat. Samma som att de gjorde det besvärligare att få snabbstartsfältet i Win 7.
Rekommenderar Welcome to Classic Shell för de som saknar uppåt-knapp.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

upp pilen är väl ersatt med att man kan klicka i texten på vart man vill istället för ändra namnet manuellt

som då man behövde ta bort office när man ville till programmappen direkt C:\program\office

men föredrar upp pilen iaf. miss u

Permalänk
Hedersmedlem

Mer irriterande än vissa utseendeförändringar är att Windows 7 är rent uselt på att upptäcka tillfälliga nätverksresurser. Enheter som anslutits till en DC fungerar väl, men tillfälliga lagringsenheter inom domänen upptäcks inte ens med den inbyggda "upptäckarfunktionen". Att behöva skriva nätverksadressen manuellt, alltså \\host, då känns allt lullull som ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Mer irriterande än vissa utseendeförändringar är att Windows 7 är rent uselt på att upptäcka tillfälliga nätverksresurser. Enheter som anslutits till en DC fungerar väl, men tillfälliga lagringsenheter inom domänen upptäcks inte ens med den inbyggda "upptäckarfunktionen". Att behöva skriva nätverksadressen manuellt, alltså \\host, då känns allt lullull som ganska meningslöst.

Det där är ju en säkerhetsfråga som det finns inställningar för att ändra.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trexpsy:

Det där är ju en säkerhetsfråga som det finns inställningar för att ändra.

Nja, det handlar inte om inställningar i det här fallet. Nätverksdelning är påslagen, och det fungerar emellanåt. Å andra sidan vad är vitsen med att kalla det en säkerhetsfråga när du ändå kan ansluta manuellt? Security through obscurity? Men om du vet ett bra register hack så är du välkommen att länka till det.

Det finns en annan tråkig sak med nätverksfunktionaliteten, även om vi talar om enheter anslutna till DC. Ifall en lagringsenhet t ex startar om, går ur trafik, förlorar klienter anslutningsmöjlighet till dem, och det krävs ofta att profilen läses om med ny inloggning. Om du har ett tips på hur man kommer runt det abret (å andra sidan ett ovanligt scenario, men ändå irriterande) får du också gärna bifoga länk.

Permalänk
Medlem

Undrar bara varför man skriver om detta en månad innan, för att vi skall hinna skramla till en present och börja fundera på vad som skall handlas in som present.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

mm nå win 1.1x var de första man körde, men bytes snabbt mot 3.11. Skapade egna boot conf, å tyckte nibbles var de bästa spel som följde me ms-dos 6.2x å uppåt
Vars finns dessa klassiker idag? Sett ex nibbles i nå dålig klon på div tele, eller medföljande multi-spelcd.
Bästa OS... Dos: Win98 (dels för enkelhet å lätt att övervaka) NT: Xp för prestanda, synd på brist på x64

Nibbles:
Download Nibbles | DOS Games Archive

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Grattis MS

Om man har blivit världen största os så måste man göra någonting rätt !

Problemen med windows är ofta att 3-part. Exempel: virus är inte ms fel.

Fråga: Hur många tror att windows 8 blir försenat ??

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Problemen med windows är ofta att 3-part. Exempel: virus är inte ms fel.

Ja, det är ju sant. Det är ju inte MS som gör virus, så de får räknas som tredje parts mjukvara!

Permalänk
Medlem

I know, been there done that
Varit inne många JÄTTE många olika oldie sidor ex: C64.COM - To Protect and Preserve [hug]
Mer i syfte om grunden me bättre grafik, inte massa annat onödigt tjafs som monster å sånt :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nja, det handlar inte om inställningar i det här fallet. Nätverksdelning är påslagen, och det fungerar emellanåt. Å andra sidan vad är vitsen med att kalla det en säkerhetsfråga när du ändå kan ansluta manuellt? Security through obscurity? Men om du vet ett bra register hack så är du välkommen att länka till det.

Det finns en annan tråkig sak med nätverksfunktionaliteten, även om vi talar om enheter anslutna till DC. Ifall en lagringsenhet t ex startar om, går ur trafik, förlorar klienter anslutningsmöjlighet till dem, och det krävs ofta att profilen läses om med ny inloggning. Om du har ett tips på hur man kommer runt det abret (å andra sidan ett ovanligt scenario, men ändå irriterande) får du också gärna bifoga länk.

Tar det via pm så vi inte glider alltför långt utanför trådens topic.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Grattis MS

Om man har blivit världen största os så måste man göra någonting rätt !

Problemen med windows är ofta att 3-part. Exempel: virus är inte ms fel.

Fråga: Hur många tror att windows 8 blir försenat ??

jag tror det blir försenat, men det gör ju ingenting nu. det är bättre de satsar ordentligt för win 7 kommer hålla länge för dagens ändamål om det inte händer nåt i hårdvaruvärlden som gör att w7 inte klarar av det.

det är väl skönt att kunna njuta av ett operativ innan nästa kommer ut om det inte är så att nån känner w7 som vista

Permalänk
Skrivet av jonaktiv:

jag tror det blir försenat, men det gör ju ingenting nu. det är bättre de satsar ordentligt för win 7 kommer hålla länge för dagens ändamål om det inte händer nåt i hårdvaruvärlden som gör att w7 inte klarar av det.

det är väl skönt att kunna njuta av ett operativ innan nästa kommer ut om det inte är så att nån känner w7 som vista

Helt rätt. MS borde arbeta mer på att förbättra än släppat ut nytt.

Hellre XP med många sp än Vista.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Windows 3.x - det var tider, det! Om jag kom på mig själv med att ha kört i mer än en halvtimme, var det dags att snabbt spara allt innan datorn frös. Det var sällan Win 3 klarade sig flera timmar mellan krascherna. Att jag körde utveckling på burken (Borland C++ med Object Windows Library) och mycket testning gjorde inte nödvändigtvis saken bättre.

Det som trots allt var roligare med Win 3.x, var att de flesta programmerare undvek Windows-utveckling eftersom det hade rykte om sig att vara svårt. Se t ex hur Hello World såg ut i Windows begynnelse, Hello World pour Windows en langage C. Det gjorde att arbetsmarknaden var vidöppen för Win-utvecklare och på den tiden konkurrerade man ännu inte mot indier som jobbade för 500 dollar i månaden.

I övrigt lär ingen programmerare sakna de segmenterade minnesmodellerna, 'dithrade' bitmappar, resurs-ID som inte fick krocka, maxgränsen på 5 device contexts och det obefintliga minnesskyddet.

Permalänk
Medlem

Grattis Microsoft till Windows 25 år!
Vilka minnen filmen ger... t.ex. Windows 3.x och DOS 6.x och inte minst alla disketter man behövde använda för att installera program, något spel eller kopiera några filer innan CD-skivan kom ut i konsumentleden. Ja, mycket har hänt inom dator och elektroniksidan i allmänhet sedan 1980-tal och 1990-tal fram till vad datorsystemen är idag år 2010, för tekniska underverk till maskiner de är nu.

/Saint25

Permalänk
Medlem

1994 lade jag min första pc-burk på cykelsadeln och rullade hem. Den hade Win 3.11 och DOS 6.x förinstallerat. Lyckas sabba autoexec.bat och config.sys första veckan, tog hjälp av en ittekniker som lärde mig skriva egna startuppfiler med meny vilket var vääldigt viktigt för att få till konventionellt minne, EMS-minner och XMS-minne; annars ville många spel inte starta.