Permalänk
Medlem

Asus g73jh eller MSI gx660?

Hej allihopa,
Jag behöver köpa en laptop nu i veckan till sambon. Det är hon som kommer använda den mest men jag kommer också att använda de för minimal bildbehandling (gör det på stationära hellre).

Det hon kommer att göra är att använda den bland annat till sitt företag, dokument hantering, surfande.
Det jag kommer använda den till är mer eller mindre samma sak med undantaget att jag eventuellt kommer använda den vid fotografering (ethering, så jag får bild direkt på laptopen när jag tar den).

Det är tanken i alla fall, vilken av dessa ska jag välja?
Eller ska jag gå på ett billigare alternativ för att dessa är "overkill" för ändamålet?
Romeo

Permalänk
Medlem

Grov overkill, dessa två är i princip för att spela de mest krävande spelen på. Tyvärr kan jag inte ge dig något alternativ för stunden.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Exakt vilka datorer är det du menar? Söker man på dessa 2 så finns det lite olika varianter av dom. Verkar ju vara lite overkill, men har du dom pengarna så är det väl skönt att ha en burk med lite kraft som står ett tag.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på båda billigare alternativen, tyvärr är jag inte kunnig inom prestanda. Jag kände också att det möjligtvis var en overkill men vet inte riktigt vad som är okey för mina ändamål,
Romeo

Permalänk
Medlem

Det är ju inga dåliga laptops, men pengarna styr ju alltid. Men du skulle nog kunna klara dej fint på denna: https://www.inet.se/artikel/1968931/acer-aspire-5741g , köp typ en sån å kanske smacka i en ssd disk för att få lite respons när du tar korten kanske. Dom andra är ju mer speldatorer.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Crapmind, ah, okey tack. Ja den såg onekligen bra ut! Du råkar inte veta om det finns någon liknande, dock inte acer? Jag har haft för mycket problem med dem för att kunna våga köpa en till laptop därifrån.

Edit: Ja det får gärna ha SSD , eller ja så man kan använda det. Det går att ha både det och en "vanlig" hårddisk va? Ursäkta en novis,
Romeo

Permalänk
Medlem

Har du haft problem med Acer lr Inet? Inga problem att ha en ssd å en mekanisk disk. Kolla runt på Prisjakt - Kunskap före köp å se om du hittar nått som passar.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Tro mig jag har försökt men jg hittar ingen eftersom jag inte riktigt vet vad som är okey, och ja vet t ex inte vad man ska kolla efter för att kunna få lågga in en SSD tex,

Acer, jag hade köpt för 5-6 år sen en ferrari laptop, den blev överhettad så där man hade handflatan (vänster) så blev det svart, bodde på irland då, men den hade worldwide garanti så jag ringde och ringde (sveriges support).. och varje gång jag ringde fick jag åter uppge gång på gång vad som var fel. Det var som om adet var första gången jag ringde varje gång och dem vägrade göra något.

Efter 6 månader, ringde UK's acer och klagade och till slut kontaktade Fredrik Fredriksson (vet ej om han fortfarande är chef) mig, och erbjöd att reparera den. Jag fick till slut något kasst utbyte, totalt 7 månader, och över 50-tal mail och telefonnummer. Alla dessa mail skickades till Fredrik, det var då jag fick hjälp att "laga" den.

Så aldrig mer acer för min del, det var för stor sak som hände.

Permalänk
Medlem

Oki, men kika runt på Prisjakt - Kunskap före köp å se vad du kan hitta. Men gärna nån som har samma cpu som den ja listade på, och gärna ett grafikkort med dedikerat minne(använder sig av ett eget minne, inte lånar av internminnet). Ska snarka nu. Lycka till.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Hum, det blir ju en del, efter att ha filtrerat så får jag fram detta:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Men fortfarande svårt att säga vilke n jag ska välja, någon som är att föredra? Tack för att du eller någon annan tar sig tid, det är ovärderligt i denna köpetid

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt denna MSI CX720-023NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer, fast det beror på hur mycket pengar du har, lr vill lägga!

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Crapmind, hyggligt av dig att hjälpa mig, tack.

Ja alltså jag har ingen budget alls, dessa är "lånade" pengar så jag kommer köra avbetalning på 6 månader.

Så det är ca en 500:ing i skillnad om jag köper en för 10.000 och det är väl inte hela världen.

Så om vi sätter en gräns på 10. Vad skulle jag (du) välja då?

Permalänk
Medlem

Denna tror jag: https://www.inet.se/artikel/1969621/asus-g51jx-sz396v har du en burk som hänger med ett tag..

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Den ser rätt bra ut,
Men Upplösning 1366x768, det påverkar inte så mycket eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Den ser rätt bra ut,
Men Upplösning 1366x768, det påverkar inte så mycket eller?

Vad menar du då?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Avstängd

1366/768 är fan en hopplös upplösning!
Är så nöjd med 1920/1080 slipper man dra dra runt med hela bilden för att läsa allt som står på hemsidorna!

Välj en dator med 1920/1080 bara ett råd.

MSI GX660 är en super dator.

Permalänk
Medlem

Crapmind:

Menade det biffen skrev, upplösningsmässigt, är det "okey" eller blir det för litet upplösning? tänkt mest på när jag tar bilder etc..

Romeo

Permalänk
Medlem

@ Biffen:

Jo jag var lite inne på den, men i den andra tråden så avråddes jag eftersom det var en speldator och eftersom jag inte riktigt ska spela tyckte dem att jag kunde välja någon annan. Men det är en mängd och en stor djungel, så jag vet inte riktigt vilken som är "ok" så att säga för en bra summa.

Permalänk
Medlem

Ja vet inte så mycket om upplösningen, då ja själv inte har en laptop. Men gör så att du köper msi datorn då. Då har du jävligt bra laptop. Overkill för dej, men då kan du börja spela oxå...

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Romeon:

@ Biffen:

Jo jag var lite inne på den, men i den andra tråden så avråddes jag eftersom det var en speldator och eftersom jag inte riktigt ska spela tyckte dem att jag kunde välja någon annan. Men det är en mängd och en stor djungel, så jag vet inte riktigt vilken som är "ok" så att säga för en bra summa.

Jo det är en jäkla djungel därute med laptops agreed
Men om du ska välja en laptop! ta då en med 1920/1080 ett råd bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Jo det är en jäkla djungel därute med laptops agreed
Men om du ska välja en laptop! ta då en med 1920/1080 ett råd bara.

Alright, det blir en sån MSI då 069NE.

Tänkte köpa en SSD till den,
är denna något att ha:
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se
Eller kanske den?
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se
tacksam för svar även om det inte är 100% relaterat till trådämnet.

Jag vet inte vad man ska kolla efter hos en SSD, så tips vore jättebra. <80GB eftersom jag endast tänker ha Windows + program där. Inga spel eller andra stora faktorer.

Permalänk
Medlem

Tjo,

Har bara positiva erfarenheter av Intels SSD-diskar, speciellt X25 M G2 80GB.

Tror dock att jag skulle välja Corsairs i detta fallet av den enkla anledning att den är nyare, har en SandForce-kontroller och således brutala läs & skriv-hastigheter.
Det skadar ju inte att den dessutom är billigare

Med Vänliga Hälsningar
Gark2001

Visa signatur

9900K - ROG Strix Z390-F GAMING - 32GB DDR4 - Asus RTX 3070 Dual - AX1200i - Lian Li PC-O11 Dynamic