Android "Gingerbread" snart redo

Permalänk
Melding Plague

Android "Gingerbread" snart redo

Programmerarna hos Google kämpar för fullt med att färdigställa nästa version av operativsystemet Android. Nu tyder en ny kaka utanför högkvarteret på att de är mer eller mindre klara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, bara att vänta på att Nexusen får den då

Permalänk
Medlem

Undrar vilken version det blir 2.3 eller 3.0 eller något helt annat..

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nice, bara att vänta på att Nexusen får den då

Då får du nog göra om din Nexus till en surfplatta först.
Android 3.0 är anpassat för surfplattor och är inget som lär dyka upp till telefonerna i första taget då kraven är helt annorlunda.

Det som jag känner är lite luddigt dock är att man väljer att döpa surfplatt-versionen av Android till 3.0 när telefonerna fortsätter sin 2.x-versionserie. Jag hade gärna sett att man döpt om versionen till plattorna för att inte få det att låta som att telefonerna går miste om något i onödan - för det skapar ju förvirring bland kunder och framtida kunder som kanske håller i plånböckerna i ovisshet. För det är ju redan problem med äldre Android-telefoner som sitter med antika versioner av operativsystemet utan mycket hopp, trots att dom bara är nio till tolv månader gamla.

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Undrar vilken version det blir 2.3 eller 3.0 eller något helt annat..

Jag tror att gingerbread är 2.3. Men jag kan ha fel!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Då får du nog göra om din Nexus till en surfplatta först.
Android 3.0 är anpassat för surfplattor och är inget som lär dyka upp till telefonerna i första taget då kraven är helt annorlunda.

Det som jag känner är lite luddigt dock är att man väljer att döpa surfplatt-versionen av Android till 3.0 när telefonerna fortsätter sin 2.x-versionserie. Jag hade gärna sett att man döpt om versionen till plattorna för att inte få det att låta som att telefonerna går miste om något i onödan - för det skapar ju förvirring bland kunder och framtida kunder som kanske håller i plånböckerna i ovisshet. För det är ju redan problem med äldre Android-telefoner som sitter med antika versioner av operativsystemet utan mycket hopp, trots att dom bara är nio till tolv månader gamla.

Varifrån har du fått din information?

1. Vad säger att gingerbread = 3.0 ?
2. Vad pekar på att gingerbread är gjort för surfplattor och inte kommer till telefoner? Mer än att sufrplattetillverkarna varit mer måna om att prata om gingerbread.

Permalänk
Hedersmedlem

3.0 lär vara bättre anpassat för surfplattor men att det inte skulle vara gjort för telefoner bara ör det är ju löjligt!

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Varifrån har du fått din information?

1. Vad säger att gingerbread = 3.0 ?
2. Vad pekar på att gingerbread är gjort för surfplattor och inte kommer till telefoner? Mer än att sufrplattetillverkarna varit mer måna om att prata om gingerbread.

DailyTech - Android 3.0 "Gingerbread" Launches Q4, Will Kill Off OEM UI "Skins"

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Varifrån har du fått din information?

1. Vad säger att gingerbread = 3.0 ?
2. Vad pekar på att gingerbread är gjort för surfplattor och inte kommer till telefoner? Mer än att sufrplattetillverkarna varit mer måna om att prata om gingerbread.

Har följt utvecklingen sista på SweDroid.se och det har spekulerats mycket i att 3.0 är Gingerbread och är väldigt surfplatte-intensivt.

Digitimes: Android 3.0 på tablet-enheter lagom till CES 2011? | Swedroid
Rumor: Android 3.0 “Gingerbread” to Have Minimum Hardware Requirements | AndroidGuys (från juni)

Med tanke på att 2.2 inte ännu fasats ut till alla maskiner så känns det lite udda om telefonerna skulle få ännu en uppdatering innan den tidigare nått ut till diverse kompatibla apparater.

Permalänk
Medlem

Jag undrara vad google tänkt göra med Chrome OS i allt detta. Det var ju det OS som Nettops och Tablets skulle ha från början. Och SDKn släpps snart vilket brukar betyda att version 1.0 snart bör dyka upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Har följt utvecklingen sista på SweDroid.se och det har spekulerats mycket i att 3.0 är Gingerbread och är väldigt surfplatte-intensivt.

Digitimes: Android 3.0 på tablet-enheter lagom till CES 2011? | Swedroid
Rumor: Android 3.0 “Gingerbread” to Have Minimum Hardware Requirements | AndroidGuys (från juni)

Med tanke på att 2.2 inte ännu fasats ut till alla maskiner så känns det lite udda om telefonerna skulle få ännu en uppdatering innan den tidigare nått ut till diverse kompatibla apparater.

Jag tvivlar inte för en sekund att gingerbread kommer med många uppdateringar för tablets. Konstigt vore väl annars då det är först nu som tablets kommer till marknaden och tidigare androidversioner inte hunnit anpassa sig för dom.

Ang. hårdvarukraven så var det ju inget konstigt med dom. Det fixar de flesta telefoner som släpps idag. Din andra länk och #enboms länk använder sig utav samma källa. Och den källan säger ingenting om att Gingergbread är menat till tablets.

Dessutom:

Citat:

Update: I posted an update to this post, where I address Dan Morrill’s tweet, and do some corrections/clarifications regarding the upcoming Android update number issues, “minimum” specs – thay are actually only “recommended”, and the the split between high end Android 3 – low end Android 2.2 devices – it’s not an official Google policy, but it is happening nonetheless.

Och i den uppdaterade versionen av nyheten så står det även:

Citat:

Upgrades will be free. The thing is, that not everyone will be upgraded. Droid X could be upgraded, Samsung Galaxy S… But not everyone

Vilket kanske stödjer spekulationerna (din länk #1) om att gränssnitet ska vara hårdvaruaccelererat.

Alla är inte riktigt med om att gingerbread är = 3.0
Will Gingerbread be Android 2.3? | Android Central

Hursom verkar det inte ens finnas något rykte som gör gällande att gingerbread bara är för tablets. Man pratar om high-end devices och det rör sig snarare om att ha tillräcklig hårdvara för att köra det än att det måste vara en tablet.

Tvivlar även på att videosamtal skulle vara en så stor grej (som i princip alla talar om när det ryktas om gingerbread) för tablets.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Har följt utvecklingen sista på SweDroid.se och det har spekulerats mycket i att 3.0 är Gingerbread och är väldigt surfplatte-intensivt.

Digitimes: Android 3.0 på tablet-enheter lagom till CES 2011? | Swedroid
Rumor: Android 3.0 “Gingerbread” to Have Minimum Hardware Requirements | AndroidGuys (från juni)

Med tanke på att 2.2 inte ännu fasats ut till alla maskiner så känns det lite udda om telefonerna skulle få ännu en uppdatering innan den tidigare nått ut till diverse kompatibla apparater.

Det du länkar till stämmer inte till hundra procent. Läs Swedroids artikel om samma krav så blir det lättare att förstå. Google har officiellt sagt att 2.2 inte är anpassat för surfplattor men att Gingerbread kommer förbättra det, och även om de har krav på viss hårdvara som processor och minne, så finns det inget krav på skärmupplösning (vilket många sidor verkade missförstå när uttalandet först gjordes), utan att det i stället kommer implementeras stöd för högre upplösningar officiellt. Nexus One är det Google oftast använder till utveckling och det är garanterat den första enheten som får uppdatering. Sedan att det kommer komma massor av tablets med Gingerbread är en annan grej.

Här är artikeln på Swedroid, där dessa rykten dessutom dementeras av Google själva:
*uppdaterad* Obekräftad information om Gingerbread/Android 3.0 [Rykten] | Swedroid

Att 2.2 inte fasats ut till alla maskiner har ingenting med Google och deras uppdateringstakt att göra. Tillverkarna väljer själva vilka telefoner som kommer få uppdateringar och när. Att Google exempelvis inte skulle uppdatera Nexus One till 2.3/3.0 för att Sony Ericsson X10 har 1.6 är helt befängt. Telefonerna styrs av två helt skilda företag. Google tycker ju inte synd om X10 ägare, utan bryr sig bara om att driva operativsystemet framåt för att i slutändan ha en så mogen plattform som möjligt, och om tillverkarna inte hoppa på detta är deras val, men Google vill naturligtvis att alla telefoner skall hållas så uppdaterade som möjligt. Därför ryktas det att Gingerbread kommer medföra massiva förändringar i UI:t så att man inte behöver alla dessa onödiga skins som Sense, Motoblur, Touchwiz, etc.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

hade varit kul om samsung galaxy s hade fått ta del av uppdateringen... men något får mig att tro att samsung inte kommer att satsa enerig på det :/
vad tror ni?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

hade varit kul om samsung galaxy s hade fått ta del av uppdateringen... men något får mig att tro att samsung inte kommer att satsa enerig på det :/
vad tror ni?

Har du redan tröttnat på 2.2? Stilla dig lite nu.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Har du redan tröttnat på 2.2? Stilla dig lite nu.

2.2 är tillbakadraget för SGS :\

Permalänk

HTC Android 1.6 användare här.
Det finns inget officiellt 2.2 stöd för min modell, men det går ju att uppgradera sig till 2.2 med lite pillande. Men tyvärr så kommer inte kameran att fungera då.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

2.2 är tillbakadraget för SGS :\

Sen när då? Jag tog hem den officiella 2.2 för Galaxy S bara för någon dag sedan. Fungerar jättefint. Kan inte tänka mig att de dragit in den bara dagar efter att den släpptes (?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amywhere:

Sen när då? Jag tog hem den officiella 2.2 för Galaxy S bara för någon dag sedan. Fungerar jättefint. Kan inte tänka mig att de dragit in den bara dagar efter att den släpptes (?).

Tror han syftar på oss som sitter på galaxy spica
talade faktiskt med kundtjänsten i fredags om just 2.2 och han sa att det fortfarande fanns en bra chans att det kommer då i5700 är en bättre plattform än i5800 (galaxy3) och i5500?(galaxy5) och han avråde mig att roota nu och istället iaf ge det 2 månader tilll iaf.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Då får du nog göra om din Nexus till en surfplatta först.
Android 3.0 är anpassat för surfplattor och är inget som lär dyka upp till telefonerna i första taget då kraven är helt annorlunda.

Det som jag känner är lite luddigt dock är att man väljer att döpa surfplatt-versionen av Android till 3.0 när telefonerna fortsätter sin 2.x-versionserie. Jag hade gärna sett att man döpt om versionen till plattorna för att inte få det att låta som att telefonerna går miste om något i onödan - för det skapar ju förvirring bland kunder och framtida kunder som kanske håller i plånböckerna i ovisshet. För det är ju redan problem med äldre Android-telefoner som sitter med antika versioner av operativsystemet utan mycket hopp, trots att dom bara är nio till tolv månader gamla.

Oavsett om det är 2.3 eller 3.0 du syftar på så har tyvärr (lyckligtvis) helt fel. Oavsett om det är Gingerbread eller Honeycomb som förbättrar stödet för plattorna så har det inget med stödet för telefoner att göra. Lika lite som Windows 7's stora "support för touchscreens" skulle innebära att vanliga lcdskärmar fick stryka på foten.
Dessutom skulle något sådant gå emot hela Androids grundidé. (man kan argumentera att Android är segmenterat hur mycket man vill, men att Google aktivt skulle stycka upp marknaden och göra skillnad på versioner av OS för respektive segment, är bara helt galet)

Skrivet av amywhere:

Sen när då? Jag tog hem den officiella 2.2 för Galaxy S bara för någon dag sedan. Fungerar jättefint. Kan inte tänka mig att de dragit in den bara dagar efter att den släpptes (?).

Jo, Samsung drog tillbaka nordiska versionen av 2.2 till Galaxy S för bara någon dag sen. November är det nya

Skrivet av Aster:

Tror han syftar på oss som sitter på galaxy spica
talade faktiskt med kundtjänsten i fredags om just 2.2 och han sa att det fortfarande fanns en bra chans att det kommer då i5700 är en bättre plattform än i5800 (galaxy3) och i5500?(galaxy5) och han avråde mig att roota nu och istället iaf ge det 2 månader tilll iaf.

Jag kan nästan garantera att det är färdiguppdaterat för Spican. Jag säger roota.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av amywhere:

Sen när då? Jag tog hem den officiella 2.2 för Galaxy S bara för någon dag sedan. Fungerar jättefint. Kan inte tänka mig att de dragit in den bara dagar efter att den släpptes (?).

Samsung pulls out the Galaxy S Froyo update due to bugs? - GSMArena.com news

Permalänk
Medlem

Weird... Först får man vänta en mindre evighet. Sen kommer den ut och efter vad jag hört så har ingen haft några problem i min androidhysteriska omgivning. Men så dras den alltså tillbaka. Men jag antar att de ska ha något att roa sig med, de också. Får hoppas de släpper den snart igen. Lär väl inte dröja alltför länge, med tanke på att det inte verkar vara något otroligt jättefel på den versionen jag fått innan dess.

Permalänk

tycker dom allt kan lunga sig lite med att ta fram nya uppdateringar innan dom gått ut 2.2 Froyo till alla telefoner som är kapabla till att ha den... sitter fortfarande och väntar till att jag kan tanka 2.2 till min Legend :/

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Kan man äta den kakan?<:

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en low end android
eftersom jag tänkte vill inte lägga en förmögenhet innan jag testat det "aldrig använt mobiler så mycket"
nu när jag väl köpt huawei u8220 som var en billigare modell hos 3 för typ 1700kr eller något så e jag ganska nöjd
där har inte 2.2 släppts till än heller tyvärr man sitter på 2.1 med typ skit lite intern minne var 256 eller 192mb så efter operativsystem och nödvändiga program så är det typ max 25mb kvar eller något
+ det laggar satan om man inte tar massa tilläggs program förhoppningsvis kommer väll det snart med!

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av amywhere:

Weird... Först får man vänta en mindre evighet. Sen kommer den ut och efter vad jag hört så har ingen haft några problem i min androidhysteriska omgivning. Men så dras den alltså tillbaka. Men jag antar att de ska ha något att roa sig med, de också. Får hoppas de släpper den snart igen. Lär väl inte dröja alltför länge, med tanke på att det inte verkar vara något otroligt jättefel på den versionen jag fått innan dess.

Det verkade vara många som förlorade Android Market, fast det gick att få tillbaks den genom en återställning. Jag vet dock inte om det var av flera orsaker som den drogs tillbaka.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!